Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Skrivet av waspen123:

En snabb fråga, vet att det kanske är lite offtopic men bara att ta bort inlägget om det inte passar sig, flyter OS X på mycket bättre än windows? Har en gammal laptop som inte ens kan kolla 360p videos utan att lagga nu för tiden, funderar på om det skulle flyta på bättre med typ OS X tillexempel?

Tror linux bör vara optimalt för en mogen laptop. kolla in gratis utgåvan av senaste ubuntu tex

Permalänk
Medlem

Har ett problem, min hackintosh hänger sig vid installationen! Den fryser vid "Extracting Base system" och jag måste starta om den för att den ska svara.. Hjälp behöves!
Har en i7 4770K, Asus Z97-M Plus Mobo och 16gb HyperX ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Har ett problem, min hackintosh hänger sig vid installationen! Den fryser vid "Extracting Base system" och jag måste starta om den för att den ska svara.. Hjälp behöves!
Har en i7 4770K, Asus Z97-M Plus Mobo och 16gb HyperX ram

Vad har du använt för programvara osv?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Vad har du använt för programvara osv?

Yosemite Zone + Transmac

Permalänk

är sugen på att prova dra in Mavericks på en Brix bxce-2955, frågan är dock hur funkar det med onboard grafikkretsen och trådlösa nätverket, lär ju inte finnas någon med haswell Celeron 2955U misstänker jag, dom brukar ju köra iX modellerna isf celeron?

burken ramlar in under veckan som kommer, och tänkte försöka få igång OSX iaf.. om det inte är okänt banka huvudet i väggen problem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

är sugen på att prova dra in Mavericks på en Brix bxce-2955, frågan är dock hur funkar det med onboard grafikkretsen och trådlösa nätverket, lär ju inte finnas någon med haswell Celeron 2955U misstänker jag, dom brukar ju köra iX modellerna isf celeron?

burken ramlar in under veckan som kommer, och tänkte försöka få igång OSX iaf.. om det inte är okänt banka huvudet i väggen problem..

2955U FUNKAR INTE( caps intended)

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Inaktiv

Mac OS 10.10

Tjenare! Jag ville installera Mac OSX Yosemite på min PC! Vilket program och var kan man få tag i Yosemite? Tack så mycket

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Om jag ska installera detta på min nuvarande windows ska jag använda Virual box eller vm ware eller liknande?

Tack för att du svarat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon251937:

Om jag ska installera detta på min nuvarande windows ska jag använda Virual box eller vm ware eller liknande?

Tack för att du svarat!

  1. Du kan bara få tag på OS X genom att köpa det från Apple's App Store for Mac.

  2. Det strider mot Apples användaravtal att installera OS X på en dator som inte är en Mac.

  3. Om du fortfarande vill installera OS X, i en virtuell miljö, behöver du fortfarande ha tillgång till en Mac så att du kan ladda hem en OS X 10.10.iso, sen borde det gå att installera i Virtual Box.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Asus P8Z77-V LX, i5 2500k, 8GB RAM och ett GTX 970

Asus P8Z77-V LX, i5 2500k, 8GB RAM och ett GTX 970. Testat både UniBeast och Clover för att göra två stycken olika bootbara USB-minnen. Kan boota båda varianternas bootloader, men sedan hänger sig installationsprogrammet under tiden det startar upp (Apple logon med en progressionslist.) Kommer ungefär en tredjedel sedan tar det stopp. Testat flera olika boot flags och inställningar i mitt BIOS, men det blir alltid samma sak. Det hänger sig helt eller så får jag fram en symbol som för parkeringsförbud istället för apple logon.

Tips? Följt UniBeast-guiden över tonymacx86 till punkt och pricka. Samma sak med Clover-guiden på samma site.
Använder mig av Apple's egen installationsfil nedladdad via en genuin MacBook för att skapa installationsstickan.

Hjälp vore extremt tacksamt.

Permalänk

Vilka bootflaggor har du använt dig av?

