Permalänk
Robot

GeFance's ljud bygge!

Hej, Oscar heter jag och är ny här på sweclockers. Här är ett av många projekt jag håller på med just nu! Detta är ett projekt som handlar om ett högtalarsytem.

[x] Klart
[/] Påbörjat
[#] Beställt
[] Inte påbörjat

Inköpslista;
[x] 6st Avant CS220
[x] 1st NXZ 300RMS
[x] 1st NXZ 150RMS
[x] 1st Mutant Orgin2
[x] 1st större steg inte bestämt vilket än!
[x] 25m högtalarkabel
[x] Hådvara till datorn
[] Skärm (ev. touch)
[] Filt
[x] 300x500x1,2cd MDF skiva + mycket mer
[x] List
[/] Dioder
[x] Skruv och skit

Bygga;
[x] Lådor till Avant CS220
[x] Låda till NXZ 150RMS
[x] Ändra på NXZ 300RMS standardlåda

Mer kommer!

Besök albumet: GeFance's ljud bygge! av GeFance

Permalänk
Medlem

inga bilder.

nu så

Hur mycket pengar har du lagt ut ?, är själv sugen på att ge de ett försök!

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
inga bilder

Tare lungt håller på att ladda upp nu

Permalänk
Medlem

Spännande bygge

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psykfall
Spännande bygge

Jorå, hoppas bara att resultatet kommer bli bra

Permalänk
Medlem

Fan vad trött man blir på folk som måste kommentera "inga bilder" osv. Borde stå med stor och tydlig text någonstans att "galleriet skapas innan bilder kan laddas upp", eller liknande.

Förövrigt tror jag det blir rätt intressant att se vad annat du har att komma med. Många bollar i luften, minst sagt Är säker på att det kommer bli ytterst trevlig läsning när du väl får upp det

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

ska du köra med billjud inomhus eller?

Permalänk
Medlem

Avant är ett trevligt märke billigt och bra märke har 4 av deras 12" basar här hemma väldigt bra snärt och djupbas i dom Ett bra budget märke dvs

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
ska du köra med billjud inomhus eller?

jau har en polare som är elektriker som bygger en spännings kub åt mig så jag kan köra slutsteget inne. Mitt första ljudbygge så vill inte lägga ut för myckert pengar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär ju bli dyrare att bygga 12v matningen och köra med bilsteg jämfört med att ha ett hemmasteg med samma prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Det lär ju bli dyrare att bygga 12v matningen och köra med bilsteg jämfört med att ha ett hemmasteg med samma prestanda.

Kan du länka ett hemmasteg för 1k som jag kan köra på då? (A)

Permalänk
Rekordmedlem

Jag var ut en sväng på blocket och hifimagasinet och där fanns det flera förstärkare för 1000 kr och under.
tex en Yamaha RX-V530 för 1000kr på blocket
1000 är ju ingenting om du ska bygga någon bra lösning med bilprylar, hur mycket effekt har du egentligen behov av?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Det lär ju bli dyrare att bygga 12v matningen och köra med bilsteg jämfört med att ha ett hemmasteg med samma prestanda.

Finns ingen chans i världen att det skulle bli dyrare hur man än vänder och vrider på det - OM man gör som han: Kör på 12v inne, det finns nämligen ett flertal sätt han kan göra det på... Nu har han beslutat sig redan? Det skulle annars vara bättre (Läs:Lättare) att köra med batteri+laddare Men det är fult och ingen stil över det hela

Edit: Kreativt bygge!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Finns ingen chans i världen att det skulle bli dyrare hur man än vänder och vrider på det - OM man gör som han: Kör på 12v inne, det finns nämligen ett flertal sätt han kan göra det på... Nu har han beslutat sig redan? Det skulle annars vara bättre (Läs:Lättare) att köra med batteri+laddare Men det är fult och ingen stil över det hela

har testat att köra med batteri och laddare men mina föräldrar var inte så sugna på att ha ett bilbatteri stående inomhus

Permalänk
Rekordmedlem

Med tanke på effektbehov så måste nog matningen vara på minimum 30A vid 12V och det är inte billigt att lösa det inom budget. och förlusterna blir stora i nätdelslösningen 2 spännnigsomvandlingar är inte bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Jag var ut en sväng på blocket och hifimagasinet och där fanns det flera förstärkare för 1000 kr och under.
tex en Yamaha RX-V530 för 1000kr på blocket
1000 är ju ingenting om du ska bygga någon bra lösning med bilprylar, hur mycket effekt har du egentligen behov av?

har 6 deskanter på 150w
1x bas på 600w max o 300rms
1x bas på 300w mac o 150rms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeFance
har testat att köra med batteri och laddare men mina föräldrar var inte så sugna på att ha ett bilbatteri stående inomhus

Det är de som är nackdelen men det är ju det lättaste alt. om det skiter sig med bygge av transformator. Borde bli runt 1000kr att bygga en 240-12 transformator som håller! ( VAR ÄR FREEZER när man behöver honom?! )

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du tänkt koppla ihop det häregentligen? hur många kanaler ska du använda? 2 kanal eller hembio eller nått eget?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på något bättre än detta. 2p

Finns någon på www.minhembio.com som byggde någon shyst liten datorhögtalare för ca 400kr har jag för mig. Med ett bredbandselement från Peerless eller liknande.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Hur har du tänkt koppla ihop det häregentligen? hur många kanaler ska du använda? 2 kanal eller hembio eller nått eget?

