Permalänk

LCD vs Plasma

Hej, jag är lite nyfiken på vad man bör köpa som en fotbollsälskare.

Och vad är egentligen skillnaden på plasma och LCD? Priserna skiljer ju ganska kraftigt från LCD till plasma, där plasma är avsevärt billigare. Så man undrar ju ifall plasma är någon typ teknik som rakt igenom är sämre.

Tar även emot tips på TV för sport främst, för prisklassen 8000-10000kr.

Tacksam för svar.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

Panasonic X10
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=401684

Ditt klart bästa köp, speciellt när netonnet får in den i lager igen Varför? Eftersom när du tittar på allt utom HD material så är plasma överlägset i bildkvalitet. Och för dom pengarna du vill lägga ut får du mycket mer för pengarna om du väljer en plasma framför en LCD.

Det finns 2st argument varför man skulle köpa en LCD framför en plasma. Nr1 är om man vill ha en snygg tv och köper samsungs nya LED tv. Nr2 är om man ska använda den som primär bildskärm till datorn, för att surfa och göra sitt dagliga arbete på då LCDn oftast har högre upplösning och allmänt lämpar sig bättre som stillbildsvisare.

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite samma sak men jag ska använda den i stort sett enbart till XBOX 360 (minst 95 % spel) inget TV-tittande, möjligvis nån film men har annat för det.

Är en gammal 360 så har inte HDMI så jag antar man inte kan köra 1080p (för mig de flesta apparater bara stödjer 1080p via HDMI pga HDCP kopieringsskydd å annat dumt fast 360n stödjer 1080p ut via komponent)

Recievern har inte heller HDMI.

Vet att plasma är bäst för film å sånt men är LCD bättre för 360?

prisklass 4-8k

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av optimuz
Panasonic X10

Ditt klart bästa köp, speciellt när netonnet får in den i lager igen Varför? Eftersom när du tittar på allt utom HD material så är plasma överlägset i bildkvalitet. Och för dom pengarna du vill lägga ut får du mycket mer för pengarna om du väljer en plasma framför en LCD.

Det finns 2st argument varför man skulle köpa en LCD framför en plasma. Nr1 är om man vill ha en snygg tv och köper samsungs nya LED tv. Nr2 är om man ska använda den som primär bildskärm till datorn, för att surfa och göra sitt dagliga arbete på då LCDn oftast har högre upplösning och allmänt lämpar sig bättre som stillbildsvisare.

Okej, men jag har ju tänkt se på en hel del HD också, såsom Canal+ HD och Viasat Sport HD osv.

Sen har jag hört att plasma kräver att man håller på och byter ut saker i den, för att hålla den i topptrim.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk

Plasmans fördel genemot LCD har ju alltid varit svärta och kontrast. I en plasma är varje pixel upplyst för sig, medans i en LCD har du ett lysrör bakom som lyser upp alla pixlar. LCD kör ju med andra ord "på full gas" hela tiden där ett filter begränsar hur mycket ljus som kommer igenom. Lite som att bestämma hastigheten på sin bil med bromsen istället för gasen.

Det är här LED TV kommer in i bilden, som är samma sak som LCD fast man lyser upp bilden med LED-teknik istället för lysrör. Det gör att man kan styra ljuset bättre, fast knappast på samma nivå som för plasma - än.

LCD har dock sina fördelar, främst om du ska koppla TVn till dator eller spela på den. Vid stillbilder är LCD att föredra då man slipper oroa sig för inbränningar osv.

Anledningen till att LCD TVn blivit så stor är väl främst för att tekniken var billigare och att folk är mer intresserade av att deras TV ska vara platt än att den ska vara bra.

Permalänk
Avstängd

Bör nämnas att led- tv lider lite av samma problem som bakprojektion gjorde när det fanns, betraktningsvinklarna. Man måste sitta på rätt plats för att se något. Tycker personligen att plasma is the way to go, kopplar man den till en dator räcker det med att bränna in den ordentligt och sedan använda en skärmsläckare för att slippa all form av temporära inbränningar.

Permalänk
Medlem

Är inte inbränningar ett rätt gammalt fenomnen vid det här laget? Dvs att det sällan sker nuförtiden på de nya apparaterna?

Permalänk
Avstängd

Gamla rykten sitter i länge. Permanenta inbränningar finns inte längre, däremot är temporära inget ovanligt.

