Seagate 7200.11 problem!

Permalänk
Medlem

Seagate 7200.11 problem!

Hej!

Köpte för cirka 6 månader sedan en Maxtor Basic 1,5TB extern HDD till min dator. Hårddisken i den är en Seagate 7200.11 1,5TB som det tydligen har varit problem med innan.

Idag så märkte jag för första gången att nått var fel. Den vibrerade väldigt mycket, och var 3-4min så hackade den i uppspelning av video, för att sedan fungera som vanligt i 3-4min innan samma sak uppstod. Helt plötsligt så slutade den fungera, och började pipa i 2,5-3 sek intervaller.

Efter försök med olika eluttag och datorer så tog jag ut själva sata-disken ut höljet och kopplade in den direkt i min dator. Resultatet är dock detsamma; pip var 2,5-3:e sekund, BIOS/WIN hittar inte hårddisken, och efter cirka 6min 45sek slutar den pipa, dock utan att detekteras. När jag då startar om datorn så repeteras visan igen, piper i 2,5-3sek intervall i 6min 45sek, men går inte att komma åt disken.

Har varit inne på Seagates hemsida och laddat ner Drive detect, men det programmet lyckas inte heller hitta min HDD (eftersom inte BIOS hittar den så är det ganska väntat). Jag har tusentals filer/bilder på disken som betyder mycket för mig, och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Verkar vara omöjligt att lösa det med firmware, då den inte detekteras alls. Ska jag kontakta inet (där jag köpte den) och be om en ny (även då jag brytit upp höjet) och tror ni att Seagate bjuder på nån form av recovery på mina filer? Är inte aktuellt att betala flera tusen för den tjänsten, då många har samma problem och ingen direkt lösning verkar finnas.

Otroligt tacksam för tips!

Mvh

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |