Hur Time machine fungerar

Permalänk
Medlem

Hur Time machine fungerar

Jag har en enkel grundläggande fråga om TM:s funktion.

Antar att jag installerar Mac OS X från scratch i datorn. Därefter tar jag TM i bruk, som kopierar operativ systemet.
-> Nu har jag alltså en kopia av grundinstallationen av Mac OS X.

Därefter kör jag "Software Update...", som över nätet updaterar mitt Mac OS X. Där efter tar TM en ny kopia/backup.
-> Nu har jag alltså också en kopia av en software updated Max OS X.

Och nu till den egenliga frågan:
Om något händer (ex os-system blir korrupterat) med mitt Mac-system ex 3 månader senare, så kan jag då från TM installera någon av ovan nämnda kopier/backups? Dvs återgå till ett läge där datorn är "ren", med enbart Mac OS X installerat?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

TimeMachine tar en stor backup sen tar den backup utav skillnaderna. När du återställer datorn från en TM-backup så får du en lista över olika datum och klockslag bakåt i tiden som du kan välja över.

TimeMachine kommer dock att radera den äldsta kopian hela tiden om timemachine-hårddisken i fråga är full. Det resulterar alltså i att du inte kommer ha kvar din ursprungliga backup i framtiden och återställa från den. Men du kommer kunna välja att återställa låt oss säga en vecka tillbaka om du så vill det.

Hoppas att jag förstod rätt och att mitt svar var förståeligt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tack b0bzor, du förståd frågan helt korrekt!

Men jag skulle gärna vilja ha en backup av ett nytt system, där grundläggande applikationer konfigurerats, etc. Jag vet att den dagen kommer, då jag känner att systemet börjar bli korrupt, och jag vill återvända till ett "rent" initialt system.

Hur kan jag uppnå detta med TM? Är en lösning att jag gör flera partitioner på en HD och gör en första backup på en partition, varefter jag konffar om TM till nästa partitioner, och använder den där som det var tänkt?

Ny fråga är alltså hur man kan ta snapshots av backup, som inte skrivs över? Eller ska man använda något annat verktyg för detta?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Förmodligen så går det att göra som du säger. Göra en partition som du gör en initial backup på som du sedan låter vara orörd om ut ifall att du skulle vilja återställa till den punkten. Sedan använder du en annan disk för att ha den vardagliga backup:en på.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem

Lättare att spara en image av din hårddisk isf och ha som en enkel fil vart du vill. Tror det går med Diskverktyg.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Lättare att spara en image av din hårddisk isf och ha som en enkel fil vart du vill. Tror det går med Diskverktyg.

Ja, det är det nog. Det är inte särskilt omständigt att återställa heller.

Visa signatur

Permalänk

Du kommer ha backups att gå tillbaka till så länge det finns plats sen kommer det senaste att försvinna, jag skulle rekommendera att spara en bild av systemet när du har konfigurerat allt och sen spara den på lämpligt ställe!

Permalänk
Medlem

Gör en kopia med Carbon Copy Cloner för varje läge du vill kunna återställa till

http://www.bombich.com/

Permalänk
Medlem

^ Alla dessa är bra för hela OSet. Själv kör jag dock (på min windows), dra över alla mappar till externa som jag vill uppdatera/säkerhetskopiera, utan program, och klickar bara i "do this for the next XX items" när jag väljer "skip" för de mappar/bilder som redan finns. Orkar inte med alla program.

Permalänk

Ett annat alternativ är väl att välja ett mer kompetent program än Time Machine för backup. Till exempel Retrospect http://www.retrospect.com/products/software/retroformac/

Där kan du precis styra hur du vill ha dina backupper...

Skillnaden mellan Retrospect och Time Machine: http://www.retrospect.com/assets/retrospect_80_competetive_ma...

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Huddit:

^ Alla dessa är bra för hela OSet. Själv kör jag dock (på min windows), dra över alla mappar till externa som jag vill uppdatera/säkerhetskopiera, utan program, och klickar bara i "do this for the next XX items" när jag väljer "skip" för de mappar/bilder som redan finns. Orkar inte med alla program.

Det ger dock inte samma funktion. Du får inte flera datum/klockslag att återställa från t.ex. om du råkat spara över en fil, då får bara senaste versionen (om du nu ersätter alla filer, gör du inte det så får du bara äldsta versionen). Det är ej helautomatiskt, vilket gör att det finns risk att man glömmer bort det. Timemachine är inget extra program då det är integrerat helt i OSet. Det enda man behöver göra är att trycka på en knapp, en gång, sen är det igång.

Vill man inte säkerhetskopiera allt så finns det skiplists.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Skrivet av Jukkis:

Tack b0bzor, du förståd frågan helt korrekt!

Men jag skulle gärna vilja ha en backup av ett nytt system, där grundläggande applikationer konfigurerats, etc. Jag vet att den dagen kommer, då jag känner att systemet börjar bli korrupt, och jag vill återvända till ett "rent" initialt system.

Använd SuperDuper! -- Det är typ det applikationen är byggd för:
Skapa en tom partition (10-20GB eller vad du kan tänkas behöva efter att du installerat alla program) uppdatera systemet så det är up to date, sedan startar du superduper! och klonar main-partitionen till den partition / disk du just skapat / stoppat i.

Nu kan du när du nånsin behöver starta datorn från den andra partitionen / disken och klona tillbaks ditt fräscha system till din gamla disk.

http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription....