Permalänk
Medlem

Är det ingen annan som har problem med att bilden "släpar" lite när man rullar nedåt. Text får en vit skugga bakom sig när man låter bilden glida ned på en webbsida

Permalänk
Medlem

Uppgradera!

Men om du vill ha lite bättre färger ska du satsa på Dellen som är nämnd tidigare här i tråden. Du kommer få en mindre skärm men det kvittar eftersom det är färgerna man arbetar med. och skärpa kan man lägga i 1x1 läge.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chilone
Uppgradera!

Men om du vill ha lite bättre färger ska du satsa på Dellen som är nämnd tidigare här i tråden. Du kommer få en mindre skärm men det kvittar eftersom det är färgerna man arbetar med. och skärpa kan man lägga i 1x1 läge.

Usch, jag är inget fan utav Dell, men denna skrämen värkar ju vara jäkligt bra!

Hmz, har varit så inne på Benq hållet ett tag men har som sagt inte haft ngn kolla på sånt här! Det blir till att ta en funderare.

Ni har tidigare snackat om att 2 vs 5 ms spelar igentligen inte så stor roll när det gäller "segt/ eftersläpning" i spel. Dell har 6 ms, hur är det att tex spela med en sådan? Sen är det ju rätt annorlunda upplösning med?

Tack för tippsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke89
Usch, jag är inget fan utav Dell, men denna skrämen värkar ju vara jäkligt bra!

Hmz, har varit så inne på Benq hållet ett tag men har som sagt inte haft ngn kolla på sånt här! Det blir till att ta en funderare.

Ni har tidigare snackat om att 2 vs 5 ms spelar igentligen inte så stor roll när det gäller "segt/ eftersläpning" i spel. Dell har 6 ms, hur är det att tex spela med en sådan? Sen är det ju rätt annorlunda upplösning med?

Tack för tippsen

De olika skillnaderna i ms är om jag förstått det rätt pga olika mätningssätt. Dellen är tydligen också 2ms, med ungefär samma inputlag, så du kommer inte märka skillnad på det. Dock klarar Dellen 75hz så det kommer inte "flyta" lika bra på BenQn.

Permalänk
Medlem

Börjar bli sjukt förvirrad på vad som är den bästa upplösningen, vissa säger att 1680 x 1050 är jäkligt bra sen säger vissa att 1280p är as bra till spel mm, men även att 1200p är bättre för då blir skärmen högre och det ger bättre glädje i webbläsaren, Lol.

Vad ska man ha? :S kommer det blir konstigt med 1680 x 1050 i spel, eller alla spel har den typen av upplösning att välja på? Det kommer väll inte att se ut som att det är ihoptryckt eller utsträckt. Jag vill ha en jäkligt bra skärm till bildredigering, men jag vill å andra sidan inte tappa någon spelupplevelse!

Så nu får ni alla där ute battla om detta! vad är bäst för båda dessa ändamålen?!!??!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke89
Börjar bli sjukt förvirrad på vad som är den bästa upplösningen, vissa säger att 1680 x 1050 är jäkligt bra sen säger vissa att 1280p är as bra till spel mm, men även att 1200p är bättre för då blir skärmen högre och det ger bättre glädje i webbläsaren, Lol.

Vad ska man ha? :S kommer det blir konstigt med 1680 x 1050 i spel, eller alla spel har den typen av upplösning att välja på? Det kommer väll inte att se ut som att det är ihoptryckt eller utsträckt. Jag vill ha en jäkligt bra skärm till bildredigering, men jag vill å andra sidan inte tappa någon spelupplevelse!

Så nu får ni alla där ute battla om detta! vad är bäst för båda dessa ändamålen?!!??!

1680*1050 är ingen dålig upplösning, spelade själv på den under 6månader. Dellen betydligt bättre när det kommer till bildredigering. Och ifall du gillar 16:10 så är 75hz absolut att föredra.

Permalänk
Medlem

Förresten, vad har ni för hertz? Jag funderar om det kan vara det som gör att det släpar. Har nu 60Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Förresten, vad har ni för hertz? Jag funderar om det kan vara det som gör att det släpar. Har nu 60Hz

TFT har en annan teknik så 60hz är inte lika horribelt som det var på crts, jag vet inte ens om man märker direkta skillnader mellan 60 och 75hz.

