Kontokort med chip och pin knäckta

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Förmodligen inte.
F.Ö. så kan man ge sig fullkomligt fan på att detta kommer leda till ett steg till in mot NWO. Håll ögonen öppna.

Du kanske ska klara av gymnasiet innan du börjar babbla om grejer du sett på internet, hostat av någon lögnare som hatar regeringen för att han inte fått sitt bidrag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Kul när det sen strular (och det är inte ovanligt).

Och nej tack. Jag behåller gärna möjligheten att betala för något anonymt.

Varför ska du betala anonymt? Har du något att dölja?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
http://uzi.ath.cx/files/twaddle.jpg
Mutkolvar föredrar cash, blir så ruskigt enkelt för polisen att se vem som mutat vem annars.

Tack Aphex, du gör mig aldrig besviken

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
nja finns väl snarare exakt 10000 kombinationer men men.

dagens besserwisser, undrar ifall de följer någon typ av mönster, tex att det inte kan vara 4 av samma siffra i rad?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

dags och knäcka kortet nu då kanske

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Varför ska du betala anonymt? Har du något att dölja?

Vad har det med saken att göra?

Permalänk
Musikälskare

Blir imponerad av detta, hur gör man detta rent praktiskt

Sjukt HAXX ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vad har det med saken att göra?

Varför vill du annars betala med kontanter som inte går att spåra? Kort är framtiden. Betalar du räkningar personligen på banken också eller?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Blir imponerad av detta, hur gör man detta rent praktiskt

Sjukt HAXX ^^

Kodkontrollen går till så att terminalen skickar det kunden skrivit på knappsatsen till kortet, som svarar att koden är rätt, eller fel. är den fel ökar kortet dessutom på sin räknare av felaktiga kodförsök med ett.
Genom att stoppa in lite elektronik mellan kortets chip och terminalens läsare, kan man dels hindra att (den felaktiga) koden terminalen skickar kommer fram till kortet, dels fejka ett positivt svar till terminalen. Eftersom ingen kod kom från terminalen antar kortet att köparens identitet verifierats med leg/signatur, medan terminalen upplever det som att koden har verifierats. Alltså godkänns köpet.

Intressant läsning: http://www.cl.cam.ac.uk/research/security/banking/nopin/oakla...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

För att allt man gör med kort kan spåras och kartläggas?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Varför vill du annars betala med kontanter som inte går att spåra? Kort är framtiden. Betalar du räkningar personligen på banken också eller?

Man vill betala med kontanter (eller kontantkort, iht anonymt) för att man har något att dölja, ja.

Om det sen är pga undflykt från lagens armar eller för att man föredrar att dölja bara för att, är en _helt_ annan fråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Det var mer arbetssättet än själva såsen som jag avsåg.
Om man skulle driva ett ersättningssystem som ett öppet projekt så tror jag nog att det kan bli väldigt säkert.
En annan fördel är att eftersom ingen äger det som helhet så kan heller inte bankerna ta hutlöst betalt för varje transaktion. Möjligen att de kan ta ut en hanteringsavgift (på 250:- ) men sådant vet jag ingenting om.

Helt rätt tänkt. Mer sånt. Jag ursäktar ifall mitt tidigare citat lätt påhoppande.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Jag välkomnar det kontantlösa samhället med öppna armar. Jag hatar kontanter.

Ingen fara om du inte gillar kontanter, skicka dom bara dig mig så löser det sig.

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Jag välkomnar det kontantlösa samhället med öppna armar. Jag hatar kontanter.

Ja det känns ju faktiskt inte lika fel och omoraliskt att begå brott "digitalt". Eftersom man inte kommer i kontakt med offren, utan gömmer sig anonym bakom en dataskärm.

Tills den digitala tekniken är lika säker som kontanterna så kommer jag vara 100% anti.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Förmodligen inte.
F.Ö. så kan man ge sig fullkomligt fan på att detta kommer leda till ett steg till in mot NWO. Håll ögonen öppna.

har lite svårt att se vad ett kontantlöst samhällen kan gynna korruption. Tvärtom kan man se vad alla pengar går och stoppa mutor, utprässning och liknande.
Antar att du menar att "storebror" ska hålla koll på vad de vill och strunta i vad det vill, men har svårt att se att det skulle hjälpas av ett kontantlöst sammhälle.

antar att du har fått allt från zietgeist. Många blir "upplysta" av de filmerna. Där eliten har makten att radera alla uppgifter och ta allt från de små, samtidigt som de spelar sån där läskig bakgrundsmusik :).

zietgeist är till stor del komunistproppaganda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
http://uzi.ath.cx/files/twaddle.jpgMutkolvar föredrar cash, blir så ruskigt enkelt för polisen att se vem som mutat vem annars.

Fast ju mer digitalt något blir ju större är ju risken att du får datakorruption, alltså mer korruption i samhället ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Ja det känns ju faktiskt inte lika fel och omoraliskt att begå brott "digitalt". Eftersom man inte kommer i kontakt med offren, utan gömmer sig anonym bakom en dataskärm.

Tills den digitala tekniken är lika säker som kontanterna så kommer jag vara 100% anti.

Blir du bestulen på digitala pengar så kompenserar bankerna, enligt vad jag hört, virtuellt alla fall. Dvs. du får tillbaka samma belopp, eller liknande, som stulits och du får nya inloggningsuppgifter/kort.

Säkerhet är ju relativt. Tror nog digitala värden är säkrare än att springa runt med större pengar i kontakter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Jag välkomnar det kontantlösa samhället med öppna armar. Jag hatar kontanter.

Finns ju nackdelar med korten med. Det tar exempelvis längre tid att betala med kort.
Det gjordes undersökningar i butiker, helt enkelt i vilken kö man skulle ställa sig i. Exempelvis 3 pers med kundvagn vs 4 pers med korg.
I genomsnitt så gick det fortare att ta kön med minst personer i då kortbetalningen var det som faktiskt tog längst tid.

Krogen är väl också något man kommer att tänka på...
Sen så skulle antagligen tuggummiautomaterna försvinna.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Jag välkomnar det kontantlösa samhället med öppna armar. Jag hatar kontanter.

Word, specielt mynt är helt värdelösa ju... och vi lever idag i 2010? *sigh*

Permalänk

En bra förebyggande åtgärd är att inte ha mer än ett par tusen på kontot som är kopplat till kortet

Har stått bakom en ytlig studiekamrat i en bankomatkö, jag kikade på hans kontoutdrag.. Tror det stod 50 eller 70 000 där, helt sjukt!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Fast ju mer digitalt något blir ju större är ju risken att du får datakorruption, alltså mer korruption i samhället ;).

Knappast,det är ju rena fantasier jag är född 1972 och jag har ju märkt att ju mer det används kontokort och dylikt desto mindre rån och dylikt blir det på gatan,för då finns det inget att råna:)
Dom som tror på mer datakorruption och dylikt har helt enkelt inte varit med på den goda gamla tiden så dom vet inte vad dom pratar om,och nu kommer jag få 1000 svar med en miljard länkar men det skiter jag i.Har du inte varit med så vet du inte vad du pratar om i verkligheten.

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orka16605
Angående T2 försöker jag minnas vilken dator john connor använder?...

Atari freak som jag var på den tiden minns jag så klart vad det var för något.

En Atari Portfolio

http://oldcomputers.net/portfolio.html

-

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Du kanske ska klara av gymnasiet innan du börjar babbla om grejer du sett på internet, hostat av någon lögnare som hatar regeringen för att han inte fått sitt bidrag

Haha, jaja vi säger väll så
En vacker dag förstår nog även du. Om du inte dör pga. åldern innan dess, dvs.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk

jag tycker det är läskigt att pengar nuförtiden bara är siffror på ett konto,
man förlorar respekten lite grann för dem,

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

En sak jag länge undrat över är varför man påstår att kortköp blivit säkra bara för man infört chiptekniken. Man har ju ändå kvar magnetremsan eller varför inte gå på en betalsida det är det ändas räcker med att skriva av kortnummer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Knappast,det är ju rena fantasier jag är född 1972 och jag har ju märkt att ju mer det används kontokort och dylikt desto mindre rån och dylikt blir det på gatan,för då finns det inget att råna:)
Dom som tror på mer datakorruption och dylikt har helt enkelt inte varit med på den goda gamla tiden så dom vet inte vad dom pratar om,och nu kommer jag få 1000 svar med en miljard länkar men det skiter jag i.Har du inte varit med så vet du inte vad du pratar om i verkligheten.

