Permalänk
Medlem

Vad leder inte ström?

Hej.

Ska göra en sån här "akvariedator" i projektarbete, har letat efter billiga vätskor som inte leder ström som man kan hälla på själva datorn. Utan att den går sönder. Men hittar knappt någonting, de jag hittar är bl.a. Paraffin och transformatorolja vilka kostar typ 50kr/l, och min budget håller inte riktigt för så mycket
Matolja verkar också funka, men den härsknar och jävlas tydligen så det är väl uteslutet också.

Så nu har jag några frågor:
1. Kan man använda destillerat vatten? Har hört att det inte leder ström, vet inte om det stämmer dock.
2. Vad för slags oljor (SOM ÄR BILLIGA) kan man använda? Jag menar alltså under 20kr/l.
4. Funkar hydralolja?
3. Finns det några andra vätskor man kan använda?

/ Hanz

Permalänk
Medlem

Destilerat vatten ska du inte använda. Det bildas pytte lite joner i allt vatten (kommer inte ihåg vilken sort dock) som gör att det alltid leder lite ström. Även om man tagit bort dessa joner kommer det alltid bildas nya.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Destillerat vatten leder inte ström så länge det är helt rent, så fort du får in föroreningar i det börjar det leda ström. Så om du inte har kliniskt rena komponenter och håller till i helt ren miljö så fungerar det bara i teorin, eller i alla fall bara ett kort tag.

Oljor leder inte ström men är som du redan märkt dyra eller har andra problem, de har dessutom mycket högre viskositet och sämre värme lagrings och ledningsförmåga än vatten.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Destillerat vatten leder inte ström så länge det är helt rent, så fort du får in föroreningar i det börjar det leda ström. Så om du inte har kliniskt rena komponenter och håller till i helt ren miljö så fungerar det bara i teorin, eller i alla fall bara ett kort tag.

Oljor leder inte ström men är som du redan märkt dyra eller har andra problem, de har dessutom mycket högre viskositet och sämre värme lagrings och ledningsförmåga än vatten.

Okej då är destillerat vatten ute ur bilden.
Tack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri

Vatten självjoniserar och har därför viss strömledningsförmåga även om det är destillerat.

Hner2O <--> Hner3O^+ + OH^-

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Samsung C49RG90 Gaming: FD Define C, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Router: DFRobot Router Carrier Board for R Pi CM4, CM4 8GB RAM+32GB eMMC, Raspbian 12 Bookworm Main server: Rasberry Pi 4 8 GB, 64 GB SD, Raspbian 12 Bookworm

Permalänk

Barnolja kan gå att hitta billigt men jag vet inte och is inte forska i det heller.

Kolla in denna tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6806...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanzooon
Hej.

Ska göra en sån här "akvariedator" i projektarbete, har letat efter billiga vätskor som inte leder ström som man kan hälla på själva datorn. Utan att den går sönder. Men hittar knappt någonting, de jag hittar är bl.a. Paraffin och transformatorolja vilka kostar typ 50kr/l, och min budget håller inte riktigt för så mycket
3. Finns det några andra vätskor man kan använda?
/ Hanz

Biltemas 5-30 (eller vad den nu är) mineralolja? 99kr för 4l.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
http://www.matservice.se/bilder/stora/0000057165134.jpg
Barnolja kan gå att hitta billigt men jag vet inte och is inte forska i det heller.

Kolla in denna tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6806...

Läste igenom tråden men hittade inte riktigt vad jag letade efter.
Vad kostar babyoljan/l?
Får testa googla på det,

Fler tips tack

Permalänk

Som jag förstår så ämnar du bygga något "undervatten-igt", Någon olja känns som ett bra alternativ.. bra värmeledning osså.
Annars vet ja inte, man lägger typ in saltgurka i ättika eller så, nåt åt det hållet skulle ju iaf inte bli dåligt efter ett tag.

/edit
Kul idé btw

Permalänk
Medlem

Har själv provat att doppa ner en dator i balja tändvätska och stoppat in i frysen på en gammal datorförening vi hadde i skolans källare. Det funkade faktiskt jäkligt bra och det tog inte eld som tur var betalade kommunen elen
Rekomenderar dock inte att stoppa ner hårddisken. hehe dum som man var så trode man att den var vätsketätt. Den höll i ca 1 min

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem

Det går ju att använda ledande vätskor också som t.ex. vatten dock måste man istället isolera alla komponenter med någonting, förslagsvis en plastfilm.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Vet inte om några av er är lite väl oseriösa här (ironin är svår att se i text oftast) men. Oseriösa svar undanbes tack!
Jag är och har gjort en seriös tråd nu, vill ha lite mer seriösa svar också!

