16 kärnor i extrem desktop nästa år

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Använder rastrering för att omvandla det till 2D för att du ska kunna se det.

Kanske blandar du ihop rastrering med rendering?

Edit:
Eftersom du verkar lita blint på wikipedia har jag hittat en artikel som beskriver vad rastrering är och varför det jämförs med raytracing.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rasterisation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Kanske blandar du ihop rastrering med rendering?

Edit:
Eftersom du verkar lita blint på wikipedia har jag hittat en artikel som beskriver vad rastrering är och varför det jämförs med raytracing.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rasterisation

Artikeln beskriver exakt vad det var jag sa.

"Rasterization or Rasterisation is the task of taking an image described in a vector graphics format (shapes) and converting it into a raster image (pixels or dots) for output on a video display or printer, or for storage in a bitmap file format."

Raytracing beräknar vinklarna på hur ljus studsar och har inget med rastrering eller rendering att göra.

Du kanske borde använda google själv och läsa lite. Efter du läst tänka igenom så du förstår vad dom snackar om.
Första länken på google förklarar exakt det jag försökte få dig att förstå

http://scarydevil.com/~peter/io/raytracing-vs-rasterization.h...
"I don't think of this as "ray tracing vs. rasterization". I think of it as ray tracing and rasterization. Rasterization hardware can be used to accelerate the intersection and lighting calculations that are part of ray tracing. In particular, the initial visibility calculations - what's in front - are best done with rasterization. Reflections, transparency, etc, can be done with ray tracing shader programs."

+
"Ray tracing offers a fairly long list of advantages over rasterization. The fundamental difference is that rasterization can only look at a single triangle at a time. However, most effects require access to at least two triangles: e.g. casting a shadow from one triangle to the other, computing the reflection of one triangle off of another, or simulating the indirect illumination due to light bouncing between all triangles in the scene.

Rasterization must do various tricks to even approximate these effects, e.g. using reflections maps instead of real reflection. For changing environments these maps must be re-computed for every frame using costly additional rendering passes. But even worse, they are simply incorrect for almost all geometry, in particular for close-by or curved objects. Try rendering a car that reflects the street correctly -- games don't, because they can't."

Sedan tvekar jag starkt på att du jobbat med det i 10år. Går du igenom grunderna för 3D rendering så vet man EXAKT vad ray tracing är och hur det fungerar, och man kommer aldrig i hela sitt liv säga att det kommer ersätta polygoner.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Som jag skrev tidigare skrev jag polygoner för rastrering eftersom det är något de flesta förstår.

Du sade att och verkar fortfarande hävda att rastrering och raytracing inte är jämförbara, hur kommer det sig då att det di klippt in just jämför dessa två tekniker som olika vägar att rendera en 3D scen till en 2D bild?

Som jag också skrev så ersätter det nog inte rastrering i spel i det närmaste men har i cad använts i över 10 år för att rendera 2D-bilder av 3D modeller.

En av det första sakerna man lär sig som ritare är manuell raytracing. Perspektivritning.

Raytracing behöver inte använda polygoner precis som det står i texten du själv klippt in och är säkerligen inte använda i intels demo. Det är 3D splines. Ytor som inte behöver vara uppbyggda av trianglar. Kan avsakna räta linjer helt.

Man beräknar inte skugger separat i raytracing, de blir automatisk där eftersom strålen från ögat inte når en lika stark ljuskälla som ett ickeskuggat parti. Äkta raytracing behöver ingenting av de tekniker som används i dagens 3D spel. Allt görs utifrån ögat perspektiv med näthinnan som bildskärm.

Hur du kan påstå att ray tracing inte är en renderingsteknik efter att ha läst det du just klistrat in ovan förstår jag inte.

Permalänk
Avstängd

Jag vill bara lägga till
http://www.tomshardware.com/reviews/ray-tracing-rasterization...
till debatten om Ray-tracing är en renderingsmetod som kan ställas mot rastrering.