Felformaterad hårddisk

Permalänk
Medlem

Felformaterad hårddisk

Hej!

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd då jag är ny medlem och inte så insatt ännu i detta forumsystem. Ha överseénde tack. Eventuellt så kan moderator flytta tråd dit den passar bäst. Nu till saken!

Jag har två st maxtor hårddiskar på 250Gb vardera som jag använder ganska flitigt. En till systemet och en till allt annat. Jag hade hjälpt en kompis med att felsöka sin dator med en av mina hd's och tog därför ut min systemenhet. Senare väl tillbaka hemma för att sätta in allt så gick det prima och jag märkte inga större fel efter ihopmonteringen.

I måndags startade jag datorn igen på morgonen och upptäckte till min förvåning att systemet startade inte, en dll fil saknades så jag formaterade sedan datorn min. Det visade sedan sig att jag hade formaterat fel partition och hd då min systemenhet tydligen inte var ikopplad rätt:rolleyes:

Självklart kom jag på detta efter formateringen, klantig som jag var. Nu har jag ett dilemma. Eftersom min systemdisk var urkopplad när jag formaterade så formaterade jag fel disk. Jag har försökt starta datorn med båda hårddiskarna ikopplade men då vill hon inte starta upp. Tydligen så har jag operativsystemet på båda hårddiskarna...

Finns det något sätt för mig att få tillbaka den förlorade informationen som var på min felformaterade disk?

Tackar för snabbasvar och stavfel bjuder jag på.

MvH /Erik

Permalänk
Medlem

Det går att få tillbaka den information, som inte blivit överskriven. Därför är det extremt viktigt att inte skriva något till disken, som i misstag formaterats. Program som GetDataBack och PhotoRec kan återskapa datat.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Har du "bara" formaterat, dvs skrivit dit en ny MFT och därefter INTE skrivit data till disken kan du prova att rädda vissa fragment av det g:la datat mha GetDataBack.