iPhone 4 har dålig batteritid

Permalänk
Medlem

Ni som tror att ni har oroväckande batteriproblem gör följande: Ladda Iphonen fullt på kvällen innan ni lägger er. Stäng av alla funktioner (då menar jag allt!!!, wifi, bluetooth, push, notifications, 3G, mobildata, GPS) kolla att inte några program multitaskar i bakgrunden. Starta om telefonen för säkerhetsskull och sätt telefonen i flight mode. Lägg dig. Sov natten. Kolla på morgonen hur mycket batteritid som försvunnit. Har det försvunnit mer än 10%, så är det bara att skicka in telefonen på garantin och få den utbytt. Min första Iphone 3Gs gick sönder efter uppdatering till 3.1.2. Batteritiden med ovanstånde konfiguration sjönk med nästan 20% över natten. Fick en ny telefon på garantin. Testade den nya iphonen förra veckan enbart som telefon och för sms. (som en vanlig svensson telefon man enbart använder för att ringa och sms:a med). Fick ut 7 dagar och 12 timmar på en laddning och då hade jag ännu 3% kvar av batteriet. Det är klart att om man har på mobildata, gps, bluetooth, wifi och push så förbrukas batteriet mer än på en vanlig telefon man aldrig använder för att surfa, spela och lyssna på musik med. Men som sagt ett friskt iphonebatteri drar 0-2% av batteriet under en natt med "alla" funktioner avstängda. Vanligtvis drar min 1-3% med mina standardfunktioner påslagna.

Hoppas ni som har problem med batteritiden kan dra nytta av detta och få nya telefoner på garantin

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Varför inte endast stänga av WiFi hela tiden? Jag har 3G och multitasking igång och den håller bra.

Använder WiFin hemma nu eftersom mobilsurfen är extremt seg just nu. Med Bredbandskollen får jag 0.1 mbit ner o 0.8 mbit upp, så det går inte fort. Men jag ska testa att stänga av wi-fin o kolla om det hjälper. Hört att 3G-boost funktionen oxå drar batteri.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk

Jag laddade min i morse kl 8.30 till 100%. Nu 8timmar senare är den nere på nästan ingenting. Går inte att starta. Måste laddas när jag kommer hem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tomazopantera:

Jag laddade min i morse kl 8.30 till 100%. Nu 8timmar senare är den nere på nästan ingenting. Går inte att starta. Måste laddas när jag kommer hem.

Du får väl nämna hur du använt den också och vad som varit aktiverat.

Permalänk
Medlem

Haha, rapport, laddade den inget igår.

Usage: 9 timmar
Standby 1 day, 17 hours.

54% kvar. Usagen fuckade sig dock när jag hade spotify igång i bakgrunden halva dan när jag inte använde telefonen, riktig usage är 3.5 timmar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Hehe, så klart. Men jag får inte igång telefonen. Och laddaren är kvar hemma.

Permalänk
Medlem

kan rapportera att min Mili Powerangel faktiskt funkade ändå.. var bara jag som inte hade laddat den tillräckligt
YouTube - MiLi Power Angel - Battery Backup for iPhone & iPod Touch

Kostar 250:- typ och håller tillräckligt mycket sås för att ladda telefonen en full laddning typ.. + ett litet kickstand så man kan ställa luren på bordet o glo på film tex

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Nu har min Iphone 3gs betett sig väldigt märkligt. Det var nämligen såhär. Igår kväll hade jag laddat den (dessförinnan (förra laddningen) hade batteritiden varit helt normal vill jag säga) innan jag skulle åka till Pappa och sova där. Ringde en gång och smsade två gånger, men batteritiden var alltjämt på 100% och även precis när jag kollade på den, strax innan jag gick och la mig. Än så länge inget konstigt. Men sedan imorse vid 10.50 (skulle kolla vad klockan var) så var batteritiden nere på 53% (!). Jag förstod verkligen ingenting. Jag har inte använt den mer än några minuter och väntetiden har ju bara varit några timmar. 3gn är inte aktiverat, då sändningen är kass och det står nästan konstant "ingen service" där min Pappa bor, bluetooth är aldrig aktiverat heller och så vidare. Visserligen är täckningen kass och den kanske söker efter nät konstant, men såhär mycket batteri har det aldrig gått åt förut. Som jag skrivit tidigare i någon liknande tråd, så händer det att batteritiden försämras kraftigt under natten, just på grund av kass täckning och sådär, men såhär mycket har jag somsagt aldrig varit med om.

