Köpråd: Systemkamera, 5.5-6k

Permalänk
Medlem

Live view är alltså bra för nybörjare som mig? När jag har fotat med kompaktkameran har jag bara använt displayen.
Är denna ett bra köp, en Sony A330L med ett objektiv för 5k?
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/digital-systemkam...

Edit: Jag såg nu att Pentax K-x återigen är bättre på det mesta, bara att den har sämre live view.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Live view är alltså bra för nybörjare som mig? När jag har fotat med kompaktkameran har jag bara använt displayen.
Är denna ett bra köp, en Sony A330L med ett objektiv för 5k?
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/digital-systemkam...

Edit: Jag såg nu att Pentax K-x återigen är bättre på det mesta, bara att den har sämre live view.

Varför skulle Live view vara bättre för nybörjare tror du? Jag anser att det snarare är tvärtom eftersom fokuseringen blir väldigt seg (i alla fall med Nikon). Och vid normal Live view användning blir även stabiliteten sämre varmed risken för oskarpa bilder ökar... Lättare att motverka objektivoskärpa då kameran riktig stöd...

Permalänk
Hedersmedlem

Pentax K-x är en moderne kamera överlag så den kommer du bli nöjdare med.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
Varför skulle Live view vara bättre för nybörjare tror du? Jag anser att det snarare är tvärtom eftersom fokuseringen blir väldigt seg (i alla fall med Nikon). Och vid normal Live view användning blir även stabiliteten sämre varmed risken för oskarpa bilder ökar... Lättare att motverka objektivoskärpa då kameran riktig stöd...

Det var nåt jag fick för mig bara, noobs som jag är ju vana vid kompaktkameror där man enbart använder displayen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Pentax K-x är en moderne kamera överlag så den kommer du bli nöjdare med.

Jag tror det också, jag har läst om flera olika modeller från andra tillverkare men det slutar alltid med att jag konstaterar att K-x är bättre i den prisklassen och att man måste lägga till flera tusenlappar för att få en lika bra kamera från någon av de andra tillverkarna.

Samtidigt blir slutkostnaden 3000kr mer än jag hade tänkt lägga ut så jag måste överväga om det är bättre att köpa en bra kamera för 8k eller en medioker för 5k, om det är värt att lägga till lite extra.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Jag tror det också, jag har läst om flera olika modeller från andra tillverkare men det slutar alltid med att jag konstaterar att K-x är bättre i den prisklassen och att man måste lägga till flera tusenlappar för att få en lika bra kamera från någon av de andra tillverkarna.

Samtidigt blir slutkostnaden 3000kr mer än jag hade tänkt lägga ut så jag måste överväga om det är bättre att köpa en bra kamera för 8k eller en medioker för 5k, om det är värt att lägga till lite extra.

Om jag hade köpt min första systemkamera nu efter alla jag testat skulle jag köpa en begagnad semi-pro modell med en gång och hoppat över instegsmodellerna helt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Om jag hade köpt min första systemkamera nu efter alla jag testat skulle jag köpa en begagnad semi-pro modell med en gång och hoppat över instegsmodellerna helt.

Vilken prisklass snackar vi om då och har du några specifika modeller att rekommendera?
Canon 550D tillhör mellanskiktet enligt Cyberphoto men några såna finns inte på begagnatmarknaden än.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Vilken prisklass snackar vi om då och har du några specifika modeller att rekommendera?
Canon 550D tillhör mellanskiktet enligt Cyberphoto men några såna finns inte på begagnatmarknaden än.

Canon 40D är en grymt bra kamera men även Canon 30D ger mycket för pengarna och framförallt är dessa kameror mycket snabba och välbyggda, autofokus är så mycket bättre än på andra kameror och man känner sig som ett proffs helt enkelt

Pentax K10D ligger mellan 30D och 40D men har sämre autofokus fast är en mindre och lättare kamera.

Nikon D200 är även den mycket fin men inte heller denna har lika bra autofokus.

Här kan du kolla vad de kostar begagnat.
http://www.fotosidan.se/classifieds/index.htm

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Canon 40D är en grymt bra kamera men även Canon 30D ger mycket för pengarna och framförallt är dessa kameror mycket snabba och välbyggda, autofokus är så mycket bättre än på andra kameror och man känner sig som ett proffs helt enkelt

Pentax K10D ligger mellan 30D och 40D men har sämre autofokus fast är en mindre och lättare kamera.

Nikon D200 är även den mycket fin men inte heller denna har lika bra autofokus.

