Vinn nätagg från Seasonic

speedtouch 585v6 och en router efter

Permalänk
Medlem

speedtouch 585v6 och en router efter

Har en speedtouch 585v6 som jag fått av tele2, efter den har jag en netgear wgt624. Om jag kopplar upp mig direkt mot speedtouchen funkar det kanon, men om jag kör via routern och kopplar upp mig från den kommer jag inte åt internet alls. Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

Varför har du en Netgear WGT624 inkopplad då?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha två routrar på samma nätverk, DHCP-servrarna krockar då. Koppla sladden från Speedtouchen till en av Netgearens LAN-portar istället för WAN-porten, så fungerar Netgearen som en enkel switch och accesspunkt istället.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Du kan inte ha två routrar på samma nätverk, DHCP-servrarna krockar då. Koppla sladden från Speedtouchen till en av Netgearens LAN-portar istället för WAN-porten, så fungerar Netgearen som en enkel switch och accesspunkt istället.

Om man kopplar ihop LAN-portarna lär det bli strul med DHCP, jag kollade lite snabbt på google och 624:an har 108Mbit WLAN, 585v6 troligen 54Mbit.

Om det är anledningen till att ha Netgearen inkopplad så kan man göra så här.

Logga in på Netgearen, ställ in SSID, kryptering m.m på den trådlösa delen och stäng av DHCP-server, koppla ihop routrarna via LAN-portarna och vips så har du en 108Mbit accesspunkt med 4-ports 100Mbit switch, WAN-porten använder du inte. Efter detta kan det vara problem med att komma åt UI:et i Netgearen.

Observera att Netgear ofta använder 192.168.0.1 som adress till UI:et, det kan hända att Thomson 585:an har samma, ändra då i Netgear så den inte krockar med någon annan adress, ta till exempel 192.168.0.127.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Om man kopplar ihop LAN-portarna lär det bli strul med DHCP, jag kollade lite snabbt på google och 624:an har 108Mbit WLAN, 585v6 troligen 54Mbit.

Om det är anledningen till att ha Netgearen inkopplad så kan man göra så här.

Logga in på Netgearen, ställ in SSID, kryptering m.m på den trådlösa delen och stäng av DHCP-server, koppla ihop routrarna via LAN-portarna och vips så har du en 108Mbit accesspunkt med 4-ports 100Mbit switch, WAN-porten använder du inte. Efter detta kan det vara problem med att komma åt UI:et i Netgearen.

Observera att Netgear ofta använder 192.168.0.1 som adress till UI:et, det kan hända att Thomson 585:an har samma, ändra då i Netgear så den inte krockar med någon annan adress, ta till exempel 192.168.0.127.

fy fan du är en ängel, så här kan jag ju köra tills jag köpt en router med inbyggt modem, någon som har nå tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chefis
fy fan du är en ängel, så här kan jag ju köra tills jag köpt en router med inbyggt modem, någon som har nå tips?

Hmmm. Står still i mitt huvud, Thomson speedtouch 585v6 är ju en router med inbyggt ADSL-modem, 4-ports 10/100switch samt WLAN 54Mbit, du kanske syftade på en router med snabbare WLAN än det du har i din 585:a.

Lycka till i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

riktig jäkla skräp modem/router den där thompson, värdelöst webinterface osv. Vad tror du om http://www.webhallen.com/prod.php?id=104283 ?

Permalänk

Du kan också, ifall du vill ha ett inre nät i ditt hemmanät, ändra så att Netgear-routern har IP-adress 192.168.1.1 och delar ut adresser via DHCP i samma subnät. Dvs. 192.168.1.*

Då kommer alla maskiner som finns på det inre nätet (dvs. kopplade till Netgear-routern) att komma åt allt utåt (inklusive de maskiner som är kopplade till Speedtouch:en). Medan de maskiner som är kopplade till Speedtouch:en endast kommer att komma åt de maskiner som också är kopplade till Speedtouch:en samt utanför (dvs. på Internet).

Visa signatur