Är det någon som har en ide vad det kan bero på? Tacksam för hjälp!

PS: Vet att tråden handlade om Iphone 4, men hoppas det gick bra att jag "lånade" tråden till 3gs också. Annars får ni flytta eller radera detta. DS.

Permalänk
Medlem

Att din nya lur drar batterier är en självklarhet. Jag fick också min på lanseringsdagen och fick tipset från försäljaren i teliabutiken att inte ladda den direkt när jag kom hem då man få telefonen laddad med 70% direkt. Utan jag skulle köra på tills telefonen slocknande och sedan ladda upp den helt, du behöver inte oroa dig att du laddar sönder telefonen då laddaren(?) stänger av strömmen till luren när telefonen är full-laddad. Sedan köra telefonen till sista droppen av batteriet var slut och hålla på så 3-4 ggr. Så batteriet och själva mätaren som mäter batteriet har ställt in sig, sedan ska batteriet nog hålla ska du se.

Har själv gjort så och nu har jag inte behövt ladda på länge, och har WIFI, 3G samt alla apps i multitasken igång.

Lite stats
Användning: 5 timmar 33 minuter
Vänteläge: 1 dag, 8 Timmar
Och har fortfarande 27% batteri kvar!

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes10:

Nu har min Iphone 3gs betett sig väldigt märkligt. Det var nämligen såhär. Igår kväll hade jag laddat den (dessförinnan (förra laddningen) hade batteritiden varit helt normal vill jag säga) innan jag skulle åka till Pappa och sova där. Ringde en gång och smsade två gånger, men batteritiden var alltjämt på 100% och även precis när jag kollade på den, strax innan jag gick och la mig. Än så länge inget konstigt. Men sedan imorse vid 10.50 (skulle kolla vad klockan var) så var batteritiden nere på 53% (!). Jag förstod verkligen ingenting. Jag har inte använt den mer än några minuter och väntetiden har ju bara varit några timmar. 3gn är inte aktiverat, då sändningen är kass och det står nästan konstant "ingen service" där min Pappa bor, bluetooth är aldrig aktiverat heller och så vidare. Visserligen är täckningen kass och den kanske söker efter nät konstant, men såhär mycket batteri har det aldrig gått åt förut. Som jag skrivit tidigare i någon liknande tråd, så händer det att batteritiden försämras kraftigt under natten, just på grund av kass täckning och sådär, men såhär mycket har jag somsagt aldrig varit med om.

Är det någon som har en ide vad det kan bero på? Tacksam för hjälp!

PS: Vet att tråden handlade om Iphone 4, men hoppas det gick bra att jag "lånade" tråden till 3gs också. Annars får ni flytta eller radera detta. DS.

Kalibrera batteriet så kommer den att stämma bättre. Den korta versionen är att man laddar upp batteriet fullt, använder slut på batteriet så telefonen stänger av sig själv och sedan laddar man upp den till fullt igen. Detta bör göras en gång per månad för alla enheter som har li-ion-batterier.

Här finns mer att läsa; Apple - Batteries - iPhone

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Kalibrera batteriet så kommer den att stämma bättre. Den korta versionen är att man laddar upp batteriet fullt, använder slut på batteriet så telefonen stänger av sig själv och sedan laddar man upp den till fullt igen. Detta bör göras en gång per månad för alla enheter som har li-ion-batterier.

Här finns mer att läsa; Apple - Batteries - iPhone

Jag brukar ganska ofta använda slut på batteriet och sedan ladda upp det fullt igen, men kanske gjort det för mycket då. Har hur som helst absolut gjort det mer än en gång per månad. Man ska nog inte dra för stora växlar av denna incident, har ju somsagt inte hänt något såhär drastiskt förut. Men lite fundersam blev man ju trots allt och irriterad, när batteritiden sjönk så drastiskt bara sådär. Tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

10 timmars standby och 20 minuters usage = 96% kvar.

