Permalänk
Rekordmedlem

Här är ett förslag på bygge som inte är så dyrt och svårt
http://www.troelsgravesen.dk/SEAS_CA18RLY-COMPACT.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
heh, billigaste är väl kanske inte det vettigaste, speciellt inte om man går efter kvantitet > kvalitet.
går förvisso att driva alla dina element med ett slutsteg om elementen nu är på 4ohm styck, och steget verkligen klarar att lastas ner i 2ohm, men i det scenariot kommer du vara tvungen att köra ett par högtalare tillsammans med båda basarna, vilket knappast är optimalt.

Funderat lite på att bara köra med en av basarna med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Jo bygga för att lära är bra, men man bör studera lite teori först, och att fixa en hempulad feldimensionerad nätdel utan tillräcklig kunskap är direkt farligt.
Om man vill bygga ljud är det bäst att börja med att följa något bygge som är klart, eller så får man läsa teorin och lära sig på vägen.
Att ta färdiga bilgrejjor och köra dem hemma blir inte bra, i det här fallet är ju budgeten ändå hyffsad, och man hade kunnat bygga en bra 2 vägare med hemmadelar här, men nu har han ju redan köpt elementen och då är det försent att göra det "rätt från början".
Men man bör tänka igenom hur man ska koppla ihop delarna och de problem det innebär, filterlösnnigen blir inte lätt om man ska få det här att kunna låta bra, 2 toppar och en bas hade varit enklare, eller lösa element och helt passivt filter, men nu är det som det är, och jag tänkte surroundsystem direkt jag såg 6 toppar.

Okej men det var så att jag köpte allt på inpuls för ca 1 år sedan, de har bara legat o skräpat så jag tänkte använda de

Permalänk

Hade jag varit du så hade jag kastat hockey klubban åt helvete, du ska ha så få skarpa hörn som möjligt för att få ut bra ljud. det är just därför man rundar hörn o portar och i hela baslådan när man bygger!

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

bra att hålet ser ut som ett ojämt ägg

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Rekordmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoogiloo
Hade jag varit du så hade jag kastat hockey klubban åt helvete, du ska ha så få skarpa hörn som möjligt för att få ut bra ljud. det är just därför man rundar hörn o portar och i hela baslådan när man bygger!

Jag tror du får läsa på lite mer, kantdifraktion och baffelsteg är inget du kan tillämpa på klubban, men däremot kan man ha synpunkter på "snickeriet" man kan ju såga bättre och inte behöva klossar i hörnen, men akustiskt påverkar det inte,
Runda hörnen i en baslåda är nog helt onödigt det också, det blir inte bättre för det.
Däremot att flödesoptimera en port är något som påverkar, och det kan man göra på olika sätt, rundade portändar är ett, det reducerar risken för blåsljud om man får hög lufthastighet i porten om man dimensionerat rundningen rätt.

Här kan man ladda ner ett gratis program (Edge) för att simulera kantens påverkan http://www.tolvan.com/ Det finns även fria program för att mäta högtalare.

Om man vill bygga högtalare seriöst bör man simulera, ett mycket kompetent program för det är lspcad http://www.ijdata.com/

De som är intresserade av att bygga högtalare rekomenderar jag att gå in på www.faktiskt.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z0rna
bra att hålet ser ut som ett ojämt ägg

Älskar sticksåg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Jag tror du får läsa på lite mer, kantdifraktion och baffelsteg är inget du kan tillämpa på klubban, men däremot kan man ha synpunkter på "snickeriet" man kan ju såga bättre och inte behöva klossar i hörnen, men akustiskt påverkar det inte,
Runda hörnen i en baslåda är nog helt onödigt det också, det blir inte bättre för det.
Däremot att flödesoptimera en port är något som påverkar, och det kan man göra på olika sätt, rundade portändar är ett, det reducerar risken för blåsljud om man får hög lufthastighet i porten om man dimensionerat rundningen rätt.

Här kan man ladda ner ett gratis program (Edge) för att simulera kantens påverkan http://www.tolvan.com/ Det finns även fria program för att mäta högtalare.

Om man vill bygga högtalare seriöst bör man simulera, ett mycket kompetent program för det är lspcad http://www.ijdata.com/

De som är intresserade av att bygga högtalare rekomenderar jag att gå in på www.faktiskt.se

Tack! men det som det är taget kort på nu är bara ett 30minuters arbete för att se om de blir som jag hade tänkt ;D

Permalänk

lådorna ser inte speciellt uträknade och lite annorlunda sätt att göra lådor på.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gudbrandsen
lådorna ser inte speciellt uträknade och lite annorlunda sätt att göra lådor på.

Du ska snart få se de som är på bilderna är bara en snabb prototyp på en av storlekarna ;D

Permalänk
Medlem

Nya bilder uppe!

Permalänk
Medlem

Synd att det kom betyg så tidigt, gillar bygget faktiskt

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

lol

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

lite tufft faktiskt

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Vad ska du driva dom med???

och vad ska dom användas till?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Vad ska du driva dom med???

och vad ska dom användas till?

