Utorrent, brandvägg och router problem. Port forwarding?

Permalänk

Utorrent, brandvägg och router problem. Port forwarding?

torrents har blivit mer och mer vanliga och jag har skaffat mig Utorrent för att ladda hem när det erbjuds.

Men jag har lite problem att få det där med port forwarding att fungera med min router. Utorrent har nån knapp där man kan kolla om portarna är öppna som de ska. Där står det att den inte är öppen och jag vill ändra på det, men lyckas inte.

Jag kör windows 7, windows egna brandvägg.
I windows brandvägg är Utorrent helt tillåtet vad jag kan se.
Jag har inte gjort något särskild detaljerad port forwarding där dock.

Sen har jag en router som jag försöker göra en manuell port forwarding... Men jag lyckas inte direkt.

Jag har Linksys - BEFSR41
Och jag har hittat vad jag tror är rätt ställe att tillåta en port. Men jag lyckas inte spara ändringarna. Det står att dom är sparade men när jag går tillbaks för att kika så finns inte det jag ändrat kvar.

Någon som kan hjälpa?

Permalänk

Testa sätta igång UPnP i routern samt i uTorrent o se om det funkar!

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk

upnp är igång i utorrent.

men tyvärr kan jag inte hitta hur jag skall göra i routern.
nån som vet mer om denna router och kan förklara?

Permalänk

nuhar jag läst guider etc som skall förklara hur jag öppnar en port... men jag lyckas ändå inte.
får fortfarande felmeddelande i utorrent om att porten är stängd.

kan det vara windows brandvägg som ställer till det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
nuhar jag läst guider etc som skall förklara hur jag öppnar en port... men jag lyckas ändå inte.
får fortfarande felmeddelande i utorrent om att porten är stängd.

kan det vara windows brandvägg som ställer till det?

Det kan jag tänka mig, för det tycks vara så för mig. Jag har en dual-boot med XP32 och Win7 64. Den förra forwardar utan mek, den senare får jag inte att fungera. Detta trots pillande med brandväggens portar (som ju inte ska behövas) samt port-forwarding.

Om du löser problemet, skriv gärna vad det var.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk

ush mer w7 krångel alltså.

ja jag lär nog inte lösa de utan hjälp från någon annan som lyckats

kör du samma router som jag?

Permalänk

Har du klickat i rutan för enable när du ställer in porten i routern innan du sparar?

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Läs på http://portforward.com/ om din router, hur du öppnar portar, leta upp din router , läs hur du gör.

Permalänk

jag har klickat i rutan enable när jag försökt lägga till port nummert på olika ställen.

den länken till portforward.com är en sajt som säljer ett program för att öppna portar för 30 dollar.
den har inga guider etc, iallfall inte vad jag kan se.

Permalänk
Vila i frid

Hur jämra svårt kan det vara att läsa sig till "Click here to skip this ad..." http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Linksy...

Permalänk

precis de stegen har jag gjort och ändå får jag samma felmeddelande i utorrent om att porten är stängd!

det jag kan tänka mig är att jag skrivit fel IP adress för min dator i nätverket. men jag vet inte hur jag kollar exakt vilken slutsiffra som skall vara för min dator.

Permalänk

ipconfìg på datorn om du har windows. För att det ska vara meningsfullt så måste du ha fast eller dedicerad IP

Permalänk

ja det lär jag nog inte ha dock...
men är inte speciellt medveten om sånt här så
hur tar jag reda på om jag har fast eller dedicerad IP
och om jag inte har det. är allt kört för mig då

Permalänk

Om du ska öppna en port i routern mot en viss IP så måste du ju säkerställa att datorn har den IPn varje gång. Det vanliga är att man har datorn inställd på DHCP så att varje gång den startas ber om en tilldelad IP-adress. Har du ingen router så är det din ISP som tilldelar adress men har du en hemmarouter så är det ofta så att den delar ut IP-adresser.

Det finns två sätt att göra. Antingen så ställer du om i datorn så att den har en fast IP-adress på samma subnät som routerns insida och som inte finns med i DHCP-scopet , eller så reserverar du en speciell DHCP-adress i routern till datorns MAC-adress

För att kolla datorns inställningar så skriver du ipconfig /all från en kommandoprompt i windows eller ifconfig från terminalfönster om du kör linux

Permalänk

okej jag har kollat i IPconfig och ser att jag har en tilldelad adress där från routern.
om den är kvarstående eller ändras varje gång vet jag ej dock...

men jag har denna ip adress jag ser framför mig nu inmatad i routern för att öppna porten jag vill och det är ändå felmeddelande i utorrent.

jag kör win7 btw.

det där om DHCP.... jag förstod ungefär inget men är det något annat som kan blockera porten. borde inte porten vara öppen nu när datorn är igång och jag har en tilldelad IP adress (om den är fast eller inte vet jag ej).
så då borde jag ju inte få ett felmeddelande i utorrent.

Permalänk

Jo det har du rätt i. Så länge det är samma IP på datorn som i routerns port-regel så bör det inte vara något problem med den biten.
Du kan ju kolla om det är Windowsbrandväggen som jävlas genom att koppla förbi brandväggen tillfälligt. Stoppa i internetlinan rakt i datorn ett tag och se om utorrent fungerar då utan felmeddelande.

Permalänk

verkar ha lyckats.
måste ha varit windows brandvägg också. jag la till utorrent manuellt där och då funkade det. dock var utorrrent redan tillåtet enligt brandväggen men kanske inte just den proten....

nu funkar det som det ska iallfall.
adressen i routern funkar och jag har prövat att starta om datorn och samma adress kvarstår

tack för hjälpen!

Permalänk

Skönt att det löste sig.
Att du hade kvar samma adress efter omstart är ingen fullständig garanti att det kommer fungera även i framtiden om adressen inte är reserverad. Oftast kommer den att ge ut samma adress, men det finns viss risk att den efter ett strömavbrott eller liknande tror att adressen fortfarande är upptagen och då delar ut en annan

Permalänk

då vet jag hur jag kollar vilken den nya är och hur jag ändrar i routern till den nya så det ska nog lösa sig.

Permalänk
Medlem

qBittorrent

Hade liknande problem.
Bytte efter tips till qBittorrent.
Funkar alldeles utmärkt och på svenska.
https://sourceforge.net/projects/qbittorrent/

Lycka till!