Webbalbum som läser från serverns disk dynamiskt

Permalänk
Medlem

Webbalbum som läser från serverns disk dynamiskt

Hej

Jag har försökt googla på ämnet men har inte hittat något. Det jag behöver är ett webbalbum som läser kataloger och bilder. Varje katalog är ett album, och bilderna i katalogerna är albumets bilder. Tanken är att det ska scanna vid varje start och då man lägger in en ny katalog ska denna komma upp i webbalbumet.

Det svåra är kravet att det inte får vara någon serverbaserad logik, dvs har inte tillgång till php, asp eller liknande. Allt måste vara baserat på javascript / flash etc, som körs i klienten. Man kan räkna med att det finns tillgång till att lista katalogerna och bilderna på servern.

Är det någon som känner till om det finns något liknande?

Visa signatur

// Yonder

Permalänk
Medlem

låter suspekt. Det känns inte som om att det skulle ligga i serverägarens intresse att låta vem/vad som helst komma åt filsystemet hur som helst. Om inte servern delar det hela via nån share så måste det nog till en tjänst på servern för klara det.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Hmm, det är sant, det skulle kanske inte gå.

Om vi tittar på möjligheter där man laddar upp album till flickr eller liknande, och det hämtas dynamiskt därifrån? Det spelar ingen roll, bara man enkelt kan lägga upp bilderna någonstans.

Visa signatur

// Yonder

Permalänk
Medlem

Lägger du upp bilden kan du spara dess id eller namn i en databas samtidigt. På så vis blir den uppladdad och tillgänglig direkt.

Vill du "bara" ha det så borde du kunne hitta färdiga bildarkivsscript att använda om du inte vill koda själv.

Skriver du det själv är det ju inga problem att göra ett katalogliknande system.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

hade haft tillgång till php hade det här varit perfekt:

http://nazarkin.name/projects/weatimages/

men varför inget php?

Permalänk
Medlem

Jag kom att tänka på en alternativ lösning som använder sig av thumbnails.db eller vad den heter.. man borde kunna parsa den med AJAX....
edit: desktop.ini borde gå att använda sig av!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet