Totalt spelsystem, stor budget, körklart, köpes våren -10

Permalänk

Hej igen. Sa att jag skulle återkomma i slutet av april för mer fudneringar och frågor, eftersom jag skulle få arvspengarna då. Blir dock framflyttat, arvsskifte tar längre tid än jag trodde. Nån gång i juni förhoppningsvis dock
ha de, BF

Permalänk

nu är det dags!

Hej igen, nu är det dags då, har fått mina pengar tillslut. Så jag testar att bumpa den här tråden och hoppas folk fortfarande är pepp på att hjälpa och tipsa. Frågan är alltså om det kommit ny hårdvara som är intressant.
För att sammanfatta lite: Ska köpa en ny dator, för spel och annat, med möjlighet till enklare videoredigering. Läs gärna de tidigare posterna om du vill veta mer.
Kan poängtera att det inte behöver vara det dyraste möjliga systemet bara för att det är dyrast. Det ska vara mycket bra och det ska ha grund för att uppgradera framöver.
mvh BF

Permalänk
Medlem

Inet säljer sin fernibaserade dator för 29 laxx kanske är nått för dig? Inet Taurus Überkill Gamer Fermi Edition - Inet.se

Permalänk
Skrivet av Mondudu:

Inet säljer sin fernibaserade dator för 29 laxx kanske är nått för dig? Inet Taurus Überkill Gamer Fermi Edition - Inet.se

spec på den:
Processor Intel Core i7, 930 2,8 GHz, 8MB Cache
Grafikkort Nvidia 2st GeForce GTX 480, (Fermi) SLI
Minne 1536 MB, GDDR5
Hårddisk SATA II 80 GB, Intel X25 G2 SSD-disk systemdisk
1000 GB, Samsung F3 SATA II, 7200rpm
Minne 12 GB, (6 x 2GB) Corsair DDR3 1600Mhz
Samsung 22X DVD±RW Dual-Layer, SATA
Moderkort Asus P6T Deluxe V2
Ljudkort 7.1 ADI AD2000B
Kabinett Corsair Obsidian 800D
Nätaggregat Corsair HX 1000W 80+
Operativsystem Windows 7 Home Premium 64-bit, inkl. installationsskiva
Övrigt Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare
Garanti 2 år

jodå, mkt nära. Men jag är lite rädd att två grafikkort blir för varmt och högljutt ändå?
MB: skillnad mellan v1 och v2 verkar vara att v2 inte har nån Serial Attached SCSI-kontroller. Hmm.
Ljudkort då. Surround, visst, men 7.1? Jag kommer inte använda datorn för seriös filmuppspelning, det kommer jag skaffa annan HW för ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av barbafant:

spec på den:
Processor Intel Core i7, 930 2,8 GHz, 8MB Cache
Grafikkort Nvidia 2st GeForce GTX 480, (Fermi) SLI
Minne 1536 MB, GDDR5
Hårddisk SATA II 80 GB, Intel X25 G2 SSD-disk systemdisk
1000 GB, Samsung F3 SATA II, 7200rpm
Minne 12 GB, (6 x 2GB) Corsair DDR3 1600Mhz
Samsung 22X DVD±RW Dual-Layer, SATA
Moderkort Asus P6T Deluxe V2
Ljudkort 7.1 ADI AD2000B
Kabinett Corsair Obsidian 800D
Nätaggregat Corsair HX 1000W 80+
Operativsystem Windows 7 Home Premium 64-bit, inkl. installationsskiva
Övrigt Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare
Garanti 2 år

jodå, mkt nära. Men jag är lite rädd att två grafikkort blir för varmt och högljutt ändå?
MB: skillnad mellan v1 och v2 verkar vara att v2 inte har nån Serial Attached SCSI-kontroller. Hmm.
Ljudkort då. Surround, visst, men 7.1? Jag kommer inte använda datorn för seriös filmuppspelning, det kommer jag skaffa annan HW för ändå.

Vill du har lägre ljudnivåer, och då även lägre temperaturer, är egentligen inte ett fermi kort att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Något sådant kanske? Jag köttade på med 8GB RAM och två 80GB SSD's som du kan köra i RAID 0. Moderkort med nya 890FX-chipset, AMD's sexkärniga, klockvänliga prolle med en bra tornkylare till (sägs prestera lika bra som Noctua NH-D14), 2TB lagring, ett HD5970 och allt i ett grymt chassi. Kan det bli bättre?