Jadu, ska beställa en förstärkare och de ska man ha till att spela musik med?

Permalänk
Medlem

Undra hur länge den hårddisken kommer att hålla?^^

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
Undra hur länge den hårddisken kommer att hålla?^^

Den håller så länge den vill )

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du tänkt när du placerat högtalare i varsin ände av de långa lådorna? Har du räknat på lådvolymen eller är det rena gissningar?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeFance
Den håller så länge den vill )

Hänger man upp dem i resårband minskar man ju vibrationerna rätt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Hur har du tänkt när du placerat högtalare i varsin ände av de långa lådorna? Har du räknat på lådvolymen eller är det rena gissningar?

just nu äre gissningar men väntar bara på de 4 nya högtalarna sen så ska de räknas ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Hänger man upp dem i resårband minskar man ju vibrationerna rätt bra.

Okej tack för tippset

Permalänk
Avstängd

hur mkt volym är det i låderna? o ska dem stå som på bilden ? ser bra ut iaf, ska du klä dem eller?? Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av og900turbo
hur mkt volym är det i låderna? o ska dem stå som på bilden ? ser bra ut iaf, ska du klä dem eller?? Mvh!

Volymen har jag inte räknat på för jag väntar in 4 nya speakers så ska jag justera dem efter de jag beställer. Yau de ska stå så, har två delar kvar innan den är klar. Ska klä dem ja

Permalänk

har du inte räknat ut volym till basarna heller? volymen spelar stor roll i om det kommer spela bra och högt eller bara rent ut sagt urkasst.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoogiloo
har du inte räknat ut volym till basarna heller? volymen spelar stor roll i om det kommer spela bra och högt eller bara rent ut sagt urkasst.

har byggt exakt lika dant på den nya basen som på den gammle

Permalänk

Har du tänkt på avskärmade högtalare annars kan du få rejäla problem med en skärm emellan pelarna!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeFance
just nu äre gissningar men väntar bara på de 4 nya högtalarna sen så ska de räknas ;D

Liiiite dumt, måste jag säga, att bygga lådor först och räkna ut volymen sen Ungefär som att kasta ut ett fiskebete och knyta fast det vid linan efteråt. Förstår inte riktigt ditt resonemang där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeFance
har byggt exakt lika dant på den nya basen som på den gammle

Bara för att den ena basen låter bra med ett element betyder det inte att nästa också gör det med samma låda fast annat element.

Synd att du lagt ner så mycket pengar och tid på det redan. När man bygger högtalare brukar man (okej, nästan alltid) räkna ut den volym som är bäst för elementen och sedan bygga efter det. Jag skulle själv ha byggt separata lådor för varje koaxial och sedan en baslåda till det med ett eller två likadana element. Hade inte byggt allt i en enda "möbel" heller då man inte kan anpassa placeringen efter rummet. Skulle sedan ha ett mono-slutsteg till basen och ett stereo till högtalarna. Blir dock väldigt svår last för förstärkaren om man ska köra alla de elementen på varje kanal.

Njae, du skulle läst på lite innan du började bygga. Visst, som du själv säger är det bara ett "experiment", men man kan få mycket eller en viss del erfarenhet och kunskap bara genom att läsa och sedan experimentera utifrån det.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Liiiite dumt, måste jag säga, att bygga lådor först och räkna ut volymen sen Ungefär som att kasta ut ett fiskebete och knyta fast det vid linan efteråt. Förstår inte riktigt ditt resonemang där.

Bara för att den ena basen låter bra med ett element betyder det inte att nästa också gör det med samma låda fast annat element.

Synd att du lagt ner så mycket pengar och tid på det redan. När man bygger högtalare brukar man (okej, nästan alltid) räkna ut den volym som är bäst för elementen och sedan bygga efter det. Jag skulle själv ha byggt separata lådor för varje koaxial och sedan en baslåda till det med ett eller två likadana element. Hade inte byggt allt i en enda "möbel" heller då man inte kan anpassa placeringen efter rummet. Skulle sedan ha ett mono-slutsteg till basen och ett stereo till högtalarna. Blir dock väldigt svår last för förstärkaren om man ska köra alla de elementen på varje kanal.

Njae, du skulle läst på lite innan du började bygga. Visst, som du själv säger är det bara ett "experiment", men man kan få mycket eller en viss del erfarenhet och kunskap bara genom att läsa och sedan experimentera utifrån det.

På basen jag har byggt så har jag en "mittenplatta" som sitter där den ska nu efter det baselementet, men ska tänka på volym och sådant till nästa bygge tack för tippsen

Permalänk

Ska du spränga huset? Du kan fråga mig om råd isf:P

-Vilken jäädra smäll-

Visa signatur

Corsair AX750W > Lian Li PC-V354B > ASUS Maximus III Gene > i5 750 @ 3.8 ghz > Corsair H70 > Corsair 8GB (4x2048MB) > 5970 Quadfire > Corsair Force series 120gb