Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikkortet tappar kontakten med datorn vid omstart

Permalänk
Medlem

Grafikkortet tappar kontakten med datorn vid omstart

Sedan jag uppgraderade min dator med ett PowerColor Radeon HD 4770 och ett extra ramminne på 1gb så händer det ibland att (som det verkar som) grafikkortet tappar kontakt med datorn vid omstart eller avstängning. Grafikkortets fläkt går upp i högvarv och ingen kontakt med skärmen. Kan dock höra att den loggar in i windows genom högtalarna. När jag sedan stänger av datorn och sätter på den igen så står det att "Överklockning misslyckades, inställningar återställda till standard" eller något liknande.. och då fungerar allt fint. I övrigt fungerar allt perfekt. Detta händer inte alls vid varje omstart utan lite då och då.
Någon som har någon aning?

Dator:
AMD Athlon X2 6000+
3 GB RAM
PowerColor Radeon HD 4770 512MB
Något MSI moderkort
400w nätagg.

Permalänk
Medlem

Prova cleara CMOS om du vet vad det är annars gå in i bios välj load default, kan heta något annat för dig och sen save-exit.

Permalänk
Medlem

Får prova detta, tack

Permalänk
Avstängd

En annan standard sak förutom att cleara bios är att se till att köra memtest. Fungerar minnena till 100%..?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR