Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Misstag Grafikkort + Nätagg

Permalänk
Medlem

Misstag Grafikkort + Nätagg

Hade lite brådis och lyckades beställa fel.
Valde ett Corsair 400W nätagg och ett Gainward Geforce GTS 250 1GB kort...är mycket tveksam till att dessa två kommer komma bra överens...vad säger ni? Kan man köra ett tag på 400w (när den behöver 500 enligt tillverkaren) eller ska jag skita i det helt och hållet? Vill inte att eländet ska stå i lågor när jag drar igång spelen...
Cpu:n är en AMD Athlon X2 2,7ghz BE

Permalänk
Medlem

Räcker så att det blir över.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nic0
Hade lite brådis och lyckades beställa fel.
Valde ett Corsair 400W nätagg och ett Gainward Geforce GTS 250 1GB kort...är mycket tveksam till att dessa två kommer komma bra överens...vad säger ni? Kan man köra ett tag på 400w (när den behöver 500 enligt tillverkaren) eller ska jag skita i det helt och hållet? Vill inte att eländet ska stå i lågor när jag drar igång spelen...
Cpu:n är en AMD Athlon X2 2,7ghz BE

Ta det lugnt! Det är helt perfekt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Ni driver inte med mig nu?

Permalänk

Nej, det funkar.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Avstängd

Det kommer att gå utan problem, jag hade ett Corsair 450Watt till 4830 i Crossfire en överklockad Q66a 4GB minne och 3hårddiskar, så ditt lär det ju klara utan några som helst problem!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Satte ihop en dator till en kompis igår med ett antec 350W med ett Geforce Gts 250, så det är inga problem!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Re: Misstag Grafikkort + Nätagg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nic0
Hade lite brådis och lyckades beställa fel.
Valde ett Corsair 400W nätagg och ett Gainward Geforce GTS 250 1GB kort...är mycket tveksam till att dessa två kommer komma bra överens...vad säger ni? Kan man köra ett tag på 400w (när den behöver 500 enligt tillverkaren) eller ska jag skita i det helt och hållet? Vill inte att eländet ska stå i lågor när jag drar igång spelen...
Cpu:n är en AMD Athlon X2 2,7ghz BE

Det räcker hur lätt som helst, jag skulle t.o.m. påstå att 400W är overkill.

Jag kör med ett Corsair 450W och HD 4890, och har så mycket onödig marginal över att det är rent fjantigt. Jag borde köra med 350W istället, om det fanns någon vettig till rimligt pris.

Varför tillverkaren rekommenderar 500W kan man fråga sig. Det är knappast för att de inte kan räkna, utan antagligen mest för säkerhets skull - ett snorbilligt skitnätagg på 500W kan garanterat leverera tillräckligt med ström (på 12V), men ett riktigt skitnätagg på 400W kanske inte kan det.

Vill man vara konspiratorisk så beror det istället på att nätaggstillverkarna mutar grafikkortstillverkarna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Re: Re: Misstag Grafikkort + Nätagg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Det räcker hur lätt som helst, jag skulle t.o.m. påstå att 400W är overkill.

Jag kör med ett Corsair 450W och HD 4890, och har så mycket onödig marginal över att det är rent fjantigt. Jag borde köra med 350W istället, om det fanns någon vettig till rimligt pris.

Varför tillverkaren rekommenderar 500W kan man fråga sig. Det är knappast för att de inte kan räkna, utan antagligen mest för säkerhets skull - ett snorbilligt skitnätagg på 500W kan garanterat leverera tillräckligt med ström (på 12V), men ett riktigt skitnätagg på 400W kanske inte kan det.

Vill man vara konspiratorisk så beror det istället på att nätaggstillverkarna mutar grafikkortstillverkarna.

Finns fler tänkbara anledningar. Nätagg slits som allt annat och om det har ett par år på nacken och inte är av bra kvalitet kan det säkert sjunka ganska mycket i vad det kan leverera. Även om det fungerar när man köper kortet kan livslängden på nätagget sjunka om man ligger nära max för mycket. Har man redan dåliga komponenter slits de ännu snabbare...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Misstag Grafikkort + Nätagg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Finns fler tänkbara anledningar. Nätagg slits som allt annat och om det har ett par år på nacken och inte är av bra kvalitet kan det säkert sjunka ganska mycket i vad det kan leverera. Även om det fungerar när man köper kortet kan livslängden på nätagget sjunka om man ligger nära max för mycket. Har man redan dåliga komponenter slits de ännu snabbare...

Sant. Det är en aspekt jag faktiskt inte tänkt på, men det är väl för att jag sällan har en komponent längre än tre år, och alltid haft god marginal.

Visa signatur

5950X, 3090