Permalänk

Kör med FD R2 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

Kör med FD R2 istället.

Inte om han ska ha HD5970 för det får inte plats

Permalänk
Medlem

Ett förslag, självklart fruktansvärt overkill, men tanken var ju inte att spara pengar.

Ljudkort och kringutrustning tillkommer!

Blir inte knäpptyst men inte heller jättehögljudd i idle. I load är nog en annan femma dock, så på med slutna hörlurar!

Osäker på SLI-chipset till AM3, någon annan som har erfarenhet?

Permalänk

Om du vill ha ett par riktiga bra gaming lurar med 7.1 ljud kan jag rekommendera dessa två:

Logitech Headset G35 Gaming - Inet.se

och dessa ngt dyrare dock.

Sennheiser PC-360 Gaming Headset - Inet.se

Visa signatur

Corsair AX750W > Lian Li PC-V354B > ASUS Maximus III Gene > i5 750 @ 3.8 ghz > Corsair H70 > Corsair 8GB (4x2048MB) > 5970 Quadfire > Corsair Force series 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWiFT.87:

Ett förslag, självklart fruktansvärt overkill, men tanken var ju inte att spara pengar.

Ljudkort och kringutrustning tillkommer!

http://img413.imageshack.us/img413/3077/overkill.png

Blir inte knäpptyst men inte heller jättehögljudd i idle. I load är nog en annan femma dock, så på med slutna hörlurar!

Osäker på SLI-chipset till AM3, någon annan som har erfarenhet?

Hoho SLI GTX480, inte nådigt för varken elräkningen eller grannarna, så köp några slutna lurar till dem med

Permalänk

Vad gäller case så är det som sagt spikat: Corsair Obsidian 800D, pga hotswapdesignen. En ersättare skulle behöva ha det, samt vara bättre på andra plan.
ang powercolor radeon hd 5970 2gb så är det nog för högljutt: "Where we do have issue is the noise level required to achieve this. At 40% the fan becomes noticeable and anything over 50% is intrusive and distracting so when the card hits 59% it requires a pair of headphones or loud desktop speakers to ensure the gaming experience is not impacted."
Som jag fattar det så är högprestandagrafikkort det mest högljudda i en speldator. Jag vill väl ha en kompromiss mellan prestanda och tysthet då, om jag måste välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av barbafant:

Vad gäller case så är det som sagt spikat: Corsair Obsidian 800D, pga hotswapdesignen. En ersättare skulle behöva ha det, samt vara bättre på andra plan.
ang powercolor radeon hd 5970 2gb så är det nog för högljutt: "Where we do have issue is the noise level required to achieve this. At 40% the fan becomes noticeable and anything over 50% is intrusive and distracting so when the card hits 59% it requires a pair of headphones or loud desktop speakers to ensure the gaming experience is not impacted."
Som jag fattar det så är högprestandagrafikkort det mest högljudda i en speldator. Jag vill väl ha en kompromiss mellan prestanda och tysthet då, om jag måste välja.

Tror nog att PowerColor Radeon HD5870 PCS++ 1GB är rätt kort för dig då. Fabriksöverklockat HD5870 med en bättre och tystare kylare på än den som kommer som standard på de andra 5850/70/90.

Permalänk

ok, men kan det vara en idé att byta kylning på grafiken ändå, till typ Zalman VF3000? Eller är stockkylningen så bra att det är onödigt?

Permalänk

eller kanske thermalright VRM - R4?

Permalänk
Medlem

Tror nog PCS++-kylaren är tyst nog!

Permalänk

uppdelat på flera trådar

Jag har bestämt mej för att dela upp en del av funderingarna jag har runt mitt datorsystem i lite olika trådar i olika delar av forumet.
1. [URL="hur bygga: tyst och kallt internt hotswap backplane 2.5""]tråd om tyst och kallt internt hotswap backplane 2.5"[/URL]
lägger till fler trådar allt eftersom
När jag har kommit tillräckligt långt med de olika delarna så skapar jag en ny tråd med mitt tänkta system i.
mvh BF