Permalänk
Medlem

Problem med GT fläktar

Hej!
Köpte ett antal nya GT (Gentle Typhoon) fläktar för ett tag sen.
Men problemet är att fläktarna jag vill ha i botten och i sidoplåten, som intake, tar i sidoplåten / fläktfiltret.
Det är Fractal Design R2 det handlar om. Någon annan som upplevt samma sak med GT fläktar?

Det jag egentligen undrar över är om någon vet av en hemsida där man kan köpa distansringar av något slag? Vill ju inte köra dom som exhaust!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Hej!
Köpte ett antal nya GT (Gentle Typhoon) fläktar för ett tag sen.
Men problemet är att fläktarna jag vill ha i botten och i sidoplåten, som intake, tar i sidoplåten / fläktfiltret.
Det är Fractal Design R2 det handlar om. Någon annan som upplevt samma sak med GT fläktar?

Det jag egentligen undrar över är om någon vet av en hemsida där man kan köpa distansringar av något slag? Vill ju inte köra dom som exhaust!

vad menar du nu egentligen, din i botten ska ju klickas rätt in/ner i filtret? eller är det inte det du menar ?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Asus DCII 7970 | Corsair 1600mhz Vengence | Corsiar AX 850W | P8Z77-M PRO | i5 3570K @ 4.8Ghz | Corsair Force3 | Corsair H60

Razer Mamba | Razer Blackwidow Ultimate | Razer Carcharias

Permalänk
Medlem

Menar du att fläktbladen går utanför själva ramen? Konstigt isf, har aldrig hört om det problemet.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictorHedstrom:

vad menar du nu egentligen, din i botten ska ju klickas rätt in/ner i filtret? eller är det inte det du menar ?

Den i botten ska "klickas" ner ja, om det är 140mm.
Jag har 120mm, som ska skruvas fast.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Menar du att fläktbladen går utanför själva ramen? Konstigt isf, har aldrig hört om det problemet.

Ja precis, ramen är ju som "borta" på ena sidan av GT fläktar, och det är på den sidan det tar i om jag monterar dom som intake.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hade inte Revoltec fyrkantiga gummi "lister" i måtten 120x120 mm...? Ca 50 spänn vill jag minnas. Några mm tjocka, borde lösa problemet.
Köpte några sådana till mitt senaste bygge för 1år sen, hittar dem inte på Inet längre dock.

Edit:
Komplett hade dem.
Komplett.se - Ace 120mm Fläkt Ram

Permalänk
Medlem

Hej!

Med fördel kan du, om du fäster fläktarna med skruv, trä en o-ring över skruven när du fört skruven genom plåten, så den agerar distans mellan fläkt och plåt/filter. Personligen tycker jag detta tar bort de värsta vibrationerna, sen en annan sak, när du väl fått dit o-ringarna, så sitter skruvarna där när du skall pressa gängor i fläktens infästningshål.

O-ringar bör du kunna hitta i välsorterade järnaffärer, byggvaruhus samt vvs-butiker. Jag har för mig att en håldimension på omkring 5mm brukar vara lagom till fläktarnas medföljande skruv, sedan finns det flera olika godstjocklekar på o-ringarna, 2,4 är en tämligen vanlig variant som torde passa bra.

Lycka till

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
Ska kolla upp o-ringar, hittar jag inget sånt så beställer jag väl gummilister från komplett!

Visa signatur

#framtiden