Garanti hos komplett.se av beg.vara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lysekil
Registrerad
Jan 2002

Garanti hos komplett.se av beg.vara

Jag köpte en begagnad projektor som har garanti kvar.
Kontaktade komplett.se angående en retur jag behöver göra på den på grund av ett fel som uppstått.

Nu till problemet, dom säger till mig att "Returärenden måste alltid upprättas av ursprungskund" och att "I våra köpvillkor så står det att garanti är något som är personligt och kan inte överlåtas utan vårt samtycke".

Dom menar alltså att man ska behöva kontakta säljaren för att kunna utnyttja garanti som finns kvar. Det låter helt osannolikt att behöva göra på detta viset.

Jag kan även meddela att jag har orginalkvittot som säljaren snällt delade med sig, men trots detta så går det inte. Tänk om jag hade köpt varan av någon som man inte längre kan få tag på?

Ska det verkligen gå till på detta sättet?

Har någon nån erfarenhet av detta hos komplett?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2005

Hade ett ärende ang köp av "använd hårdvara" dom ville börja trilska med de (def gpu)
Jag har 3ggr testat deras demo-försäljning (retur på alla 3) å kan med 99% säkerhet säga att dom kränger iväg def hårdvara för å få mest valuta
Iallafall, garanti går på vara/säljare inte kund/säljare
Men en beg produkt kan å brukar ofta säljas med begränsad garanti ex. 3mån

Snälla alla ni som skapar å svarar, F A K T A!
Så ingen gissningslek där ni leker, å skapa inte en tråd innan ni vet hur ni ska forma den till nåt konkret.
Du som trådskapare blir irriterad över brist på hjälp å dom som ska hjälpa blir less på att korrigera folk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lysekil
Registrerad
Jan 2002

Det är det jag reagerar på. "Varan", i mitt fall, har ju 2 års garanti. Skulle man då sälja den efter t.ex 1 månad då måste köparen kontakta säljaren för att kunna få varan reparerad TROTS att det ÄR garanti på den.

Jag blir inte klok på detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2005

Skicka ett mail (bara för å få en bekräftelse) sen skicka vidare till konsumentverket å låt dem ta en titt, det är nog dags för komplett å få sina sår saltade!

Snälla alla ni som skapar å svarar, F A K T A!
Så ingen gissningslek där ni leker, å skapa inte en tråd innan ni vet hur ni ska forma den till nåt konkret.
Du som trådskapare blir irriterad över brist på hjälp å dom som ska hjälpa blir less på att korrigera folk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Aug 2005

Komplett har helt rätt. Utdrag från konsumentverkets hemsida...

http://www.konsumentverket.se/Svar-fran-radgivarna/Sok-bland-...

Citat:

Fråga:

Jag har köpt en begagnad teve av en privatperson. Med teven fick jag ett garantibevis. Gäller garantin som följer med en vara som är köpt i andra hand?

Svar:

Nej, det gör den inte. En garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin.

Finns säkert oxå diverse information att få tag på via Google om det här fenomenet, t.ex. här...

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-gara...

Möjligtvis har du tillverkargaranti kvar (vad som menas med tillverkargaranti förklaras på länken ovan).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Sep 2005

ursprungliga ägaren - ska inte de tillfalla säljaren igen? Den tar ju ändå varan tillbaka i retur...
Annars så får du ett dillema
A:Köper tv, tv går sönder, köper en till tv av samma model, hävdar retur + RMA
B:Köper tv utan garanti... och?
Nä jag är inte alls inne på den linjen å tror verkligen inte konsumentverket är de heller.
Jag ids inte kolla lagar å paragrafer, men hoppas nån trillar ut raden.

Snälla alla ni som skapar å svarar, F A K T A!
Så ingen gissningslek där ni leker, å skapa inte en tråd innan ni vet hur ni ska forma den till nåt konkret.
Du som trådskapare blir irriterad över brist på hjälp å dom som ska hjälpa blir less på att korrigera folk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
ursprungliga ägaren - ska inte de tillfalla säljaren igen? Den tar ju ändå varan tillbaka i retur...
Annars så får du ett dillema
A:Köper tv, tv går sönder, köper en till tv av samma model, hävdar retur + RMA
B:Köper tv utan garanti... och?
Nä jag är inte alls inne på den linjen å tror verkligen inte konsumentverket är de heller.
Jag ids inte kolla lagar å paragrafer, men hoppas nån trillar ut raden.

Say what??? Det står ju klart och tydligt på konsumentverkets hemsida att "[en] garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin".

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC → Objective2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900
Portabelt → Sennheiser Momentum/Sennheiser Urbanite XL/Sennheiser Momentum In-Ear

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008

Därför man skrattar lite varje gång man läser en säljare som säljer prylar "med garanti kvar".

Finns bara 2 möjligheter:
1. Den ursprungliga köparen hjälper dig att reklamera produkten.
2. Kollar om du kan reklamera felet gentemot fabrikanten med hjälp av fabriksgarantin.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 16GB, GF770, 860Evo
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Pro+750Evo #2: Q9550, 4GB, GF460, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Därför man skrattar lite varje gång man läser en säljare som säljer prylar "med garanti kvar".

