Färgblindhet i datorspel

Permalänk
Hedersmedlem

Färgblindhet i datorspel

Vi är två magisterstudenter på Data- och systemvetenskapliga institutionen vid Stockholms Universitet.
Vi skriver en uppsats där vi analyserar vilka problem en färgblind person kan uppleva när hon spelar datorspel. Som en del i denna process vill vi samla in lite åsikter angående våra resultat.
Syftet med uppsatsen är att ta fram ett antal problemområden och utifrån givna normer inom människa-dator-interaktionsvetenskapen utveckla nya "Design Patterns" avsedda för utvecklare av datorspel.

De problem vi hittade skärmdumpade vi, och testade mot personer både med och utan färgfel. Skärmdumparna filtrerades med hjälp av färblindhetssimulatorn Vischeck (http://www.vischeck.com/) och resultaten bröts sedan ner i delproblem för att kunna detaljanalyseras.

Vi har nu nått fram till ett antal design patterns som vi behöver mer åsikter om. Därför ber vi dig som läser detta att ta del av PDF:en (inte så farligt lång) och återkomma till denna tråd med synpunkter.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Som drabbad av detta handikapp kan jag inte annat än hålla med i vad som står i pdf:en, om nu bara speltillverkare kunde inse att färgblindhet finns och innebär en jäkla nackdel så kanske vi kunde få lite bättre lösningar...

Kan inte vara så jäkla svårt att lägga in ett val om "förenkla för färgblinda" i nån inställning.

I WoW så hade jag t.ex. ett jäkla problem med att se vilka items som var "epic", hade blizzard tänkt till så hade dom bara kunnat skriva dit "epic", "rare" eller "common" på items istället för att färgkoda det.

Har inte så mycket synpunkter att komma med dock, tycker ni fått med det mesta där, sen finns det väl andra spel som är svårare för oss färgblinda än de där ni har som exempel, har ni provat spela audiosurf t.ex. INTE lätt för en färgblind, I allmänhet finns det alldeles för många "para ihop objekt i olika färger spel" där det finns åtminstonde 2 färger som är åt helsike för lika varandra :/

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna lägga jobbet på drivrutinen för grafikkortet istället för i spelen. Borde ju vara en smal sak att låta grafikkortet filtrera till en färguppsättning som passar en viss färgblindhet?

Och angående PDFen så saknar jag bildexempel. Som fullt färgseende har jag svårt att sätta mig in i en färgblinds vardag.

Permalänk
Medlem

snackade med en kille på irc en gång som höll på att utveckla någon sorts filter så att man kunde korrigera för färgblindhet genom att visa "fel" färger, nu var det ju iofersig inte för spel men...
Det var ett bra tag sedan nu men om man letar runt lite så kanske det finns någon info om det programmet

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Och angående PDFen så saknar jag bildexempel. Som fullt färgseende har jag svårt att sätta mig in i en färgblinds vardag.

Det är ett medvetet val. Vi ville dels hålla texten så kort som möjligt och dels göra den tämligen spelneutral.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Det är ett medvetet val. Vi ville dels hålla texten så kort som möjligt och dels göra den tämligen spelneutral.

Den är ju inte spelneutral. Ni tar ju upp flera konkreta exempel kontinuerligt i texten.

Bilderna kunde funnits med som bilaga om ni ville ha texten kort.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Den är ju inte spelneutral. Ni tar ju upp flera konkreta exempel kontinuerligt i texten.

Bilderna kunde funnits med som bilaga om ni ville ha texten kort.

Jag uttrycker mig nog ganska dåligt. Det jag ville säga var att våra patterns skall vara spelneutrala.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk

Spelade mariokart mer min mammas färgblinde man. Han har lirat rätt mycket och det brukar bli rätt jämnt mellan oss. Han frågade någonting i stil med om jag visste varför vissa skal åkte rakt fram medan andra följer efter och alltid träffar. Jag förklarade att de gröna måste man sikta med själv, medan de röda är målsökande. Tydligen såg han ingen som helst skillnad på dem...

Permalänk
Medlem

Team Fortress 2 (Valve, Steam) har ett färgblindsalternativ under Options - Multiplayer - Advanced. Jag har inte testat det men spelet är baserat på RED vs BLU så det kanske byter ut den röda färgen.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Team Fortress 2 (Valve, Steam) har ett färgblindsalternativ under Options - Multiplayer - Advanced. Jag har inte testat det men spelet är baserat på RED vs BLU så det kanske byter ut den röda färgen.