Permalänk

Tack för svaren, lutar åt en plasma nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så det är inga problem att spela spel på en X10? Har fått för mig att spel inte fungerar så bra på plasma som på LCD men kanske inte stämmer alls.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Undantar man problemet med temporära inbränningar så är plasma vida överlägset lcd. Plasma har förutom redan nämda fördelar även noll (i stort, 0,001ms) bildfördröjning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Undantar man problemet med temporära inbränningar så är plasma vida överlägset lcd. Plasma har förutom redan nämda fördelar även noll (i stort, 0,001ms) bildfördröjning.

Definiera bildfördröjning

Rent input-lag finns även på plasmor och beror en del på elektroniken "bakom" panelen, dvs hur den skalar, snyggar till bilden osv...

Responstiden för att helt tända och släcka individuella pixlar är däremot riktigt snabb på plasma som du säger!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Panasonic X10

Jag skulle då aldrig köpa en ny TV som inte ens klarar äkta 720p... Eller finns det någon annan speciell anledning till att du rekommenderar den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag skulle då aldrig köpa en ny TV som inte ens klarar äkta 720p... Eller finns det någon annan speciell anledning till att du rekommenderar den?

Nu kanske jag är ute och cyklar, någonstans långt hemifrån. Men innebär inte 1024x768 äkta 720p?

Inte helt säker, men har för mig att det är så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse_379
Nu kanske jag är ute och cyklar, någonstans långt hemifrån. Men innebär inte 1024x768 äkta 720p?

Inte helt säker, men har för mig att det är så

Du saknar 256 pixlar på bredden för att du ska ha "äkta" 720p. Sen att det knappt spelar någon roll i praktiken är ju en annan femma, Panasonics plasmor med 1024x768 har fruktansvärt bra bild trots att de skalar om till en något lägre upplösning.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Du saknar 256 pixlar på bredden för att du ska ha "äkta" 720p. Sen att det knappt spelar någon roll i praktiken är ju en annan femma, Panasonics plasmor med 1024x768 har fruktansvärt bra bild trots att de skalar om till en något lägre upplösning.

Aha, fel av mig då! Sorry

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Definiera bildfördröjning

Rent input-lag finns även på plasmor och beror en del på elektroniken "bakom" panelen, dvs hur den skalar, snyggar till bilden osv...

Responstiden för att helt tända och släcka individuella pixlar är däremot riktigt snabb på plasma som du säger!

Tack! Det var responstid jag letade efter, kunde inte finna ordet... Tror att svenskan blir sämre med åren. Plasma kan även lida av någon effekt där det blir som en skuggeffekt - jag har aldrig upplevt den medan jag ofta upplever eftersläpningar på lcd. Så, summa summarum, hade jag tittat på tv idag hade valet återigen fallit initialt på plasma. Dock är ju inte lcd dåligt.

Permalänk
Medlem

Plasma all the way.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

jag tyckte jag läste ngstans att plasma förlorat kriget och nu var påväg att dö?

*söker*

nästan då: http://www.idg.se/2.1085/1.221413/plasmasagan--ar-den-slut-nu

Permalänk
Medlem

"äkta" 720p är 1280x720 men få apparater har den upplösningen. Det är 1024x768 eller 1366x768. Så den skalar alltid upp eller ner men ingen större skillnad.

Det är sant att plasma håller på att dö ut men har inte att göra med att det skulle vara sämre än LCD snarare att de är svåra å göra billigare än ca 6-7k och mainstream konsumenten är ofta ute efter apparater under 5k. Det och att LCD har livit bättre, dock fortfarande en bit fårn plasma i kontrast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sen blir en plasma väldigt varm också. Bra på vintern, kass på sommaren.

Men det här med inbränning... Menar ni alltså att det är NOLL risk för permanent inbränning på en modern plasma, eller bara att den är mindre än förr? Frågar pga ps3-spel med statiska element typ hastighetsmätare och sånt (Gran Turismo).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Bör nämnas att led- tv lider lite av samma problem som bakprojektion gjorde när det fanns, betraktningsvinklarna.

Att du ens kan jämföra LED-tekniken med en bakprojektions-TV får en att undra om du vet vad du snackar om? Jag har en SAMSUNG UE40B7070 och kan intyga att det INTE är probem med betrakningsvinklaran. Faktum är att det inte ens är i närheten med de problem traditionella LCD har.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Sen blir en plasma väldigt varm också. Bra på vintern, kass på sommaren.