Här kan du kolla vad de kostar begagnat.
http://www.fotosidan.se/classifieds/index.htm

40D sneglade jag lite på förut, här är en där ett bra objektiv ingår: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=123793
-Det är ett bättre köp än en ny K-x med två objektiv antar jag?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
40D sneglade jag lite på förut, här är en där ett bra objektiv ingår: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=123793
-Det är ett bättre köp än en ny K-x med två objektiv antar jag?

Ja det är en bättre lösning då kameran är mer ett verktyg och objektivet är även det av bättre kvalité, du kan köpa till något billigt tele-zoom om du skulle vilja ha det. Det som talat emot 40D är att skalet är av metall och det gör att den blir ganska kall att hålla i på vintern och den väger även en del.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ja det är en bättre lösning då kameran är mer ett verktyg och objektivet är även det av bättre kvalité, du kan köpa till något billigt tele-zoom om du skulle vilja ha det. Det som talat emot 40D är att skalet är av metall och det gör att den blir ganska kall att hålla i på vintern och den väger även en del.

Ja det där objektivet kostar minst 4k att köpa nytt, sen går väl bara batterigreppet på över 2k och tack vare det kan jag använda 6st AA-batterier istället.
Det verkar vara ett bra pris, iofs står det inte hur många bilder han har tagit med den.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Ja det där objektivet kostar minst 4k att köpa nytt, sen går väl bara batterigreppet på över 2k och tack vare det kan jag använda 6st AA-batterier istället.
Det verkar vara ett bra pris, iofs står det inte hur många bilder han har tagit med den.

Då dessa kameror skall klara över 100 000 tagningar så är det inget problem. Du får även en större sökare som gör fotograferandet lite roligare och den extra lilla LCD skärmen gör en hel del för att underlätta inställningarna.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Då dessa kameror skall klara över 100 000 tagningar så är det inget problem. Du får även en större sökare som gör fotograferandet lite roligare och den extra lilla LCD skärmen gör en hel del för att underlätta inställningarna.

Ja iofs, det vore isåfall om han jobbar som frilansfotograf eller liknande och tar extremt mycket bilder. Jag får väl skicka ett mess och fråga.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Lite off topic men har fotosidan.se någon PM-funktion? Jag kontaktade säljaren via formuläret på annonssidan och gav honom mina telefonnummer och epost men har inte fått något svar, jag ser att han har varit inloggad senast idag.
Jag hittar ingen PM-funktion nånstans, skickas alla meddelanden till användarnas epostadresser?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem

Häng inte upp er på liveview.. det är inget man måste ha. Sökaren i kameran är överlägsen i 95 fall av 100.

Tillfällen då liveview är praktiskt:
När man har kameran på stativ.. gärna kopplad till en extern skärm (tv etc).
Makrofotografering i krångliga vinklar när det är svårt att få plats med huvudet vid sökaren. Särskilt användbart vid manuell fokus.
När man har kameran högt över huvudet, eller andra tillfällen när man inte kan titta direkt genom sökaren.

Annars.. nej, det drar bara extra batteri, ger mer brus (varmare sensor => mer brus), sämre/ostadigare grepp om kameran, svårt att se i solljus, man blir bländad av displayen när det är mörkt.

Äldre semiproffshus är betydligt trevligare att jobba med än lite nyare instegskameror i samma prisklass. Nikon D200 och uppåt, Canon 20D och uppåt är kameror som är gjorda för att användas. Stryktåliga, lätthanterade, stabila. Inga små plastleksaker som man måste gå vilse i menyerna på för att ändra enkla inställningar som man har snabbknappar för på semi-proffs modellerna.
Se även till att köpa vettig optik. Även om de nyare normalzoomarna som följer med paketen håller rätt okej optisk kvalitet så är de väldigt tråkiga att använda. Både Tamron och Sigma har ljusstarka och bra normalzoomar som inte är allt för blodigt dyra.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Häng inte upp er på liveview.. det är inget man måste ha. Sökaren i kameran är överlägsen i 95 fall av 100.

Tillfällen då liveview är praktiskt:
När man har kameran på stativ.. gärna kopplad till en extern skärm (tv etc).
Makrofotografering i krångliga vinklar när det är svårt att få plats med huvudet vid sökaren. Särskilt användbart vid manuell fokus.
När man har kameran högt över huvudet, eller andra tillfällen när man inte kan titta direkt genom sökaren.

