Permalänk

Kylning av datorskåp

Jag hade tänkt att ställa all min hårdvara i en garderob, problemet är att det kanske blir lite varmt av två datorer, två skrivare, en router och en NAS.
Jag har funderat på att fälla in ett gäng 120mm fläktar i dörren för att få igång luftcirkulationen. Jag tänkte mata dem med ett gammalt nätagg.
Tips, sågningar eller glada tillrop, tack!

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk

Skapa ett bra luftflöde bara, så att luften går in - genom värmen - ut.

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk

Så här hade ja nog löst det ;
http://img25.imageshack.us/img25/1982/hjelpz.jpg

Klaga nu ej på min dåliga paint ritning!

Men det jag menar att du gör 2 "kammare" för 2 hårvaror och en egen för naz.
Så du kan få stabilt luftflöde i kammaren, sen om du bara tar nå tysta bordsfläktar.
Borrar upp 2 hål för varje kammare, en in en ut, fäster fläkterna på nå smart sätt
tar nå typ av galler / damfilter.

Permalänk

Jättebra ritning, mitt problem är att garderoben är inbyggd så fronten är den enda ytan som man kan sätta fläktar i. Det är därför jag vill köra med chassiefläktar eftersom de bör vara smidiga att fälla in i dörren. Är tacksam för råd om vilka fläktar som flyttar mest luft, ljudnivån är inte en avgörande faktor. Vill också gärna ha tipps om hur jag ska driva fläktarna.

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem

Då hade jag satt fläktar uppe och nere.
Nere så skall fläkten dra in luft, uppe skall fläktarna dra ut värmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quart
Då hade jag satt fläktar uppe och nere.
Nere så skall fläkten dra in luft, uppe skall fläktarna dra ut värmen.

Och fixa en vindtunnel imellan så att luften passerar dom kritiska områdena.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Avstängd

om detta nu är en garderob
___________________
___________________|taket
den plats som |
vanligtvis finns |
:::::::::::::::::::::::::::::::
......................................|
......................................|
......................................|
......................................|
......................................|
.................................O...|
_____________________|
......................................|
......................................|
......................................|
......................................|
......................................|
.................................O...|
_____________________|

så har du hårdvaran i de här två delarna

om du har så kan du göra hål i golvet på den översta och sen där ovanför luckan kan du sätta 2 utblås?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

1. Ta rör/gummislang, 120mm eller med 120 mm adapter, sätt i datorernas utblås led värmen med en fläkt i mitten eller i slutet för optimera luftflöde ut ur garderob. kan vara trickigt men försök få det så lufttätt som möjligt

2. För att få in luft så sätter du såklart inblås. Men dock försök att få dem på samma ställe som datorn har sitt insug.

3. sätt en 140mm som insug långt ner.

4. sätt en 140mm som utsug högt upp.

(5). sälj skrivarna, köp en nätvärks skrivare. slipper du värme ifrån båda.

så skulle ja gjort om ja ksulle få denna ide.

Permalänk

En liten gullig paintbild :

http://img5.imageshack.us/img5/1985/jupps.jpg

1; Utblås ifrån dator/erna, och 1x140Mm Fläkt

2. 2x140Mm. tips är dock att sätta damfilter vid dessa som detta bör dock vara nära golv

Och föresten andvänder du dig av plaströr , så e det inte ett dugg svårt å såga, några vinklade kopplingar och lite lim kolla dock att det ska tåla lite värme så inte allt börjar brinna eller lukta som det brinner

Permalänk

Jag har planerat något liknande, som du illusterar. Jag har kollat runt och tänkt mig att använda 4st 3000 rpm chassiefläktar.
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth...

och en billig fläktkontroll
/www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/revoltec-rl020-3-5-tum-flaektkontroller--sukver/5321103/

och så ett gammalt agg att driva dom med.
Vad tror ni?

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk

dom ger juh bra luftflöde men varge kommer låta som 1 diskmaskin :/

Permalänk

Det var därför jag satsade på en fläktkontroll, tänkte att man kunde dra ner effekten lite. Tror du på konceptet i övrigt eller finns det bättre lösningar på t.ex. strömförsörjningen.

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth...

låter dubbelt så lite ;

när man mäter ljud i DB så dubbelt så mycke är alltid 10 DB mer som ja har fattat det

så dubbelt så mycke av 20 db = 30 db

Permalänk
Hedersmedlem

Sweden_general: nej nej nej.

ljudet fördubblas om det ökar med 3dB

från 70dB till 73dB är en fördubbling av ljudvolymen.

EDIT: ljudtrycket menar jag xD

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

vargeEEEEn;

Har dock ej läst detta själv ifrån nå tidning, forum eller liknande. Bara nått broder min lärde mig. ( han är dock ljud tekniker )

Permalänk

https://www.inet.se/datorkomponente...000rpm/6308647/
swedwn_genral skrev:
låter dubbelt så lite ;

när man mäter ljud i DB så dubbelt så mycke är alltid 10 DB mer som ja har fattat det

så dubbelt så mycke av 20 db = 30 db

I och med fläktstyrning kommer jag väl runt det problemet men har en högre maxkapacitet att tillgå.

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taxifidde
Det var därför jag satsade på en fläktkontroll, tänkte att man kunde dra ner effekten lite. Tror du på konceptet i övrigt eller finns det bättre lösningar på t.ex. strömförsörjningen.

Blir nog bra. Ta strömmen från en ledig molex i en av datorerna istället. Onödigt att ha ett eget agg till fyra fläktar som max förbrukar 15 watt sammanlagt.

/Alexander

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
Sweden_general: nej nej nej.

ljudet fördubblas om det ökar med 3dB

från 70dB till 73dB är en fördubbling av ljudvolymen.

EDIT: ljudtrycket menar jag xD

Nej 3db är en fördubbling av effekt, tex om en förstärkare ger 2w vid ett ljudvolym av 60db så ger en höjning till 63 att förstärkaren kommer behöva ge en effekt av 4w, 2-3db är ungefär vad man uppfattar som en förändring av upplevt ljudtryk (volym) däremot, för att man ska uppleva det som en fördubbling krävs ca 10-12 db

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har det inte skrivits nåt här på forumet om någon som monterat ett kylaggregat för storkök i ett stort "kabinett" och integrerat sin dator där?
Läste om det någonstans för ungefär ett år sedan men hittar det inte nu.

I alla fall det han gjorde var att montera ett kylaggregat i en stor låda där han också monterade all sin hårdvara. För att undvika fukt fanns där även nån form av lufttork.

Då jag läste detta så hade dock lufttorken slutat fungera och massvis med kondens hade kortslutit moderkortet.

Om jag inte missminner mig så var det en norrman som gjorde detta, ingen som vet? Eller har nåt liknande att berätta om? Som fungerar...

Visa signatur

Phenom2 x4 810@3445mhz : Zalman CNPS 9900 cpu cooler : Antec P183 : Gigabyte GA-MA790XT-UD4P : HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 IceQ 4 : 4Gb corsair XMS3 : CorsairTX650W :

Permalänk
Medlem

Men gud vad alla ska krångla till det då!
Byt ut skåpet mot ett kylskåp och montera därinne istället!
var det så svårt? ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SayZk
Men gud vad alla ska krångla till det då!
Byt ut skåpet mot ett kylskåp och montera därinne istället!
var det så svårt? ;P

Ja, kompressorn tål inte den höga effekten och kommer att gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie-or-paj
Ja, kompressorn tål inte den höga effekten och kommer att gå sönder.

Vissa människor kan inte förstå att man skämtar även om man sätter en "xD" smiley efter meningen...
(nej jag satte ingen xD smiley efter min utan en ;P smiley för er som vill klaga på mig -.-)
notera att jag satte en -.- smiley efter meningen vilket betyder att jag är helt sjuk i huvudet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SayZk
Vissa människor kan inte förstå att man skämtar även om man sätter en "xD" smiley efter meningen...
(nej jag satte ingen xD smiley efter min utan en ;P smiley för er som vill klaga på mig -.-)
notera att jag satte en -.- smiley efter meningen vilket betyder att jag är helt sjuk i huvudet

Vissa människor sätter en likadan smiley efter när dem tror att dem har fått en bra ide, andra sätter en sån efter allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie-or-paj
Vissa människor sätter en likadan smiley efter när dem tror att dem har fått en bra ide, andra sätter en sån efter allt.

Döm inte mig efter andra då! allt är ditt fel!!!
Heter du bernard?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SayZk
Döm inte mig efter andra då! allt är ditt fel!!!
Heter du bernard?

Jag tror du missförstod mig, menade inte så.
Jag menade att så kan folk vara och den nivån brukar jag utgå ifrån, att du inte var en sån är väl bara en trevlig överraskning.

PS. Jag heter Rasmus DS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie-or-paj
Jag tror du missförstod mig, menade inte så.
Jag menade att så kan folk vara och den nivån brukar jag utgå ifrån, att du inte var en sån är väl bara en trevlig överraskning.

PS. Jag heter Rasmus DS

NEJ DU HETER BERNARD ^^

Permalänk
Medlem

SayZk: Precis hittat ut from forum.moppenet.com? Visa lite respekt och sluta fjanta runt på forumet.

(Fan va SweC har börjat bli förstört av massa "nykomlingar")

Permalänk
Medlem

Vad har du för temps då?? Säker på att du ens behöver trixa med luftflöde? Mina temps är domsamma med eller utan fläktar...

Visa signatur

Asus P5Q SE | E8400@4,1 Ghz | HD 3870X2 | 4gb Corsair XMS2 PC2-6400 | WD Green Non Hippie Edition 1TB | WD 500 gb| Corsair TX750W PSU | 3DMark06 18K+ Vätskekyld propp med bryggorna på G

Permalänk

Alltså, jag vill ha alla prylarna i ett skåp för att jag vill undvika allt sladdtrassel som det lätt blir bed två datorer, två skrivare, en router och en Nas.
Jag vill ha kylnin för att jag är rädd att datorerna kan överhätta och gå sönder. Vad som är viktigare är att min fru tror att skåpet kan överhetta fatta eld och bränna ner huset.

Förresten vad tror ni om att använda en batterieliminator eller liknande för att driva fläktarna.

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem

Ja det kan du använda. Annars kan du bara skarva ut nån 12v kontakt från ett nätagg. En normal fläkt drar inte allt för mycket kräm.

Men satsa på minst 2-3st fläktar som in, och lika många som utblås. Sen sätter du datorerna så fläktarna i dem suger in den den kalla och blåser ut mot utblåset.

Visa signatur

Citera för svar..