Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Snabbare, du menar släpper in mer ljus vilket möjliggör kortare slutartid?

BTW 18-55 objektivet jag har kollat på har faktiiskt VR

Jepp, ett snabbt "glas" har ett litet bländarvärde vid en specifik brännvidd, dvs. bländaröppningen är stor vid specifik brännvidd. En stor öppning gör att mer ljus släpps in under en kort tid. Detta gör att fullgoda exponeringar kan fås med kortare slutartider, men även att skärpedjupet blir mindre.

Vid t ex landskapspotografering vill man ha ett så djupt skärpedjup som möjligt, dvs då är t ex f/16 lämpligt. I dessa fall spelar det ingen roll hur snabbt objektiv man har, utan då är det viktigare att objektivet har god skärpa (MTF) och att brännvidden är tillräckligt låg (t ex 18mm för vidvinkelperspektiv).

Permalänk

Okej, tack, jag antar att alla objektiv som passar på D5000 fungerar med D90? så även om objektivet har egen motor så funkar det ändå?

tex.
Nikon Nikkor AF 50/1,8 D borde väl fungera på D90, med autofokus då alltså?

Permalänk
Medlem

OBS
AF objektivet har inte inbyggd fokusmotor. AF-S har inbyggd fokusmotor.

d90 är mer avancerad än d5000 >> d90 ger en större flexibilitet och har fler funktioner än d5000

Trevliga filmklipp där du kan inhämta lite info. I episode 16-20 ges bl. a. info om olika objektiv:
http://www.dtowntv.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
AF objektivet har inte inbyggd fokusmotor. AF-S har inbyggd fokusmotor.

- Men det spelar väl ingen roll, om jag köper en D90?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Med d90 har du full kompatibilitet med både AF och AF-S objektiv. D-5000 måste ha AF-S objektiv för att allt skall funka...

OBS benämningen AF-S gäller endast för Nikon. Hos andra tillverkare används andra benämningar. Hos t ex Sigma heter det HSM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Hur gör du med objektiv då?

Jag köper nog 16-85-objektivet. Har inte riktigt bestämt mig men det lutar åt det.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Expert säljer D90 hus för 5999kr just nu, borde inte vara något snack om saken.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339696

http://www.expert.se/product/product.aspx?id=2764749&WT.mc_id...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Jag har köpt kameran nu, det blev en D90 samt ett Nikon 50mm 1,8D objektiv. Det känns bra att jag inte köpte mig en D5000 trots allt, eftersom den kameran är så otroligt plastig vs. D90. Ni ska ha så mycket tack grabbar för all hjälp. Här är lite bilder jag lyckades knäppa idag när jag testade runt lite.

Permalänk
Medlem

Lycka till med fotandet! Du kan inte klaga på kamera eller optik nu om bilderna inte blir så bra

Permalänk

Jag tänkte höra, det står ju att kameran (slutaren) ska klara minst 100.000 exponeringar. Vad händer sen? Vad kostar det att byta? Betyder det här att man borde använda kameran sparsamt eller är det bara köra 500 bilder per dag?

Permalänk
Medlem

Efter 100000 exponeringar kan det hända att slutaren går sönder (det kan ibland hända tidigare åxå) eller så fortsätter kameran att fungera som innan ett tag till...

Jag har hört siffror i ordningen av 3000kr för att byta slutare, men det är andrahandsuppgifter.

500 exponeringar om dagen i snitt är dock väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Har för mig att slutaren är testad för att klara 100k exp. Men det är givetvis möjligt att slutaren ger upp tidigare (men det är endast en liten sannolikhet att detta sker).

Kunde inte undgå att se att din senaste bild med ambulanspers hade exp data: iso2000, 1/640s, f/1.8. Varför så hög iso - och så kort slutartid?

Om du fotar mkt inomhus utan blixt och inte har så mkt tid att fiffla med kamerans inställningar kan det vara bra att använda Auto Iso. Bra inomhusinställningar kan då vara: max iso 3600 och minimum shutter speed 1/50s. Minsta slutartiden är till för att minimera skakoskärpa från objektivets rörelser. Det finns en regel som bestämmer denna slutartid: med ett objektiv med brännvidd f bör slutartiden inte överstiga 1/f sekunder, dvs för 50mm objektiv gäller 1/50s. Givetvis är det säkrare att använda en ännu kortare slutartid för att även minimera risken för rörelseoskärpa.

Permalänk
Medlem

Jag hämtade precis hem min D90 från posten. Har dock inget objektiv än så jag får vänta ett tag på testandet. Det lutar just nu åt fast 35 mm eller 50 mm.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
Kunde inte undgå att se att din senaste bild med ambulanspers hade exp data: iso2000, 1/640s, f/1.8. Varför så hög iso - och så kort slutartid?

