Permalänk

CRT-skärm stänger av och på.

Min ViewSonic "Graphics Series" G90fB-2 CRT-skärm jävlas genom att några gånger dagligen med att stänga av sig till "stand-by" för att sedan gå igång igen.

Jag hade problemet även under 2008, men när jag bytte moderkort och grafikkort förra året i så försvann det, för att nu återkomma. Vetefan om det inte bara var en slump att problemet försvann för ett år, för jag tvivlar att grafikkortet har med problemet att göra.

Jag har kollat kablarna, bytt elkabel, stängt av energisparfunktionen, men det har inte hjälpt. Kan det bero på skärmens inbyggda nätdel? Är det i så fall kostsamt att låta en reparatör byta?

De flesta skulle väl råda mig att inköpa en "modern plattskärm", men det är jag inte direkt sugen på. Jag irriteras över LCD-skärmarnas fyrkantiga pixlar, medan min CRT har klar bild, perfekt kontrast och färgåtergivning, samt att man kan se bilden lika bra från sneda vinklar. Plattskärmarna idag har ju oftast "vajdskrin", bildformat jag inte gillar.

Permalänk

Tack för att ha tagit tid och åntminstone läst min fråga. Som så ofta när jag ställer frågor efter problem jag inte kan lösa själv, så kan ingen hjälpa mig. Troligtvis eftersom jag är bra när det gäller problemlösning, så endast de svåraste problemen når forumläsarna.

Efter att skärmen hållit sig lugn ett par månader så har problemet återkommit. När något verkar bra så är det inte sant. Att skicka skärmen till en reparatör känns onödigt, eftersom det kan dröja timmar mellan skärmens av- och på-beteende. Det enda de skulle kunna göra är att byta kretskortet. Då visar det sig säkert att problemet sitter i Windows eller liknande, så att felet kvarstår.

Fru Fortuna spottar mig i ansiktet.

Permalänk
Medlem

Jag har läst hela din post och förstår ditt problem; men jag tycker det trots allt låter som glapp i kablarna, att den tappar sync med datorn och därmed går in i viloläge. testa och ryck och pilla i dem och se fall dem verkligen är 100% - alternativt testa ny kabel.

Permalänk
Skrivet av FelixJ:

Jag har läst hela din post och förstår ditt problem; men jag tycker det trots allt låter som glapp i kablarna, att den tappar sync med datorn och därmed går in i viloläge. testa och ryck och pilla i dem och se fall dem verkligen är 100% - alternativt testa ny kabel.

Glapp var det första jag tänkte på, och de har ryckts i och pillats på in absurdum. VGA-kabeln är fastmonterad. Har dock testat att byta adaptern till grafikkortet, utan resultat. Jag har även haft av skärmens kåpa, men de vitala delarna har en nitad kåpa som inte gick att öppna utan stora ingrepp. Handlar det om ett glapp så är det troligtvis på kretskortet.

Fan, nu skedde det igen. Stör... IGEN! Helv.. #¤%#¤%!

Nå, det får nog bli en ny skärm vad det lider.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spajdermän:

Glapp var det första jag tänkte på, och de har ryckts i och pillats på in absurdum. VGA-kabeln är fastmonterad. Har dock testat att byta adaptern till grafikkortet, utan resultat. Jag har även haft av skärmens kåpa, men de vitala delarna har en nitad kåpa som inte gick att öppna utan stora ingrepp. Handlar det om ett glapp så är det troligtvis på kretskortet.

Fan, nu skedde det igen. Stör... IGEN! Helv.. #¤%#¤%!

Nå, det får nog bli en ny skärm vad det lider.

Köp en ny skärm

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Köp en ny skärm

GAAAAH!!!!

Äsch, det är nog det enda rätta. Dagens teknik lönar sig sällan att reparera, tyvärr. ViewSonics reparatör tyckte inte heller att det var lönt att skicka in skärmen. :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spajdermän:

GAAAAH!!!!

Äsch, det är nog det enda rätta. Dagens teknik lönar sig sällan att reparera, tyvärr. ViewSonics reparatör tyckte inte heller att det var lönt att skicka in skärmen. :/

köp en IPS skärm å får du samma eller bättre betraktnings vinkel och bättre färger

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

köp en IPS-skärm å får du samma eller bättre betraktningsvinkel och bättre färger

Öhhh, eller inte!
LCD-tekniken är tyvärr inferiör CRTer vad gäller saker som svärta och betraktningsvinklar.
Och "bättre färger" är nåt som kan diskuteras. Men de få CRTer som fortfarande lever idag brukar å andra sidan inte vara så mycket att hänga i granen heller då de ofta är ganska så slitna.

TS, om du hade bott i Stockholmsområdet eller har vägarna förbi innan slutet av augusti hade du kunnat få köpa min gamla CRT billigt. Men antar att så inte är fallet. Annonsen ligger i alla fall uppe och går att nå genom att klicka på min profil.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

köp en IPS skärm å får du samma eller bättre betraktningsvinkel och bättre färger

Bättre betraktningsvinkel än TN, men inte bättre färger och kontrast än en CRT. Det kommer först med SED/FED (om nu ingenjörerna och tillverkarna tar tummen ur ar...). OLED är förstås lite bättre än LCD.

Ditt tips är dock bra, och den enda intressanta skärm jag har haft bokmärkt sedan ett tag nu, är LG 22" TFT W2220P-BF, som är just en IPS. Fattas bara pengarna, som jag hellre skulle spendera på annat nu i sommar.

Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10201469'] Men de få CRTer som fortfarande lever idag brukar å andra sidan inte vara så mycket att hänga i granen heller då de ofta är ganska så slitna.

TS, om du hade bott i Stockholmsområdet eller har vägarna förbi innan slutet av augusti hade du kunnat få köpa min gamla CRT billigt. Men antar att så inte är fallet. Annonsen ligger i alla fall uppe och går att nå genom att klicka på min profil.

Min ViewSonic är inte gammal. Det var den sista CRT-skärmmodellen som såldes via portorderfirmorna, och garantin har (förstås) alldeles nyligen gått ut. Typiskt. Tack för erbjudandet dock, och ditt antagande om att jag bor lite för långt bort är rätt.