Men det här med inbränning... Menar ni alltså att det är NOLL risk för permanent inbränning på en modern plasma, eller bara att den är mindre än förr? Frågar pga ps3-spel med statiska element typ hastighetsmätare och sånt (Gran Turismo).

Absolut noll risk är det inte, du kan få inbränningar på CRTer och LCDer också. Drabbar en del skärmar på flygplatser t ex. Står på dygnet runt, har ett antal fasta fält som alltid visas.

Men använder du tvn normalt och kör samma bilspel i åtta timmar eller nåt kan det vara risk att du får en hastighetsmätare som sitter kvar i några minuter. Något permanent kommer det inte bli såvida du inte enbart kör det här bilspelet på skärmen. Du får skynda dig i menyerna också så att hastighetsmätaren verkligen sitter där den ska 99,9% av tiden skärmen är igång. Då kan du säkert få någon slags inbränning efter flera års drift.

Att plasmor skulle dra mycket mer ström än LCDer är något av en myt, det ligger viss sanning i det då de drar mer i genomsnitt men någon dubbel förbrukning är det inte frågan om. Det hela har sitt ursprung i att tillverkarna tidigare angett maxförbrukning och inte genomsnittlig förbrukning. En plasma drar inte max förutom om man visar en helvit bild medan LCDen drar max hela tiden oavsett färger som visas (frånsett lägre ljusstyrka då). Siffrorna som anges i specifikationen har som så ofta lite förankring i verkligheten.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

köpte mig en LG PS8000 och ser en hel del, tv bluerayfilmer och spelar på PS3:an

Jag valde denan tv för man får sjukt mkt tv för pengarna , och skulle jag välja nått i lcd/led väg skulle det bli samsungs 8000 serie.

man kan säga att plasmor sällan är riktigt så krispikt skarpa som en del lcd kan vara , men det tycker jag oftast är en fördel då det ofta ser onaturligt skarpt ut, plasmorna i d flesta fall ja sett och jämfört så till film plasma waay to go ( konkurens av nämnda samsung dock)

angående inbränning måste jag säga att den får hyffsat lätt temporära skuggningar men de försvinner ganska omgående helt , och inget man stör sig på om man inte tittar på svarta bakgrunder där mönstret på tidigare visad stillbild kan finnas kvar.

skulle säga välj lcd om du huvudsakligen spelar spel eller har den som datormonitor, i alla andra fall välj plasman

grovt generaliserat, bäst är att gå hem till folk och kolla,

det du bör vara noga med är att INTE lockas elelr imponeras av butikerna inställda default lägen som överdriver färger och kontrast samt färgtemeperatur långt bortom all närhet till vad som kan kallas neutralt/korrekt.

så mitt tips är att besöka ett ställe där det finns iaf en vettigt kaliberard tv och sedan kolla den noga hur hudtoner himmel gräs osv ser ut, och försöka minnas detta, för framtida utvärderingar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Absolut noll risk är det inte, du kan få inbränningar på CRTer och LCDer också. Drabbar en del skärmar på flygplatser t ex. Står på dygnet runt, har ett antal fasta fält som alltid visas.

Men använder du tvn normalt och kör samma bilspel i åtta timmar eller nåt kan det vara risk att du får en hastighetsmätare som sitter kvar i några minuter. Något permanent kommer det inte bli såvida du inte enbart kör det här bilspelet på skärmen. Du får skynda dig i menyerna också så att hastighetsmätaren verkligen sitter där den ska 99,9% av tiden skärmen är igång. Då kan du säkert få någon slags inbränning efter flera års drift.

Att plasmor skulle dra mycket mer ström än LCDer är något av en myt, det ligger viss sanning i det då de drar mer i genomsnitt men någon dubbel förbrukning är det inte frågan om. Det hela har sitt ursprung i att tillverkarna tidigare angett maxförbrukning och inte genomsnittlig förbrukning. En plasma drar inte max förutom om man visar en helvit bild medan LCDen drar max hela tiden oavsett färger som visas (frånsett lägre ljusstyrka då). Siffrorna som anges i specifikationen har som så ofta lite förankring i verkligheten.

