Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Applet:

Förvänta dig inte att folk ska lägga ner en massa energi på att förklara hur du ska göra från steg 1, finns gott om guider där ute. Speciellt då det är överlag ganska bökigt att få OSX att snurra på perfekt om man inte valt hårdvara i syftet att köra OSX. Jag har kört med mjukvarorna från tonymacx86 senaste gångerna jag installerat det då det har funkat bra och jag inte riktigt haft tid med annat. Annars finns andra metoder på insanelymac.

Här finns en generell guide

Här är en kille som kör samma mobo, visserligen inte el capitan, men det bör vara sig likt. Jag har också ett Asus moderkort med patchat bios (har tidigare hjälpt till att få t.ex. hibernation osv att funka om jag inte mins fel, är osäker på hur viktigt det är numera)

Att få ditt 390 att funka verkar inte vara helt enkelt, men lite snabbt googlande så verkar folk fått det att funka med 290-drivrutinerna? Skulle gissa att det kommer vara bökigt.

Att få igång en hackintosh är mycket trial and error. Du får helt enkelt skapa en usb-sticka i din virituella maskin och testa installera och se var du fastnar och sedan jobba vidare därifrån. I min nuvarande rigg så bytte jag grafikkort med en polare bara för att få ett som är mer kompatibelt med OSX, så förvänta dig inte att allt ska gå att lösa utan vidare.

EDIT: Det kommer (om du får det att funka som det ska) fungera betydligt bättre native än i virtualbox. Jag skulle annars kunna rekommendera VmWare (dock inte gratis), min erfarenhet är att det fungerar väldigt mycket bättre än virtualbox när jag kör windows virtuellt.

Tack för väldigt bra svar!
Så hjälper man varandra.
Ska prova dina råd å se hure går xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Provade VMware å de funkar ju riktigt bra jämför med VirtualBox!

Hur har ni löst det med att få ett Windows tangentbord att fungera bra med Macen?
Kan man ändra så att man kan använda samma knappar/kommandon som i windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneManne88:

Hur har ni löst det med att få ett Windows tangentbord att fungera bra med Macen?
Kan man ändra så att man kan använda samma knappar/kommandon som i windows?

Rekommendationen brukar vara att man via inställningar byter plats konfigurerar om Windows och Alt tangenten eftersom de sitter olika ordning på Windows och Mac. Detta kan iofs bero på från vilket OS man kommer om vad som känns rätt.

Det finns dessutom "PC" layout för vissa tangentbord/språk i OSX, vet ej hur det är med Svenska men bara att kolla.
Sedan finns det ett program som heter Ukelele som kan mappa om tangenter men har aldrig använt det.
http://scripts.sil.org/cms/scripts/page.php?site_id=nrsi&id=u...

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Avstängd

Hej, funderar på att bygga en hackintosh med intel nuc. Någon som gjort det här? Är det alldeles för krångligt eller värt mödan?

Permalänk
Medlem

Behöver ett Ljudkort !

Hej !
Har på skoj byggt en os x Yosemite hacking-pc på ett billigt server moderkort \ 2x Xeon hexacore och 12 gb i ram och fått det att fungera
Jag spelar musik och undrar om det är någon här som vet ett : låg latency Ljudkort för Daw\ sequenser som fungerar ihop med detta.
med Midi.

MVH Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9SDP:

Hej !
Har på skoj byggt en os x Yosemite hacking-pc på ett billigt server moderkort \ 2x Xeon hexacore och 12 gb i ram och fått det att fungera
Jag spelar musik och undrar om det är någon här som vet ett : låg latency Ljudkort för Daw\ sequenser som fungerar ihop med detta.
med Midi.
http://ladda-upp.se/files/2015/b173838.jpg
MVH Robban

Dem flesta Focusrite kort. Vad får det kosta?

Permalänk
Medlem

Nice, nån annan med dubbla hexacore här i tråden
Ja ljudkort kan vara lite småjobbigt, själv ville jag ha ett integrerat och verkligen hålla mig ifrån usb ljudkort. jag landade till slut på ett expansionskort ämnat för moderkortet. var lite mekk att få igång men fungerar rätt bra nu.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Hallåj !
Runt 1000kr hade jag tänkt mig.
kollat runt lite själv och hittat ett gäng ljudkort men dom flesta är utan midi.
Känner ni till något billigt med midi och låg latency ?
Kan ju även vara ett pci kort.

