Zerg for noobs: Tips och tricks.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni för att handskas mot den otroligt balanserade colosus?
Jag har provat precis allt jag kan komma på, likt förbannat spöar den skiten ur det. Spelar ingen roll vad man kommer med, har han en någorlunda unitmix med lite zelots+stalkers så är det näst intill omöjligt att komma åt, flyga in med sina corrupters är ju bara att glömma då stalkers tar mig direkt. springa in med min ground force samtidigt som jag försöker ta hans colosuss är bara att glömma. ett skott från 4 colo så är allt mitt på marken dött, i princip.

Nae jag har noll insipration att ta dessa. Sist försökte jag med ett gäng ultralisker men dom flyr bara upp på klippor och håller på.
Så jävla tråkig unit måste jag säga. Hur gör ni?

Spelar i topp 5 guld, så gärna tips i den nivån.

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Skrivet av Joppes:

Hur gör ni för att handskas mot den otroligt balanserade colosus?
Jag har provat precis allt jag kan komma på, likt förbannat spöar den skiten ur det. Spelar ingen roll vad man kommer med, har han en någorlunda unitmix med lite zelots+stalkers så är det näst intill omöjligt att komma åt, flyga in med sina corrupters är ju bara att glömma då stalkers tar mig direkt. springa in med min ground force samtidigt som jag försöker ta hans colosuss är bara att glömma. ett skott från 4 colo så är allt mitt på marken dött, i princip.

Nae jag har noll insipration att ta dessa. Sist försökte jag med ett gäng ultralisker men dom flyr bara upp på klippor och håller på.
Så jävla tråkig unit måste jag säga. Hur gör ni?

Spelar i topp 5 guld, så gärna tips i den nivån.

Infestors om du kan skydda dom (kör neural parasite från high ground om möjligt, eller bakom nåt slags hinder) medan du sätter upp din armé framför Infestors för att agera köttsköldar, har fungerat bra för mig. Massa Zerglings för att dra åt sig skotten medans Mutas/Corruptors flankar Colossus fungerade OK i öppna ytor innan patchen och fungerar nog bättre nu när Colossus inte dödar Zerglings på ett skott längre.

Permalänk
Medlem

Hydralisks? Tyckte jag gick bra i alla fall :S

Permalänk
Medlem

lär er använda infestors. detta gäller mig med

Permalänk
Skrivet av HenrikSultan:

Fint...

Är hydras bra emot Terran's 3M? Då han hade en armé av i stort sett bara hydras. Har aldrig byggt hydralisks tidigare, kanske en av många anledningar till att mitt försvar suger... Kanske borde kolla Psy's filmer och se om man lär sig något.

Vad är Roaches bra emot? Måste nog börja bygga annat än mutalisks. Copper league ftw!

Permalänk
Skrivet av xesslicious:

Fint...

Är hydras bra emot Terran's 3M? Då han hade en armé av i stort sett bara hydras. Har aldrig byggt hydralisks tidigare, kanske en av många anledningar till att mitt försvar suger... Kanske borde kolla Psy's filmer och se om man lär sig något.

Vad är Roaches bra emot? Måste nog börja bygga annat än mutalisks. Copper league ftw!

Jag är nog inte mästaren på SC2 men som jag spelar nu mot terran.
Möter jag 3M är det banelings och hydras mest, banelings mot markfolket och hydras mot deras medicskepp... Roaches med infestors om de kör Thors och siege tanks. Roaches är ruskigt bra att burrowa och sedan omringa tanks utan att ta skada och sen kötta på med resten av armeen.

Men hydras är nästan ett måste mot Terran för det är nästan alltid skepp med i bilden. Rätta mig ni som kanske är bättre Copper league is where it is at

Visa signatur

MSI Z77A-GD55, Socket-1155, Intel Core i7-3770K @3.50GHz, Gainward GeForce GTX 690 4GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB, Kingston HyperX 3K SSD 240GB

Permalänk
Skrivet av HenrikSultan:

Jag är nog inte mästaren på SC2 men som jag spelar nu mot terran.
Möter jag 3M är det banelings och hydras mest, banelings mot markfolket och hydras mot deras medicskepp... Roaches med infestors om de kör Thors och siege tanks. Roaches är ruskigt bra att burrowa och sedan omringa tanks utan att ta skada och sen kötta på med resten av armeen.

