Permalänk

Klurigt mattetal

Hej!
Jag har en liten klurig uppgift för den som vill ha något tidsfördriv
Vi börjar direkt då.

3 Missionärer och 3 kannibaler ska ta sig över Nilen och till säkerhet. I nilen simmar hungriga krokodiler och ända sättet att ta sig över på är att ro i en liten roddbåt. I båten får det endast plats med 2 personer. Problemet är att Det får inte vara fler kannibaler än missionärer för då har kannibalerna fest. Efter varje gång några personer har åkt över med båten måste minst en åka tillbaka med den. Alla måste klara sig över oskadda. Kom ihåg att varje gång någon har åkt över måste den kliva av båten för att sedan åka tillbaka, man får till exempel inte ha en missionär på höger sida och 2 stycker kannibaler kommer med båten och bara en hoppar av, utan båda måste av för att sedan kliva på.

Här kommer en ritning i paint (hehe) för att ni ska få bättre uppfattning.
K står för kannibaler och M för Missionärer.
Har ni någon fråga så är det bara att fråga.
Jag kommer med svaret när tillräckligt många har klurat på den

Permalänk
Medlem

gammal gåta, vill dock minnas att när jag hörde den var det höns o någon varg ist.. typ..

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

Haha, jasså

Permalänk
Medlem

5 resor t/r och en enkel behövde jag.....

Permalänk
Medlem

11 resor totalt behövs.

Var inte så svårt

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Inaktiv

Elva resor: spoilervarning

två missionärer till höger, en kannibal tillbaka
två kannibaler till höger, en tillbaka
två kannibaler till höger

Permalänk
Medlem

Jag ser inga krokodiler på bilden så jag förstår inte frågan.

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk

En twist på samma gåta som jag fick höra för flera år sedan. En tokstolle ska flytta över en varg, en kanin och ett salladshuvud över samma vatten i samma båt som på bilden och båten är förstås så liten att tokstollen bara kan ta med sig en sak i taget. Ni förstår själva att vargen och kaninen inte kan lämnas ensamma, desamma gäller för kanin och salladshuvud.

Hur många gånger korsar stollen floden?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Elva resor: spoilervarning

Mjaa det var visserligen rätt men du skulle ha gömt det med svart bakgrund så man måste markera för å se.

Ok, eftersom svaret kom fram kan vi väl köra med en ny. hehe
På den här blir det lite svårt att förklara så ni får svara med en paint bild. Det är rätt simpelt:

3 hus ska få vatten, gas och el till sina hus, MEN ledningarna får inte korsa varandra, se bild. Det var inte så bra ritat men det röda kryssed menas med att man inte får korsa ledningarna. Annars får ni dra hur ni vill förutom utanför bilden.
Den här klurade jag själv länge på. ni som vet svaret gapa inte rakt ut, ge en bild med länk istället.

Permalänk
Medlem

Prova lös denna

Ni står i en korridor, bredvid er på väggen finns det tre knappar. Längre bort i korridoren finns en dörr som leder till ett rum med en lampa i.

En av de tre knapparna tänder lampan, de övriga två gör ingenting.

Ni ska nu lista ut vilken av de tre knapparna som tänder lampan.

- Det är inte tillåtet att öppna dörren och sedan gå tillbaka för att trycka på knapparna.
- Det läcker inte ljus eller dyl från dörren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Prova lös denna

Ni står i en korridor, bredvid er på väggen finns det tre knappar. Längre bort i korridoren finns en dörr som leder till ett rum med en lampa i.

- Det är inte tillåtet att öppna dörren och sedan gå tillbaka för att trycka på knapparna.

HAHA, den där fick vi nyss på matten idag före vi sluta, hehe skulle vara kul å höra ett svar på den

EDIT:
Är det någon som gillar 3.14roger?
HAHA fan vad dålig humor jag har

Permalänk
Citat:

Prova lös denna

Spoiler:

Jag har hört den förut och mitt svar då var att göra så att jag slår på en knapp, väntar 10 år, stänger av den knappen och slår på en annan.

När jag sen går in i rummet så ser jag ifall lampan ser trasig/bränd ut så var det första knappen, lyser lampan så var det andra knappen, lyser den inte och såg inte sönder ut så var det tredje.

Det rätta svaret fick jag höra sen men den får någon annan säga.