Danke

Permalänk
Medlem

Vi gjorde detta med vår serverdator för 9 år sen. Då använde vi ett vanligt litet 40l akvarium och helt vanlig solrosolja om jag inte missminner mig. Blir satans kladdigt men den är ganska klar och fin med en viss gyllene ton, inte särskilt dyr och leder tillräckligt lite. Såg fräsigt ut med några spotlights som lös upp akvariet
Vi hade två-tre borstlösa fläktar i som cirkulerade runt oljan också vilket såg rätt trevligt ut.

Skall man vara riktigt ordentlig i ett sånt här projekt tror jag nog någon form av mineralolja är bäst då syntetoljor tydligen (om jag inte missminner mig eller är felinformerad) kan ge upphov till problem relaterade till statisk laddning. När vi drog igång vårt projekt för 9 år sen var vi på sydkraft för att få överbliven transformatorolja, något som vi aldrig lyckades med (därför solrosolja ). Har du en Handbook of Chemistry and Physics liggande lär du hitta alla dina svar ang elektrisk konduktivitet i oljor där.

Något man kan göra för att försäkra sig om att oljan man köpt inte kommer kortsluta allting är att dels mäta konduktiviteten (lär ju finnas på skolan?) och kanske av-vattna olja genom att värma upp den till 90-100 grader ett tag så eventuellt vatten förångas.

Inte för att anta att ni inte tänkt på det, men var noga med att inte lägga ner hårddiskar, dvd-läsare, nätaggregat och dylikt i oljan (nätagget BORDE ju fungera, men känns lite ovärt att testa om det går snett). Ville bara nämna det...

Permalänk
Medlem

"Matolja verkar också funka, men den härsknar och jävlas tydligen så det är väl uteslutet också."

är inte det bra med olja, jag vill minnas att det smörjer fläktar, och dyligt, vilket ökar livslängden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulund
Vi gjorde detta med vår serverdator för 9 år sen. Då använde vi ett vanligt litet 40l akvarium och helt vanlig solrosolja om jag inte missminner mig. Blir satans kladdigt men den är ganska klar och fin med en viss gyllene ton, inte särskilt dyr och leder tillräckligt lite. Såg fräsigt ut med några spotlights som lös upp akvariet
Vi hade två-tre borstlösa fläktar i som cirkulerade runt oljan också vilket såg rätt trevligt ut.

Skall man vara riktigt ordentlig i ett sånt här projekt tror jag nog någon form av mineralolja är bäst då syntetoljor tydligen (om jag inte missminner mig eller är felinformerad) kan ge upphov till problem relaterade till statisk laddning. När vi drog igång vårt projekt för 9 år sen var vi på sydkraft för att få överbliven transformatorolja, något som vi aldrig lyckades med (därför solrosolja ). Har du en Handbook of Chemistry and Physics liggande lär du hitta alla dina svar ang elektrisk konduktivitet i oljor där.

Något man kan göra för att försäkra sig om att oljan man köpt inte kommer kortsluta allting är att dels mäta konduktiviteten (lär ju finnas på skolan?) och kanske av-vattna olja genom att värma upp den till 90-100 grader ett tag så eventuellt vatten förångas.

Inte för att anta att ni inte tänkt på det, men var noga med att inte lägga ner hårddiskar, dvd-läsare, nätaggregat och dylikt i oljan (nätagget BORDE ju fungera, men känns lite ovärt att testa om det går snett). Ville bara nämna det...

Tack! Mycket fint svar.

Så solrosolja funkar fint då alltså? Måste jag kolla upp.

Nätagget? Tror det funkar i nån vecka eller är det under lång tid det tar mycket skada?

Permalänk
Hedersmedlem

jag är ganska säker på att de flesta oljor förhindrar att det blir för torrt i lagren på fläktarna. Det som gör att dessa fläktar slutar fungera beror säkerligen på överhettning från motståndet oljan ger vid förflyttning jämfört med luft. Och då kvittar det vilken olja du har. Så detta argument att matolja smörjer är kanske roligt, men mindre relevant.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Matolja kan härskna och stelna efter tid även om det tar några månader.