Nu, 10 timmars standby och 50 minuters usage (Varav 30 spotify) = 92% kvar.

Dock har jag aldrig wifi igång, bara dumt att ha det.

Om man som jag fick den för 1200 kr då?

Visst då kan man ta det.:P För det är ju t.o.m. billigare än en vanlig lur som oftast brukar kosta allt ifrån 1000-4000 kr.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes10:

Jag brukar ganska ofta använda slut på batteriet och sedan ladda upp det fullt igen, men kanske gjort det för mycket då. Har hur som helst absolut gjort det mer än en gång per månad. Man ska nog inte dra för stora växlar av denna incident, har ju somsagt inte hänt något såhär drastiskt förut. Men lite fundersam blev man ju trots allt och irriterad, när batteritiden sjönk så drastiskt bara sådär. Tack för hjälpen!

Man ska absolut inte dra ur li-ion-batterier mer än en gång per månad, det sliter ut dem i förtid.

Skrivet av MacEnkronan:

Visst då kan man ta det.:P För det är ju t.o.m. billigare än en vanlig lur som oftast brukar kosta allt ifrån 1000-4000 kr.:P

Mitt pris måste ju vara allra bäst, fick den för 0 kr!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Visst då kan man ta det.:P För det är ju t.o.m. billigare än en vanlig lur som oftast brukar kosta allt ifrån 1000-4000 kr.:P

För mig är priset mindre viktigt, pengar kan man alltid skaffa om man behöver det, köper jag en mobil spelar 1-2 tusenlappar extra ingen roll.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Du måste ha kunskap om batterier..

En batteri behöver laddas minst 24h första gången du sätter på mobilen för att få maximal bredd på batteritid... Om du laddar en batteri innan den är slut så förstör du längden på den inom en snar framtid... batterier är inget skämt

Visa signatur

Intell i7 core 3.4 ghz 2600k, Geforce GTX580, 1,5 tb, 8gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarky:

Du måste ha kunskap om batterier..

En batteri behöver laddas minst 24h första gången du sätter på mobilen för att få maximal bredd på batteritid... Om du laddar en batteri innan den är slut så förstör du längden på den inom en snar framtid... batterier är inget skämt

Haha, nej du behöver kunskaper om batterier. Det du beskriver gällde för kanske 10 år sedan, men som med allt annat går tekniken frammåt. Du behöver inte ladda någonting i 24 timmar innan du använder det, och du skall endast ladda ur dem någon gång då och då (en gång i månaden brukar rekommenderas).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarky:

Du måste ha kunskap om batterier..

En batteri behöver laddas minst 24h första gången du sätter på mobilen för att få maximal bredd på batteritid... Om du laddar en batteri innan den är slut så förstör du längden på den inom en snar framtid... batterier är inget skämt

Det där gällde kanske för Nokia 3310...

Har inga större batteriproblem med min iPhone 4. Självklart slukar den mycket batteri då man lyssnar på spotify, spelar spel samt har wifi igång men vilken smartphone gör inte det?

Slår av ren vana av 3G, wifi, samt bluetooth då de inte används. Sparar sjukt mycket batteri på det!

Visa signatur

/H

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarky:

Du måste ha kunskap om batterier..

En batteri behöver laddas minst 24h första gången du sätter på mobilen för att få maximal bredd på batteritid... Om du laddar en batteri innan den är slut så förstör du längden på den inom en snar framtid... batterier är inget skämt

det där gäller ju nickel cadmium batterier osv. Lithium-ion batterier har en minneskrets som minns hur mycket den var laddad innan.o sen säkert 8 år, så har det varit Lithium-ion i många mobiler

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Så vad blir resultatet hur skall vi ladda våra iphones?
Jag fick min lu för ca en vecka sedan och har varje gång dragit batteriet till den sista droppen. 0% och sedan satt på mobilen till den inte svarar längre. 4 ggr har ja gjort så nu. Menar ni att jag inte bör göra detta?

VisA gärna en källa till era påståenden.