Dold text
Visa signatur

Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Prova lös denna

Man knäpper på den första knappen, väntar en stund och knäpper sedan av den. Sedan knäpper man på den andra knappen och kliver in i rummet. Om lampan lyser är det knapp nummer två som tänder lampan. Om lampan inte lyser känner man på den. Om den är varm är det knapp nummer ett som tänder lampan. Om den är kall är det knapp nummer tre som tänder lampan.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd

bengtsson93: Får ledningarna korsa husen och/eller "stationerna"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengtsson93
Mjaa det var visserligen rätt men du skulle ha gömt det med svart bakgrund så man måste markera för å se.

Ok, eftersom svaret kom fram kan vi väl köra med en ny. hehe
På den här blir det lite svårt att förklara så ni får svara med en paint bild. Det är rätt simpelt:

3 hus ska få vatten, gas och el till sina hus, MEN ledningarna får inte korsa varandra, se bild. Det var inte så bra ritat men det röda kryssed menas med att man inte får korsa ledningarna. Annars får ni dra hur ni vill förutom utanför bilden.
Den här klurade jag själv länge på. ni som vet svaret gapa inte rakt ut, ge en bild med länk istället.

Asså, nu har jag funderat ett tag på denna och ifall man inte får korsa/dra igenom punkter så känns det som att den är omöjlig... Jag kanske missupfattar någonting i gåtan typ om man får arbeta i flera dimentioner eller så... :/

EDIT: Jag hade visst rätt:

Citat:

The utility problem posits three houses and three utility companies--say, gas, electric, and water--and asks if each utility can be connected to each house without having any of the gas/water/electric lines/pipes pass over any other. This is equivalent to the equation "Can a planar graph be constructed from each of three nodes ('houses') to each of three other nodes ('utilities')?" This problem was first posed in this form by H. E. Dudeney in 1917 (Gardner 1984, p. 92).

The answer is that no such planar graph exists.

Taget ifrån http://mathworld.wolfram.com/UtilityGraph.html

Visa signatur

Permalänk

När vi är ändå inne på think outside the box temat. Du har nio stycken kordinater utplacerade i ett kordinatsystem på följande vis.

* * * * * * * * *

Du ska nu fyra sammanhängande räta linjer som ska gå över alla nio koordinater.

Linjerna får korsa varandra etc, så länge det är fyra räta linjer som sitter ihop i någon ände.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

En lösning till Mikael_Berglunds: (spoiler)
Börja på den längst upp, gå tre steg åt höger så att du hamnar ett utanför, gå tre steg snett åt vänster och ned så att du hamnar ett utanför, gå tre steg uppåt så att du hamnar där du började, gå till sist två steg nedåt och åt höger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Asså, nu har jag funderat ett tag på denna och ifall man inte får korsa/dra igenom punkter så känns det som att den är omöjlig... Jag kanske missupfattar någonting i gåtan typ om man får arbeta i flera dimentioner eller så... :/

Precis den går inte att lösa! Hehe jag satt hur länge som helst innan jag fick veta att den inte går att lösa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
En lösning till Mikael_Berglunds: (spoiler)
Börja på den längst upp, gå tre steg åt höger så att du hamnar ett utanför, gå tre steg snett åt vänster och ned så att du hamnar ett utanför, gå tre steg uppåt så att du hamnar där du började, gå till sist två steg nedåt och åt höger.

En annan är att skriva ett E. Det stor inte att linjerna behövde vara i följd.

Dold text
Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Zebran och vattnet

Vem äger zebran och vem dricker vatten?

1. Engelskmannen bor i det röda huset
2. Svensken har hund
3. I det gröna huset dricks det kaffe
4. Dansken är tedrickare
5. Det gröna huset ligger närmast till höger om det vita
6. Rörmokaren har en papegoja
7. I det gula huset bort arkitekten
8. I mittenhuset dricker man mjölk
9. Norrmannen bor i det första huset
10. Läraren bor bredvid familjen med katt
11. Arkitekten bor i huset bredvid hästägaren
12. Läkaren dricker öl
13. Tysken är präst
14. Norrmannen bor bredvid det blå huset

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

En annan är att skriva ett E. Det stor inte att linjerna behövde vara i följd.

Dold text

Haha, fan, missade skriva det..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna då:

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Vad exakt är frågan?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Denna då:

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.

:D:D:D

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Vad exakt är frågan?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem
Citat:

Denna då:

Nu har jag tänkt på den där, och svaret är helt beroende på lösningen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Nu har jag tänkt på den där, och svaret är helt beroende på lösningen.

Haha, fan.. Jag är full och trött, kanske på grund av det tyckte jag att det där (den tråden och det du skrev) var så hysteriskt roligt att jag faktiskt trillade av stolen och slog i huvudet i sängen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Denna då:

Haha, jag älskar inledningen på den frågan: "Det var High noon..." hahaha

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Citat:

Denna då:

Helt rätt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06