Permalänk
Medlem

jag har haft 60Hz väldigt länge, INGA problem någonstans. Men högre desto bättre

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Är det en.. vad ska man säga en glas skärm? Alltså ätt den är blank?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalas_puffar_92
Är det en.. vad ska man säga en glas skärm? Alltså ätt den är blank?

Nej, skärmen är matt. Glossy brukar det kallas när den är blank.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Nej, skärmen är matt. Glossy brukar det kallas när den är blank.

Okej. Den ser blank ut:) Men vad är bäst en matt yta eller en blank? Dom blanka ser ju bättre ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalas_puffar_92
Okej. Den ser blank ut:) Men vad är bäst en matt yta eller en blank? Dom blanka ser ju bättre ut.

Blanka ytor brukar reslutera i lite bättre färger och jag tycker det är snyggare.

Permalänk

Blev göra ett akutköp av skärm idag, ingen aning av vad jag skulle köpa, bläddra igenom lite trådar, någon länkade till denna, läste massa kommentarer om skärmen, och beställde just hem en
Har en rätt dålig skärm just nu, 19" Philips, 5ms etc, så hoppas det blir ett stort lyft till detta hehe.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalas_puffar_92
Okej. Den ser blank ut:) Men vad är bäst en matt yta eller en blank? Dom blanka ser ju bättre ut.

Det beror på. Använder man datorn mer än en timme per dag skulle jag aldrig välja något annat än matt skärm. Matt är mycket vilsammare för ögonen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Det beror på. Använder man datorn mer än en timme per dag skulle jag aldrig välja något annat än matt skärm. Matt är mycket vilsammare för ögonen.

Vad baserar du det på? Hade aldrig några problem med min W2207H när jag hade den, sålänge du inte har en ljuskälla bakom dig (blänkande) så ser jag bara fördelar med glossy.

Permalänk
Medlem

Känns som att väldigt många här i denna tråd har haft eller har strul med skärmen?

Visa signatur

• HP Pavilion DV6-6103eo
• Sony Ericsson Xperia Ray

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MathiasH
Känns som att väldigt många här i denna tråd har haft eller har strul med skärmen?

En har nämnts tror jag, annars är det inga, orkar du inte läsa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Jag har bytt ut min E2200HD till denna, och en sak som jag märkt är sämre är att när man "glider" ned för webbsidor, dvs. klickar med scrollhjulet och låter sidan glida upp eller ned så hänger inte bilden riktigt med. Text får en sorts vit skugga bakom sig och det känns allmänt oskarpare. Någon annan som upplever det?

Detta har jag också märkt och det är väl det enda negativa jag har att säga om skärmen. Det läcker visserligen igenom lite bakbelysning i överkanten men det ser man inte och man störs absolut inte av det.

I övrigt är jag nästan lite kär, skärmen är fantastisk att spela spel på.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Vad baserar du det på? Hade aldrig några problem med min W2207H när jag hade den, sålänge du inte har en ljuskälla bakom dig (blänkande) så ser jag bara fördelar med glossy.

Ofta har du en ljuskälla bakom dig i form av ljus som reflekteras från fönstret till bakgrunden (dig själv, väggen eller möblemanget bakom). Det finns de som föredrar glossy men majoriteten föredrar matt skärm.

Ett bra tecken på att man ska köpa matt (om man är osäker) är att HP:s glossyskärmar sålde som smör i solsken när de kom i början på 2007. Till en början tog andra efter men numera är nästan alla skärmar matta igen och HP:s efterkommande modeller har sålt dåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Ofta har du en ljuskälla bakom dig i form av ljus som reflekteras från fönstret till bakgrunden (dig själv, väggen eller möblemanget bakom). Det finns de som föredrar glossy men majoriteten föredrar matt skärm.

Ett bra tecken på att man ska köpa matt (om man är osäker) är att HP:s glossyskärmar sålde som smör i solsken när de kom i början på 2007. Till en början tog andra efter men numera är nästan alla skärmar matta igen och HP:s efterkommande modeller har sålt dåligt.

