Hej Josefin
Vander mig nu till dig med hopp om att få dämpa lite av min frustration over servicen på kundservice.
Har du möjlighet att bringa lite klarhet I detta eller be någon kontakta mig?
Bifogar min conversation med kundtjänst, och på förhand ber jag om ursäkt för min bryska ton I slutet men det blir så efter 20 dagars handläggning utan svar.
Fråga 2013-03-04 19:08
Faktura- eller ordernummer: 308675552
Artikelnummer: 5017392989
Felbeskrivning: Trasig/fungerar ej
min contour 1080hd har slutat fungera, verkar inte vilja ta laddning, känns inte längre igen utav datorn, och går inte att starta med laddkabel i som enligt contour skall gå att göra.
Hur hanterar vi detta enklast?
Svar 2013-03-05 14:52
Hej Mikael,
Tack för att du kontaktade oss.
Vi beklagar att din produkt inte fungerar som den ska.
Vi kommer att registrera en service åt dig så fort vi fått svar på nedan, vi ber dig därför att inte skicka in din produkt innan du fått ytterligare instruktioner av oss.
Skriv tillbaka till oss med följande information.
- Serienummer på din produkt, dessa står ofta på baksidan och börjar med S/N. De står även på produktförpackningen
- Detaljerad beskrivning av problemet / felet på din produkt. Vad är fel? Hur yttrar sig felet? När (och hur ofta) uppstår felet?
- Vi ber dig även att kontrollera att du har kopia på din faktura/garantikvitto som du kan bifoga till verkstaden.
Om du inte har kvitto / garantisedel, ber vi dig bekräfta din nuvarande adress så vi kan skicka den på nytt.
OBS! Orderbekräftelse eller kontoutdrag för köpet är inte en giltig form av garanti intyg, det är bara garantisedel/kvitto som du fick med produkten som är giltiga.
Vänligen återkom med svar på dessa frågor så hjälper vi dig vidare med ärendet så snabbt som möjligt.
Om felet/ skadan inte täcks av garantin så kommer du erbjudas följande alternativ:
1: Produkten repareras mot en kostnad som bedöms utifrån skadan.
2: Produkten returneras utan åtgärd mot en kostnad vilket avser undersökning och fraktkostnad.
3: Verkstaden skrotar produkten, detta är kostnadsfritt.
Om felet visar sig vara orsakat av en fuktskada kommer alltid alternativ 2 att väljas automatiskt utav verkstaden, då man inte kan garantera produkters funktionalitet även efter reparation. Bedöms produkten vara felfri så kommer den att skickas tillbaka utan åtgärd, och då tillkommer undersökning -och fraktavgift enligt punkt 2 ovan.
Fråga 2013-03-05 20:47
Hejsan
Benämning: Contour HD 1080P
Modell: 1300
S/N: 02019579
Ert Artnr: 5017392989
Order datum: 2012-05-06
Faktura datum: 2012-05-07
Faktura nr: 4 1205 2816 1624 9176
Orginalfaktura finns kvar och kan bifogas en kopia på.
Orginal kartong/förpackning finns kvar
Fel:
1. Går ej att starta på batteri drift,
2. Kan ej startas med strömkabel i detta skall gå enligt Contours support
3. Batteriet har en spänning på 4.01 volt vilket är helt normalt för ett fullladdat 3,7 volts lithiumbatteri som är fullt.
4. Fukt kan uteslutas då kameran aldrig har varit utomhus.
5. Felet är konstant
Testat och felsökt.
Batteri är fullladdat? JA 4.01 volt, laddning slår ifrån vid fullt.
Funkar powerknappen? Nej vid tryck på denna blinkar en röd lampa en gång, upprepat tryck händer inget.
Tagit ur batteriet? Ja ingen oxid på poler, när batteri monteras igen så går det att trycka på power en gång till och samma röda lampa tänds i en sekund, därefter inget liv i den.
Kameran upptäcks inte utav datorn som enhet vid anslutning via USB 2.0
Inte en repa eller ett ända märke är tillfogat kameran utvändigt.
Svar 2013-03-06 11:49
Hej Mikael,
Vi har nu skickat en reklamationsansökan till vår leverantör.
Vi återkommer så fort vi har fått svar på ansökan.
Fråga 2013-03-06 17:09
Spelar det någon roll vad ni får för svar från er leverantör? Ni som återförsäljare av produkten har 2 års reklamationsansvar mot mig som privatperson ytterliggare ett tredje år men då med omvänd bevisbördan på att felet skulle ha funnits från start.
Produkten är dessutom inte ett år gammal från inköpsdatum från er så ur detta perspektivet ser jag inget problem.
Jag ska dock testa med ett annat batteri i morgon när jag träffar en god vän för att helt utesluta batteriet som orsak, till saken hör då isåfall att enligt contour är det 1 års garanti även på batteri.
Fråga 2013-03-07 21:33
Då har jag testat ett nytt batteri idag från en contour som vi vet fungerar, tyvärr kvarstår problemet att kameran inte vill gå igång, dvs exakt samma fel även med nytt batteri.
Hur gör vi/ni?
Svar 2013-03-08 10:40
Hej Mikael,
Vi har fått svar från Contour att dom vill ha in den till sig för reklamationen.
Dom vill dock kontrollera med dig ifall det är ok om dom byter din vara till en CONTOURROAM 2.
Du kan se mer info om den här: http://store.contour.com/ae/us/cameras/contourroam-2/invt/180...
Fråga 2013-03-08 11:06
Ja det vore inga problem, dock om de bestämmer sig för att byta ut den så vore jag intresserad av att få reda på vad det skulle kosta mig att uppgradera till en Contour +2, ser vissa fördelar att kunna förhandsgranska via telefon samt att man får med ett vattentätt hus i kartongen, då jag har tänkt att använda kameran på hunden under jaktsäsong.
Om jag inte missminner mig så har ni väl Contour +2 i sortimentet medans Contour Roam inte är en lagervara för er vilket igentligen borde göra det enklare att ni skickar en +2 och fakturerar mellanskillnaden och att Contour skickar eller krediterar motsvarande till er.
Hör av er vad som är möjligt innan vi bestämmer något
mvh Mikael
Fråga 2013-03-12 23:36
Har inte hört något mer från er. Har ni hunnit kolla på möjligheten att få uppgradera från Contour Roam till en Contour +2 ?
Sedan hur vill ni att den defekta kameran skall skickas in, skall det bifogas någon form av reklamationsrapport? fraktsedel för att skicka den defekta varan?
Hör av er, säsongen när vi filmar mycket för att se vilka fel vi gör på tävlingarna drar igång nu och det var bland annat där jag hade tänkt använda denna kameran till.
mvh Mikael
Svar 2013-03-13 09:53
Hej Mikael,
Vi kan säga att uppdatera till en Contour +2 rakt av är inte något alternativ men vi kontrollerar med Contour just nu ifall vi kan göra så att dom kan kreditera den istället för att byta den till en helt annan vara vilket skulle kunna göra så att vi återbetalar dig för varan och du kan beställa den andra istället.
Men vi väntar just nu på svar från Contour.
Fråga 2013-03-13 11:56
Rakt av var aldrig frågan , de vill byta den mot en Roam och då frågade jag hur mycket jag får lägga till för att uppgradera till en +2.
Jag är beredd att lägga runda slängar en 1000:- lapp för uppgradering från Roam till +2 annars kör vi på en Roam.
Personligen så köpte jag min Hd för att ha möjlighet att byta batteri när man är ute, detta går inte på Roam modellen och det innebär isåfall att jag inte kan använda de extra batteri jag har och jag är tveksam till att contour är sugna på att köpa tillbaka dessa.
Motser ert svar
Fråga 2013-03-15 19:53
Hut går det? Och hur vill ni ha in den defekta varan?
Som jag skrivit tidigare så står jag nu utan en fungerande kamera och så svårt kan det inte vara att ta ett beslut vad som skall göras..
ed vänlig hälsning,
Mikael
Svar 2013-03-19 11:15
Hej Mikael,
Vi skickar Contour en påminnelse då dom har ej svara oss på vår förfrågan ifall dom bara kan kreditera varan så du kan få pengarna tillbaka för denna andra kameran istället.
Vi har bett dom svara direkt så vi vet att dom fått vårt meddelande då vi misstänker att beslutet ligger och väntar hos dom.
Fråga 2013-03-19 20:43
Inte för att på något sätt börja bli dryg men jag tycker det här ärendet börjar dra ut på tiden.
Min reklamation är gentemot er som butik/Detaljist och inte mot Contour, hur ni i er tur reklamerar varan vidare eller om ni får ersättning för produkten har inte med mig som konsument att göra.
Jag har handlat en produkt av ett svenskt företag CDON AB och CDON AB är den garanti ansvariga gentemot mig som konsument, detta regleras av något som kallas konsument köplag, konsumentköplagen hanterar endast ärenden mellan detaljist och konsument.
Er reklamation gentemot er leverantör hanteras av något som kallas köplagen och innefattar inte konsumenten över huvudtaget.
Så vad jag vill ha sagt med detta är att jag vill ha en lösning på denna reklamationen utan en jävla massa mail korrespondens fram och tillbaka, hur ni får ersättning eller reklamerar varan mot Contour är något ni får lösa internt, Ni har inte Contour Roam 2 kameran i ert sortiment och därför meddelade jag att jag kunde vara intresserad av att uppgradera till en Plus 2 för att få en snabb lösning på detta då jag är i behov av kameran inte idag utan igår, då vi använder dessa för att analysera vår skjutteknik.
Men om vi inte kan hitta en snabb lösning på hur vi kan komma överens om kostnaden för uppgradering till en plus 2 som ni lagerför väldigt kvickt så är det väl lika bra att ni skickar en Roam 2 omgående samt att ni meddelar vilken adress ni vill ha min defekta kamera skickad till.
Jag har aldrig tidigare varit med om hur det kan vara så fruktansvärt komplicerat att hitta en enkel lösning till en kund, själv har jag jobbat med reklamationshantering i ett stort grossistföretag i mer än 10 år och hade jag haft så här lång handläggningstid på mina ärenden så hade jag troligtvis fått jobba ihjäl mig.
Nu har vi spenderat 15 dagar på en jävla massa dravel och som inte lett till något, ska man se till ert "flödeschema" om hur ni hanterar reklamationer så skall jag väl vara glad om jag hinner få den innan garantitiden hinner gå ut på ersättningsvaran.
Skall det behöva ta två veckor utan att ni ens har kommit fram till något?
Tänk på att hela eran lön kommer från 100% nöjda kunder.
Mvh Mikael
Fråga 2013-03-25 08:18
Verkar inte gå något bra för oss i detta ärendet??
Vad händer eller vad händer inte?
//Mikael