SSD som OS-disk vad menar ni då?

Permalänk
Medlem

Har ni då OS + program + spel mm på disken då?
pagefile har ni väl på en annan disk förmodar jag.

ELLER

Har ni bara själva OS:et installerat och flyttat ut ALLT annat?
Dvs program, spel, pagefile, tempfiler, användarkataloger mm är flyttat till vanliga diskar.

Jag förmoder att det senare alternativet reducerar skrivningar till SSD'n mycket och därmed förlänger livstiden.

Så vad skall jag installera på SSD'n? och vad skall inte ligga på SSD'n utan flyttas ut till vanliga diskar?

Dokument, filmer, foton mm har jag på en egen disk redan nu. Även pagefilen ligger på en annan disk.
Har dock en liten pagefile på ca 200MB på C:, den är för serviceprogrammen.
Sett rekommendationer på att åtminstone ha 100-200MB pagefile på C: för att Windows och alla tjänster skall starta ordentligt.
Vill man ha en större pagefile än så rekommenderar de då att resten ligger på en annan partition på samma HDD, men ännu hellre på en egen partition på en annan hdd.
Samma sak rekommenderas med alla TEMP kataloger och temp-filer.
Men detta gäller ju om man har vanliga HDD's.

Gör det så mycket om ALLT installeras på SSD'n? Förutom dokument och liknande då.
För att flytta pagefile och tempfiler till en vanlig HDD sänker väl prestandan? eller?

Edit:
Är det någon fördel med att ha flera partitioner på en SSD?

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem

Det som menas är kanske de program som behöver öppnas oftast.
Du behöver ju tex inte spara film på din ssd för den har ju förmodligen ganska lite utrymme som endast räcker till windows några program och spel så har jag uppfattat det iaf

Permalänk
Medlem

Ja, det ger ju ingen ökad prestanda att ha filmer, foton och dokument på SSD'n. Dessutom tar de ju upp värdefull lagringsyta som borde användas för annat.

Skrev ju att jag har en helt egen HDD för just dessa filer.
Även pagefile har en egen partition på en annan HDD. På den disken finns bara 2 partitioner, TEMP har en egen partition och Swap en egen.

Att ha pagefilen och temp-filer på SSD borde snarare vara bättre än att ha den på en vanlig HDD eller har jag fel där? Det gäller ju åtminstone om man bara har vanliga HDD's.

Är det någon fördel med att ha flera partitioner på en SSD?

Nu har jag bara vanliga HDD's så därför har jag många partitioner och många diskar som jag fördelar OS, program, spel mm på. Det går fortare att leta på flera små partitioner än på en stor.

SSD kommer förhoppningsvis köpas in inom kort.
Vill förbereda hur allt skall fördelas så att det går fort att få allt på plats och på "rätt" ställe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en ssd på 40gb och på den ligger windows 7, program, ett par spel, dokument och lite bilder.
sen har jag en lagringsdisk där jag lägger sånt jag laddar ner.

windows med program och dokument ligger väl på ca 11GB för mig. då har jag stängt av hibernation och växlningsfilen (eller satt den på 100mb el liknande)

Permalänk

SSD: Operativsystem, program, pagefil, användarkataloger*, små/medelstora dokument
HDD: Stora dokument, sällan använd hjälpdokumentation (t.ex. MSDN), musik, film, användarkataloger*
RAM-disk: Temp-filer

* Användarkataloger... Har flyttat "Mina Dokument", "Mina Filmer", "Mina x"-mapparna, som kan bli rätt så stora, till HDDn; "Skrivbordet" och "ProgramData"-mapparna ligger dock fortfarande på SSDn.

Permalänk
Medlem

Med en bra SSD kommer du märka stora skillnader.
Precis som nfskillen säger, du behöver egentligen bara ha ett OS dvs. Windows 7 för det är sweet, spel kan vara bra ifall vissa kräver mycket som t.ex. Crysis osv.
Inga dokument, filmer, media filer eller typ installera Vlc eller något liknande skraffs på den.
En SSD ska vara "Clean"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

SSD: Operativsystem, program, pagefil, användarkataloger*, små/medelstora dokument
HDD: Stora dokument, sällan använd hjälpdokumentation (t.ex. MSDN), musik, film, användarkataloger*

* Användarkataloger... Har flyttat "Mina Dokument", "Mina Filmer", "Mina x"-mapparna, som kan bli rätt så stora, till HDDn; "Skrivbordet" och "ProgramData"-mapparna ligger dock fortfarande på SSDn.

Då har du mycket RAM-minne?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

Temporära filer alltså typ alla program och filer som är öppna i datorn.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Skrivet av scoorch:

Temporära filer alltså typ alla program och filer som är öppna i datorn.

Nej, temporära filer är data som programmen av en eller annan anledning behöver göra tillgängligt via filsystemet. Det finns säkert många anledningar att göra det, de främsta är möjligtvis att de vill frigöra fysiskt minne eller att de behöver skicka data till ett externt program/bibliotek som kräver en fysisk fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Skrivet av nisseH2:

Skrivet av fqvarfort:

Nej, temporära filer är data som programmen av en eller annan anledning behöver göra tillgängligt via filsystemet. Det finns säkert många anledningar att göra det, de främsta är möjligtvis att de vill frigöra fysiskt minne eller att de behöver skicka data till ett externt program/bibliotek som kräver en fysisk fil.