Skrivet av kitanii:

Asus P8Z77-V LX, i5 2500k, 8GB RAM och ett GTX 970. Testat både UniBeast och Clover för att göra två stycken olika bootbara USB-minnen. Kan boota båda varianternas bootloader, men sedan hänger sig installationsprogrammet under tiden det startar upp (Apple logon med en progressionslist.) Kommer ungefär en tredjedel sedan tar det stopp. Testat flera olika boot flags och inställningar i mitt BIOS, men det blir alltid samma sak. Det hänger sig helt eller så får jag fram en symbol som för parkeringsförbud istället för apple logon.

Tips? Följt UniBeast-guiden över tonymacx86 till punkt och pricka. Samma sak med Clover-guiden på samma site.
Använder mig av Apple's egen installationsfil nedladdad via en genuin MacBook för att skapa installationsstickan.

Hjälp vore extremt tacksamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har inte längre en Opel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Asus P8Z77-V LX, i5 2500k, 8GB RAM och ett GTX 970. Testat både UniBeast och Clover för att göra två stycken olika bootbara USB-minnen. Kan boota båda varianternas bootloader, men sedan hänger sig installationsprogrammet under tiden det startar upp (Apple logon med en progressionslist.) Kommer ungefär en tredjedel sedan tar det stopp. Testat flera olika boot flags och inställningar i mitt BIOS, men det blir alltid samma sak. Det hänger sig helt eller så får jag fram en symbol som för parkeringsförbud istället för apple logon.

Tips? Följt UniBeast-guiden över tonymacx86 till punkt och pricka. Samma sak med Clover-guiden på samma site.
Använder mig av Apple's egen installationsfil nedladdad via en genuin MacBook för att skapa installationsstickan.

Hjälp vore extremt tacksamt.

patcha AppleCPUPM i clover menyn och sedan boota

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Någon som har tips på eller har provat att göra en hackintosh av en gigabyte brix J1900?

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Kan inte boota yosemite från hårddisken

Jag har lagt in yosemite på min dator (asrock z97e-itx/ac och i7 4790) med unibeast utan några större problem. Jag kan dock inte starta från den enda hårddisken utan måste ha usb-stickan i. Det gnälls över att bootsektor eller något liknande saknas. Har försökt med med både multibeast & clover men det vill sig inte. Egentligen borde det väl inte vara så svårt - på något vis markera att hårddisken är startenheten och att de rätta startfilerna finns på plats.

Någon som har några stalltips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

Jag har lagt in yosemite på min dator (asrock z97e-itx/ac och i7 4790) med unibeast utan några större problem. Jag kan dock inte starta från den enda hårddisken utan måste ha usb-stickan i. Det gnälls över att bootsektor eller något liknande saknas. Har försökt med med både multibeast & clover men det vill sig inte. Egentligen borde det väl inte vara så svårt - på något vis markera att hårddisken är startenheten och att de rätta startfilerna finns på plats.

Någon som har några stalltips?

Koppla ut USB innan du installerar clover

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Avstängd

Insanelymac.com bättre än tonymac och mindre toppstyrt, men där åker man på att läsa på inga genvägar där inte.

Permalänk
Medlem

När GTAV till PC kommer snart, tror jag att jag lär åka på att köpa ny CPU, och pga det lär jag behöva nytt RAM och moderkort också.
Därför undrar jag om någon vet om ett moderkort som har stöd för OSX och i5-4690K, samt har integrerad grafikkrets?

Min plan är att då dual-boota OSX och Windows. Jag tror inte mitt grafikkort AMD R9 280 har stöd för OSX, men jag tror att ett integrerat Intel HD 4000/5000/X000 har det, och därför borde det inte vara ett problem.

Så har någon erfarenheter med ett sånt här system, och lust att ge lite synpunkter?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

När GTAV till PC kommer snart, tror jag att jag lär åka på att köpa ny CPU, och pga det lär jag behöva nytt RAM och moderkort också.
Därför undrar jag om någon vet om ett moderkort som har stöd för OSX och i5-4690K, samt har integrerad grafikkrets?

Min plan är att då dual-boota OSX och Windows. Jag tror inte mitt grafikkort AMD R9 280 har stöd för OSX, men jag tror att ett integrerat Intel HD 4000/5000/X000 har det, och därför borde det inte vara ett problem.

Så har någon erfarenheter med ett sånt här system, och lust att ge lite synpunkter?

valfritt gigabyte moderkort , R9 290 funkar finfint och komihåg att använda clover

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

valfritt gigabyte moderkort , R9 290 funkar finfint och komihåg att använda clover

Typ den här? https://www.komplett.se/gigabyte-ga-z97p-d3-socket-1150/81587...

Notera att jag har ett R9 280, inte ett 290, men det kanske inte är någon större skillnad...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Typ den här? https://www.komplett.se/gigabyte-ga-z97p-d3-socket-1150/81587...

Notera att jag har ett R9 280, inte ett 290, men det kanske inte är någon större skillnad...

Jag kör på ett 7950 just nu som är rebrand av en R9 280 så oroa dig inte de funkar

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Jag kör på ett 7950 just nu som är rebrand av en R9 280 så oroa dig inte de funkar

Så jag beställde lite delar (se http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1355514)

Så hur ska jag gå till väga nu? Funderar på att lägga OSX på min SSD, sedan Windows 8.1 på min mekaniska disk (tillsammans med alla spel). Har försökt hitta någon bra dual-boot guide men det varierar från metod till metod

Ska jag använda unibeast eller clover? Av de guider jag läst så verkar Unibeast enklare, men vad är fördelarna då med clover? Jag har en gång i tiden kört OSX på AMD riggen i min sig så jag är van vid att använda olika boot flaggor osv (kommer dock inte ihåg vilka ) så egentligen spelar det ingen roll om Unibeast är enklare, målet är bara att allting ska fungera bra.

Vill kunna använda iMessage, iCloud, Xcode, iTunes och allting. Helst Continuity också men måste köpa ett bluetooth kort först då innan det.

Målet är att jag ska kunna starta/starta om datorn och välja där om jag vill boota OSX eller Windows. (Har funderat på att bara välja boot device i bios men det kanske finns mer eleganta sätt )

Så om du har några tips eller vilken/vilka guider jag ska följa vore det trevligt

(Har förövrigt en MacBook Air där jag ska fixa installations mediet osv så det är ingen fara med det)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Så jag beställde lite delar (se http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1355514)

Så hur ska jag gå till väga nu? Funderar på att lägga OSX på min SSD, sedan Windows 8.1 på min mekaniska disk (tillsammans med alla spel). Har försökt hitta någon bra dual-boot guide men det varierar från metod till metod

Ska jag använda unibeast eller clover? Av de guider jag läst så verkar Unibeast enklare, men vad är fördelarna då med clover? Jag har en gång i tiden kört OSX på AMD riggen i min sig så jag är van vid att använda olika boot flaggor osv (kommer dock inte ihåg vilka ) så egentligen spelar det ingen roll om Unibeast är enklare, målet är bara att allting ska fungera bra.

Vill kunna använda iMessage, iCloud, Xcode, iTunes och allting. Helst Continuity också men måste köpa ett bluetooth kort först då innan det.

Målet är att jag ska kunna starta/starta om datorn och välja där om jag vill boota OSX eller Windows. (Har funderat på att bara välja boot device i bios men det kanske finns mer eleganta sätt )

Så om du har några tips eller vilken/vilka guider jag ska följa vore det trevligt

(Har förövrigt en MacBook Air där jag ska fixa installations mediet osv så det är ingen fara med det)

Clover rör inte unibeast!!! , iMessage lär bli svårt då de kontrollerar MLB så du måste fåtag på ett MLB :/ men resten borde funka.

http://www.ebay.com/itm/Apple-Broadcom-BCM94360CD-802-11ac-mi...

detta wifikortet borde funka

Dual boot , installera windows , sedan installera OSX på seperat HDD/SSD(enklast så) och installera clover , clover är lättast att dualboota med

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Multibeast/Unibeast metoden fungerar utmärkt för min del, installerat om 3-4 gånger inte haft problem någon gång (samma hårdvara).

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dazing:

Multibeast/Unibeast metoden fungerar utmärkt för min del, installerat om 3-4 gånger inte haft problem någon gång (samma hårdvara).

