Visa oss din server!

Permalänk

Ställ in kompressordelen till en luft/luft värmepump i serverrummet och värm annan del av huset med överskottet.

Visa signatur

MSI GT663-486eu

Permalänk
Medlem

Köp en ac på hjul med slang som du kopplar till dörren.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Du kanske inte hört talas om buntband? Det är en fantastisk uppfinning

Som running_wild föreslog så är ac med slang ett alternativ... nackdelen är dock att det inte är energisnålt. Tempsensor som drar igång ac:n vid angiven temp kanske hade vart nåt?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Du kanske inte hört talas om buntband? Det är en fantastisk uppfinning

Död åt buntband Länge leve kardborrband.
http://www.dustin.se/product/5010167904/kardborrband-5-0-m-9m...

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

En AC blir lite dyrt att driva bara för det rummet
Dock har jag kollat på riktiga PAX-fläktar som det är lite mer kräm i och det bör räcka, Samt kommer att såga upp ett hål i dörren som kommer att döljas med en dämpad skärm.

Ang kablarna så missade jag att skriva att det är under uppbyggnad och lite dumt att sätta fast allt då
buntband är inte speciellt trevligt att använda i rack när man behöver lägga till eller ta bort/byta ut kablar. Då är kardborrband bättre

Är fler burkar på G som ska in i skåpet.

Permalänk
Medlem

Bytte ut min stora klumpiga server mot en liten NUC använder den som HTPC/FTP/Filserver/VMWare Workstation burk fungerar perfekt.
Funderar på att byta ut min ESXi host mot två små NUCar med spar så otroligt mycket plats.

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan jag uppdaterade. Här kommer lite nya bilder!

Serverrummet då. Äntligen fått gigabit uppkoppling och flyttat servrarna

En C6100 är min, och den andra är Endosavian's här på SweClockers. Fler är på ingång!
Vi kör då ESXi på dessa 2 maskiner. Backup går till en Poweredge 2950 i mitten. Den har 6 TB lagring.
Att köpa in en fetare lagringsserver i framtiden är något vi funderar på... För att köra VM's ifrån för high availability kluster.
Just nu kan ju dock VM's migrera fram och tillbaka via vMotion, men då startas inte VM's igen om en nod eller server kraschar.

UPS'er

Varje C6100 har 4 noder, Tillsammans har dessa 4 noder 96 GB Ram och 64 logiska kärnor (32 fysiska).
Alltså blir dessa 2st C6100 192 GB RAM och 128 logiska kärnor.

På varje aktiv nod kör vi en SSD där VM's körs ifrån, och en 3 TB hårddisk för replikering. Alla noder är inte igång, vi sätter igång fler efter behov.
Och om vi kör fler VM's på en nod så sätter vi bara in en till SSD. Så 2 st SSD + 1st HDD / nod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Var ett tag sedan jag uppdaterade. Här kommer lite nya bilder!

Är detta rum något ni behöver betala för ?

OT köpt UPS beg nyligen? ser lite bekanta ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Är detta rum något ni behöver betala för ?

OT köpt UPS beg nyligen? ser lite bekanta ut

JA mer info! Vad används grejorna till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Är detta rum något ni behöver betala för ?

OT köpt UPS beg nyligen? ser lite bekanta ut

Skrivet av kallabaz:

JA mer info! Vad används grejorna till?

Jajamen! Köpte de nyligen begagnade från Mhzdata i Stockholm
Rummet betalar vi inte för just nu.

Detta började som ett hobby projekt hemma hos mig, och Endosavian hade sin C6100 hemma hos sig. Vi fick kontakt via Sweclockers, denna tråd faktiskt. Så vi bestämde oss för att slå ihop oss. Men jag och Endosavian är på G att starta ett hosting-företag nu. Ska bli skitkul!

Så vi kommer hyra ut spelservrar, voice-servrar som mumble, teamspeak, ventrilo osv, webbhotell och mail.

Kanske VPS i framtiden, vi får se.

Permalänk
Skrivet av vondran:

Jajamen! Köpte de nyligen begagnade från Mhzdata i Stockholm
Rummet betalar vi inte för just nu.

Detta började som ett hobby projekt hemma hos mig, och Endosavian hade sin C6100 hemma hos sig. Vi fick kontakt via Sweclockers, denna tråd faktiskt. Så vi bestämde oss för att slå ihop oss. Men jag och Endosavian är på G att starta ett hosting-företag nu. Ska bli skitkul!

Så vi kommer hyra ut spelservrar, voice-servrar som mumble, teamspeak, ventrilo osv, webbhotell och mail.

Kanske VPS i framtiden, vi får se.

