Köpråd: Systemkamera, 5.5-6k

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om den här?
http://www.blocket.se/orebro/Canon_400D_med_2st_objektiv_2658...
Jag läste att kit-objektiven som följer med 400d är skräp men de duger säkert att lära sig fota med?
Edit: Hittade denna guide till att hacka kameran: http://stilbild.nu/fotograf/2009/09/hur-du-hackar-din-canon-e...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrfresh
Slutaren och spegelmekaniken håller ju inte för evigt.
Canon anger att sin semipro modell, EOS 7D, håller för minst 150 000 exponeringar.
Hur det är med instegsmodellerna vet jag inte, antar att dom inte anger något värde där.

Ok, 150k var ju mycket, de billigare borde ju klara minst hälften då.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion

EDIT: kolla efter annonser på tex. fotosidan, där brukar dom inte överdriva prissättningar:

Här. tex. har du ett riktigt kap:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=123664

Med dubbla objektiv till den begagnade Sony A100 så blir det inte så mycket billigare än den nya Pentax K-x med dubbla objektiv. Men bildkvalitén hos K-x är klart bättre än hos A100, speciellt vid höga ISO.

Pentax har samma fördel som Sony och har stabiliseringen i kameran, men Pentax objektivfattning är ännu äldre än Sony/Minoltas. På 70- och 80-talet var det även många andra kameratillverkare som använde Pentax K-fattning så så den är väl spridd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Vad tror ni om den här?
http://www.blocket.se/orebro/Canon_400D_med_2st_objektiv_2658...
Jag läste att kit-objektiven som följer med 400d är skräp men de duger säkert att lära sig fota med?

Den är ok, men Canon har bedrövligt grepp på sina enklare kameror tycker jag, dessutom kan du nog vilja ha en telezoom till den också.
Kitobjektivet som följer med verkar sakna bildstabilisering, vilket kan vara lite tråkigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Den är ok, men Canon har bedrövligt grepp på sina enklare kameror tycker jag, dessutom kan du nog vilja ha en telezoom till den också.
Kitobjektivet som följer med verkar sakna bildstabilisering, vilket kan vara lite tråkigt.

Ok, undrar hur pass bra kit-objektiven till K-x är.
Det är svårt det här, man borde ju kunna få en bättre kamera för samma pris om man köper begagnat men K-x spöar ju tom. den dyrare 500d när det kommer till höga ISO.
Undrar varför K-x säljs så billigt då den presterar som kameror som kostar flera tusen mer.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Pentax har alltid sålt väldigt prisvärda DSLR. Canon och Nikon kan hålla mycket högre pris pga att de har högre status och är starkare varumärken.

Edit:Pentax nuvarande (18-55) kitobjektiv är ett av de bästa kitobjektiven på marknaden. 50-200mm är inte riktigt i samma klass, men det är fullt dugligt.

Permalänk
Medlem

M3 brukar ofta göra tester på billigare systemkameror.
Där kanske du kan finna någon bra information.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Pentax har alltid sålt väldigt prisvärda DSLR. Canon och Nikon kan hålla mycket högre pris pga att de har högre status och är starkare varumärken.

Edit:Pentax nuvarande (18-55) kitobjektiv är ett av de bästa kitobjektiven på marknaden. 50-200mm är inte riktigt i samma klass, men det är fullt dugligt.

Ja Canon verkar vara aningen hypade men Pentax är ju ändå ett stort märke som har funnits länge.
Jaså är det så bra, isåfall är ju en K-x definitivt ett vettigt köp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
M3 brukar ofta göra tester på billigare systemkameror.
Där kanske du kan finna någon bra information.

Jag hittade ett test där K-x som vanligt jämförs med dyrare kameror, den fick sänkt betyg pga. ergonomi och batteritid, vann gjorde en 3600kr dyrare Sony: http://m3.idg.se/2.1022/1.277657/systemkameror-under-10-000-s...

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Med dubbla objektiv till den begagnade Sony A100 så blir det inte så mycket billigare än den nya Pentax K-x med dubbla objektiv. Men bildkvalitén hos K-x är klart bättre än hos A100, speciellt vid höga ISO.

Pentax har samma fördel som Sony och har stabiliseringen i kameran, men Pentax objektivfattning är ännu äldre än Sony/Minoltas. På 70- och 80-talet var det även många andra kameratillverkare som använde Pentax K-fattning så så den är väl spridd.