Annars.. nej, det drar bara extra batteri, ger mer brus (varmare sensor => mer brus), sämre/ostadigare grepp om kameran, svårt att se i solljus, man blir bländad av displayen när det är mörkt.

Äldre semiproffshus är betydligt trevligare att jobba med än lite nyare instegskameror i samma prisklass. Nikon D200 och uppåt, Canon 20D och uppåt är kameror som är gjorda för att användas. Stryktåliga, lätthanterade, stabila. Inga små plastleksaker som man måste gå vilse i menyerna på för att ändra enkla inställningar som man har snabbknappar för på semi-proffs modellerna.
Se även till att köpa vettig optik. Även om de nyare normalzoomarna som följer med paketen håller rätt okej optisk kvalitet så är de väldigt tråkiga att använda. Både Tamron och Sigma har ljusstarka och bra normalzoomar som inte är allt för blodigt dyra.

Jag har så gott som bestämt mig för den EOS 40D jag länkade till, bara det att jag inte kommer i kontakt med säljaren.

Enligt dpreview har 40D Live view:

LCD Live view
• Live TTL display of scene from CMOS image sensor
• 100% frame coverage
• Real-time evaluative metering using CMOS image sensor
• Best view or exposure simulation
• Grid optional (thirds)
• Magnify optional (5x or 10x at AF point)
• Optional Auto-focus with mirror-down / mirror-up sequence
• Two modes; normal and quieter
• Remote live view using EOS Utility 2.0 (via USB or WiFi/Ethernet using WFT)
• Manual focus only

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page2.asp

Edit: Hittade säljarens epostadress så jag kan få kontakt nu.

Edit 2: Fick kontakt med säljaren nu, han hade inte fått några svar på annonsen på två veckor sen ville hans son låna kameran när han praktiserar på en båt så han får inte hem kameran förrän om fem veckor, han skulle höra av sig då ifall jag fortfarande är intresserad.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Måste börja med och säga att jag inte orkat läsa hela tråden. Men varför rekommendera Nikon när han sitter med en Canon. Jag skulle verkligen rekommendera att du tittar på en Canon EOS D50 (Huset) detta hus får du för cirka 6500-6900 även billigare då vissa butiker har begagnade.

Eftersom du har Canon idag ska du återanvända alla objektiv, blixtar etc.

Jag kommer själv uppgradera mitt hus då jag sitter på en Canon 350. Har två fina objektiv och en fin blixt. Stod där själv och kladdade på Nikon tills det slog mig att jag måste köpa allt nytt om jag uppgraderar till Nikon.

//J

Visa signatur

Intel Core i9-10850K
2x1TB Samsung 970 EVO Plus
G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C
NZXT Kraken X73 / 360mm
Lian Li PC-O11 Dynamic / Tempered Glass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
jag köpte mitt från ebay.co.uk (tullfritt inom EU), för ca 3 år sen. Då betalade jag ca 1200kr för det i "mint condition" dvs det är som nytt :). Så kolla ebay e mitt tipps, allt under 2000kr är bra pris på den linsen. Även över 2000 är bra om den är i nyskick.

EDIT: denna skulle jag slå till på http://cgi.ebay.co.uk/MINOLTA-BEERCAN-70-210MM-F4-MACRO-ZOOM-...

Beercan samt 50/1,7 påväg från staterna Får även med en gammal maxxum 7000, en af2800 blixt samt några filter. Helt ok för 2100kr inkl frakt. Vad jag kunde se så var objektiven i riktigt bra skick också.

Permalänk
Medlem

*bump*
Jag har köpt en systemkamera nu men inte den 40D för 7500kr som jag tänkte utan en Sony A230 med kit-objektiv för 2000kr på Media Markt som öppnade i Örebro förra veckan.
Jag kom till insikt att 7500kr är alldeles för mycket för en kamera som jag bara kommer använda nån gång ibland och säkert inte lära mig att ta bra bilder med.
Jag har knäppt lite bilder i de olika lägena och med autofocus och jag måste säga att det är sjukt mycket kamera för de pengarna.
Cyberphoto tar 4000kr för samma kamera och objektiv: CyberPhoto - Digitalkameror, videokameror och fototillbehör. Personlig service på nätet!

En bild som jag tycker blev helt okej: Blomma @ pici.se

Tack ännu en gång till alla som tagit sig tid att svara i tråden.