Jag jobbade för femton år sen på Nynäs Industri, nuvarande Statoil smörjoljetillverkning. Det var då de som tillverkade turbinoljor och transformatoroljor åt vattenfall. Jag känner fortfarande en del folk där så om du kan få det att vara nån form av skolprojekt och i synnerhet om du kan vänta tills när de gör en batch av rätt sort så kanske de kan avvara en skvätt..

Permalänk
Medlem

En annan sak att tänka på är att oljan efter ett tag löser upp kretskorten, att dom börjar "flagna" vilket i längden inte är så bra.

Men du ska antagligen inte dränka din favorit-rigg i den Mc'Donalds fritös du bygger?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Matolja kan härskna och stelna efter tid även om det tar några månader.

Jag jobbade för femton år sen på Nynäs Industri, nuvarande Statoil smörjoljetillverkning. Det var då de som tillverkade turbinoljor och transformatoroljor åt vattenfall. Jag känner fortfarande en del folk där så om du kan få det att vara nån form av skolprojekt och i synnerhet om du kan vänta tills när de gör en batch av rätt sort så kanske de kan avvara en skvätt..

Okej! När tror du nästa sån här batch kommer då? Jag ska redovisa projektet tidigt i Maj.

Självklart ska jag ha en gammal skitdator från 99 eller nåt sånt Inget att spara på, hehe.

Permalänk

Skulle va skojj om du postade progress här, går in o kollar lite då o då

Permalänk

använd mineralolja skulle väll vara perfekt, de går ju att få gratis på vilken liten verkstad som helst, ta från en bil där oljan då inte är svart:P utan en som byter lite oftare, de körde vi med=) (varför inte, de är ju gratis)

du skall inte ha fläktar i oljan, utan en pump. (typ akvarium pump skulle funka, obs endast pumpen!!)

tänkte själv bygga en "ny" rigg i olja där man har koppar kylare med pump riktad emot den.. en på cpu och en mot gpu.. sedan klocka som bara den=)

tänkte även testa med en "extern radiator" för att få ner värmen när man kört en längre stund.. (ev stoppa ner en kompressor kylare) man måste ju bli av med värmen på något vis.. kanske en luft pump som pressar ner lyft i ena hörnet för kylningens skull.. jaja lite ideer=)

men lycka till=) lägg upp bilder sedan även om det går åt skogen,(men varför skulle det göra de?) alltid kul med udda grejjer=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim_zune
använd mineralolja skulle väll vara perfekt, de går ju att få gratis på vilken liten verkstad som helst, ta från en bil där oljan då inte är svart:P utan en som byter lite oftare, de körde vi med=) (varför inte, de är ju gratis)

du skall inte ha fläktar i oljan, utan en pump. (typ akvarium pump skulle funka, obs endast pumpen!!)

tänkte själv bygga en "ny" rigg i olja där man har koppar kylare med pump riktad emot den.. en på cpu och en mot gpu.. sedan klocka som bara den=)

tänkte även testa med en "extern radiator" för att få ner värmen när man kört en längre stund.. (ev stoppa ner en kompressor kylare) man måste ju bli av med värmen på något vis.. kanske en luft pump som pressar ner lyft i ena hörnet för kylningens skull.. jaja lite ideer=)

men lycka till=) lägg upp bilder sedan även om det går åt skogen,(men varför skulle det göra de?) alltid kul med udda grejjer=)

Tror du det? Skänker dem bort mineraloljor, det måste kollas upp. Tack!

Ska fota så fort jag fått igång datorn Ligger utspridd på bordet just nu! hehe

Permalänk
Medlem

Att få elektronik att fungera i olja eller annan visköst material med samma (eller högre ) densitet som vatten, med stabilt oledade egenskaper, är faktiskt en rätt bra ide ifall man vill skicka ned datorn med webkamera till 12000 meters djup och undersöka hur det ser ut där. Eftersom vad jag hört är luft mer komprimerbart och står inte emot trycket lika bra som en vätska. Med en bra pumpanordning kan ju trycket regleras också. Kanske nåt för Kockums ifall du lyckas. Djuphavsrobotar kan ju vara av värde för mänskligheten så det är ju inte helt bortkastat. Vem vet, kanske dina experiment kan skickas ned i Jupiters gigantiska gasatmosfär och stå emot trycket ända ned till den solida kärnan.
Sätt gärna en SweClockers.com logga på också så blir Nasa/Jpl avundsjuka.
(För att inte tala om självsorterande halvledande vätskemolekyler som fungerar som neurala nätverk och kan programmeras, no more hardware, just fluidware)