Jag var lite inne på Pentax, innan jag bestämde mig för Sony själv. Men vad jag mins så hade jag svårare för att hitta begagnade objektiv till denna. I vilket fall som helst så har både pentax och Sony enl. mig stort övertag över nikon och canon i och med bildstabilisering. Jag kan säga att jag kan fota handhållet med mitt 50mm på iso 100 med bländare 2.8 och slutartider ner mot 1/10. och lägre om ja inte är skakig på handen. Prova det med en canon, så får ni se vad som händer

En A100 för ca 2000k + en Beercan (70-210/4) + ett Minolta 50/1.7 borde landa på runt 4500 om man hittar allt till rimligt pris :). Jag har exakt samma uppsättning förutom att ja köpte min A100 när den kom för ca 8500kr

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
M3 brukar ofta göra tester på billigare systemkameror.
Där kanske du kan finna någon bra information.

M3:s tester skulle jag inte basera mitt köp efter.
Har för mig de tex lyckades testa en defekt K-x där batteritiden var absurt kort, men det var inget de reagerade på annat än att ge kameran dåligt betyg för det.

Varje normal användare skulle bytt ut kameran om batteritiden var så dålig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
M3:s tester skulle jag inte basera mitt köp efter.
Har för mig de tex lyckades testa en defekt K-x där batteritiden var absurt kort, men det var inget de reagerade på annat än att ge kameran dåligt betyg för det.

Varje normal användare skulle bytt ut kameran om batteritiden var så dålig.

Det kom även en firmware-uppdaterng som fixade vissa issues med batteritiden.
Jag ser bara fördelar med att använda vanliga AA-batterier.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Det är sant, men tycker det är mycket annat i M3s test som gör att det känns rätt märkligt. Det känns som de på förhand bestämt att Sony A550 skulle vinna, för trots att de hittar flest nackdelar hos den lyckas de vända det till något positivt.

Bara den här kommentaren gör att jag blir väldigt skeptisk.
"A550 är riktigt funktionsrik men då inte med massa lekfunktioner utan smarta funktioner för att hjälpa till med fotograferandet. Bland annat finns en digital zoomfunktion för att slippa beskära bilden i efterhand."

Att offra en av de bäst placerade knapparna till "digital zoom" och samtidigt inte ha någon direktknapp för vitbalans (som de övriga kamerorna har) känns felprioriterat.

Digital zoom borde vara en av det mest onödiga man kan offra en direktknapp till på en systemkamera. Tror de flesta av de övriga kamerorna kan beskära bilderna, men där ligger det i efterbehandlingen så att man har kvar originalbilden i full upplösning.

Permalänk
Medlem

Just nu känns som det som att jag ska slå till på en K-x med de två kit-objektiven, jag har hittills inte hittat nåt bättre för samma pris ens på begagnatmarknaden så om ingen har någon bra motivation för en annan kamera blir det en beställning i början av nästa vecka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Det är sant, men tycker det är mycket annat i M3s test som gör att det känns rätt märkligt. Det känns som de på förhand bestämt att Sony A550 skulle vinna, för trots att de hittar flest nackdelar hos den lyckas de vända det till något positivt.

Bara den här kommentaren gör att jag blir väldigt skeptisk.
"A550 är riktigt funktionsrik men då inte med massa lekfunktioner utan smarta funktioner för att hjälpa till med fotograferandet. Bland annat finns en digital zoomfunktion för att slippa beskära bilden i efterhand."

Att offra en av de bäst placerade knapparna till "digital zoom" och samtidigt inte ha någon direktknapp för vitbalans (som de övriga kamerorna har) känns felprioriterat.

Digital zoom borde vara en av det mest onödiga man kan offra en direktknapp till på en systemkamera. Tror de flesta av de övriga kamerorna kan beskära bilderna, men där ligger det i efterbehandlingen så att man har kvar originalbilden i full upplösning.

Ja, att beskära bilderna direkt i kameran tycker tom. jag är en noob-funktion och knappast nåt som proffs använder sig av.
Digital zoom är väl heller inte nåt som hör hemma i en riktig kamera med bra objektiv.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Just nu känns som det som att jag ska slå till på en K-x med de två kit-objektiven, jag har hittills inte hittat nåt bättre för samma pris ens på begagnatmarknaden så om ingen har någon bra motivation för en annan kamera blir det en beställning i början av nästa vecka.

Ja, att beskära bilderna direkt i kameran tycker tom. jag är en noob-funktion och knappast nåt som proffs använder sig av.
Digital zoom är väl heller inte nåt som hör hemma i en riktig kamera med bra objektiv.

Det som man använder digital zoom till i dessa kameror är för att mer exakt kunna se vart man focuserar när man använer MF, inte för att beskära bilderna. Ni har fått det hela om bakfoten.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Det som man använder digital zoom till i dessa kameror är för att mer exakt kunna se vart man focuserar när man använer MF, inte för att beskära bilderna. Ni har fått det hela om bakfoten.

Ok men det är ju vad M3 skrev, de ville väl bara ha så många positiva saker som möjligt att lyfta fram.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Ok men det är ju vad M3 skrev, de ville väl bara ha så många positiva saker som möjligt att lyfta fram.

Kan mycket väl va så :)....Nackdelen med tester i tidningar är att dom testar kamerorna under kort tid, och ibland så blir deras omdömen inte helt korrekta. Vissa grejer på A100:an har jag inte lärt mig att uppskatta för än långt senare, när jag själv blev duktigare och mer kreativ.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Kan mycket väl va så :)....Nackdelen med tester i tidningar är att dom testar kamerorna under kort tid, och ibland så blir deras omdömen inte helt korrekta. Vissa grejer på A100:an har jag inte lärt mig att uppskatta för än långt senare, när jag själv blev duktigare och mer kreativ.

Ja det är bättre att läsa tester från renodlade kamera-sidor som t ex. http://www.dpreview.com/ som vet exakt vad de ska kolla efter.
Deras tester på 30 sidor säger lite mer.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Det som man använder digital zoom till i dessa kameror är för att mer exakt kunna se vart man focuserar när man använer MF, inte för att beskära bilderna. Ni har fått det hela om bakfoten.

Sony har digital zoom på vissa av sina systemkameror, eller "smart teleconverter" som de kallar det för. Den beskär bilderna för att efterlikan 1.4x eller 2.0x telekonvertrar.

Så här skriver Sony själva om funktionen.
"Med Smart Teleconverter kommer du ännu närmare riktigt snygga bilder
Tryck på knappen för Smart Teleconverter så får du direkt en inzoomning med en förstoring på 1,4x eller 2x.

Det är ett behändigt sätt att öka kameraobjektivets effektiva brännvidd på, och gör att du kan ta närbilder på personer i bakgrunden som fyller hela bildrutan."

"Smart teleconverter" kan bara användas då man fotograferar i jpg med snabb live-view, dvs för AF. Vid manuell fokus i live-view använder man en annan knapp för att förstora bilden för förenklad MF.

Permalänk
Medlem

Vad svårt det var att fatta beslut, jag tycker fortfarande att 8k som slutnotan kommer hamna på när alla tillbehör är inköpta är väldigt mycket pengar för nånting jag inte kommer använda så ofta.
Jag hade från början tänkt lägga max 5k sen spårade det ur, tror ni inte jag skulle bli nöjd med t ex. en begagnad Canon 400d eller en Pentax k200d?
Det är ju ändå en stor uppgradering från min kompaktkamera.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Vad svårt det var att fatta beslut, jag tycker fortfarande att 8k som slutnotan kommer hamna på när alla tillbehör är inköpta är väldigt mycket pengar för nånting jag inte kommer använda så ofta.
Jag hade från början tänkt lägga max 5k sen spårade det ur, tror ni inte jag skulle bli nöjd med t ex. en begagnad Canon 400d eller en Pentax k200d?
Det är ju ändå en stor uppgradering från min kompaktkamera.

Du skulle nog absolut bli nöjd, och för en amatör (inte i nån förolämpande bemärkelse) så tycker jag att det viktigaste är att man köper en kamera som man man utvecklas med. Och det kan man med alla systemkameror i princip, iaf om man jämför med kompakt. Sen skulle jag vilja påstå att det är roligare/bättre att lägga pengar på objektiv, hellre än på hus. Min Sony A100 skulle inte va speciellt rolig om jag inte hade ett par riktigt fina gluggar till

EDIT: har för mig att jag läst att sensorn i min A100 ska klara ca 100'000 exponeringar. Jag har haft min kamera sen den kom, dvs typ 2005/6 (osäker), och jag har tagit ca 15'000 exponeringar. Så jag tror jag kan va lugn ett par år till.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Varför lägga så mycket pengar på något du inte kommer använda så mycket? Själv köpte jag ett Sony A230+15-55-kit för 2990 nytt Utöver det så har jag köpt två stativ, lite filter/linser, extra-batteri mm. Nu ligger jag totalt på cirka 4000kr tror jag. Jag är även på jakt efter ett vettigt zoom-objektiv till kameran på tradera. Runt tusenlappen kommer det väl gå på misstänker jag, efter objektivet så kommer jag känna mig rätt nöjd. Ett 50mm fast objektiv vore trevligt också iofs, men det kan vänta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Varför lägga så mycket pengar på något du inte kommer använda så mycket? Själv köpte jag ett Sony A230+15-55-kit för 2990 nytt Utöver det så har jag köpt två stativ, lite filter/linser, extra-batteri mm. Nu ligger jag totalt på cirka 4000kr tror jag. Jag är även på jakt efter ett vettigt zoom-objektiv till kameran på tradera. Runt tusenlappen kommer det väl gå på misstänker jag, efter objektivet så kommer jag känna mig rätt nöjd. Ett 50mm fast objektiv vore trevligt också iofs, men det kan vänta.

OT: kan rekommendera en Beercan om du får tag på en för bra pris :). Riktigt trevligt objektiv, är nog den linsen som jag använder mest. Mer info: http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=48

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
OT: kan rekommendera en Beercan om du får tag på en för bra pris :). Riktigt trevligt objektiv, är nog den linsen som jag använder mest. Mer info: http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=48

Hehe, jo beercan ligger högt på listan, hittar jag ett till vettigt pris slår jag till direkt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Hehe, jo beercan ligger högt på listan, hittar jag ett till vettigt pris slår jag till direkt

jag köpte mitt från ebay.co.uk (tullfritt inom EU), för ca 3 år sen. Då betalade jag ca 1200kr för det i "mint condition" dvs det är som nytt :). Så kolla ebay e mitt tipps, allt under 2000kr är bra pris på den linsen. Även över 2000 är bra om den är i nyskick.

EDIT: denna skulle jag slå till på http://cgi.ebay.co.uk/MINOLTA-BEERCAN-70-210MM-F4-MACRO-ZOOM-...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

ligger en del över din budget, men med tanke på allt kommer man får tänkte jag att man borde iallafall informera om paketet.

http://www.dustinhome.se/pd_5010383997.aspx

Klickade på köpknappen nyss.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Edit: Jag har läst lite om K200D nu och såg att den inte har Live-View, betyder det att man inte kan se på displayen hur kortet kommer bli utan man måste titta genom sökaren?
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk200d/page29.asp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Du skulle nog absolut bli nöjd, och för en amatör (inte i nån förolämpande bemärkelse) så tycker jag att det viktigaste är att man köper en kamera som man man utvecklas med. Och det kan man med alla systemkameror i princip, iaf om man jämför med kompakt. Sen skulle jag vilja påstå att det är roligare/bättre att lägga pengar på objektiv, hellre än på hus. Min Sony A100 skulle inte va speciellt rolig om jag inte hade ett par riktigt fina gluggar till

EDIT: har för mig att jag läst att sensorn i min A100 ska klara ca 100'000 exponeringar. Jag har haft min kamera sen den kom, dvs typ 2005/6 (osäker), och jag har tagit ca 15'000 exponeringar. Så jag tror jag kan va lugn ett par år till.

Jag tror också att jag skulle bli nöjd eftersom steget från kompaktkamera är såpass stort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Varför lägga så mycket pengar på något du inte kommer använda så mycket?

Ja jag skrev ju att det spårade ur. Först hade jag en budget på 5000kr sen såg jag att K-x var en väldigt bra kamera och kostade inte så mycket extra, sen fick jag veta att man behöver ha två objektiv och plötsligt är man uppe i över 7000kr utan tillbehör.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst tråden till 100%, utan bara skummat igenom den, så jag kanske har missförstått något.

Skall du ha LiveView, och planerar att använda den funktionen "på riktigt" och inte bara för att kolla fokus och skärpedjup är det en a330/380/500/550 du skall ha, finns ingen konkurrens när det kommer till LV hos Sony, alla andra implementationer är, om du frågar mig, ett skämt.

Sen att a550 är lite underligt designad, och att knapparna faktiskt har dålig utformning ("Smart Teleconverter något...?) är förstås ett minus... Däremot tycker jag att allt för många här hänger upp sig på vilket kamerahus som presterar bäst med billiga plastgluggar och på ISO 3200+, förstår verkligen inte var den hysterin kommer från. Objektivet du sätter på kameran spelar så oändligt mycket större roll än huset, take my word for it. Och just där måste jag faktiskt slå ett slag för Sony/minolta-systemet. Det finns riktigt många gamla extremt fina gluggar (Minolta har en speciell "look" på sina bilder som andra inte kommer nära idag, utan att gå till proffsgluggarna).

Välj framförallt en kamera som KÄNNS bra, som ligger rätt i handen, där du kommer överens med menysystemet osv. ALLA hus, även om de är 4-5 år gamla ger kanonbilder med rätt optik och rätt teknik.