TF2 är mer eller mindre föregångsspelet för hur allt runt omkring ett spel ska vara för att man ska slippa frustration. Finns så oerhört många smarta lösningar i just det spelet, som helt saknas i nästan alla andra spel (inklusive valve-spel som kör samma motor).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim

I WoW så hade jag t.ex. ett jäkla problem med att se vilka items som var "epic", hade blizzard tänkt till så hade dom bara kunnat skriva dit "epic", "rare" eller "common" på items istället för att färgkoda det.

I WoW finns det colorblind mode, hur bra det funkar vet jag inte, men finns det gör det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Måste kommit in som ett alternativ sedan jag slutade spela då, jag lirade i 4 år eller nåt med ständiga frågor till min flickvän vad som var epic eller inte

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Detta tycket jag är ett intressant problem. I grunden tyckee jag eran rapport är bra men det finns lite man skulle kunna förbättra.

Jag tycker ni borde exemplifiera era patterns. Texterna för era patterna är lite korta.

Sen skulle ni också kunna skriva lite om hur ni gick tillväga med undersökningen av spelen och sen vara lite mer specifika om de problem ni upptäckte i dom.

Och som någon sa borde skärmdumparna vara med i rapporten, kraftigt klippna såklart med bara "problemet" synligt. Sen kan ni också testa att använda två kolumn layouten i LaTeX för att "packa ihop" rapporten något då den är rätt luftig. Sedan saknar jag referenser till alla era källor. Ni nämner dom i texten men de ska ha en ordentlig referens också

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drutt
Detta tycket jag är ett intressant problem. I grunden tyckee jag eran rapport är bra men det finns lite man skulle kunna förbättra.

Egentligen är rapporten i sig bara ett sätt att förmedla våra patterns i ett kontext. Uppsatsen i sig är cirka 80 sidor lång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av drutt
Jag tycker ni borde exemplifiera era patterns. Texterna för era patterna är lite korta.

Som vi sade ovan var detta ett medvetet val för den här rundan. Självklart kommer den slutgiltiga produkten innehålla exemplifiering, men denna är i sig väldigt lång och komplicerad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av drutt
Sen skulle ni också kunna skriva lite om hur ni gick tillväga med undersökningen av spelen och sen vara lite mer specifika om de problem ni upptäckte i dom.

Återigen något som återfinns i den fullständiga uppsatsen, men som fått stryka på foten. Däremot tar vi gärna emot fler patternförslag (eller synpunkter på dom vi har) om någon upptäcker något vi har missat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av drutt
Och som någon sa borde skärmdumparna vara med i rapporten, kraftigt klippna såklart med bara "problemet" synligt. Sen kan ni också testa att använda två kolumn layouten i LaTeX för att "packa ihop" rapporten något då den är rätt luftig. Sedan saknar jag referenser till alla era källor. Ni nämner dom i texten men de ska ha en ordentlig referens också

Tack för tipset!

Även om källor är ohyggligt viktigt kände vi att dessa inte tillför rapporten speciellt mycket givet dess tilltänkta målgrupp. Vi tvivlade på att någon skulle bemöda sig med att gräva fram Kaisers Human Color Vision
Vill du ha källorna kan vi självklart tillhandahålla dom.

Givet resultatet här överväger vi att publicera ett längre utdrag ur uppsatsen, då det faktiskt verkar finnas ett intresse. Detta kommer i så fall vara mer komplett som en vetenskapsrapport sett.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Jag är själv färgblind och det enda problemet jag har haft när jag spelar datorspel var när jag spelade WoW och skulle raida Karazhan. Tror det var Netherdrake eller ngn boss där man var tvungen att blockera strålar av olika färger och jag hade problem och se vilken stråle jag skulle blockera. Fick säga till raiden att jag inte kunde göra det=). Det där med att se skillnad på rare och epic items var aldrig ett stort problem för mig för det är inte färgen som avgör om ett item är bra eller inte utan statsen men visst kan man fixa det så att man vet om mna har epic eller inte.

Permalänk
Medlem

Är också färgblind och det jag märkte så har jag svårt att se fiender i spel som Crysis, CoD MW2 och andra nya realistiska krigs spel...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X