Dell XPS M1710, dator"lagg" efter varje 2-3 minuter!

Permalänk
Medlem

Dell XPS M1710, dator"lagg" efter varje 2-3 minuter!

Min systers laptop är som topicen lyder, en M1710. Under en längre period så har datorn avgett sig ett lagg/hack som sker efter 2-3 minuter emellan, anledningen till detta vet jag inte. Datorn använder Vista och har 2GB DDR2.

Det som sker är ett 1/4 datorlagg som påverkar musen och ljudet, men inte under en spelomgång (CS:S, Vegas 2 etc etc) av någon anledning. (Nej detta handlar inte om nätverk)

För att klargöra: När man har startat en film eller en låt i valfritt musikprogram så spelas det upp som vanligt och datorn funkar som vanligt, men efter ca 2-3 minuter så sker ett "lagg" som varar 1-2 sekunder som är grymt irriterande i längden då detta sker var 2-3 minut och inte heller lyckas jag hitta felet.

Detta har jag försökt med följande:

- Formaterat.
- Senaste drivrutinerna till all hårdvara.
- Uppdaterat program.
- Rensat datorn (Spyware, genererade filer).
- Kontrollerat UDMA, som är igång.
- Bytt musikprogram.
- Bytt video/media- uppspelare.
- Kontrollerat processer för upptagning av resurser, inget ovanligt där.
- Minskat uppstart av tjänster och program genom msconfig.

Är det någon som har en aning om vad jag syftar på? För det jag har beskrivit är vad jag som bäst kan beskriva om detta "fenomenet". Datorn har inte haft någon som helst BSOD under datorns existens.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem som dej med min 1710! Jag har oxå provat allt(ominstallationer mm) men problemet kvarstår.Det skiljer sej lite från dej iom att min maskin bara får dom här hacken när den spelar musik,inte i spel eller film.

Jag skulle oxå vara oerhört tacksam om någon kan hjälpa oss!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd

Kan vara den irriterande index tjänsten som hoppar igång går ju att slå av den kontroll panelen indexering options

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte är ensam om detta, men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Kan vara den irriterande index tjänsten som hoppar igång går ju att slå av den kontroll panelen indexering options

...det hjälpte tyvärr inte att stänga indexeringstjänsten, har du fler förlsag?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte värmerelaterat som får datorn att klocka ner sig lite för mkt?

Du kanske kan skruva upp den och blåsa rent den med tryckluft eller bara dammsuga vid utblåset?

Hur många processer är igång? Tror inte det gör så mkt vid mindre antal processer igång menmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Inte värmerelaterat som får datorn att klocka ner sig lite för mkt?

Du kanske kan skruva upp den och blåsa rent den med tryckluft eller bara dammsuga vid utblåset?

Nope, processorn är alltid under samma frekvens och är alltid under 50 grader och grafikkortet är inte ens över 65 grader.

Har dock märkt när jag stänger av det trådlösa kortet så slutar ljudet "lagga"/stamma, det slutar alltså helt. Problemet ligger nog inte i drivrutinerna då det är dem senaste från Broadcom's sida. (Eller kanske är, men finns inte nyare?)

Känns som att man ska ersätta det trådlösa med ett Intel Wifi eller köra ett tredjepart ljudkort - men det känns så opraktiskt. Det känns okej att ersätta det trådlösa med ett annat märke för det kommer befinna sig inuti datorn men nytt ljudkort är mer bökigt.

Systern är beroende av det trådlösa så att dra en nätverkskabel är inte på fråga, för långt ifrån.

Update:

Hittade denna tråden: http://en.community.dell.com/forums/p/19142484/19265470.aspx#...

Way fler som har detta problemet.

Visa signatur