Hoppas det rörde om i grytan lite iaf, och att du hittar en kamera som passar just dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eruda
Nu har jag inte läst tråden till 100%, utan bara skummat igenom den, så jag kanske har missförstått något.

Skall du ha LiveView, och planerar att använda den funktionen "på riktigt" och inte bara för att kolla fokus och skärpedjup är det en a330/380/500/550 du skall ha, finns ingen konkurrens när det kommer till LV hos Sony, alla andra implementationer är, om du frågar mig, ett skämt.

Sen att a550 är lite underligt designad, och att knapparna faktiskt har dålig utformning ("Smart Teleconverter något...?) är förstås ett minus... Däremot tycker jag att allt för många här hänger upp sig på vilket kamerahus som presterar bäst med billiga plastgluggar och på ISO 3200+, förstår verkligen inte var den hysterin kommer från. Objektivet du sätter på kameran spelar så oändligt mycket större roll än huset, take my word for it. Och just där måste jag faktiskt slå ett slag för Sony/minolta-systemet. Det finns riktigt många gamla extremt fina gluggar (Minolta har en speciell "look" på sina bilder som andra inte kommer nära idag, utan att gå till proffsgluggarna).

Välj framförallt en kamera som KÄNNS bra, som ligger rätt i handen, där du kommer överens med menysystemet osv. ALLA hus, även om de är 4-5 år gamla ger kanonbilder med rätt optik och rätt teknik.

Hoppas det rörde om i grytan lite iaf, och att du hittar en kamera som passar just dig.

Håller helt med om allt du skrev :). Känner inget behov av att bybta mitt A100 hus, om jag inte ska byta till fullformat. Men hellre lägger jag dom pengarna på bättre objektiv

Kolla tex här där dem jämför kitlinsen med en mycket bättre lins på en A100:http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Carl_Zeiss_16-80mm/out...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eruda
Nu har jag inte läst tråden till 100%, utan bara skummat igenom den, så jag kanske har missförstått något.

Skall du ha LiveView, och planerar att använda den funktionen "på riktigt" och inte bara för att kolla fokus och skärpedjup är det en a330/380/500/550 du skall ha, finns ingen konkurrens när det kommer till LV hos Sony, alla andra implementationer är, om du frågar mig, ett skämt.

Sen att a550 är lite underligt designad, och att knapparna faktiskt har dålig utformning ("Smart Teleconverter något...?) är förstås ett minus... Däremot tycker jag att allt för många här hänger upp sig på vilket kamerahus som presterar bäst med billiga plastgluggar och på ISO 3200+, förstår verkligen inte var den hysterin kommer från. Objektivet du sätter på kameran spelar så oändligt mycket större roll än huset, take my word for it. Och just där måste jag faktiskt slå ett slag för Sony/minolta-systemet. Det finns riktigt många gamla extremt fina gluggar (Minolta har en speciell "look" på sina bilder som andra inte kommer nära idag, utan att gå till proffsgluggarna).

Välj framförallt en kamera som KÄNNS bra, som ligger rätt i handen, där du kommer överens med menysystemet osv. ALLA hus, även om de är 4-5 år gamla ger kanonbilder med rätt optik och rätt teknik.

Hoppas det rörde om i grytan lite iaf, och att du hittar en kamera som passar just dig.

Jo att objektivet är viktigt har jag förstått, men exakt vad är Live view?
Utan live view måste man titta genom sökaren när man ställer skärpan eller har jag missuppfattat det?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Jo att objektivet är viktigt har jag förstått, men exakt vad är Live view?
Utan live view måste man titta genom sökaren när man ställer skärpan eller har jag missuppfattat det?

Ja och det som gör Sonys lösning bättre än andra är att autofokus är lika snabb som genom den normala sökaren. Nu finns andra kameror som ger samma prestanda som t ex Panasonics G serie och Samsungs NX serie men de har ingen vanlig optisk sökare utan en elektronisk.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Begagnat finns ju det med.

Har fotat väldit mkt med Nikon D80 och när jag testade en D5000 en dag kändes den mycket jobbigare att hantera. På grund av att den är mindre och inte har riktigt lika många knappar osv.

Nu är D80n inte den modernaste kameran längre, utan d5000 tar bättre bilder (pga d300 sensorn antar jag), Men hittar du en bra begangnad D80 till ett billigt pris och vettig optik till det är det en höjdarkamera om du ska lära dig fota med D-slr.

Ut och kläm på kameror nu

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/