Installera 2st w7 är de möjligt på två olika diskar?

Permalänk
Medlem

Installera 2st w7 är de möjligt på två olika diskar?

Tja allihopa har en liten fråga (=
jag har tänkt på att installera XP eller w7 på en till hårddisk någon 40gb 20gb och bara ha OS där för att titta film utan att andra program är igång

jag vet att de är möjligt me dual-boot men ja har bara kört de i samma hårddisk som är delad i två, eller blir det de samma om de är två olika eller en som är delad i två?

men va ja läst ska de vara jobbigt med boot saken i vista/w7 är de sant? och kan man ändra så att den startar alltid w7 bdirekt och för att komma in i min andra w7/xp så måste ja gå in via bootmenu (f8 i början) och välja den hårddisken? ^^

största skälet varför ja vill ha de så här är för att ja ska ha CCC 10.6 på den andra formateringen och voiplay funkar inte med 10.6
och de är då bara när de gäller att kolla film, märkte att de gick bättre att kolla med 10.6 nu när ja kollade så kändes de som att de fps droppades här å där och de gjorde det inte med 10.6
verkar onödigt men... har ju behov utav de så (=

sen om man bara ska använda den andra OS bara för att kolla film så ska man ha i XP eller w7 (32/64 spelar inge roll, tror att flesta programmen så som MPC HC är mer optimerad för XP?)

och om man rekommenderar w7 nu ist så hur går ja tillväga för att göra så som ja skrev där uppe?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan följa min guide som finns i signatur.
Vill du dualboota så kom ihåg att ha xp installerat först så blir det enklare.

Inte formatering utan installation.

Permalänk
Medlem

hmm jag har w7 just nu, hur löser ja de?

för ja vill alltid komma in i w7 inte xp

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Punkter och kommatecken?

BCDedit kanske löser den saken.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte säker på att denna lösning passar dig, men jag använde länge bara en hårdisk i taget när jag testade olika program på min dator.

Jag hade 2 st operativsystem i min dator och vid installationen av os nr 2 så valde jag att stänga av Disk:0 (gamla hårddisken) i Bios och sedan installera det andra operativsystemet på Disk:1 (nya hårddisken).

När jag sedan ville byta tillbaka till Disk:0 så var det bara att avaktivera Disk:1 och aktivera Disk:0 i Bios, fördelen med detta är att det är ingen risk att man förstör eller får virus på Disk:0 när man testar på Disk:1 men nackdelen är att du inte kan använda något som finns på Disk:0 när du använder Disk:1.

Jag hoppas du ursäktar att det blev en lite krånglig förklaring.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

hmm ja tror ja förstår
de är krångligt
tänkte bara att ha en liten hårddisk som har bara nu kanske XP i sig och den ska inte användas till annat än att kolla film och sen om ja vill komma in i den så måste ja hålla in F8 vill inte ha den där menyn "Start W7" eller "start XP" om du förstår va ja menar för den kommer användas så sällan så (=

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Moderna players som MPC HC med flera, är betydligt mer optimerade för windows 7, ej XP
med Win 7 funkar tex DVXA osv rakt av med MPC HC, med XP kan man behöva trixa lite.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag använde samma Windows 7 x86 (32Bit) på både Disk:0 och Disk:1 och som ggustavsson skriver så fungerar W7 bättre än XP med MPC HC eller Shark007 codec som jag använder till Microsoft WMP och Media Center.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

tack ggustavsson trodde de var fortf mer på xp men men..

Janee vad e Shark007, är de också hårdvaruaccel?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hårdvaruaccelering: Säger sig självt. Använder hårdvaran för att spela upp filmer t.ex istället för att mjukvaran ska jobba arslet av sig..

Shark007 - Sök på Google

Har sökfunktionen slutat funkar för alla andra utom mig?:p

Permalänk
Medlem

Om du vill använda Shark007 codec för W7 64Bit så skall du även ladda hem extra 64 components till Shark007, och när du installerar Shark007 codec så bocka ur rutan för Bing toolbar om du inte vill ha denna toolbar i webbläsaren.

Ja Shark007 klarar hårdvaruaccelering mycket bra i WMP , jag har en gammal Pentium 4 3GHz med grafikkortet ATI HD4670 och CPU belastning ligger på mellan 3-10% även på högupplösta filmer med 1920x1080 som upplösning (1080p), tex denna Sherlock Holmes trailer Sherlock Holmes - H.264 HD 1080p Theatrical Trailer | Movies - Digital Digest

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

inte för ja tyckt att de inte funkat bra me att titta HD Film men, känns som om de skulle lagga till här å där, KAAAN vara att de är filmen också men tror inte de :S

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7