- Jag använde mig av just Auto ISO där, så skulle jag öka lite på slutartiden skulle kameran valt ett lägre ISO-värde. Jag hade lite problem att få bra bilder den dagen då jag sprang runt och fotade fotboll inomhus, och det var rätt svårt att gå under 1/500 innan det blev rätt suddigt. Jag har fått tag på en riktigt bra blixt nu iallafall och lekt lite med den igår, jag tror det kommer underlätta en del

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Jag använde mig av just Auto ISO där, så skulle jag öka lite på slutartiden skulle kameran valt ett lägre ISO-värde. Jag hade lite problem att få bra bilder den dagen då jag sprang runt och fotade fotboll inomhus, och det var rätt svårt att gå under 1/500 innan det blev rätt suddigt. Jag har fått tag på en riktigt bra blixt nu iallafall och lekt lite med den igår, jag tror det kommer underlätta en del

Du kan ha använt dig av kamerans Shutter Speed Mode (S) och ställt slutartiden till 1/500s (=0.002s). Detta är ju helt galet, om du nu inte behöver denna korta slutartid... Eller så har du glömt att ange rätt lägsta slutartid vid Auto Iso inställningen. Om lägsta iso angetts att vara 2000 utgår kameran ifrån detta iso värde...

I bilden med ambulanspers hade det säkert räckt med 1/50s (=0.02s) då det inte var speciellt mkt rörelse i motivet. Men om du inte är så duktig på att hålla kameran still när du tar dina bilder kan du använda en ännu kortare slutartid. Sätt då Auto Iso till 3200 och minimum shutter speed (i Auto Iso) till 1/70s). Och glöm inte att ange ett lägsta iso värde, t ex iso200.

Använd sedan Aperture Mode (A) för rätt exponering. Med ovanstående inställningar försöker kameran hela tiden hålla sig till den lägsta slutartiden. Detta funkar så länge sensorn får tillräckligt med ljus och om du inte vill ha en alltför kort slutartid. 1/500s funkar säkert vid fotografering i en sporthall. Men att använda en onödigt kort slutartid är inte speciellt smart eftersom kameran då ökar iso för att få till en bra exponering. En ökning av iso ger mer bildbrus vilket inte alls är att föredra.

OBS använd inte Auto Iso funktionen tillsammans med blixt. Detta är inte så bra eftersom kamerans och blixtens exponeringar mäts separat. Ange då istället ett iso värde manuellt. T ex kan iso 400 vara lämplig vid fotografering inomhus. Manual Mode (M) är också att föredra, eftersom det finns risk att slutartiden blir alltför lång när Aperture Mode (A) används. Risken för rörelseoskärpa är mkt större vid längre slutartider.

Permalänk

- Tack för ett mycket utvecklat svar!

Jag brukar främst använda "M" mode eftersom man då kan ställa in både bländare och slutare manuellt. Auto-ISO kör jag normallt sätt hela tiden då jag inte har blixt men lägsta slutartid som man ställer in där, tex. 1/60 fungerar inte i "M" mode utan där ställer man ju inte slutartiden helt själv.
Eftersom ISO körs på auto brukar jag ställa in slutartid och bländare så att Auto-ISO ställer ner sig på 320-640 eftersom jag vet att jag får bra exponerade bilder. Jag testade "A" mode nu och det funkar faktiskt rätt bra med auto ISO. Auto-ISO med blixt är fruktansvärt då den ställer in sig på max hela tiden, så då kör jag ISO 400 konstant istället.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med d90, men när jag använder A mode på min d5000 blir bilderna en aning underexponerade. Dock åtgärdas detta enkelt med 0.3 EV exponeringskomp. Men i alla fall, en korrekt exponeringen blir extra viktig vid höga iso. Detta eftersom brus oftast hamnar i bildens mörkare delar, vilket snabbt blir ett problem då ljushetsgraden i bilden ökas i t ex Lightroom eller Photoshop.

För att undvika underexponerade bilder är histogrammet ett utmärkt hjälpmedel.

Permalänk

Jag har iallafall fastnat på "M" läget, jag tycker det är bäst rakt igenom. Det som jag tycker är mest komplicerat är att få det här med blixten att bli bra, för antingen drar man ner ljusstyrkan på blixten till 1/50 och kör med f/1,8 och får en bra bild, eller så använder man full ljusstyrka på blixten och f/12 och får istortsätt samma reslultat. Dessutom har jag trixat en del med TTL

Någon som vet vad modelleringsblixt är för något?

Permalänk

Någon som vet någon bra sida där man kan ladda upp och visa sina bilder, gärna med text också, som en fotoblogg då alltså. Jag är mycket tacksam för svar.