Finns bara 2 möjligheter:
1. Den ursprungliga köparen hjälper dig att reklamera produkten.
2. Kollar om du kan reklamera felet gentemot fabrikanten med hjälp av fabriksgarantin.

3. Varan är köpt i butik (utan köparens namnuppgifter)

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2008

De brukar vara schjyssta på komplett.

Jag hade ett likadant ärende med 9800gx2 för några veckor sedan och de var väldigt tillmötesgående och sade att de egentligen inte skulle ta det på garanti, men gör det ändå.
De fixade tillockmed så att de satte in pengar för varan på ett annat konto än köpkontot så vi fixade hela grejen utan att beblanda in orginalköparen.

Jag lämnade dock in kortet personligen på göteborgs hämtbutik, men kontaka dem och fråga=)

Stationär: Intel i76700K | ASUS Z170 PRO GAMING | EVGA GTX1080 SSC | Samsung 840 Pro 256Gb SSD | Corsair P64 64GB SSD
Kamera: Canon 5D MkII +60D + 24-70 2.8L +100mm 2.8L + 70-200 2.8+ 50mm 1.8 + 18-135mm f3.5-5.6 IS + 10-22 3.5-4.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lysekil
Registrerad
Jan 2002

Ja där ser man, tänk om jag visste det när jag jobbade i datorbutik
Men som sagt, man är ju schysst, företaget har ju ändå garantin kvar mot leverantören. Men komplett.se hjälper mig inte, så jag får väl försöka fjäska med säljaren.

Detta är ju värt att tänka på när man köper begagnade varor.
Jag har även försökt att göra retur till Infocus, men dom är så svåra att få tag på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Ja så är det, komplett gör egentligen inget fel. Köp nästa gång nya saker om du vill ha garanti/service.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

jag undrar hur ofta en butik faktiskt jämför köparens kreditkortsnummer med namnet på den som lämnar in en vara för garantiärende. Man måste säkerligen lämna namn och så, men det innebär inte att de garanterat gör en koll mot köparens kortnummer och jämför kanske...

Och är varan köpt med cash så går det ju aldrig att bevisa att det är andrahandsköp inblandat.

Så det borde väl kunna gå att utnyttja garantiärenden i andra hand ändå i vissa fall så länge man inte nämner andrahandsköpet...

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
jag undrar hur ofta en butik faktiskt jämför köparens kreditkortsnummer med namnet på den som lämnar in en vara för garantiärende. Man måste säkerligen lämna namn och så, men det innebär inte att de garanterat gör en koll mot köparens kortnummer och jämför kanske...

Och är varan köpt med cash så går det ju aldrig att bevisa att det är andrahandsköp inblandat.

Så det borde väl kunna gå att utnyttja garantiärenden i andra hand ändå i vissa fall så länge man inte nämner andrahandsköpet...

De flesta butiker kör ju med namn på kvitton på dyrare saker med garanti. Då blir det nog svårare då de tar namn på personen som lämnar in och kollar namn på kvittot.

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
De flesta butiker kör ju med namn på kvitton på dyrare saker med garanti. Då blir det nog svårare då de tar namn på personen som lämnar in och kollar namn på kvittot.

Ja kanske. Fast det är väl bara att säga att man heter det som står på kvittot då. Problem solved again. Har väldigt svårt att tänka mig att de skulle kräva IDhandling för ett garantiärende.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jkpg
Registrerad
Dec 2004

jag sålde en dator ifrån komplett för ett tag sedan 3 år sedan. efter 2.5 år fick jag ett mail att grafikkortet hade lagt av, han frågade om garanti, jag gick ut på komplett tog ut rma-grejjen och skickade det via mail tillbaka till honom. han skickade in varan och fick tillbaka ett helt nytt grafikkort=) han tackade så mycket.. och det var inga strul alls, han sa bara till dem att skicka vara till hans adress!

minimalt jobb från mig.. fast de krävde att jag plockade ut rma-grejjen från nätet, sen var de lugnt..

bara ett tips, vissa säljare är schyssta..

men se upp, om prylen inte är paj så kommer straff avgiften på dig (ursprunglig köpare)..

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja kanske. Fast det är väl bara att säga att man heter det som står på kvittot då. Problem solved again. Har väldigt svårt att tänka mig att de skulle kräva IDhandling för ett garantiärende.

Vem vet, de kan ju t.ex. kräva ID för att hämta ut saken från service sen om det sker i butik, för att inte lämna ut till felaktig person, då är du ju rökt ;).

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2002

Jag köpte en bärbar dator på Tradera som sedan gick sönder. Jag lämnade in den på Elgiganten och de var väldigt tillmötesgående och frågade t.o.m. i vilket namn reparationen skulle stå i, så det är nog väldigt olika med garantiärenden för olika företag.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

Tag också för vana att läsa avdelningens FAQ först (frågan är besvarad där): http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

*låst*