exif data från iPhone, lagrar koordinater?

Permalänk

exif data från iPhone, lagrar koordinater?

Läste någonstans att när man tar en bild med en iPhone så lagras koordinater osv i exif data, men jag blir inte klok på hur man får fram detta?!

Är det samma sak med fler mobiler?

Hur som så ser jag inte någon fördel med detta! Du tar en bild, laddar upp på nätet, knack knack på dörren av någon som sökt upp en

Jag är väldigt okunnig innom just exif data, så efter att jag fått svar så får folk gärna förklara mer om detta

Peace!

Visa signatur

easy as Dell

Permalänk
Medlem

Jag har själv en iPhone, men jag använder aldrig den funktionen eftersom jag inte har frisurf (kan bli lite dyrt då ). Vad jag har förstått så är det så att man kan se var man har tagit bilden i googlemaps, på iPhonen. Så din knack knack teori tror jag att det är lungt med

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zatyrax
Jag har själv en iPhone, men jag använder aldrig den funktionen eftersom jag inte har frisurf (kan bli lite dyrt då ). Vad jag har förstått så är det så att man kan se var man har tagit bilden i googlemaps, på iPhonen. Så din knack knack teori tror jag att det är lungt med

Om man tagit bilden hemma då?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Om man tagit bilden hemma då?

Eh, va?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Eh, va?

..så borde kameran alltså registrerat ditt hems koordinater.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Om man tagit bilden hemma då?

Så kan du nog ändå bara titta vart du tagit bilden via google maps i DIN Iphone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Penguin_SWE
Så kan du nog ändå bara titta vart du tagit bilden via google maps i DIN Iphone

Jaha ja

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har sett bilder som folk lagt upp på 4chan, där de plockat ut koordinaterna via exif och lagt upp folks namn/adress. Så det är nog väldigt möjligt.

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se

Permalänk
Medlem

Skicka en bild tagen med kameran någonstans där du vågar visa att du vart så vi får kolla

Permalänk

iPhone har geotagging, och ja, det finns på andra telefoner. Min Nokia N78 fixar det. Om du har en Mac fixar både Preview och senaste iPhoto att visa var bilderna är tagna, ingen aning om vilke Windows-program som stöder det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Geotagging

Permalänk
Medlem

Här har ni en bild tagen med den senaste IPhonen (3Gs). I EXIF-datan finns GPS-koordinaterna inlagda.

http://www.fonearena.com/blog/wp-content/uploads/2009/06/ipho...

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.