Men hydras är nästan ett måste mot Terran för det är nästan alltid skepp med i bilden. Rätta mig ni som kanske är bättre Copper league is where it is at

Bra råd. Mot MMM är Zergling / Baneling / Hydra riktigt stark. När du kommer in i senare midgame bör du kasta in Infestors i blandningen också för Fungal Growth.

Permalänk
Skrivet av HenrikSultan:

Jag är nog inte mästaren på SC2 men som jag spelar nu mot terran.
Möter jag 3M är det banelings och hydras mest, banelings mot markfolket och hydras mot deras medicskepp... Roaches med infestors om de kör Thors och siege tanks. Roaches är ruskigt bra att burrowa och sedan omringa tanks utan att ta skada och sen kötta på med resten av armeen.

Men hydras är nästan ett måste mot Terran för det är nästan alltid skepp med i bilden. Rätta mig ni som kanske är bättre Copper league is where it is at

Hur skulle du om terran, som jag, kör snabbt in i tanks och har en push vid ungefär 6-7 minuter in som består av 2 tanks, 2-3 marauders och ungefär 7 marines? Jag har inte riktigt stött på problem med denna strategin ännu men är ganska säker på att den kan bli slagen.

Permalänk

Wow, infestors var riktigt trevliga. Mötte en Protoss som körde mass voidrays, i stort sett bara voidrays. Körde infestors, mutas och hydras och bokstavligt talat förstörde voidraysen. Kommer bli fler infestors hädanefter, men även hydras.

@Lilleplutten:

Var en Terran som körde något liknande på mig på min expansion. Mina hydras dog som flugor när tankarna bombade.

Permalänk
Skrivet av Lilleputten:

Hur skulle du om terran, som jag, kör snabbt in i tanks och har en push vid ungefär 6-7 minuter in som består av 2 tanks, 2-3 marauders och ungefär 7 marines? Jag har inte riktigt stött på problem med denna strategin ännu men är ganska säker på att den kan bli slagen.

Eftersom jag är så långsam så skulle jag troligen inte göra mycket haha
Men om jag visste om att du köttade på med allt det så en jävla massa roaches skulle jag tro... Helst med burrow så man kan simma bakom dina tanks. Jag vet inte hur snabbt man kan få fram infestors om man är duktig men jag har svårt att tro att jag skulle hinna med iaf

Visa signatur

MSI Z77A-GD55, Socket-1155, Intel Core i7-3770K @3.50GHz, Gainward GeForce GTX 690 4GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB, Kingston HyperX 3K SSD 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilleputten:

Hur skulle du om terran, som jag, kör snabbt in i tanks och har en push vid ungefär 6-7 minuter in som består av 2 tanks, 2-3 marauders och ungefär 7 marines? Jag har inte riktigt stött på problem med denna strategin ännu men är ganska säker på att den kan bli slagen.

Skulle jag scouta en sådan build så skulle jag svara med lings och blings.

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Skrivet av Joppes:

Skulle jag scouta en sådan build så skulle jag svara med lings och blings.

Mjo, men jag brukar ha en siege tank ute vid det laget och då är det inte så svårt att skjuta ner alla banelings först. Kanske går om zerg-spelaren är lite snabbare, spelar bara i silver/guld atm.

Permalänk
Skrivet av Lilleputten:

Mjo, men jag brukar ha en siege tank ute vid det laget och då är det inte så svårt att skjuta ner alla banelings först. Kanske går om zerg-spelaren är lite snabbare, spelar bara i silver/guld atm.

Siege Tanks går att kötta ner med banelings ganska enkelt om man bara har med lite understöd som tar marine elden Se mitt nedan citerade inlägg

Skrivet av HenrikSultan:

Ok... epic tips för zerg.. carpetbombing med overlords och banelings haha

YouTube - Baneling Carpet Bomb Tutorial

En match som avgörs med just denna taktik, riktigt snyggt

YouTube - SC2 HD #44 p1/2 PsY[Z] vs OneSmile[T] - del 1
YouTube - SC2 HD #44 p2/2 PsY[Z] vs OneSmile[T] - del 2

I slutet av del 2 ser ni bombningen

Visa signatur

MSI Z77A-GD55, Socket-1155, Intel Core i7-3770K @3.50GHz, Gainward GeForce GTX 690 4GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB, Kingston HyperX 3K SSD 240GB

Permalänk
Medlem

StarCraft II Beta - English (EU) Forums -> Patch 15 notes out

Julafton för zerg! Siege tanks och Thors nerfade. Får se upp lite mer med reapers. Brood lords har jag bara använt när jag ändå vunnit, är den här nerfen märkbar?