Jag hade aldrig glansproblem, men det kanske beror på att jag medvetet placerade min skärm bra det. HPs skärmar sålde nog dåligt för att de inte hade något vettigt att erbjuda, skärmarna måste inte vara dåliga bara för att de säljer dåligt. Kolla bara på Samsung, deras skärmar går som smör i solsken och deras skärmar är mediokra, länge leve reklamen och dumma konsumenter!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Jag hade aldrig glansproblem, men det kanske beror på att jag medvetet placerade min skärm bra det. HPs skärmar sålde nog dåligt för att de inte hade något vettigt att erbjuda, skärmarna måste inte vara dåliga bara för att de säljer dåligt. Kolla bara på Samsung, deras skärmar går som smör i solsken och deras skärmar är mediokra, länge leve reklamen och dumma konsumenter!

Du ser det du vill se. Det är helt solklart att de flesta konsumenter föredrar matt och att glossy bildskärmar numera säljer dåligt.

BenQ Matt G2411HD
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=392553

G2410HD Exakt samma skärm men Glossy (Har sålt avsevärt mkt sämre)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=404665

Den senare G2420HD modellen gjorde inte ens BenQ i Glossy. Inte svårt att förstå varför.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Du ser det du vill se. Det är helt solklart att de flesta konsumenter föredrar matt och att glossy bildskärmar numera säljer dåligt.

BenQ Matt G2411HD
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=392553

G2410HD Exakt samma skärm men Glossy (Har sålt avsevärt mkt sämre)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=404665

Den senare G2420HD modellen gjorde inte ens BenQ i Glossy. Inte svårt att förstå varför.

Ser inte vad jag vill utan tänker några steg längre bara. Att gripa efter första bästa anledning ger sällan ett helt korrekt svar, det är flera saker som spelar in.

Vart hittar du att de andra skärmarna sålt sämre? Du baserar det på populariteten av produkten, det är ett sätt, men ger ett väldigt tillhöftat svar.

Jag tror de flesta konsumenter inte ens har testat glossy och de som klagar på det är värdelösa på att placera sin dator. För det är ju kännt att glossy resulterar i lite "bättre" färger, var så sist jag kollade iaf. De flesta konsumenter vill ha? Det finns inte så många bra glossyskärmar och nu när G2420HD finns så köper folk självklart inte de äldre modellerna då de inte erbjuder lika många uttag som den senaste tex.

Sen spelar även releasedatum och pris in, och priset styrs delvis av dollarn, du har ju även konjunkturen att ta i beaktning.

Att 2410 sålt som den har beror nog mer på att den saknar HDMI, men det antar jag du missat?

Även vilka skärmar de har att tävla mot spelar in, företagets status osv.

Permalänk
Avstängd

Vi kan ta den diskussionen här. Andelen som föredrar glossy har knappast ökat.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Vi kan ta den diskussionen här. Andelen som föredrar glossy har knappast ökat.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Du tar inte då i beräkning att de flesta skärmarna är och har varit matta? Och att ett klart övertag för matta är att vänta? Logiskt tänkande, hallå?

Permalänk
Medlem

Är det ingen som kan slänga upp några bilder? Får min skärm på onsdag eller torsdag. Google ger ju inga "riktiga" bra svar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superlight
Är det ingen som kan slänga upp några bilder? Får min skärm på onsdag eller torsdag. Google ger ju inga "riktiga" bra svar.

Det finnsväl några bilder på prisjakt. Vågar inte fota nu. Måste städa skrivbordet först. :/

Permalänk
Medlem

HDMI -> USB

En kanske konstig fråga som verkligen visar på min okunnighet men...

Funkar de 4 USB-anslutningarna i skärmen om man har en HDMI-kabel ansluten eller lär man köpa och plugga in en USB-kabel mellan datorn och skärmen också?

Permalänk
Medlem

Re: HDMI -> USB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0bbe
En kanske konstig fråga som verkligen visar på min okunnighet men...

Funkar de 4 USB-anslutningarna i skärmen om man har en HDMI-kabel ansluten eller lär man köpa och plugga in en USB-kabel mellan datorn och skärmen också?

Det borde följa med en kabel som du kopplar in i skärmen till ett av dina usbuttag, fast de kanske har skippat den kabeln också för att hålla nere priset.

Permalänk
Medlem

Re: Re: HDMI -> USB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Det borde följa med en kabel som du kopplar in i skärmen till ett av dina usbuttag, fast de kanske har skippat den kabeln också för att hålla nere priset.

Jag fattar det som att det bara hänger med en ström- och en VGA-kabel. Men hur som helst kommer du inte undan en USB-kabel iaf!?