Hur mycket minne har du tot?
Hur gör man "RAM-disk: Temp-filer" ???
Vilka temp filer lägger du i RAM-disk och vad får ligga på HDD'n???
Windows 7 verkar låta väldigt mycke temp filer ligga kvar. Även installationsfiler ligger kvar för ev. senare bruk.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nisseH2:

Hur mycket minne har du tot?
Hur gör man "RAM-disk: Temp-filer" ???
Vilka temp filer lägger du i RAM-disk och vad får ligga på HDD'n???
Windows 7 verkar låta väldigt mycke temp filer ligga kvar. Även installationsfiler ligger kvar för ev. senare bruk.

Jag skulle rekommendera en RAM-disk så länge man har >= 2 GB minne.

Jag har flyttat Temp-katalogen till RAM-disken. Dock har jag gjort justeringar i några program, program som skapar mycket "scratch-data" (musik-/video-/bildredigeringsprogram) tillåter en oftast att specificera en separat katalog för detta, när mängden data växer blir betydelsen av accesstiden ofast lägre så där tycker jag att det fungerar bra att specificera en katalog på en mekanisk disk. Däremot program som har för sig att de måste spara ned små temp-filer för att skicka vidare det till externa program/bibliotek tycker jag fungerar ypperligt tillsammans med en RAM-disk.

Om jag inte hade lagt Temp-katalogen på en RAM-disk hade jag antagligen lagt dem på SSDn, med tidigare nämnda justeringar för program som skapar mycket "scrach-data".

Finns gott om RAM-diskprogram, kör själv med betalvara i form SuperSpeed Ramdisk (RamDisk for Performance and Security) men jag tror det idag finns fullgoda gratisalternativ om man så föredrar, har t.ex. hört gott om Gavotte Ramdisk (Gavotte Ramdisk - Free virtual hardisk), finns säkert andra att hitta via Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Jag skulle rekommendera en RAM-disk så länge man har >= 2 GB minne.

Jag har flyttat Temp-katalogen till RAM-disken. Dock har jag gjort justeringar i några program, program som skapar mycket "scratch-data" (musik-/video-/bildredigeringsprogram) tillåter en oftast att specificera en separat katalog för detta, när mängden data växer blir betydelsen av accesstiden ofast lägre så där tycker jag att det fungerar bra att specificera en katalog på en mekanisk disk. Däremot program som har för sig att de måste spara ned små temp-filer för att skicka vidare det till externa program/bibliotek tycker jag fungerar ypperligt tillsammans med en RAM-disk.

Om jag inte hade lagt Temp-katalogen på en RAM-disk hade jag antagligen lagt dem på SSDn, med tidigare nämnda justeringar för program som skapar mycket "scrach-data".

Finns gott om RAM-diskprogram, kör själv med betalvara i form SuperSpeed Ramdisk (RamDisk for Performance and Security) men jag tror det idag finns fullgoda gratisalternativ om man så föredrar, har t.ex. hört gott om Gavotte Ramdisk (Gavotte Ramdisk - Free virtual hardisk), finns säkert andra att hitta via Google.

Hur mycket minne har du?
Hur mycket av detta använder till RAM-disken?
Vilken eller Vilka TEMP kataloger har du flyttat till RAM-disken?

Det finns bl.a
%USERPROFILE%\AppData\Local\Temp

och sedan
%SystemRoot%\TEMP

Dessa innehåller ju många olika kataloger med temp-filer samt de som ligger direkt under TEMP
Hur styr man som läggs till RAM-disken och vad som får vara kvar SSD'n?

Vissa av katalogerna är ju uppackade installationsfiler som OP låter ligga kvar när installationen är över och tas inte bort förrän programmet avinstalleras och ligger de inte kvar klagar Win 7 över att de inte finns.

Hur styr man det där?

Visa signatur

Permalänk

Hja, det låter som att du använder Temp-katalogen för mer än tempoära filer, om det är ngn inställning du fipplat med eller om det är pga buggig mjukvara är omöjligt att säga. Jag hade i ditt fall flyttat Temp-katalogen till den mekaniska disken, det ger lite sämre prestanda men det låter som att den mappen kan bli rätt så stor och ta upp onödigt mycket utrymme på SSDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Hja, det låter som att du använder Temp-katalogen för mer än tempoära filer, om det är ngn inställning du fipplat med eller om det är pga buggig mjukvara är omöjligt att säga. Jag hade i ditt fall flyttat Temp-katalogen till den mekaniska disken, det ger lite sämre prestanda men det låter som att den mappen kan bli rätt så stor och ta upp onödigt mycket utrymme på SSDn.

Jag har inte gjort några ändringar.
Förmodar att installerade program slänger hit div temp filer om man inte ändrat något i inställningarna
De verkar ofta inte tabort dem efteråt.

user temp: C:\Användare\användarnamn\AppData\Local\Temp\ ca 188MB

innehåller t.ex kataloger som
{5ac5ae3c-a05c-4099-880c-9fe58947116c} (många av den här typen)
Cookies
History
hsperfdata_användarnamn
Low
MessengerCache
mia1
msdt
msdtadmin
ppcrlui_1828_2.ui (många av den här typen)
Temporary Internet Files

samt diverse filer typ:
.tmp
.log
.exe
.xml
.msu
ppcrlui_1828_2.ui

Windows temp C:\Windows\Temp\ bara ca 16MB

Visa signatur