Permalänk
Medlem

Scart - HDMI converter

Hej, som frågan lyder så undrar jag om nån kan tipsa mig om en bra scart - hdmi converter som säljs i sverige och helst inte kostar multum?

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk

1. Finns det?
2. Finns det någon användning för det?

Permalänk
Medlem

Googlar och hänvisar till http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=181843. En gammal tråd men borde iaf kunna ge något. Scart är analog signal och hdmi digital. Så en konverter behövs ju.

Permalänk
Medlem

Att omvandla analoga signaler till digitala kräver dyra apparater.

Här har du en svensk butik som är kunniga på detta http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=1341

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Ok, tack för all hjälp!

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk

Varför vill du göra det? Det blir väl knappast bättre bild?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Delvis nyfikenhet, delvis ville jag kunna köra bland annat ps2 på en BenQ E2400HD och kunna slänga ut min gamla tjock-tv (har platt-tv också men är inte precis den enda i familjen).

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zabusa
Delvis nyfikenhet, delvis ville jag kunna köra bland annat ps2 på en BenQ E2400HD och kunna slänga ut min gamla tjock-tv (har platt-tv också men är inte precis den enda i familjen).

Ah, okej, men finns det inte VGA-ingång på skärmen så att du kan köra SCART-VGA? Blir ju lättare eftersom båda dem är analoga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Ok, jag kanske låter lat nu men kan nån tipsa mig om nån bra sån?
Helst på nån relativt känd svensk sida.

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ok, återigen stort tack till er alla!

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk

Hmm är det verkligen så enkelt att bara köra scart -> vga?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Det fungerar absolut INTE med en vanlig VGA-skärm. De där kablarna är till för speciella projektorer som klarar RGB (som råkar ta in signalen via VGA-uttaget).

Googla på "rgb upscan converter" så ser du några enheter som faktiskt fungerar.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Nackdelen som sagt är ju att ljudet måste man köra separat då VGA-kablen bara överför ljud.
Dock så har 99% av alla nyare tv med VGA-ingång möjlighet att koppla in ljudet separat. Oftast som 2 st RCA eller en 3,5 mm.

Edit:
Kanske smartare att köpa en SCART->S-video/Komposit.
Då tidigare postare säger att det sannolikt inte fungerar med SCART->VGA på de flesta tv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zabusa

Notera att BenQ E2400HD är en skärm och inte en tv;
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=380179

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Avstängd

Undrar samma sak, sitter själv på en BenQ E2400HD, lirar PC spel samt PS3 spel på den. Men nu vill jag damma av min gamla GameCube och skaffa Metroid Prime 2 eftersom 1an var så grym. Nu när m<n har gått o blivit en "full hd" nörd så undrar jag samma sak, dvs om ni kan hjälpa mig att hitta en konverter av nått slag. Min BenQ har HDMIx1, DVIx1 samt VGAx1.

Har själv letar efter en men jag hajjar duktigt dålig när det gäller hårdvara.

Tacksam för svar.

Visa signatur

CMS 831, Seasonic M12 700W, EVGA 680i SLI A1, C2D E6600, Noctua NH-U12F, Geforce 9800GTX+, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, WD Raptor 74GB, WD Caviar 500GB, Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty

Permalänk
Medlem

Har ett xbox och ett wii jag gärna kopplar till min https://www.inet.se/bildskaermar/23----46-/samsung-tft-24--24... och undrar nästan exakt samma sak, tips sökes! Vad som helst som fungerar (helst HD) och till ett rimligt pris

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Innan jag köpte min tv köpte jag en x2vga, den har 2 komponent ingångar, 1 d-sub ingång och en d-sub utgång. Körde mitt ps2 och xbox till datorskärmen och fungerade riktigt bra. Hade lite problem med spel som inte klarade progressiv bild men annars inga problem.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Som avhandlats så är HDMI-adaptrar (från analoga format då) ganska dyra och tveksamt användbara. Den gör ju ingen magi i sig, och 576i (RGB med komposit synk) blir ju inget bättre efter konverteringen...

Och det gamla klassiska problemet med att SCART kör RGB med komposit synk medan VGA kör RGB med delad synk gör ju att det inte går att använda en kabel (om man nu inte kör det gamla Radeon-trixet, men det funkar inte här).

De konsoller ni listat har komponent (har jag för mig?); En komponent till VGA-adapter på Ebay går på ett par hundra kronor.
http://cgi.ebay.com/Component-to-VGA-LCD-Converter-Adapter-fo...

Visa signatur

Nej är också service.