När enheter utbyter information uppkommer det då och då datakorruption, information som går förlorad eller blir oläsbar på vägen, så paketen får skickas om. Med bättre teknik kan man säkert minska datakorruptionen men annars bör den ju öka ju mer information som skickas.

Det var så jag tolkade Arminds inlägg, men ingen anning om det var så han mennade

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
En sak jag länge undrat över är varför man påstår att kortköp blivit säkra bara för man infört chiptekniken. Man har ju ändå kvar magnetremsan eller varför inte gå på en betalsida det är det ändas räcker med att skriva av kortnummer.

Det skyddar mot att någon kan modifiera en kortautomat till att kopiera ditt kort när du betalar, s k skimming.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Det skyddar mot att någon kan modifiera en kortautomat till att kopiera ditt kort när du betalar, s k skimming.

jaha det är så enkelt . Men det är trots allt många butiker som fotfarande envisas med magnetremsa trots att det har chipsläsare. Men det kanske har fått dispens då det flesta butiker väl anses kunna säkra sina kortläsare.

Men innebär ändå att har man fysik tillgång till ett olåst kort så är enkelt att använda och gör denna nyhet inte så relevant egentligen däremot tekniskt intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen

Varför ska du betala anonymt? Har du något att dölja?

Varför inte ha övervakning överallt? Du har väl inget att dölja när du sitter på muggen t.ex.

Permalänk

Det här med att man vill betala anonymt, det handlar i grund och botten om integritet.
Det är ju faktiskt lite skrämmande att allt det man handlar sparas i 10 år, (var på plus för några månader sen, Sverker I love you).

Jag tycker alltid det är roligt när någon eller några drar upp det här med att man har något att dölja för att man vill vara anonym, det handlar om integritet och personligen gillar jag inte att ett företag i det här fallet Visa och Nordea kan se vad exakt jag har använt mitt kort till.
Hur blir det i framtiden, kommer dom neka mig lån för att dom ser att jag handlar för mycket på dittan och dattan och jag tillhör en riskgrupp som har svårt att betala räkningar och får då i sin tur betala en högre ränta? Just denna "kartläggningen" av en individ tycker jag inte om.

Har haft mitt kort sen 4 år tillbaka, aldrig använt det "ute", bara när jag handlar online då är det mycket behändigt och säkert.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Det skyddar mot att någon kan modifiera en kortautomat till att kopiera ditt kort när du betalar, s k skimming.

Gör det verkligen det då? Tänker på det som står i artikeln.

"Att kontokortens magnetiska remsa går att kopiera är känt sedan länge, och för två år sedan upptäckte datavetare från Cambridge University att även kretsen går att klona."

Verkar ju även gå kopiera att kort med chip.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Ah damn, gömma sladden i ärmen, tur att dom skrev det iaf... =D Funderade på just det, och tänkte stilla för mig själv att "jaja men självklart, butikspersonalen lär ju inte protestera när du rycker ur anslutningkabeln till läsaren och kopplar in din egen sladd, kör hårt för fan, inget misstänker nåt", lagom värdelöst säkerhetshål isåfall. =D
Men så enkelt var det ju såklart inte.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Knappast,det är ju rena fantasier jag är född 1972 och jag har ju märkt att ju mer det används kontokort och dylikt desto mindre rån och dylikt blir det på gatan,för då finns det inget att råna:)

Eh, hört talas om bankomater?
Bara att tvinga med rånoffret till närmaste bankomat...

Var till och med ett sånt fall i veckans efterlyst.

Visa signatur

««« »»»