Tack Jonte och Twilighter. Nu blir det att jag lånar tråden lite men eftersom det har att göra med rubricerat hoppas jag att det är ok. Ska köoa ny tv eftersom min befintliga 37" plasma ska flytta upp en våning. Ska därför ha en ny, helst 40 eller 42 tum. Plasma eller lcd struntar jag faktiskt i, det ska kollas tv, spelas ps3 och ngn bluray då och då. Jag är inte videofil (har inte ens en hemmabio). Då kan jag väl lika bra köpa en lcd? Hur är denna (ni som kan fikonspråket som används i tv-branschen)?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444126

Finns det bättre LCD:er i den prisklassen? Det verkar vara rätt så utplockat med plasmaskärmar, men det kanske är för att jag kollar i fel prisklass? I de första entusiastforum verkar det vara plasma som gäller fortfarande ju?! Har en 37" viera plasma nu, rätt nöjd med den. Har inte full-hd dock.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Blev en 32" Sony V4500 för min del.

Den där TVn som du länkar till på komplett är ju samsungs 5-serie, tycker du ska sattsa på 6-serien, den har fått massor med beröm för kontrast m.m. dock får du bara en 32" för det priset då eller så får du lägga ut nån tusenlapp mer men bilden ska vara enormt bra på dem. recension http://www.trustedreviews.com/tvs/review/2009/06/15/Samsung-L...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL

Alla tv som inte har full-hd upplösning skalar om, det är inget du märker av. Precis som någon innan skrev så är det 1366x768 eller 1024x768 som gäller som upplösning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Att du ens kan jämföra LED-tekniken med en bakprojektions-TV får en att undra om du vet vad du snackar om? Jag har en SAMSUNG UE40B7070 och kan intyga att det INTE är probem med betrakningsvinklaran. Faktum är att det inte ens är i närheten med de problem traditionella LCD har.

Jag håller inte alls med om att den inte har problem med betraktningsvinkeln. Tittar man från sidan eller om du står upp t ex och tittar ner mot den så blir det svärtan blåaktig t ex. Kolla M3s recension, dom säger samma sak. Därmed inte sagt att det är en dålig tv. Men man ska inte tro att den inte har några nackdelar, det har alla tv i princip

Jag hävdar fortfarande att en Pana 42 X10 är mest bang for the buck. Vill man ha en lite vassare modell så skulle jag satsa på Pana G10an istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe_Nilsson
Okej, men jag har ju tänkt se på en hel del HD också, såsom Canal+ HD och Viasat Sport HD osv.

Sen har jag hört att plasma kräver att man håller på och byter ut saker i den, för att hålla den i topptrim.

Bullshit, dom håller 100 000 timmar. Självklart ser det superbra ut när du tittar på HD också, jag menade bara att plasman inte är lika överlägsen när du tittar på hd material som när du tittar på dvd eller vanlig digitaltv utan att lcd och plasma är mer jämnbra på HD material. Men även på HD material föredrar jag plasma!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Så det är inga problem att spela spel på en X10? Har fått för mig att spel inte fungerar så bra på plasma som på LCD men kanske inte stämmer alls.

Jag spelar X360 på min var och varannan dag, det ser *pip* bra ut

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Alla tv som inte har full-hd upplösning skalar om, det är inget du märker av. Precis som någon innan skrev så är det 1366x768 eller 1024x768 som gäller som upplösning.

Jag vet att man inte märker av själva omskalningen, men anledningen till att jag var tveksam var att TV:n i fråga inte har minst 1280 pixlar på bredden, vilket krävs för att det ska vara "äkta" 720p. Det är mycket möjligt att man inte märker någon skillnad på 1024 och 1280, men på nåt sätt så känns det ändå konstigt att köpa en TV som inte ens klarar visar 720p som det är tänkt att visas.

Permalänk

Tack för alla svar, undrar om det är värt att satsa på en 600hz TV istället för vanliga 100hz'are när man ska kolla mycket på sport?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Bör nämnas att led- tv lider lite av samma problem som bakprojektion gjorde när det fanns, betraktningsvinklarna. Man måste sitta på rätt plats för att se något. Tycker personligen att plasma is the way to go, kopplar man den till en dator räcker det med att bränna in den ordentligt och sedan använda en skärmsläckare för att slippa all form av temporära inbränningar.

Det måste vara tidiga modeller av LED-tv, den senaste LED-teven(samsung) jag kollade på en kedjas demoställ kunde man se bilden nästan rakt ifrån sidan lika bra som framifrån.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.