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hullsc
Att få elektronik att fungera i olja eller annan visköst material med samma (eller högre ) densitet som vatten, med stabilt oledade egenskaper, är faktiskt en rätt bra ide ifall man vill skicka ned datorn med webkamera till 12000 meters djup och undersöka hur det ser ut där. Eftersom vad jag hört är luft mer komprimerbart och står inte emot trycket lika bra som en vätska. Med en bra pumpanordning kan ju trycket regleras också. Kanske nåt för Kockums ifall du lyckas. Djuphavsrobotar kan ju vara av värde för mänskligheten så det är ju inte helt bortkastat. Vem vet, kanske dina experiment kan skickas ned i Jupiters gigantiska gasatmosfär och stå emot trycket ända ned till den solida kärnan.
(För att inte tala om självsorterande halvledande vätskemolekyler som fungerar som neurala nätverk och kan programmeras, no more hardware, just fluidware)

Även om oljor kan vara praktiskt taget inkompressibla så propagerar det ju tryck i vilket fall som helst. Hur tror du t.ex. elektrolytkondensatorerna ser ut vid 1 200 atm? Visst, de innehåller också vätska men trycket kommer förändra kärlets form och storlek. Alla keramiska kondensatorer kommer få förändrade egenskaper och allt kommer kontrahera eller ge efter. Chip kan innehålla luft eller gas och dessa kommer krossas. Kapacitanser i RAM och flashminnen kommer ändras, vilket leder till ändrade egenskaper. Hur lödningar och kopparbanor, glasfiberlaminat, kretskortslack o.dyl kommer reagera vet jag inte, men få saker kommer vara opåverkade. Varför skulle man vilja reglera trycket? Det blir ju helt självreglerande i och med mediets inkompressibilitet, vilket var förutsättningen för diskussionen. Annars intressanta spekulationer...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hullsc

Lite hybris kanske

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanzooon
Tror du det? Skänker dem bort mineraloljor, det måste kollas upp. Tack!

Ska fota så fort jag fått igång datorn Ligger utspridd på bordet just nu! hehe

Kan säga som så att den verkstaden jag har långtids praktik på (3 dagar i veckan, 2 år) finns det inte någon som byter olja nog ofta för att den skulle vara klar utan är alltid full av sot och skit. De flesta som har nyare bilar brukar följa vad boken säger angående serviceintervaller.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qrush
Kan säga som så att den verkstaden jag har långtids praktik på (3 dagar i veckan, 2 år) finns det inte någon som byter olja nog ofta för att den skulle vara klar utan är alltid full av sot och skit. De flesta som har nyare bilar brukar följa vad boken säger angående serviceintervaller.

Olja har ju en tendens att bli smutsig:rolleyes:
t.om en ny motor kan göra oljan svart mycket fort medans andra inte gör den mer än gyllenbrun,
Men kan inte ATF (automat växllåds olja) funka bra? den är ju tunn som sjutton. men den kostar lite mer än din budget istället

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muf3
Offtopic

Nu är ju ifs Root Beer direkt översatt till svenska ingefärsdricka eller som schweppes skulle säga, Ginger Ale.

Precis som många säger, testa på nån gammal skitdator du inte vill använda, att göra det med den "riktiga" dator är ialf nåt jag inte skulle testa.

Jo men Root bear smakar tuggummit jenka, det gör inte ginger ale eller är jag för full för att förstå?

Som tidigare nämnt i tråden så har biltema en billig mineralolja som ska funka finfint.

Permalänk
Medlem

Var det inte någon hårdvarusajt (fin svengelska här) som rekommenderade paraffin-olja som veterinärerna använder ibland? Det kan väl inte kosta så mycket?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Var det inte någon hårdvarusajt (fin svengelska här) som rekommenderade paraffin-olja som veterinärerna använder ibland? Det kan väl inte kosta så mycket?

På biltema kostar 1 liter 49.90 eller nåt sånt. Lite dyrt när man behöver 40 l

Veterinär har jag frågat men han hade inget att sälja..