Unigine Heaven 2.0 för Linux

Permalänk
Medlem

Unigine Heaven 2.0 för Linux

Unigine Heaven 2.0 har kommit till Linux.
Download | Unigine (3D engine for games and real-time virtual worlds)

Posta gärna era resultat och systemspecs här!

Om ni dualbootar med ett Windowsoperativ så är det även intressant att se jämförelser. Bench away!

Permalänk
Avstängd

Klart tungkört.....

Full-screen

Unigine Heaven Benchmark v2.0 FPS: 9.4 Scores: 236 Min FPS: 6.5 Max FPS: 15.9 Hardware Binary: Linux 64bit GCC 4.3.2 Release Mar 21 2010 Operating system: Linux 2.6.34-2-preempt x86_64 CPU model: Intel(R) Core(TM) i3 CPU M 330 @ 2.13GHz CPU flags: 2127MHz MMX SSE SSE2 SSE3 SSSE3 SSE41 SSE42 HTT GPU model: GeForce GT 330M PCI Express 195.36.24 1024Mb Settings Render: opengl Mode: 1920x1080 fullscreen

Fönster, klart bättre

Unigine Heaven Benchmark v2.0 FPS: 15.7 Scores: 396 Min FPS: 9.9 Max FPS: 27.4 Hardware Binary: Linux 64bit GCC 4.3.2 Release Mar 21 2010 Operating system: Linux 2.6.34-2-preempt x86_64 CPU model: Intel(R) Core(TM) i3 CPU M 330 @ 2.13GHz CPU flags: 2127MHz MMX SSE SSE2 SSE3 SSSE3 SSE41 SSE42 HTT GPU model: GeForce GT 330M PCI Express 195.36.24 1024Mb Settings Render: opengl Mode: 1024x768 windowed

Permalänk
Medlem

Heh, det testade jag redan den 25 Mars, flöt hyfsat ...

http://xeizo.com/blogg/2010/03/25/unigine-heaven-2-0-becnhmar...

men det ser snyggare ut i Windows med DX10.1, och förmodligen ännu snyggare med DX11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Heh, det testade jag redan den 25 Mars, flöt hyfsat ...

http://xeizo.com/blogg/2010/03/25/unigine-heaven-2-0-becnhmar...

men det ser snyggare ut i Windows med DX10.1, och förmodligen ännu snyggare med DX11.

Konstigt skulle inte OpenGL 3 stödja samma funktioner som Dx10+? Så det borde se likadant ut.

Gah vad irreterande bugg, Ubuntu 10.04 vill logga ut min användare när jag skriver lösenord i firefox på olika siter..

Edit

Unigine
Heaven Benchmark v2.0
FPS:
26.9
Scores:
677
Min FPS:
17.0
Max FPS:
50.5
Hardware
Binary:
Linux 64bit GCC 4.3.2 Release Mar 21 2010
Operating system:
Linux 2.6.32-22-generic x86_64
CPU model:
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+
CPU flags:
1004MHz MMX+ 3DNow!+ SSE SSE2 SSE3 HTT
GPU model:
GeForce 8800 GT PCI Express 195.36.15 512Mb
Settings
Render:
opengl
Mode:
1920x1080 fullscreen
Shaders:
high
Textures:
high
Filter:
trilinear
Anisotropy:
16x
Occlusion:
enabled
Refraction:
enabled
Volumetric:
enabled
Replication: disabled
Tessellation: disabled

Permalänk
Medlem

Har kört det både under Ubuntu 10.04 och Windows 7. Kan inte påstå att jag märker av några prestandamässiga skillnader mellan operativsystemen på mitt 5870. Dock är det ju snyggare att se på under Windows då Linuxversionen inte har stöd för tesselering.

Permalänk
Medlem

Tessalering kommer med OpenGL 4.0 så grafikkortstillverkarna får uppgradera drivisarna först så dom med DX11 kort bör klarar tessaleringstödet i OpenGL 4.0 med.

EDIT.

Tog mig ett tag att konstatera att SLI stödet var bortom m all kritik i den applikationen. AFR har alltid fungerat i allt för mig som Quakde4, doom3, UT2004 osv osv men icke i Heaven 2.0. Prestanda blev sämre än med ett kort, AA fugerade inte utan grafikfel och kraschade skiten.

Så fick ändra till SFR som inte är lika snabbt jämfört med AFR när AFR fungerar.
Verkar inte som SLi gynnar Heaven så mycket, verkar mest vara CPU beroende.

Men men fick i alla fall till så båda GTX260 korten fungerade. Oclockade är dom så 576Mhz på GPU och 1015Mhz på minnena.

Grafiken var inte specielt imponerande heller. Tror inte tessalation ahde räddat det heller. Kan inte förstå vad som gör det så krävande. Fan sämre grafik än Doom3 och det är snyggt än i dag gämfört med detta. Oavset så fick jag lite resultat teslut.

Med 4X AA

Unigine Heaven Benchmark v2.0 FPS: 28.5 Scores: 718 Min FPS: 17.1 Max FPS: 50.8 Hardware Binary: Linux 64bit GCC 4.3.2 Release Mar 21 2010 Operating system: Linux 2.6.32-gentoo-r9 x86_64 CPU model: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz CPU flags: 3700MHz MMX SSE SSE2 SSE3 SSSE3 SSE41 SSE42 HTT GPU model: GeForce GTX 260 PCI Express 195.30 896Mb Settings Render: opengl Mode: 1680x1050 4xAA fullscreen Shaders: high Textures: high Filter: trilinear Anisotropy: 16x Occlusion: enabled Refraction: enabled Volumetric: enabled Replication: disabled Tessellation: disabled

Utan AA

Unigine Heaven Benchmark v2.0 FPS: 35.6 Scores: 897 Min FPS: 21.4 Max FPS: 71.4 Hardware Binary: Linux 64bit GCC 4.3.2 Release Mar 21 2010 Operating system: Linux 2.6.32-gentoo-r9 x86_64 CPU model: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz CPU flags: 3700MHz MMX SSE SSE2 SSE3 SSSE3 SSE41 SSE42 HTT GPU model: GeForce GTX 260 PCI Express 195.30 896Mb Settings Render: opengl Mode: 1680x1050 fullscreen Shaders: high Textures: high Filter: trilinear Anisotropy: 16x Occlusion: enabled Refraction: enabled Volumetric: enabled Replication: disabled Tessellation: disabled

Permalänk
Medlem

Har hafft så mycket problem med SLI i Linux så jag har helt enkelt prockat ut ett av grafik korten och stoppat i min andra dator...

Permalänk
Medlem

SLI fungnerar utmärkt. Kört sedan min opteronrigg med 8800GTS kort. Finns nackdelar med SLI men alla är inte unika för linux utan tekniken. Mest störande är att SLI gör att korten ser ut som en enhet. Kanske inte låter dålig men CUDA skalar inte över en GPU i SLI så även om man har 4 GPU:er i SLI får man bara prestandan av en i CUDA tex. Fins inget smidigt sätta att slå av eller på SLI under X11 det är största nackdelen. Men alla lägen nvidia inte rekomenderar SLI som för VDPAU fugnerar det ända sedan tidigaste betorna jag testade dagligen lika bra med SLI som utan.
Sedan måste man ju köra fullskärm med för SLI också en nackdel som sagt. Dock inte testat om AA sli läget fugenrar i fönster men skulle inte tror det annars är det rätt nice med tex 32x AA

Permalänk
Permalänk
Medlem

kan ju hoppas dom fixat så den kan köras med SLI i linux med. Från mitt testande så skalar det nästan 0 över ett kort. Men det är väl att drömma men ändå lite kast av ett benchmark program att inte klara. Lyckades googla ner en som har noterat samma sak.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Redan testat. Sög med SLI fortfarande. testade 256.25 nvidia drivisarna igen skillnad. Rena skämtet det demot. Fult som stryk med.
När man ser sådant saknar man värkligen inte benchmarkande.

Ne roligare att köra doom3 med 16x AA med Vsync och 60fps konstant det skalar med SLI i alla fall

Eller ut2004 fick 300+ fps haha. Igen nytta av det men ändå verkar som nya 256.25 är snabba rackare.