Fel ord
Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas:

*bump*
Jag har köpt en systemkamera nu men inte den 40D för 7500kr som jag tänkte utan en Sony A230 med kit-objektiv för 2000kr på Media Markt som öppnade i Örebro förra veckan.
Jag kom till insikt att 7500kr är alldeles för mycket för en kamera som jag bara kommer använda nån gång ibland och säkert inte lära mig att ta bra bilder med.
Jag har knäppt lite bilder i de olika lägena och med autozoom och jag måste säga att det är sjukt mycket kamera för de pengarna.
Cyberphoto tar 4000kr för samma kamera och objektiv: CyberPhoto - Digitalkameror, videokameror och fototillbehör. Personlig service på nätet!

En bild som jag tycker blev helt okej: Blomma @ pici.se

Tack ännu en gång till alla som tagit sig tid att svara i tråden.

Grattis! Köpte själv min A230 för 2990kr och jag tycker det är mycket kamera för pengarna. Fotograferandet har blivit betydligt trevligare också med de "nya" objektiven jag köpte till kameran, mycket välspenderade pengar enligt mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Grattis! Köpte själv min A230 för 2990kr och jag tycker det är mycket kamera för pengarna. Fotograferandet har blivit betydligt trevligare också med de "nya" objektiven jag köpte till kameran, mycket välspenderade pengar enligt mig själv.

Tack, såg nu att jag skrev autozoom, menade såklart autofocus.
Jag såg ett billigt Sigma 70-200-objektiv på NetOnNet som var nedsatt från 1500 till 1000kr pga. att det var ett reparationsexemplar men jag tyckte det var för tidigt att börja köpa fler objektiv.
Jag köpte ett rengöringskit samt 2st Hoya-filter; ett UV och ett polariserande för det känns som såna saker man måste ha, stativ hade jag redan ett så jag är redan uppe i 1000kr i tillbehör.

Edit: 70-300 var det visst, detta: Sigma 70-300/4-5,6 DG MI Telezoomobjektiv till Minolta och Sony! - FOTO - Objektiv, blixt och filter - Objektiv - Objektiv Sony

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem

Minolta har tillverkat några av de bästa zoomobjektiven genom tiderna så glöm inte att försöka få tag i en bra beercan.

Minolta/Sony Zoom AF 70-210 f4 Beercan på Tradera. Konica Minolta |

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Minolta har tillverkat några av de bästa zoomobjektiven genom tiderna så glöm inte att försöka få tag i en bra beercan.

Minolta/Sony Zoom AF 70-210 f4 Beercan på Tradera. Konica Minolta |

Jag är inte tillräckligt påläst än för att kunna avgöra vilket objektiv som skulle passa mig bäst, med ett zoomobjektiv antar jag att man kan ta bättre bilder på längre avstånd?
Jag tror att jag personligen skulle ha mer glädje av ett bra normalzoomobjektiv eller ett makroobjektiv.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas:

Jag är inte tillräckligt påläst än för att kunna avgöra vilket objektiv som skulle passa mig bäst, med ett zoomobjektiv antar jag att man kan ta bättre bilder på längre avstånd?
Jag tror att jag personligen skulle ha mer glädje av ett bra normalzoomobjektiv eller ett makroobjektiv.

Man behöver lite av varje och det är bra att det finns billiga bra tele-zoomobjektiv om det skulle behövas.

Det sägs att Minolta tog mindre betalt än vad det kostade att tillverka dem.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Man behöver lite av varje och det är bra att det finns billiga bra tele-zoomobjektiv om det skulle behövas.

Det sägs att Minolta tog mindre betalt än vad det kostade att tillverka dem.

SonyDSLRanvändare har en del kul saker att kasta getögon på som uppstod som Minoltaobjektiv. Vissa har blivit Sony nu, men Minoltavarianterna finns oftast till lite billigare penning på ebay/auktionssidor.

Minoltas 'beercans', dvs 70-210 f/4 och 75-300 f4.5-5.6 blev aldrig Sonystöpta, men iaf den mindre finns till rimliga priser begagnat. Hade jag inte gillat macron på min hade jag köpt en 100-200 f/4.5 och om likvärdig bildkvalitet kört med den istället. Ölburkarna blir lite dryga att bära omkring på.

MinoltaAF Reflex 500 F82572-118 lens for Sony Alpha - Minolta camera mount finns i Sonyvariant, men Minoltor cirkulerar. Enda 'teleskop'objektivet med AF

85 f/1.4 är en poppis prime och sen hägrar förstås STF:en.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Man behöver lite av varje och det är bra att det finns billiga bra tele-zoomobjektiv om det skulle behövas.

Det sägs att Minolta tog mindre betalt än vad det kostade att tillverka dem.

Ok, vad är rimligt att betala för en beercan som du länkade till?
Hur är det jämfört med nyare objektiv, vilken prisklass ska man jämföra med?
Jag hittar ingen info om bländarvärdet eller vad det heter, det som talar om hur mycket ljus objektivet släpper in. Är det fyra eftersom det heter F4?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är konstant f/4 så det är lite lyxigare än de flesta. Senast jag följde en auktion på en sådan blev priset lite över 2000kr men runt 1800kr tycker jag att man inte skall gå och allt under måste anses som ett mycket bra pris, annars ser priset ut att långsamt gå upp så man gör inget dåligt köp om man betänker att detta objektiv började tillverkas 1985! Objektiv har utvecklats och saker som "flare" hanteras bättre idag men de fina färgerna objektivet genererar är bland de bästa oavsett märke/pris. Men skall man jämföra mot något nytt skulle jag tro att ett objektiv i 6000kr+ klassen skulle matcha ganska bra. Nu finns det olika modeller av Beercan och några är inte i klass med denna men ett annat att hålla ögonen efter är f/3.5-f/4.5 versionen.

Här kan du se vad andra tycker om sina Beercans.
MinoltaAF 70-210 F4 (beercan) Reviews at Dyxum.com

Och lite bilder.
Minolta AF 70-210 F4 (beercan) - Dyxum forums - Page 1

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Ja det är konstant f/4 så det är lite lyxigare än de flesta. Senast jag följde en auktion på en sådan blev priset lite över 2000kr men runt 1800kr tycker jag att man inte skall gå och allt under måste anses som ett mycket bra pris, annars ser priset ut att långsamt gå upp så man gör inget dåligt köp om man betänker att detta objektiv började tillverkas 1985! Objektiv har utvecklats och saker som "flare" hanteras bättre idag men de fina färgerna objektivet genererar är bland de bästa oavsett märke/pris. Men skall man jämföra mot något nytt skulle jag tro att ett objektiv i 6000kr+ klassen skulle matcha ganska bra. Nu finns det olika modeller av Beercan och några är inte i klass med denna men ett annat att hålla ögonen efter är f/3.5-f/4.5 versionen.

Här kan du se vad andra tycker om sina Beercans.
MinoltaAF 70-210 F4 (beercan) Reviews at Dyxum.com

Och lite bilder.
Minolta AF 70-210 F4 (beercan) - Dyxum forums - Page 1

Ok tack för tipset, det verkar vara ett riktigt bra objektiv.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas:

Ok tack för tipset, det verkar vara ett riktigt bra objektiv.

Jag gillar mitt, men över 180mm eller så blir en hel del bilder oskarpa och kontrastlösa, oavsett bländarvärde, speciellt om subjektet är lite längre bort. 'Kromatiska aberrationer' är ett problem i kontrastrika scener(försök ta kort på en St Bernards tryne i solen ), men har gimp en plugin som kan ta bort det har säkert 0 promille av folk här problem med ca eftersom 100% använder photoshop.

Dessutom väger det litegrann....men å andra sidan är det byggt för att hålla känns det som, och färgerna blir inte lite kalla som i mitt kitobjektiv och inte lite gulaktiga som i båda mina sigmor.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag gillar mitt, men över 180mm eller så blir en hel del bilder oskarpa och kontrastlösa, oavsett bländarvärde, speciellt om subjektet är lite längre bort. 'Kromatiska aberrationer' är ett problem i kontrastrika scener(försök ta kort på en St Bernards tryne i solen ), men har gimp en plugin som kan ta bort det har säkert 0 promille av folk här problem med ca eftersom 100% använder photoshop.

Dessutom väger det litegrann....men å andra sidan är det byggt för att hålla känns det som, och färgerna blir inte lite kalla som i mitt kitobjektiv och inte lite gulaktiga som i båda mina sigmor.

Ok, det blev inget objektiv för mig, bjöd 1500 men blev överbjuden.
Jag ska försöka lära mig kameran innan jag köper fler tillbehör nu tänkte jag.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas:

Ok, det blev inget objektiv för mig, bjöd 1500 men blev överbjuden.
Jag ska försöka lära mig kameran innan jag köper fler tillbehör nu tänkte jag.

Ett extrabatteri kanske du kan undvara dig dock Jag köpte pirat billigt från Fotofyndet.se - Tillbehörsspecialisten , fungerar kanon. 169kr mot typ 800kr för original.