Sweclockers, dejtingtjänst för nördar

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk

HP N54L microservers
Hercules 14tum 1024x768 skärm

Server1 brandvägg
En disk 250GB 2.5tum installerad i 5.25 slotten.
Standard 2GB ramminne
Två stycken Intel Gigabit CT Desktop Adapter (EXPI9301CT)
Smoothwall express 3.0

Server2 Windows
Win7 64bit ultimate (hade en licens till det liggande)
Os ligger på 96GB kingston SSD
Lagrings diskar är 1.5TB , 1.0TB , 1.0TB , 3.0TB , 3.0TB
Ramminne 4GB original HP minnet samt överblivna stickan ur kommande server

Server3 ESXI
Denna kommer göra lite allt möjligt
Två stycken Intel Gigabit CT Desktop Adapter (EXPI9301CT)
Uppgraderade ramet till 8GB i denna. Max enligt hps konfigurator.
Diskar 250GB , 250GB , 250GB , 500GB , 500GB (synd att inte använda alla dom där original diskarna ju)

Switchar rullar jag en netgear GS105 och en GS108 samt en WPN824 som wifi ap.

Nätverket rullar på fint även om allt inte är installerat än. Bilden är tagen mitt i installationen. Kommer med en färdig bild när allt är på plats sen. Just nu är det en jädra oreda. Alla gamla sladdar ligger i en hög på golvet. Körde tidigare ett par Dell Poweredge 4400 servrar men dom drog massa ström. Jag har på dessa två som rullar i bilden 94watt förbrukning. Vilket är väldigt positivt.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

Netgear WNR3500L - [Wireless AP]
Netscreen 100, 3x100Mbit - [Firewall]
Netgear GS748AT, 48xGbit- [Switch]

2xDell C6100[4x(2xL5639, 48GB)] => 96 CORES (192HT), 384GB, 16xGbit + 2x Dell Mellanox QDR VPI 2 PORT 40GB/S - [Virtualiseringsservers]
Xeon W3520, 6GB, 2x500GB, 20x2TB, 5xGbit - [Filserver]
Dell R900,4st Xeon E7340, 64GB, 2x73GB SAS, 3x2TB,4xGbit - [Virtualiseringsserver]

Håller också på med installation, så det är lite stökigt just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppetfreek:

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/11/17/Dsc_0513....

Netgear WNR3500L - [Wireless AP]
Netscreen 100, 3x100Mbit - [Firewall]
Netgear GS748AT, 48xGbit- [Switch]

2xDell C6100[4x(2xL5639, 48GB)] => 96 CORES (192HT), 384GB, 16xGbit + 2x Dell Mellanox QDR VPI 2 PORT 40GB/S - [Virtualiseringsservers]
Xeon W3520, 6GB, 2x500GB, 20x2TB, 5xGbit - [Filserver]
Dell R900,4st Xeon E7340, 64GB, 2x73GB SAS, 3x2TB,4xGbit - [Virtualiseringsserver]

Håller också på med installation, så det är lite stökigt just nu.

Jag tycker att jag har overkill med en C6100, vad virtualiserar du egentligen?

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag tycker att jag har overkill med en C6100, vad virtualiserar du egentligen?

Det är lite allt möjligt. På R900:an, är det just nu: PFsense, Plex, Solaris 11 Express (Crashplan - backup), Tails, Ubuntu (FTP), Ubuntu (Piwigo), Ubuntu (Postfix, Courier, etc (http://flurdy.com/docs/postfix/)), Win7 (Jotta - backup), 2xOracle DB RAC, Oracle Weblogic 11g, Sophos UTM

Försöker få igång Qubes 1.0, men verkar inte som nested virtualization fungerar så bra.

På C6100:orna kommer det bli: Snort, Samhain, Suricata, OSSEC, backtrack, UnrealIRCd or SILC, Solaris 11 Express (Crashplan), Win7 (Jotta), Oracle (SOA, OSB, WLS, DB, OEG, GG) site-site replikering, och så lite annat.

Permalänk

Blir alltid lika avis när jag ser alla nya inlägg här :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pineapple:

Blir alltid lika avis när jag ser alla nya inlägg här :/

Skickades från m.sweclockers.com

Dags och skaffa egen, jag har några mer servrar och sälja om intresse finns.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Dags och skaffa egen, jag har några mer servrar och sälja om intresse finns.

Ja, det ligger i tankarna.

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Dags och skaffa egen, jag har några mer servrar och sälja om intresse finns.

Tozzi, vad har du för något kul att sälja? Min server har börjat se sina sista dagar nu

Permalänk

Servern i signaturen. står och tuffar lite VMware för labb och HTPC

Räcker gott och väl till att ha hemma. skulle behöva lite mer disk bara. men som student är man fattig för jämnan....

/Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av vondran:

Jajamen! Köpte de nyligen begagnade från Mhzdata i Stockholm
Rummet betalar vi inte för just nu.

Detta började som ett hobby projekt hemma hos mig, och Endosavian hade sin C6100 hemma hos sig. Vi fick kontakt via Sweclockers, denna tråd faktiskt. Så vi bestämde oss för att slå ihop oss. Men jag och Endosavian är på G att starta ett hosting-företag nu. Ska bli skitkul!

Så vi kommer hyra ut spelservrar, voice-servrar som mumble, teamspeak, ventrilo osv, webbhotell och mail.

Kanske VPS i framtiden, vi får se.

jag vill också ha ett rum där jag kan ställa min lille server, vems röv slickade ni?

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket ström en c6100 drar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

jag vill också ha ett rum där jag kan ställa min lille server, vems röv slickade ni?

Behövde inte slicka någons röv. Far min är fastighetsägare

Skrivet av Danne:

Undrar hur mycket ström en c6100 drar

http://forums.servethehome.com/chassis-enclosures/1996-new-po...

Permalänk
Medlem

Hehe lagom

Permalänk

Fick flytta på mina servrar. Blev lite varmt nere på golvet där i hörnan för de och stå. Så nu har det fått en permanent plats på hyllan. Sen har jag tagit bort skärmarna. Kör helt Remote administering på de nu.

Tempraturerna sjönk med säkert 5grader på att flytta om servrarna lite. Och det medför ju att dom låter mindre. Vilket är perfekt. Suddade ut delar av bilden då det som låg på hyllan inte behöver vara med på bilden.

Kan säga att prestandan räcker ganska gott för mig. Jag märker inga större problem eller begränsningar. Men jag kör ju servern endast som FTP server, Minecraft server, Windows fildelning över nätverk. Har inget annat rullande just nu. Men känns bra än så länge.

Routern blev smoothwall på efter jag provade m0n0wall bestämde jag mig för att smoothwall var mer rätt för det jobbet. Så det blev den.

ESXI servern har jag än inte kommit på något vettigt jobb för än. Men den är skoj och leka med

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Fick flytta på mina servrar. Blev lite varmt nere på golvet där i hörnan för de och stå. Så nu har det fått en permanent plats på hyllan. Sen har jag tagit bort skärmarna. Kör helt Remote administering på de nu.

Tempraturerna sjönk med säkert 5grader på att flytta om servrarna lite. Och det medför ju att dom låter mindre. Vilket är perfekt. Suddade ut delar av bilden då det som låg på hyllan inte behöver vara med på bilden.

Kan säga att prestandan räcker ganska gott för mig. Jag märker inga större problem eller begränsningar. Men jag kör ju servern endast som FTP server, Minecraft server, Windows fildelning över nätverk. Har inget annat rullande just nu. Men känns bra än så länge.

Routern blev smoothwall på efter jag provade m0n0wall bestämde jag mig för att smoothwall var mer rätt för det jobbet. Så det blev den.

ESXI servern har jag än inte kommit på något vettigt jobb för än. Men den är skoj och leka med

https://dl.dropboxusercontent.com/u/258737/serversn54l.jpg

Hade jag varit dig så hade jag kört alla 3 med ESX och lagt upp dem i ett kluster så att all hårdvara utnyttjas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Danne:

Hade jag varit dig så hade jag kört alla 3 med ESX och lagt upp dem i ett kluster så att all hårdvara utnyttjas.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju förvisso en tanke. Men är osäker på om det är möjligt exempelvis med routing mjukvaror? Den övre på hyllan kör ju endast internet routing. Den nedre pricis under den kör win 7 file server där väldigt stor del går till lagring. Medans den som står lite änsam till vänster där kör ESXI och har väldigt mycket mindre hårddisk plats.

Antar det fungerar om alla har likamycket disk. Men fungerar det verkligen om dom har olika mängd disk utrymme och ram?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Det är ju förvisso en tanke. Men är osäker på om det är möjligt exempelvis med routing mjukvaror? Den övre på hyllan kör ju endast internet routing. Den nedre pricis under den kör win 7 file server där väldigt stor del går till lagring. Medans den som står lite änsam till vänster där kör ESXI och har väldigt mycket mindre hårddisk plats.

Antar det fungerar om alla har likamycket disk. Men fungerar det verkligen om dom har olika mängd disk utrymme och ram?

Spelar ingen som helst roll, Man kan ha helt olika burkar.
Handlar mer om hur seriöst man vill köra och vad ens mål är.

Permalänk
Skrivet av Danne:

Spelar ingen som helst roll, Man kan ha helt olika burkar.
Handlar mer om hur seriöst man vill köra och vad ens mål är.

Jag gillar att hålla det på ett skapligt seriöst plan. Men ändå hålla ner antalet datorer/servrar för att få billig elkostnad. Och göra det bästa av maskinerna jag jag har. Dvs plocka ur var enda sista procents hastighet till allt kritiskt. Och sen mest leka lite med ESXI burken. Lite skoj får man ändå ha. Men kanske blir några maskiner som rullar på den permanent framöver då en kompis ville leka med den. Vilket är ok med mig. Så man får se vad han hittar på också. Skoj och gnugga hjärnceller ihop

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Skrivet av raGGGe:

Bytte ut min stora klumpiga server mot en liten NUC använder den som HTPC/FTP/Filserver/VMWare Workstation burk fungerar perfekt.
Funderar på att byta ut min ESXi host mot två små NUCar med spar så otroligt mycket plats.

http://www.bilddump.se/bilder/20131103193157-83.226.149.162.p...

http://www.bilddump.se/bilder/20131103193231-83.226.149.162.j...

sissta lådan där med 12diskar i vad är det för något? Ser intresant ut!!!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.