Hej Perkka !
Vad kör du med för moderkort ?
Jag kör med ett Supermicro X8TDI-F, tog mig några kvällar för att få det att fungera.
Har prövat att installera på en av mina Hexacore EVGA SR-2 datorer men utan resultat.
Tvärnobben

Tycker det är intressant

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett Asus Z8NA-D6, men vill ha lite bättre proppar att trycka i den, kör med 2st L5640 ES.
Tack vare att de är ES (Engineering Sampel) så har de en turbo på 2.4 istället för 2.8.
I övrigt rullar de på bra 36gb ram så går räcker och blir över
Har även ett 680 kort och har heller inte varit minsta problem att få fungerande i OSX.

Ljudkortet var lite svårt att få tag på. blev ett standard instickskort som bara passar speciella asus mobon.
I övrigt försöker jag få tag på något vettigt wifi kort, får ju bli något som fungerar native i OSX så man måste väl hitta ett minipcie kort. har ett just nu som jag fick ifrån en eeepc tror jag det var. fick modda kextfilerna för wifit för att få det att fungera men nu rullar det på bra. dock bara 54mbit

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

36GB ram najs
5640 ES är lågvoltade och skapar lite värme.
Tror jag kör med dubbla 5639, 5.86 GT/s .
tyst i lådan är det iaf.

Apropå TP,,Jag kör på:
TP-link N900 Wireless Dualband: TLWDN4800 på Netonnet för ca 350 spänn, hoppade igång direkt
Mitt gamla ATI 5750 agerar grafikkort och räcker gott

Fick 17073 i Geekbench efter bios justering, andra har fått över 21-26000 men med snabbare proppar
den fungerar iaf vilket är viktigast.

Permalänk

Hej! Jag har aldrig installerat OSX på en pc tidigare, men efter att ha tittar på diverse tutorials på youtube så uppstod intresset för att testa. Jag vill däremot kunna köra windows som "huvud OS", så jag hittade denna tutorialen på youtube om hur man kan dual boota. Så min fråga är: Går det att följa denna tutorialen, men utan att rensa hårddsiken? Jag har en extra hårddisk som jag skulle kunna sätta in ifall det skulle hjälpa, men jag vill helt enkelt helst ha kvar min gamla data på min nuvarande hårddisk. Går det?

Permalänk
Medlem

@RatusDesigns:
Installera osx på en PC är tidskrävande om man inte har den rätta hårdvaran.
För att få min dualcpu PC att Boota osx överhuvudtaget tog ca 20 timmar.
+ ca 8-10 timmar till för att få systemet hyffsat snabbt.
mycket tid till att läsa på forum mm.
Bäst är att köpa rätt hårdvara från början, finns forum för det ,, allt fungerar på en gång då.

Installera först osx, clona sedan den hd så du har en kopia innan du börjar med att försöka få till dualboot win/osx
Lycka till !

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatusDesigns:

Hej! Jag har aldrig installerat OSX på en pc tidigare, men efter att ha tittar på diverse tutorials på youtube så uppstod intresset för att testa. Jag vill däremot kunna köra windows som "huvud OS", så jag hittade denna tutorialen på youtube om hur man kan dual boota. Så min fråga är: Går det att följa denna tutorialen, men utan att rensa hårddsiken? Jag har en extra hårddisk som jag skulle kunna sätta in ifall det skulle hjälpa, men jag vill helt enkelt helst ha kvar min gamla data på min nuvarande hårddisk. Går det?

Jag hade i din situation skaffat en ytterligare HDD (eller SSD) och ha den internt i datorn (inte externt, går sakta) och installera OS X på den. Sedan bara välja i BIOS om vilken hårddisk du vill boota.

Jag gjorde så först. Jag stoppade in en 160GB högljudd mekanisk disk jag hade liggandes och prövade installera på den för att se om jag hade några andra problem (t.ex. inkompatibel hårdvara). Det fungerade så bra så jag köpte mig en billig Kingston V300 SSD (ja, den där modellen som är "seg") vilket funkar alldeles perfekt för OS X och kör nu OS X på den och Windows på en helt annan SSD. Jag kan köpa appar genom Mac App Store precis som på en riktig Mac, kan skriva SMS i iMessage precis som vanligt och uppdatera OS X utan att behöva göra något speciellt (förutom att installera om NVIDIA's grafikdrivutin).

