En liten känga till er nätaggstalibaner ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
sitter på ett 480w ace nät agg som driver:
Asus corsshair III
Corsair dominator 4gb 1600
amd 965 c3 @4.0ghz
intel x25-m ssd 80gb
WD 500gb blue
XFX 5770

tuffar på bra är inte varmt.

Låter inte mycket heller

Men ripplar utav H-vete vilket förkortar livslängden på din dator KRAFTIGT!
Tuffar gjorde ånglok, håll isär begreppen, även om många drömmer sig tillbaka till den "enkla" tiden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

rippel kan man inte mäta med moderkortets sensorer då det är soppas fins och sker så snabbt. Behövs oscilloskop för det. Men som sagt ett problem på billiga nätag och det kan döda komponenter i förtid yes.

Det har också var ett problem med agg som ahr stora rails på över 20A. Svårt att kontrollera rippel. Har väl blivit bättre men sägs att det är därför multirail PSU:Er fortfarande är popis i servers.

Kär multirail PSU:er själv. Mitt 850W Zeus ar 4st rails och det var pga Tyan rekommenderade det över singel rail för mitt Opteron moderkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Suck, varför stirrar alla så jävligt på max W och verkningsgrad. Visst är det trevligt med nära 90 % men för mig är det stabila linor och låg ljudnivå som gäller (där zalmans är bland det tystaste upp till 500W, med viss reservation för nexus nx5000 som ser mycket intressant ut).

edit: poängen är att 500W eller 1000W är en ganska taskig jämförelse utan att beakta de andra aspekterna om man nu inte ska köra två 5970, i7 920 @1.4V, 10HDD mm mm typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Suck, varför stirrar alla så jävligt på max W och verkningsgrad. Visst är det trevligt med nära 90 % men för mig är det stabila linor och låg ljudnivå som gäller (där zalmans är bland det tystaste upp till 500W, med viss reservation för nexus nx5000 som ser mycket intressant ut).

edit: poängen är att 500W eller 1000W är en ganska taskig jämförelse utan att beakta de andra aspekterna om man nu inte ska köra två 5970, i7 920 @1.4V, 10HDD mm mm typ.

Jo Zalman var duktiga på att tysta ner, en bra inställd kontroller och heatpipekylning, fler borde ta efter dock är den nordiska marknaden väldigt liten och det är vi som gapar efter extremt tysta grejor hela tiden

pa1983 det är ju inte direkt någon nyhet att Ace ripplar, första generationens nätagg tycker jag inte borde fått säljas då rippeln var utanför standarden som är satt på nätaggen, 120mV är max på 12v linan och det stod 150mV på etiketten på nätagget

Vare sig om Ace släppt en ny serie som det flashigare ut så klarar dom inte ens 80+ standarden utan snarare 70+ och där i krokarna sen finns det vettigare nätagg för samma peng som tex FSPs nyare budgetserie där 400w kostar runt 400kr och ger per kraft i linorna än alla Ace agg som finns på marknaden.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=523825
620w modellen är den enda iaf enligt PJ siffror som ger mer power vilket inte är så konstigt dock är 620w modellen i själva verket 480w kontinuerlig power men dom lär ju brinna redan där.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte hoppa på mig Om ACE agg har aldrig ägt och kommer aldrig äga sån skit. Har aldrig ägt Q-tec kommer aldrig äga Q-tec heller även om jag åkte tilbaks i tiden.

ATX standarden säger nog 120mV yes för version 2.0 eller nyare i alla all. Och med nya ATX standarder så brukar dessa krav öka. Inte bara rippel utan även hur mycket spänningen får ligga utanför toleranserna. Med ATX 1.3 var det 10% och med ATX 2.0 blev det 5% villket kommer från EPS12V standarden främst funnen i servers och workstations. ATX 2.0 var ju mer eller mindre en port av EPS12V standarden.

Så det är ju lika vicktigt att spännigen ligger inom angivna felmarginalan precis som ripplet. Ripplet är ju snabba avvikelser som ej är konstanta medans hela spännigen överlag kan ligga en bit utanför. ige av dom effekterna är önskvärt.

kan mycket väl vara så att ACE specefierade sina ATX agg efter en äldre ATX standard. Kan inte alla revisioner i huvudet. En av anledningarna till att jag inte kör med ett och samma Värsting agg i 7 år tex då även om agget var bra för sin tid och är kvalitativt så kommer nya ATX standarder. Moderkortet kanske kan ta 2.0 utan problem men det kan man använda säg framtida ATX 2.5 eller nåt som har högre krav och agget uppfyller dessa så är det ju bättre om dom hade det i åtanke vid designen av moderkortet.