Hellion
Weapon upgrade bonus decreased from 1 (+1 Light) to 1.

Reaper
Nitro Packs research cost decreased from 100/100 to 50/50.

Siege Tank
Siege Mode damage decreased from 60 to 50.

Thor
Anti-air weapon upgrade bonus decreased from 1 (+1 Light) to 1.

ZERG
Brood Lord
Weapon upgrade bonus decreased from 3 to 2.

Permalänk
Medlem

1) Drones till 10.
2) 2st extractors
3) Nya drones (till 10) samt en overlord
4) Cancel på extractors och du har 12/10
5) Drones till 14
6) Pool på 14
7) Extractor på 15

Nu kommer den stora frågan, vad möter du?

8a) Möter en terran, Bangeling nest, mass zerglings + bangelings (glöm inte speed upgrade på zerglings)
8b) Möter en protoss som går mass gateway, roaches warren. Roaches ÄTER Zealots. Varva dom med speedlings för att slå sönder stalkers, immortals och sentrys.
8c) Möter en protoss som bygger in sig, se 8a.
8d) En zerg som går lings marktrupper, se 8a.

När ska du gå på Mutas? Spelar du mot en spelare i Golden league eller sämre så kan du gå direkt på dubbelgas och Mutas. Dom har nästan aldrig någon deff mot flyg förutom enstala marines, stalkers eller hydras. Spelar du mot en bra spelare kan du nästan varje gång glömma Mutas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppes:

Hur gör ni för att handskas mot den otroligt balanserade colosus?
Jag har provat precis allt jag kan komma på, likt förbannat spöar den skiten ur det. Spelar ingen roll vad man kommer med, har han en någorlunda unitmix med lite zelots+stalkers så är det näst intill omöjligt att komma åt, flyga in med sina corrupters är ju bara att glömma då stalkers tar mig direkt. springa in med min ground force samtidigt som jag försöker ta hans colosuss är bara att glömma. ett skott från 4 colo så är allt mitt på marken dött, i princip.

Nae jag har noll insipration att ta dessa. Sist försökte jag med ett gäng ultralisker men dom flyr bara upp på klippor och håller på.
Så jävla tråkig unit måste jag säga. Hur gör ni?

Spelar i topp 5 guld, så gärna tips i den nivån.

Hej, ingen topp spelare själv (mitten av Diamond leauge som bäst) men mitt tipps är att du försöker ha 2 st corrupters per collosus. Sen en framförallt hydra baserad armé med lite roaches som "tankar" collosus skotten

När sen fighten kommer så dra tillbaka allting lite grann utom dina corrupters, då kommer han antingen behöva gå frammåt för att slåss mot din armé och dina corrupters får lite free shots, eller så behver han skjuta på dina corrupters och då anfaller du hans collosus. Det är svårt att beskriva exakt hur man ska göra, men experimentera lite med det

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av folke123:

Hej, ingen topp spelare själv (mitten av Diamond leauge som bäst) men mitt tipps är att du försöker ha 2 st corrupters per collosus. Sen en framförallt hydra baserad armé med lite roaches som "tankar" collosus skotten

När sen fighten kommer så dra tillbaka allting lite grann utom dina corrupters, då kommer han antingen behöva gå frammåt för att slåss mot din armé och dina corrupters får lite free shots, eller så behver han skjuta på dina corrupters och då anfaller du hans collosus. Det är svårt att beskriva exakt hur man ska göra, men experimentera lite med det

Corrupters och Rouches är nästan det enda som kan funka. Bäst är ju dock att se till att han aldrig får upp tillräckligt många Collosais.

Permalänk

Du kan ju också switcha till air totalt, broodlords och corruptors är riktigt bra mot protoss som har techat till colossus. Eller bara mutas i mängder