Varje gång jag startar datorn får jag då upp Clover där jag väljer att antingen boota OS X eller Windows. Jag kan även välja mellan dem i BIOS genom att bara välja disk att boota från (likt när du ska installera om Windows och väljer USB minnet med installationen på).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9SDP:

Hallåj !
Runt 1000kr hade jag tänkt mig.
kollat runt lite själv och hittat ett gäng ljudkort men dom flesta är utan midi.
Känner ni till något billigt med midi och låg latency ?
Kan ju även vara ett pci kort.

Hej Perkka !
Vad kör du med för moderkort ?
Jag kör med ett Supermicro X8TDI-F, tog mig några kvällar för att få det att fungera.
Har prövat att installera på en av mina Hexacore EVGA SR-2 datorer men utan resultat.
Tvärnobben

Tycker det är intressant

Steinberg's UR22.
http://www.thomann.de/se/steinberg_ur22.htm

Permalänk
Medlem

@Highwell:
Det där kortet verkar ju passa min plånbok,med midi och allt ,, Tack !

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9SDP:

@Highwell:
Det där kortet verkar ju passa min plånbok,med midi och allt ,, Tack !

Lugnt! Ha så kul.

Permalänk
Avstängd

Fastnat i install

Har följt guiden i http://www.tonymacx86.com/el-capitan-desktop-guides/172672-un... denna länken och fastnar i boot,

Någon som kan hjälpa tyda vad som kan vara problemet? Datorn som jag försöker köra installern på är en

Dell xps 13 L322x
3rd Generation IntelCore i7-35 37U processor
Intel QS77 (Panther Point)

Problemet är att den stannar i apple logan och kommer ingenvart.

Vet inte om det beror på VeryLowdisk. Jag tog bort partitionen från disken innan jag började installationen

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om man kan partionera / formatera disken till linux filsystem via någon offlinebooter/linux?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Någon som vet om man kan partionera / formatera disken till linux filsystem via någon offlinebooter/linux?

Valfri linux livecd borde kunna göra det.

Ang din install i övrigt vet jag inte riktigt, verkar vara ganska mycket olika felmeddelanden, svårt att säga vad problemet är och kan inte se allt på skärmen.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Avstängd

Har kommit vidare i install, Har lyckats formatera disken och starta själva installationen, nu dyker det dock upp ett nytt felmeddelande som lyder:

OS X kunde inte installeras på den här datorn.

Verktyget "bless" kunde inte ställa in aktuell startskiva.
Avbryt install.........

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

@Neonodia: Du kan ju köra live linux och med hjälp av gparted formatera hela disken så att den blir helt tom. Se bara till att du inte försöker installera 64bit OS på en 32bit dator så borde det gå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Bless är apples sätt att säga att disken är en bootdisk "typ".
Kan hända att du kan starta ifrån den ändå då installationen bör vara så gott som klar.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Hedersmedlem

@Neonodia *Trådar sammanfogade*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

hej
jag har lite erfarenhet och lyckats installera osx 10.11 på både min bärbar och stationär.

på bärbar allt fungerar förutom wifi.bara intel grafik som fungerar
på stationär allt fungerar perfekt och fick en dator som dyraste Imac . med Gtx 970 och webdriver
mina datorer är
My Laptop: Clevo W35_37ET / NVIDIA GeForce GTX 660M [Clevo] / High Definition Audio Codec: RealTek ALC269 / Wifi : Realtek RTL8723AE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC
############################
stationär
Mobo MSI z170
CPU.i5 6600k
Graphics,MSI GTX 970.
8GB DDR4
250 SSD

Visa signatur

Intel Core i9 9900K .Asus Prime Z390-P.
Intel Core i9 7900X 3,3GHz .Asus Prime X299-A (Hackintosh)