Tiden får ju utvisa hur läge ens agg hänger med innan det börjar bli motiverat att göra ett byte.

Permalänk
Medlem

sitter just nu med ett Lite-on 400w och driver min amd 3400+ 2st diskar 2fläktar och ett GTX 280 utan några problem alls. Plus att nätagget har varit med i åskan 1gång och det lever fortfarande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Suck, varför stirrar alla så jävligt på max W och verkningsgrad. Visst är det trevligt med nära 90 % men för mig är det stabila linor och låg ljudnivå som gäller (där zalmans är bland det tystaste upp till 500W, med viss reservation för nexus nx5000 som ser mycket intressant ut).

edit: poängen är att 500W eller 1000W är en ganska taskig jämförelse utan att beakta de andra aspekterna om man nu inte ska köra två 5970, i7 920 @1.4V, 10HDD mm mm typ.

Jag håller med om att Watt-talet inte är det viktigaste.
Men hög verkningsgrad ger i praktiken oftast mkt tysta nätagg eftersom det krävs mindre kylning, dvs det räcker med en långsammare fläkt. 90% effektivitet halverar kylbehovet jämfört med 80% effektivitet.
Högeffektiva nätagg brukar också ge mkt stabila spänningar i de testar jag läst på gold & silver nätagg.
Visst är hög effektivitet är ingen garanti för ett bra nätagg, men den moderna tekniken som används för att nå hög effektivitet gör att de i praktiken även är bra även på det du värderar högst (stabila linor & tyst).

Så av denna anledning tyckar jag att utvecklingen med högeffektiva nätagg är mkt positiv, det är ett teknikskifte som är på gång inom nätagg-världen (tänker främst på DC-DC tekniken), på sikt kommer nog denna teknik finnas i de flesta prisklasser.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Jag håller med om att Watt-talet inte är det viktigaste.
Men hög verkningsgrad ger i praktiken oftast mkt tysta nätagg eftersom det krävs mindre kylning, dvs det räcker med en långsammare fläkt. 90% effektivitet halverar kylbehovet jämfört med 80% effektivitet.
Högeffektiva nätagg brukar också ge mkt stabila spänningar i de testar jag läst på gold & silver nätagg.
Visst är hög effektivitet är ingen garanti för ett bra nätagg, men den moderna tekniken som används för att nå hög effektivitet gör att de i praktiken även är bra även på det du värderar högst (stabila linor & tyst).

Så av denna anledning tyckar jag att utvecklingen med högeffektiva nätagg är mkt positiv, det är ett teknikskifte som är på gång inom nätagg-världen (tänker främst på DC-DC tekniken), på sikt kommer nog denna teknik finnas i de flesta prisklasser.

Självklart föredrar även jag gold ist för 80+ eller liknande men å ena sidan "optimeringshysteri" a la 50% belastning för att nå någon extra %-enhet högre verkningsgrad eller å andra sidan måste ha 1000W om du kör sli/cf eller dem som köper mer än 500W är dumma i huvudet "argumenten" börjar bli så jävla uttjatade. Poängen min var att andra aspekter än just de två parametrarna är, skulle jag tro, för de flesta mycket viktigare.
Seasonic-X är fina agg dock hade jag gärna sett att de håll sig tystare vid högre belastning (likt nexus nx5000). Mer heatpipes åt aggen!

edit: för att klargöra från innan så syftade jag mer på belastningsaspekten vad gäller verkningsgrad som iofs blivit mindre viktig med modernare agg som jag förstått det och som du säger så är ju de fördelar en högre verkningsgrad (över hela skalan) medför som är intressanta om man nu inte är något miljöfreak eller har en smålänning som kollar elräkningarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
[...]Nu är det enklare att hitta bra nätaggregat för rimliga pengar, så jag förstår inte varför någon skulle vilja riskera att bränna upp systemet helt i onödan. Det säger ju ingenting att systemet kommer på fötter och är stabilt idag och några veckor framåt, om det samtidigt innebär att komponenterna hastigt åldras och tvärt kan explodera.[...]

Varför skulle komponenterna riskera att brinna upp? Så länge spänningarna är stabila så?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Varför skulle komponenterna riskera att brinna upp? Så länge spänningarna är stabila så?

Hur vet man att det är stabilt då? jo man har en mätare inkopplad.

Sen vad gäller billigare nätagg så är det självklart att dom inte håller längre dom har dessutom sämre säkerhet i form utav skydd därför ser man inte ett agg från tex Silverstone, Be-Quiet, Corsair eller lika bra börja brinna medans det finns en del som gör det speciellt om man belastar dom hårt över en längre tid.

Permalänk
Medlem

Tyckte jag kände igen insidan av burken En HP Elite 7000..... har en själv, mkt nöjd ! Se sign.....

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrewie
Tyckte jag kände igen insidan av burken En HP Elite 7000..... har en själv, mkt nöjd ! Se sign.....

Japp och du har tom bytt nätagg i din, det satt ett lite-on 300w original i den va?

Du svarade inte i din egna tråd, frågade ju dig om du fick plats med ditt 4870 eller inte, men jag chansade och beställde ändå

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Självklart föredrar även jag gold ist för 80+ eller liknande men å ena sidan "optimeringshysteri" a la 50% belastning för att nå någon extra %-enhet högre verkningsgrad eller å andra sidan måste ha 1000W om du kör sli/cf eller dem som köper mer än 500W är dumma i huvudet "argumenten" börjar bli så jävla uttjatade. Poängen min var att andra aspekter än just de två parametrarna är, skulle jag tro, för de flesta mycket viktigare.
Seasonic-X är fina agg dock hade jag gärna sett att de håll sig tystare vid högre belastning (likt nexus nx5000). Mer heatpipes åt aggen!

edit: för att klargöra från innan så syftade jag mer på belastningsaspekten vad gäller verkningsgrad som iofs blivit mindre viktig med modernare agg som jag förstått det och som du säger så är ju de fördelar en högre verkningsgrad (över hela skalan) medför som är intressanta om man nu inte är något miljöfreak eller har en smålänning som kollar elräkningarna

jo vi är nog inte oense alls
jag håller även med om heatpipes, skulle gärna se heatpipes ut till lagom stora kylflänsar på baksidan av agget (som chipsetkylare på bättre moderkort ungefär), kombinationen av 90% effektivitet och såna externa kylflänsar skulle nog göra att en 120mm fläkt i nätagget skulle klara sig med mkt låga varvtal (kanse 5-600rpm?) även vid hög belastning, dvs "knäpptyst" även vid belastning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
jo vi är nog inte oense alls
jag håller även med om heatpipes, skulle gärna se heatpipes ut till lagom stora kylflänsar på baksidan av agget (som chipsetkylare på bättre moderkort ungefär), kombinationen av 90% effektivitet och såna externa kylflänsar skulle nog göra att en 120mm fläkt i nätagget skulle klara sig med mkt låga varvtal (kanse 5-600rpm?) även vid hög belastning, dvs "knäpptyst" även vid belastning.

Precis zalmans gamla trotjänare är ju inte direkt moderna längre. Ok i övrigt, men gudomlig ljudnivå. Så dyrt eller svårt kan det väl knappast vara att slänga på... Sedan är ju även kontrollern vilket jag tror är lite av seasonic-x's akilleshäl eftersom den ganska tvärt verkar gå från typ noll till max rpm. Så jäkla synd för annnars hade det blivit en sådan (siktar ev. in mig på nexus nx5000 ist för vx450 i "min" andra burk med liknande specs)

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har ju lovat att hålla er uppdaterade; fyra stycken identiska system bestyckade med:

I5 750 @ stock (max 2.8ghz med turbo)
8GB DDR3 1333mhz ram
Radeon 5770
Lite-on 300W
I ett HP elite 7000 mt chassi

Fungerar fortfarande klockrent. LOVAR att uppdatera när ett nätagg krashar. Märk väl att ett nätagg kan krasha lite hipp som happ. Ett corsair-agg dog av 437*8=3500mhz på mitt förra P5B.

Hoppas jag kan leva upp till rubriken på den här tråden

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Print öppna nätagget å ta lite foton eller skicka det till Sweclockers på lån för genomförligt test så får vi se vad hon går för.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Jo Zalman var duktiga på att tysta ner, en bra inställd kontroller och heatpipekylning, fler borde ta efter dock är den nordiska marknaden väldigt liten och det är vi som gapar efter extremt tysta grejor hela tiden

Kylning då? Det är ju inte alla som kan säga att dom har heatpipes och flänsar i nätagget

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Jag vajar gärna med flaggan "död åt watt-talibaner!".

En riktig kompis låter inte sin kompis köpa ACE aggregat.
Två av mina kamrater har gjort det, två ACE dödade inom ett par veckor med helt vanliga C2D + ATI 4890 resp phenomX4 +ati 4890.

OK, skall medges: ena ACE aggregatdöden var lite användarfel, han tog fel kontakt och belastade bara ena +12V railen med både CPU och graffe, sen blev aggregatet ostabilt när man nådde över 300W ur väggen.
Han köpte mitt lediga Antec 480 som hade något år på nacken.
ACE är så sopiga att dom inte har fungerande överbelastningsskydd... hmm.. eller var det AXP?

Sen dog faktiskt min kompis hiper 520.... skulle få den utbytt, och dom skickade en ACE 550 (som hade sämre kapacitet på +12V) för dom har slutat sälja hiper.. NÄHE sa jag, be dom skicka något med bättre kvalite!!! Han fick Corsair 650 muahahaha!
Jag försökte säga att han behöver inte Corsairen.. han klockar ju inte ändå... eller kör CF men det gick inte. -"men sälj det och köp ett mindre agg och gå på bio par ggr för mellanskillnaden... nähe inte det heller"

Själv så har jag byggt 3 "standard" surf datorer med q-tec 350. Aggregaten funkar ok. Dessvärre så segar fläktarna ihop efter 2-3år på samtliga och nyper utan tydliga signaler innan att det är på gång.
Jaja, jag bara reklamerar aggen och får nya... 3 års reklamationsrätt... tackar tackar.

De senaste 3 har jag byggt på deltaco's 300 och 500wattare. Tyckte dom aggregaten kändes gedigna och solitt byggda. Jag förväntar mig inga problem från dom.

Grabbens dator har deltaco 500 + överklockad C2D + Ati 4890 och den går dygnet runt sen snart ett år tillbaka. Fläkten till graffet sjunger på sista versen annars går den helt problemfritt. Men lite tvång och hårt spelande kan jag få den och dra ca 350w i vissa sekundlånga toppar ur väggen (uppmätt med väldigt exakt mätare), annars så ligger den på 250-310 under spel. Idlar/surfar på 180-200w.

Egna spel/OC datorer har Corsair 450, tagan 480, deltaco 300 till htpc'n...och tagan 500 liggandes i reserv som låneaggregat till felsökning och jag anser dom alla vara totalt overkill eftersom jag inte kör CF... men jag fick så bra fyndpris på alla att jag kunde inte motstå.

Hellre ett kvalitetsagg på 400W än ett kvalitetsagg på 620W om jag fick välja till en vanlig speldator.
Bättre och optimera lasten efter agget för att träffa sweetspot där agget jobbar som effektivast.

Dock får man se upp med äldre aggregat som inte har lika starka +12V som idag, på P3 och tidig P4 tid så tog man mer kräm ur 3,3 och 5V, idag tas mycket ur +12V istället. Så en "modern" 300W är bättre anpassad än ett äldre 300W.

Tack för visat intresse

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
JMärk väl att ett nätagg kan krasha lite hipp som happ. Ett corsair-agg dog av 437*8=3500mhz på mitt förra P5B.

Det var något lustigt problem med P5B och 8800GTX vill jag minnas... för den rostade polarens Antec 430 earthwatt. Han fick låna mitt tagan agg sålänge, inga incidenter.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
Kylning då? Det är ju inte alla som kan säga att dom har heatpipes och flänsar i nätagget

Det är just det som gör dom så effektiva, Zlamans nätagg börjar ju inte snurra förens man når en väldigt hög belastning dock gör dom bästa märkena det också utan heatpipes men det är något att ta efter för att göra i princip ljudlösa nätagg nu när effektiviteten är så hög.

Silverstone har redan 400 och 450wattare som är helt passiva och dessutom grymt bra men ingen vill pejja 1600kr för 450w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Precis zalmans gamla trotjänare är ju inte direkt moderna längre. Ok i övrigt, men gudomlig ljudnivå. Så dyrt eller svårt kan det väl knappast vara att slänga på... Sedan är ju även kontrollern vilket jag tror är lite av seasonic-x's akilleshäl eftersom den ganska tvärt verkar gå från typ noll till max rpm. Så jäkla synd för annnars hade det blivit en sådan (siktar ev. in mig på nexus nx5000 ist för vx450 i "min" andra burk med liknande specs)

Vill man ha bra ljudnivå under hög bleastning så är det sorgligt men sant bara Antec CP850 som klarar det pga designen med kylningen och jag måste säga att jag anser att denna design är klart överlägsen Zalmans med heatpipes med den stora nackdelen att storleken blir för mycket för de flesta.
Kombinerades heatpipes med nätagg av modellen Fusion 550 och Antec CP-series så skulle förmodlingen alla bra nätagg kunna kylas med en 800 RPM fläkt @ 12V.

Dessvärre satsar tillverkarna enbart på högwattsmodeller så riktigt tysta mainstreamnätagg kanske vi aldrig kommer få se med fläkt bortsett från Nexus Value 430 som är omöjligt att få tag på i Sverige.

Bortser man från ljudnivån så hävdar jag fortfarande att det inte finns någon anledning att överdriva strömförsörjningen med högwattare. Vi som sitter med högwattare idag sen några år tillbaka har valt dem för att det helt enkelt inte fanns lika stort utbud av bra kvalitativa mainstream-modeller då utan man fick välja de mer exklusiva modellerna för att få ett bra nätagg.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Det var något lustigt problem med P5B och 8800GTX vill jag minnas... för den rostade polarens Antec 430 earthwatt. Han fick låna mitt tagan agg sålänge, inga incidenter.

Detta var under 437*8=3500mhz med 4GB 800mhz minnen och ett Asus 4870x2. Under ett runda prototype i 1920x1080 så dog moderkortet samt nätagget efter fyra timmar. Köpte I7-system efter det

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Vill man ha bra ljudnivå under hög bleastning så är det sorgligt men sant bara Antec CP850 som klarar det pga designen med kylningen och jag måste säga att jag anser att denna design är klart överlägsen Zalmans med heatpipes med den stora nackdelen att storleken blir för mycket för de flesta.
Kombinerades heatpipes med nätagg av modellen Fusion 550 och Antec CP-series så skulle förmodlingen alla bra nätagg kunna kylas med en 800 RPM fläkt @ 12V.

Dessvärre satsar tillverkarna enbart på högwattsmodeller så riktigt tysta mainstreamnätagg kanske vi aldrig kommer få se med fläkt bortsett från Nexus Value 430 som är omöjligt att få tag på i Sverige.

Bortser man från ljudnivån så hävdar jag fortfarande att det inte finns någon anledning att överdriva strömförsörjningen med högwattare. Vi som sitter med högwattare idag sen några år tillbaka har valt dem för att det helt enkelt inte fanns lika stort utbud av bra kvalitativa mainstream-modeller då utan man fick välja de mer exklusiva modellerna för att få ett bra nätagg.

Nja Seasonic M12D 850W kör klassisk design och är lika bra som Antecs CP serie när det kommer till ljudnivå vid hög belastning.

Det är bara att inse att nätagg över 600-700w kommer ha svårt framförallt vid hög belastning då det är mer komponenter som genererar värme mot ett 500w agg även om båda har lika bra effektivitet så länge man inte kan kyla nätagget med annat än 120-140mm fläktar.
Behövs en ny standard tex Antecs CPX för att det ska bli ändring och det är något som kommer dröja då Nordiska marknaden är liten mot dom andra och det är främst vi som kräver att det ska bli tyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Nja Seasonic M12D 850W kör klassisk design och är lika bra som Antecs CP serie när det kommer till ljudnivå vid hög belastning.

Det är bara att inse att nätagg över 600-700w kommer ha svårt framförallt vid hög belastning då det är mer komponenter som genererar värme mot ett 500w agg även om båda har lika bra effektivitet så länge man inte kan kyla nätagget med annat än 120-140mm fläktar.
Behövs en ny standard tex Antecs CPX för att det ska bli ändring och det är något som kommer dröja då Nordiska marknaden är liten mot dom andra och det är främst vi som kräver att det ska bli tyst.

Det stämmer att M12D är riktigt tyst även om CP850 mäter tystare något tystare under test. Sen är M12D ett bra mycket bättre nätagg kvalitetsmässigt men det kostar ju också 600 kr mer än CP850. Enermax modu/pro87 fixar det ju med till hög belastning men dessa high-end nätagg är ju så dyra att det börjar bli larvigt vilket jag tror är nackdelen med dagens ATX standard, nätaggen måste vara så mycket bättre jämfört Antecs/Arctic Coolings standard.

Jag hoppas på standardändring men som du säger är det väldigt avlägset då det idag bara är två chassin som klarar dem.