Multibeast/Unibeast skall inte röras längre nu när Clover finns

De finns flera anledningar både mjukvarureleterade och moraliska varför man inte rör de programmen men allafall trust me använd clover för allt , har hållt på med detta sedan 10.4.3

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Clover rör inte unibeast!!! , iMessage lär bli svårt då de kontrollerar MLB så du måste fåtag på ett MLB :/ men resten borde funka.

http://www.ebay.com/itm/Apple-Broadcom-BCM94360CD-802-11ac-mi...

detta wifikortet borde funka

Dual boot , installera windows , sedan installera OSX på seperat HDD/SSD(enklast så) och installera clover , clover är lättast att dualboota med

Hmm ang iMessage så undrar om jag detta vore något? http://skylineosx.com/blog/2014/12/28/fixing-icloud-and-imess...
Jag har en Mac Mini 2011 som står och endast kör HTPC och inte iMessage så hade kunnat ta nummer därifrån, men vette tusan hur säkert det är? (Vill inte fått mitt apple ID bannat då jag har flera hundratals appar köpta i App Store, och min mail kör jag på iCloud.

Får väl klara mig utan iMessage annars, kan ju köra det på Macbooken eller iPhonen

Och vad ska jag ha Wifi kortet till?

Skrivet av Dazing:

Multibeast/Unibeast metoden fungerar utmärkt för min del, installerat om 3-4 gånger inte haft problem någon gång (samma hårdvara).

De flesta ställen jag läst på rekommenderar också Unibeast, men...

Skrivet av nickhe:

Multibeast/Unibeast skall inte röras längre nu när Clover finns

De finns flera anledningar både mjukvarureleterade och moraliska varför man inte rör de programmen men allafall trust me använd clover för allt , har hållt på med detta sedan 10.4.3

... du rekommenderar Clover. Vad är för och nackdelarna med respektive?

Edit: ju mer jag tänker desto mer vill jag ha OSX som mitt primära OS (alltså SSD). Finns det några andra problem förutom iMessage jag bör tänka på?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hmm ang iMessage så undrar om jag detta vore något? http://skylineosx.com/blog/2014/12/28/fixing-icloud-and-imess...
Jag har en Mac Mini 2011 som står och endast kör HTPC och inte iMessage så hade kunnat ta nummer därifrån, men vette tusan hur säkert det är? (Vill inte fått mitt apple ID bannat då jag har flera hundratals appar köpta i App Store, och min mail kör jag på iCloud.

Får väl klara mig utan iMessage annars, kan ju köra det på Macbooken eller iPhonen

Och vad ska jag ha Wifi kortet till?

De flesta ställen jag läst på rekommenderar också Unibeast, men...

... du rekommenderar Clover. Vad är för och nackdelarna med respektive?

Edit: ju mer jag tänker desto mer vill jag ha OSX som mitt primära OS (alltså SSD). Finns det några andra problem förutom iMessage jag bör tänka på?

http://www.insanelymac.com/forum/topic/303073-pattern-of-mlb-...
följ denna

Wifikortet är för om du vill ha Continuity och fullt fungerande wifi

Clover strävar efter så nära OSX Uefi som möjligt och förenklar användning av drivrutiner m.m ,stabilare system etc. och är helt enkelt designat att ersätta chameleon vilken tonymac har forkat och bara bytt tema. Dessutom så ersätter unibeast de filerna du installerar i /S/L/E vilket man vill undvika....

http://www.tonymacx86.com/yosemite-desktop-guides/144426-how-...
använd clover och du kommer vara mycket lyckligare

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Såja! Körde med UniBeast (Testade Clover först men kunde inte boota det, blev svart).
Kör just nu på en mekanisk hårddisk men funkar det riktigt bra kanske jag köper en SSD till detta i framtiden.

Inte skrivit in mitt apple ID någonstans ännu. Har inte loggat in på iCloud eller App Storen. Vet inte om jag vågar göra det :/

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

Kan man få en hyfsad hackintosh som kan dualboota win 8 för runt 5k? Utgår ifrån bitfenix prodigy chassi samt 256gb ssd, helst 8gb+ ram om det går?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Kan man få en hyfsad hackintosh som kan dualboota win 8 för runt 5k? Utgår ifrån bitfenix prodigy chassi samt 256gb ssd, helst 8gb+ ram om det går?

Valfri Gigabyte z/h97 moderkort + valfri intel prolle och allt borde funka fint

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1