Lyckas inte ta bort partitioner...

Permalänk

Lyckas inte ta bort partitioner...

Tjenare.

Har en hårddisk som har två partitioner. Jag vill ta bort dem, och alltså bara ha en partition. Jag har ingen data på diskarna så man behöver inte oroa sig om att något kommer försvinna. Dock lyckas jag inte hitta "de rätta grejerna" i Windows 7. Vet någon hur jag ska göra, och vill denna då berätta för en noob?

Permalänk

I Windows Diskhantering markerar du partitionerna och "Ta bort volym...".
Därefter skapar du nya partitioner på samma vis.
( Datorn - högerklick, Hantera - Diskhantering )

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

What she said

Permalänk

Hur kommer jag till Diskhanteringen? Mitt W7 är på engelska, och dels är jag inte så bra på engelska som jag vill vara, men sen är översättningarna aldrig direktöversatta så det är alltid ett pussel för mig att hitta. :/

Uppdatering: Jag hittade! Det hjälpte med en spark där bak, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Start / Höger klicka på "My Computer" / Mangage / "Disk Management"

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Hur kommer jag till Diskhanteringen? Mitt W7 är på engelska, och dels är jag inte så bra på engelska som jag vill vara, men sen är översättningarna aldrig direktöversatta så det är alltid ett pussel för mig att hitta. :/

Öppna Explorer (Utforskaren) och högerklicka på "Datorn" (Den här datorn i XP).
Där får du upp alternativen "Manage" (Hantera). I nya fönstret kan du hitta "Disk management" (Diskhanteraren).
"Ta bort volym" = "Remove volume"... "Skapa ny volym" = "Create new volume"

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jäkla skit. Nu upptäckte jag att det finns en till partition... Nämligen OEM partition. *suck* Och den är på 5 gigabyte.

Och när jag tagit bort partitionerna i "disk manager" ploppar inte hårddisken upp "den här datorn". Vet inte om jag nämnt det tidigare, men det är en hårddisk från en gammal laptop som nu agerar som extern hårddisk.

Vaxinator: Det var ett bättre sätt att komma till stället, tack för tipset!

Men vet någon hur jag tar bort denna "OEM partition"? Datorn den satt i var en Acer, så jag förstår om den inte går att ta bort, i skräpdators-style.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Antar att det är Recovery Partitionen från en trasig Acer dator.

Förstår inte rikt vad problemet. Du måste ge mer detaljer över vad som händer när det inte går.

Höger klicka på varje och ta bort tills ALLA partitioner är borta från hårddisken och skapa sedan en ny. Det gör man i diskhanteraren. Dessutom har jag skrivit att meny olika ut beroende på vilken ruta/bild av hårddisken/partitionen du klickar på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Prova testdisk, Googla
Annars kan du nolla hela disken med 1 min i killdisk, Googla

Ska prova detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Antar att det är Recovery Partitionen från en trasig Acer dator.

Förstår inte rikt vad problemet. Du måste ge mer detaljer över vad som händer när det inte går.

Höger klicka på varje och ta bort tills ALLA partitioner är borta från hårddisken och skapa sedan en ny. Det gör man i diskhanteraren. Dessutom har jag skrivit att meny olika ut beroende på vilken ruta/bild av hårddisken/partitionen du klickar på.

När jag gjorde det på de två partitionerna jag först såg, fungerade det. Men när jag ska göra det på denna "OEM partition" kommer det helt enkelt inte upp några alternativ för något, enda man kan välja i "rullgardinen" är "help". :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Prova testdisk, Googla
Annars kan du nolla hela disken med 1 min i killdisk, Googla

Jag testade testdisk, och det fungerade finfint! Tack så mkt för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag testade testdisk, och det fungerade finfint! Tack så mkt för hjälpen alla!

testdisk är KANONprogget för meck å rep av diskar, borde finnas i alla datorer ww

Permalänk
Medlem
Citat:

Jäkla skit. Nu upptäckte jag att det finns en till partition... Nämligen OEM partition. *suck* Och den är på 5 gigabyte.

Och när jag tagit bort partitionerna i "disk manager" ploppar inte hårddisken upp "den här datorn". Vet inte om jag nämnt det tidigare, men det är en hårddisk från en gammal laptop som nu agerar som extern hårddisk.

Vaxinator: Det var ett bättre sätt att komma till stället, tack för tipset!

Men vet någon hur jag tar bort denna "OEM partition"? Datorn den satt i var en Acer, så jag förstår om den inte går att ta bort, i skräpdators-style.

Gett håddisken en enhets bokstav? C: eller vad det nu kan vara. Har den ingen enhets bokstav kommer du inte se den i windows..

Visa signatur

|/foo/|