Någon som vet ifall Zalman har patent på att använda heatpipes i nätaggregat? Annars är det en gåta att fler inte använt den lösningen även om den är kostsam.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Du missar oxå att folk ofta räknar med att dom kommer uppgradera i framtiden och därför köper ett lite kraftigare nätaggregat än vad dom behöver därav 100 extra watt eller dyl. Better to be safe than sorry, är en sliten klyscha.
Själv köpte jag åt h--ete för kraftigt nätaggregat. hehe. En stor anledning var för att jag var på jakt efter begagnade 4870X2 kort när jag beställde mina datorprylar och tog därför ett kraftigare nätagg. Men sen tröttnade jag på att leta grafikkort då jag inte tyckte det var prisvärt att köpa begagnade grafikkort nu när radeons nya 5serie fanns ute. Så det slutade med att jag köpte ett 5770kort. hehe.
Så jag gjorde en miss där men inget att hänga läpp för nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANTEN
Du missar oxå att folk ofta räknar med att dom kommer uppgradera i framtiden och därför köper ett lite kraftigare nätaggregat än vad dom behöver därav 100 extra watt eller dyl. Better to be safe than sorry, är en sliten klyscha.
Själv köpte jag åt h--ete för kraftigt nätaggregat. hehe. En stor anledning var för att jag var på jakt efter begagnade 4870X2 kort när jag beställde mina datorprylar och tog därför ett kraftigare nätagg. Men sen tröttnade jag på att leta grafikkort då jag inte tyckte det var prisvärt att köpa begagnade grafikkort nu när radeons nya 5serie fanns ute. Så det slutade med att jag köpte ett 5770kort. hehe.
Så jag gjorde en miss där men inget att hänga läpp för nu.

Alla behöver inte marginal, är man okunnig så finns risk att man tror det även om man bara ska ha en surfdator eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Det stämmer att M12D är riktigt tyst även om CP850 mäter tystare något tystare under test. Sen är M12D ett bra mycket bättre nätagg kvalitetsmässigt men det kostar ju också 600 kr mer än CP850. Enermax modu/pro87 fixar det ju med till hög belastning men dessa high-end nätagg är ju så dyra att det börjar bli larvigt vilket jag tror är nackdelen med dagens ATX standard, nätaggen måste vara så mycket bättre jämfört Antecs/Arctic Coolings standard.

Jag hoppas på standardändring men som du säger är det väldigt avlägset då det idag bara är två chassin som klarar dem.

Någon som vet ifall Zalman har patent på att använda heatpipes i nätaggregat? Annars är det en gåta att fler inte använt den lösningen även om den är kostsam.

Vore konstigt då, iaf jag, inte anser det ha tillräcklig höjd. Är nog helt enkelt så att vi i norra europa, med bra smak ;), är en för liten marknad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Vore konstigt då, iaf jag, inte anser det ha tillräcklig höjd. Är nog helt enkelt så att vi i norra europa, med bra smak ;), är en för liten marknad.

Vi borde ha en egen standard för den svenska marknaden typ STX eller liknande, jag hade definitivt inte klagat även om jag fått byta ut Chieftec-lådan.
Så kan de sitta där nere med sina små högljudda Power & Cooling Silencer på 1500W och få tinnitus.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

I grund och botten handlar detta om att man ger råd om alldeles för kraftiga och dyra nätagg, när man i själva verket hade kunnat klara sig utan problem på mindre kraftiga nätagg.

För att dra en liknelse,
dina grannar bygger vindkraftverk för att förse sig med el.
Du tycker det är för "klent" så för att vara på den säkra sidan, så bygger du ett kärnkraftverk.

Den allra största majoriteten med datorer drar inte mer än 300-400 W när datorn belastas till maximum.
(Detta gäller dock ej system med flera grafikkort).

Man skall köpa det nätagg som krävs för den datorn man kommer att använda.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
I grund och botten handlar detta om att man ger råd om alldeles för kraftiga och dyra nätagg, när man i själva verket hade kunnat klara sig utan problem på mindre kraftiga nätagg.

För att dra en liknelse,
dina grannar bygger vindkraftverk för att förse sig med el.
Du tycker det är för "klent" så för att vara på den säkra sidan, så bygger du ett kärnkraftverk.

Den allra största majoriteten med datorer drar inte mer än 300-400 W när datorn belastas till maximum.
(Detta gäller dock ej system med flera grafikkort).

Man skall köpa det nätagg som krävs för den datorn man kommer att använda.

Nej, bör köpa det nätaggregat som krävs av användaren för att denne ska vara nöjd.