V-Sync, bu eller bä?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007

V-Sync, bu eller bä?

Hur kommer det sig att så många människor stänger av v-sync och försöker pusha FPS:en? Jag försöker alltid ha läget aktiverat då det för mig verkar dumt att låta grafikkortet rita två eller tre gånger fler bilder än vad monitorn visar, men det kanske finns andra anledningar?

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Re: V-Sync, bu eller bä?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Hur kommer det sig att så många människor stänger av v-sync och försöker pusha FPS:en? Jag försöker alltid ha läget aktiverat då det för mig verkar dumt att låta grafikkortet rita två eller tre gånger fler bilder än vad monitorn visar, men det kanske finns andra anledningar?

Bra timat!

AnandTech har nyligen haft en bra artikel om det hela: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3591

(dock så tycker jag själv att inte all information är 100% korrekt... men, men...)

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Jag har vsync på eller tripple buffering om det finns. Min skärm klarar inte mer än 60Hz ändå. I vissa spel som har dålig framerate och inte tearing stör så mycket kan jag slå av det för att få det något mjukare. Tearing är verkligen irriterande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Bä, jag tycker det är behagligare med V-sync aktiverat.

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

V-sync på för att slippa tearing. Märker du inte tearing med v-sync av kan du lika gärna spela med 25 fps för du lär inte märka av snabbare fps.

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

d3doverrider som följer med rivatuner är visst nyckeln till att tvinga triplebuffering och vsync på.

Ingen tearing och bra prestanda.

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Bra timat!

AnandTech har nyligen haft en bra artikel om det hela: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3591

(dock så tycker jag själv att inte all information är 100% korrekt... men, men...)

jasåjaså, blir till att aktivera triple buffering asap då

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweC Rocks
Registrerad
Maj 2005

V-Sync ska man alltid ha på i D3D för behaglig bild...men man kan stänga av det då man har sämre hårdvara för att minska de större laggen man kan få..men då får man brytbild som inte heller är så trevligt...I OpenGL finns inte just v-sync, för den har en intern fix för sådant..Men man kan se spel med opengl och v-sync som man kan slå på som är helt galet då det redan är en intern fix för det...Då ska v-sync alltid vara av..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Re: Re: V-Sync, bu eller bä?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Bra timat!

AnandTech har nyligen haft en bra artikel om det hela: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3591

(dock så tycker jag själv att inte all information är 100% korrekt... men, men...)

Mmm, jag undrar verkligen ifall den där killens uppfattning om hur triple buffering funkar är korrekt... Jag är extremt skeptisk.
Såvitt jag alltid trott så är triple buffering en extra buffer, och tenderar därmed snarast att öka inputlagget...

Min enkla princip: har du ett spel där lägsta frameraten i åtminstone 95% av tiden är högre än refreshraten (dvs 60fps/hz på de flesta LCD:er) så kan det vara värt att testa köra vsync på, och då kan man lika gärna köra vanliga double buffering. (såvitt jag tolkar hur faktiskt triple buffering funkar)
Då går det att få en riktigt mysig babymjuk upplevelse

Tyvärr är det svårare att nå upp till detta grundkriterie än man kan tro... Funkar bäst på lite äldre spel och/eller lägre ställda inställningar och/eller värstinggrafikkort.

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Re: Re: Re: V-Sync, bu eller bä?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Mmm, jag undrar verkligen ifall den där killens uppfattning om hur triple buffering funkar är korrekt... Jag är extremt skeptisk.
Såvitt jag alltid trott så är triple buffering en extra buffer, och tenderar därmed snarast att öka inputlagget...

Min enkla princip: har du ett spel där lägsta frameraten i åtminstone 95% av tiden är högre än refreshraten (dvs 60fps/hz på de flesta LCD:er) så kan det vara värt att testa köra vsync på, och då kan man lika gärna köra vanliga double buffering. (såvitt jag tolkar hur faktiskt triple buffering funkar)
Då går det att få en riktigt mysig babymjuk upplevelse

Tyvärr är det svårare att nå upp till detta grundkriterie än man kan tro... Funkar bäst på lite äldre spel och/eller lägre ställda inställningar och/eller värstinggrafikkort.

Tripplebuffering kan tyvärr antingen syfta på tre buffrar i följd (d.v.s. bara öka "double" till "tripple") alternativt kan det syfta på att man använder dubbla backbuffers (d.v.s. hur killen på AT har uppfattat det).

Tripplebuffering (med dubbla backbuffers) är definitivt ingen holy-grail i det hela och killen har, enligt min åsikt, missat en viktig detalj; tripple-buffering kan öka "skillnaden" i input lag mellan varje frame jämfört med double-buffering, vilket vanligtvis märks mer än aningen högre (men jämn) input lag.

Ungefär som dem gamla "micro-stuttering" problemen med SLI. Högre FPS behöver inte nödvändigt vara bättre, speciellt inte om framen inte kommer i en jämn takt.

Precis som du håller jag inte riktigt med om hans slutsatser, men artikeln i sig är inte helt katastrofal då den ändå ger folk som inte visste förut en viss insikt i det hela (d.v.s. lite mer än "V-Sync = Lägre FPS").

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2002

blörk,bä,sämst,skit.
Med v-sync on så blir musen seg som jävla sirap.
Enda gången jag har v-sync är i spel där musen absolut inte används som i bilspel osv.

I fps,mmo,rts osv osv så alltid off.'

Men tydligen fattar eller känner få skillnaden, det är väll dom som inte känner skillnad på 60-75hz LCD och 100+hz CRT heller i Spel. Dvs folk som inte vet bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

många fattar inte att det är musaccen som gör att musen blir seg och eftersom det märks minde med högre FPS så tror dem att Vsync gör siktet segt istället..

Kanske en guide bör skrivas om detta så att folk kan förstå sig på vsync.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
blörk,bä,sämst,skit.
Med v-sync on så blir musen seg som jävla sirap.
Enda gången jag har v-sync är i spel där musen absolut inte används som i bilspel osv.

I fps,mmo,rts osv osv så alltid off.'

Men tydligen fattar eller känner få skillnaden, det är väll dom som inte känner skillnad på 60-75hz LCD och 100+hz CRT heller i Spel. Dvs folk som inte vet bättre.

Förklara vad skillnaden är?

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Tripplebuffering kan tyvärr antingen syfta på tre buffrar i följd (d.v.s. bara öka "double" till "tripple") alternativt kan det syfta på att man använder dubbla backbuffers (d.v.s. hur killen på AT har uppfattat det).

Å 17, så det finns alltså applikationer som hela tiden ritar om buffrarna istället för att idla och vänta in nästa frame när buffrarna är fyllda? Vet du några spel som använder det? Det borde ju ha fördelar i spel med väldigt hög framerate såvitt jag kan se.. Där slår den kanske till och med vanlig double buffering på ungefär det sätt Anandtech.
Men när frameraten börjar närma sig uppdateringsfrekvensen kan jag inte se annat än att triple buffering ökar lagget jämfört med double buffering, oberoende av teknik...

Och när väl frameraten konsekvent börjar gå under frekvensen kommer det hacka. Triple buffering ger en extra frame i buffert för väldigt temporära lagg under en frame, men kan inte rädda dippar större än så.

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2007

För att det är coolt med hög FPS

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
E_tuna
Registrerad
Jul 2006

V-sync förstår jag mig på men vad gör tripplebuffering ?

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
många fattar inte att det är musaccen som gör att musen blir seg och eftersom det märks minde med högre FPS så tror dem att Vsync gör siktet segt istället..

Tyckte du talade i nattmössan först, men det finns sanning i det du säger!

Jag upptäckte just att av nån j-vla anledning så har jag musacc i flera spel, trots att jag stängt av det både i windows och i logitechs drivare med min G5
Nån som vet på råd?

... och jepp musaccet förvärrar nog intrycket av vsync... Dock är även vsync bov i dramat - allt går inte att skylla på musaccet.

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Tyckte du talade i nattmössan först, men det finns sanning i det du säger!

Jag upptäckte just att av nån j-vla anledning så har jag musacc i flera spel, trots att jag stängt av det både i windows och i logitechs drivare med min G5
Nån som vet på råd?

... och jepp musaccet förvärrar nog intrycket av vsync... Dock är även vsync bov i dramat - allt går inte att skylla på musaccet.

Det finns fixar för diverse spel, antingen inbyggda funktioner som med lite tricks går att stänga av dem, googla på ditt spel och musacc, finns oftast lösningar på dem likaså som med widescreen fixar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Tyckte du talade i nattmössan först, men det finns sanning i det du säger!

Jag upptäckte just att av nån j-vla anledning så har jag musacc i flera spel, trots att jag stängt av det både i windows och i logitechs drivare med min G5
Nån som vet på råd?

... och jepp musaccet förvärrar nog intrycket av vsync... Dock är även vsync bov i dramat - allt går inte att skylla på musaccet.

Efter lite googlande så hittade jag denna regfix
http://www.fpsbanana.com/tools/717

Verkar fungera för min del.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västervik
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Jag har vsync på eller tripple buffering om det finns. Min skärm klarar inte mer än 60Hz ändå. I vissa spel som har dålig framerate och inte tearing stör så mycket kan jag slå av det för att få det något mjukare. Tearing är verkligen irriterande.

Håller med, det finns inget värre än släpande grafik

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västervik
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
V-sync förstår jag mig på men vad gör tripplebuffering ?

Ska förbättra frameraten när man har v-sync påslaget

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Länken som Weeblie gav i andra inlägget ger en rätt bra förklaring av de olika lägena med bilder och allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Efter lite googlande så hittade jag denna regfix
http://www.fpsbanana.com/tools/717

Verkar fungera för min del.

Mus acceleration kan man ju annars stänga av i windows kontrolpanel, det finns inga behov av regfixar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trosa
Registrerad
Nov 2007

noob fråga:

vad är tearing?

I reject your reality and substitute my own.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M4ts
Mus acceleration kan man ju annars stänga av i windows kontrolpanel, det finns inga behov av regfixar

Ja, det finns behov eftersom vissa spel lyckas få till musacceleration iallfall.
Men visst, om man inte spelar dessa spel så är det ju lugnt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
noob fråga:

vad är tearing?

Ett exempel:

Problemet uppstår när bara en del av bilden som visas på skärmen uppdateras. Om hela bilden uppdateras samtidigt vilket det gör med v-sync aktiverat så uppstår inte problemet.

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
röstånga
Registrerad
Jul 2009

hmmm, vertical sync ställer frame rate i samma takt som skärmens frekvens
i herz. man hamnar runt 55-60 fps.
stänger du av det, borde fps-en gå up och spelet bli mera smidigt.
jag stänger av det och har ställt max fps på 125.
vanligtvis ligger jag runt 100fps, när spelet är i full fart.
men har man inte tillräckligt med minne i grafikkortet eller om datorn
börjar närma sig pensionsåldern, är det nog att rekomendera
att slå på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vet inte.
Registrerad
Apr 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Ja, det finns behov eftersom vissa spel lyckas få till musacceleration iallfall.
Men visst, om man inte spelar dessa spel så är det ju lugnt.

Ett exempel:
http://www.nhancer.com/help/images/VSync.jpg
Problemet uppstår när bara en del av bilden som visas på skärmen uppdateras. Om hela bilden uppdateras samtidigt vilket det gör med v-sync aktiverat så uppstår inte problemet.

Det där är anledningen till att jag jämt har det på nuförtiden. Blev så för mig i Penumbra, och det finns ju ingen anledning att ha Vsync av ändå.

|Dell XPS 15 9550 | UHD / i7-6700HQ / 16GB DDR4 / GTX960M 2GB / 500GB SSD|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M4ts
Mus acceleration kan man ju annars stänga av i windows kontrolpanel, det finns inga behov av regfixar

Jo, vore fint om det vore så logiskt, men som jag nämner ovan, så var musaccet kvar i vissa spel trots att det var avstängt i kontrollpanelen!
Långsökt men 100% sant...

Jag körde ner nån regfix som löste det iallafall.. (ev samma som str8forthakill länkade till)

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Jag kör alltid med v-sync på, minsta tearing blir väldigt tydligt på en stor skärm.

Det man inte vet det lider man inte av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2005

Tycker att input-lag osv. blir betydligt mer märkbar med v-sync aktiverat, därför kör jag med det avstängt vid snabbare FPS-spel som Counter-Strike osv. Tyckte det var likadant med min gamla CRT, dvs. att det kändes lite rappare med v-sync avaktiverat.

Desktop: Fractal Design Define R4 | i7 2700k | Corsair Vengeance 8gb DDR3 1600mhz | Asus P8Z77-V Pro | Gigabyte GeForce GTX970 G1 4GB | Corsair HX 520W | Creative X-Fi Xtrememusic