Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kondensator sönder på moderkortet, vad görs?

Permalänk
Medlem

Kondensator sönder på moderkortet, vad görs?

Tjena alla här på SweC.
Nu är det så att jag skulle ta och ljuddämpa datorn lite och när jag väl gjorde det tänkte jag byta kylpasta på prollen, och rena prollen.
När jag gjorde det råkade jag trycka sönder en kondensator på moderkortet, kul.
Lite innan det hade jag också spillt kemiskt ren bensin på moderbrädan, min lyckodag.
Moderkortet är ett GA-MA790X-UD4 rev1 och jag länkar bild till just vilken det är som är sönder, vågar inte göra något förrän jag vet vad jag ska göra.

http://img132.imageshack.us/i/gigabytegama790xud4.jpg/

Här är länk till tillverkaren,
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec...

Kommer antagligen inte åt datorn förrän imorgon efter skolan så skriv på bara, jag läser alla förslag!!
Tack för visat intresse.

Permalänk
Medlem

Inte mycket till hjälp men den lite sidenote: Har en kompis som fick en kondensator bortryckt men den datorn funkar prima ändå^^

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

jag provade limma fast en konding på ett skit kort.. med superlim funkade prima.. så du kan ju alltid testa

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren som kommit, superlim alltså.
Grejen e att själva kondensatorn e av, men piggarna / vad de nu kallas , står rakt, kan de inte typ börja brinna?
E inte så bra på sånt så kan låta dumt.

Permalänk
Medlem

Skriv allt ni har att komma med, svarar senare efter skolan imorgon!

Permalänk
Medlem

Ta ett kort så vi få se hur det ser ut. Det kan vara så att det går att löda tillbaka igen om du har tur.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Eh, superlim lär ju knappast göra nån nytta. Löd dit en ny konding, finns på Elfa eller Kjell o Co. Kan du inte löda själv känner du säkert någon som vet hur man gör. Ersättningskondensatorn bör ha minst samma specs som den som satt där.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Eh, superlim lär ju knappast göra nån nytta. Löd dit en ny konding, finns på Elfa eller Kjell o Co. Kan du inte löda själv känner du säkert någon som vet hur man gör. Ersättningskondensatorn bör ha minst samma specs som den som satt där.

+1. Löd dit en ny, eller låt någon annan göra det. Och ta det lugnare nästa gång du fingrar på moderkortet ;P

Permalänk
Medlem

Viktigt om du byter kondensator är att det är minst samma stänning. T.ex. om det står 35V på kondingen går det bra med både 35V och 50V. Viktigt också att du sätter den åt rätt håll. Kapasitansen är inte lika viktig som spänningen men försök hitta en med ungefär samma värde.

Att en kondensator går sönder behöver inte betyda att moderkortet inte går att använda. Risken är dock att en trasig konding korstluter, då är det bättre att löda loss sen.

Visa signatur

.: Min Portföljdator : Länk :.
.: Duron 0.8@1.0 : KT7A-Raid : AiW Radeon 8500DV 'buildt by ATI' : Nec Fe950+ : ~92Gb Raid 0 : Vattenkylt i Hq45 :.

Permalänk
Medlem

Skriv i tråden vad det står på kondensatorn så ska jag se om jag har en liggande med lite tur.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Kan kommentera att det står:
LF
100
C
893

På kondisen, vet inte vad det betyder.

Permalänk

Köp en ny kondning, löd på den nya. Lim är ju knappast något att rekommendera...

Permalänk
Medlem

Isåfall köper jag alltså en konding, och tar med moderbrädan till skolan på fredag, så får vi se om min slöjdlärare håller måttet.

Permalänk
Medlem

skulle någon kunna länka vad för kondensator jag ska köpa så gör jag det imorgon, tack!