Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Enkel fråga! C++

Tja, har börjat kolla lite på programmering igen i Microsoft Visual 6.0.

Mitt problem är att jag kommer ej i håg av man skulle spara filen som. För att sedan kunna köra själva programmet. (så det öppnas i en svar dos ruta)

Permalänk
Medlem

Om du kör i Visual studio tror jag att shortkeyn för run är F5 eller F6, har sett i flera olika IDE:er att man använder de som run. Annars om du använder typ notepad för att skriva source och sen kompilerar via kommandotolken och gcc så behöver du bara köra .exe filen som skapas i mappen som du kompilerar i.

Om du vill ha förslag på IDE så rekommenderar jag personligen Netbeans (simpelt, gratis och har stöd för många språk) eller Eclipse (Jag tyckte inte om layouten i eclipse, men den har stöd för fler språk än netbeans tror jag)

Filändelsen som du tänker på är *.cpp eller *.h för header filer.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

Om det är fil ändelsen du söker så är det .cpp Om det var det inte är det du söker så Kan jag nog inte hjälpa dig.

Permalänk

.cpp var det jag sökte. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att du måste kompilera .cpp filen innan du kan köra den, så att du inte river ut håret för att ditt program "inte fungerar"

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan även vara lönt att överväga ett byte till till exempel visual c++ express 2008; 6.0 är ju trots allt snart 11 år gammal (äldre än dev-cpp alltså)...

Permalänk
Medlem

VC6 rekommenderas inte riktigt för C++ (eller något alls för den delen) annat än att GUI:t är riktigt snabbt
Finns många kompilatorbuggar i det och standardbiblioteket är riktigt dåligt implementerat och inkomplett. Gör som elgot sa och ladda hem en nyare gratisversion.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.