Tycker du det verkar komplicerat? en rca kabel från datorn till en rca split sen till slutsteget t.ex

Permalänk
Rekordmedlem

Jo, men det rör sig om 6 likadana "toppar" och 2 olika basar, det kopplar man inte ihop på något lätt sätt till ett 4 kanals slutsteg om man har några krav på välljud. därav min undran.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Om man parallelkopplar topparna blir det neråt 1.5ohm impedans, och serieparallelt med 3 element är direkt olämpligt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Jo, men det rör sig om 6 likadana "toppar" och 2 olika basar, det kopplar man inte ihop på något lätt sätt till ett 4 kanals slutsteg om man har några krav på välljud. därav min undran.

Hehe den tanken slog aldrig mig Har inte ens kollat vad det är för slutsteg, antog att det var ett mono eller ett fler-kanals. Det går ju att paralell koppla? eller är det serie koppla? nåndera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Det är de som är nackdelen men det är ju det lättaste alt. om det skiter sig med bygge av transformator. Borde bli runt 1000kr att bygga en 240-12 transformator som håller! ( VAR ÄR FREEZER när man behöver honom?! )

Han går på el och de gör den i skolan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Hehe den tanken slog aldrig mig Har inte ens kollat vad det är för slutsteg, antog att det var ett mono eller ett fler-kanals. Det går ju att paralell koppla? eller är det serie koppla? nåndera

Allt går om man bara vill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeFance
jau har en polare som är elektriker som bygger en spännings kub åt mig så jag kan köra slutsteget inne. Mitt första ljudbygge så vill inte lägga ut för myckert pengar.

nu tänkte jag mer på att billjud inte precis är optimerat för att köra inomhus på större ytor...
och i ärlighetens namn så kommer du nog i slutändan ha lagt ut mer pengar på halvtaskigt ljud istället för att köpa valfritt surroundsystem för 1-2k direkt...

men, det är ju alltid kul att bygga prylar, enda tråkiga är dock när man får lära sig efter "trial and error", vilket du med all säkerhet kommer få göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeFance
Han går på el och de gör den i skolan

Kanske han gör men jag hävdar att en sweclockers använder vid namn Freezer är bäst i världen! Därför måste vi höra vad han har att säga ( Humor? )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
nu tänkte jag mer på att billjud inte precis är optimerat för att köra inomhus på större ytor...
och i ärlighetens namn så kommer du nog i slutändan ha lagt ut mer pengar på halvtaskigt ljud istället för att köpa valfritt surroundsystem för 1-2k direkt...

men, det är ju alltid kul att bygga prylar, enda tråkiga är dock när man får lära sig efter "trial and error", vilket du med all säkerhet kommer få göra

Det är ALLTID riktigt kul att bygga sen så får man förbättra resultatet vid nästa bygge, detta är ju mitt första så tog de billigaste jag hittade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeFance
Det är ALLTID riktigt kul att bygga sen så får man förbättra resultatet vid nästa bygge, detta är ju mitt första så tog de billigaste jag hittade

heh, billigaste är väl kanske inte det vettigaste, speciellt inte om man går efter kvantitet > kvalitet.
går förvisso att driva alla dina element med ett slutsteg om elementen nu är på 4ohm styck, och steget verkligen klarar att lastas ner i 2ohm, men i det scenariot kommer du vara tvungen att köra ett par högtalare tillsammans med båda basarna, vilket knappast är optimalt.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo bygga för att lära är bra, men man bör studera lite teori först, och att fixa en hempulad feldimensionerad nätdel utan tillräcklig kunskap är direkt farligt.
Om man vill bygga ljud är det bäst att börja med att följa något bygge som är klart, eller så får man läsa teorin och lära sig på vägen.
Att ta färdiga bilgrejjor och köra dem hemma blir inte bra, i det här fallet är ju budgeten ändå hyffsad, och man hade kunnat bygga en bra 2 vägare med hemmadelar här, men nu har han ju redan köpt elementen och då är det försent att göra det "rätt från början".
Men man bör tänka igenom hur man ska koppla ihop delarna och de problem det innebär, filterlösnnigen blir inte lätt om man ska få det här att kunna låta bra, 2 toppar och en bas hade varit enklare, eller lösa element och helt passivt filter, men nu är det som det är, och jag tänkte surroundsystem direkt jag såg 6 toppar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.