Permalänk
Inaktiv

Vet att Yosemite hade begränsningar gällande hur många trådar man kunde ha aktiva samtidigt. Detta var när jag försökte bygga ihop en hackintosh med 2x E5-2670 (sammanlagt 16 kärnor / 32 trådar med HT), då funkade det inte med HT påslaget. Någon som vet om det har ändrats något i El Capitan, så att det går att ha 32 aktiva trådar samtidigt? Samt finns det nå färska guider på nätet som verkligen funkar? Eller utvecklingen för hackintosh kanske inte har nått så långt som senaste osx-version i skrivande stund? Använder mig utav SUPERMICRO X9DAi som moderkort tillsammans med 2st E5-2670 proppar i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr bara testat med 24 trådar, det har dock inte varit några problem. (dubbla L5640 ES)
men det fungerade iofs både i 10.9-1.10 och 10.11.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Skrivet av anon226320:

Vet att Yosemite hade begränsningar gällande hur många trådar man kunde ha aktiva samtidigt. Detta var när jag försökte bygga ihop en hackintosh med 2x E5-2670 (sammanlagt 16 kärnor / 32 trådar med HT), då funkade det inte med HT påslaget. Någon som vet om det har ändrats något i El Capitan, så att det går att ha 32 aktiva trådar samtidigt? Samt finns det nå färska guider på nätet som verkligen funkar? Eller utvecklingen för hackintosh kanske inte har nått så långt som senaste osx-version i skrivande stund? Använder mig utav SUPERMICRO X9DAi som moderkort tillsammans med 2st E5-2670 proppar i dagsläget.

Har läst flera guider på nätet om folk som byggt 32-core hackintoshes där jag läste att 32 var max antal cores.. Däremot kan dom säkert ha varit från typ 2013-2014 så det finns ju en viss risk att det fungerade med 32 i 10.9 men att det ändrats i 10.10+, det törs jag inte svara på. Apples egna max är ju 12 core + ht = 24 trådar, det kan hända att de ändrat till 24 som max. Annars testa googla typ "32 core hackintosh" så får du flera träffar på folk som lyckats.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stingray454:

Har läst flera guider på nätet om folk som byggt 32-core hackintoshes där jag läste att 32 var max antal cores.. Däremot kan dom säkert ha varit från typ 2013-2014 så det finns ju en viss risk att det fungerade med 32 i 10.9 men att det ändrats i 10.10+, det törs jag inte svara på. Apples egna max är ju 12 core + ht = 24 trådar, det kan hända att de ändrat till 24 som max. Annars testa googla typ "32 core hackintosh" så får du flera träffar på folk som lyckats.

Kanske jag som googlar helt galet då. Det jag fått fram är att många har lyckats med samma hårdvara som mig. Dvs 16 cores, 32 HT. Men att de stött på patrull när HT var aktiverat och således fick stänga av det och bara lira på 16 utan HT.
Men som du säger, så får jag nog googla lite mer. Det stämmer att 24 med HT är Apples egna som max. 10.9 är inget jag vill köra med. Vill köra med så ny version som möjligt som är stabil. Tack för din input =).

Permalänk

Köpte ett Steelseries M800 tangentbord i veckan, men varje gång jag klickar på skrivbordet i hackintosh så blinkar tangentbordet till och vise-versa när jag lämnar skrivbordet och klickar på en chromeflik eller annat program. Detta händer inte i windows, någon som vart med om liknande?
Måste tillägga att detta inte händer när jag byter mellan olika program utan endast till/från skrivbordet.

Permalänk
Skrivet av RatusDesigns:

Hej! Jag har aldrig installerat OSX på en pc tidigare, men efter att ha tittar på diverse tutorials på youtube så uppstod intresset för att testa. Jag vill däremot kunna köra windows som "huvud OS", så jag hittade denna tutorialen på youtube om hur man kan dual boota. Så min fråga är: Går det att följa denna tutorialen, men utan att rensa hårddsiken? Jag har en extra hårddisk som jag skulle kunna sätta in ifall det skulle hjälpa, men jag vill helt enkelt helst ha kvar min gamla data på min nuvarande hårddisk. Går det?

Som folk skrivit innan: Installera det först på en annan disk. Sen när du har gjort det kan du klona över det till din vanliga disk och (med lite tur) så kommer det att starta som normalt, förutsatt att du installerar bootloadern efter.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3