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

Charging lithium-ion batteries - MP3 Player FAQ - abi>>forums

Citat:

Another myth, and a bad one. The only purpose ever in discharging a lithium-ion battery is to reset it's timer, so to display a more correct estimate for remaining battery time. Other than that, discharging your battery completely before recharging actually hurts the battery, as it's not designed to do so.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molle89_89:

Så vad blir resultatet hur skall vi ladda våra iphones?
Jag fick min lu för ca en vecka sedan och har varje gång dragit batteriet till den sista droppen. 0% och sedan satt på mobilen till den inte svarar längre. 4 ggr har ja gjort så nu. Menar ni att jag inte bör göra detta?

VisA gärna en källa till era påståenden.

så ska du bara göra nån enstaka gång i månaden, om ens det. i övrigt kan du ladda den hur mycket, eller hur lite du vill, precis när du vill, oavsett hur urladdat batteriet är

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Skrivet av ploj:

Det där gällde kanske för Nokia 3310...

Har inga större batteriproblem med min iPhone 4. Självklart slukar den mycket batteri då man lyssnar på spotify, spelar spel samt har wifi igång men vilken smartphone gör inte det?

Slår av ren vana av 3G, wifi, samt bluetooth då de inte används. Sparar sjukt mycket batteri på det!

Finns det ingen batterisparar app som automatiskt stänger ner wifi, 3g, BT osv när dom ej används? Eller bara ställa in så allt sånt deaktiveras när skärmen inte är på.

Permalänk

Av någon anledning så brukar min telefon aktivera SSH lite då och då, vilket drar enormt med batteri (utan vidare 30% på en natt). Ser jag bara till att hålla den avstängd så håller den i två dagar.
(Brukar ladda den ~17:00 till 00:00 varje dag, lyssnar på podcasts precis innan jag somnar och då laddar jag den inte, så på morgonen har jag vanligtvis 95-98% batteritid kvar).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Finns det ingen batterisparar app som automatiskt stänger ner wifi, 3g, BT osv när dom ej används? Eller bara ställa in så allt sånt deaktiveras när skärmen inte är på.

Tror telefonen gör det automatiskt. Men kan säga direkt att det inte finns något program till det eftersom aldrig skulle låta en app gör det.

Skrivet av Random-person:

Av någon anledning så brukar min telefon aktivera SSH lite då och då, vilket drar enormt med batteri (utan vidare 30% på en natt). Ser jag bara till att hålla den avstängd så håller den i två dagar.
(Brukar ladda den ~17:00 till 00:00 varje dag, lyssnar på podcasts precis innan jag somnar och då laddar jag den inte, så på morgonen har jag vanligtvis 95-98% batteritid kvar).

Har märkt samma sak på min festmös iPhone, väldigt skumt. Dock använder jag inte ssh så ofta på den så jag installerar om openssh varje gång jag ska göra något med ssh

Permalänk
Medlem

Fattar ingenting av vad folk snackar om dålig batteritid, för mig fungerar det kanon.
Jag lyssnar väldigt mycket musik, facebook ligger i bakgrunden, mejl som uppdateras var 30e minut.
Så länge man tänker på att ta bort alla apps i multitaskingen som man inte ska använda för tillfället så fungerar det ju bra.

Jag har 100% när jag drar hemifrån 07.00 på morgonen, kommer hem typ 16.00 med ungefär 70-75%. jag tycker det är bra batteritid.
(speciellt med tanke på att man kanske drar 50 sms under timmarna också).

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Jag också tagit bort wifi, det tar mycket batteri. Jag köpte denna batteribackup Laddara Och Kablar som jag kan definitivt rekommendera

Permalänk
Medlem

Får väl lägga mitt strå i stacken eller hur man nu säger. Det enda jag har att jämföra 4:an med är väl min gamla iPod Touch 2g och jag kan ju där säga att iPhonen har grymt mycket bättre batteritid och jag har inte upplevt något likt det du (och vissa andra) nämner.

Permalänk
Medlem

Det känns att på någon punkt så orsakar jailbreak sämre batteri, slukar mer. Jag använder limera1n då greenpois0n inte funkade som det skulle hur rätt jag än gjorde det, 4.1 firmware har jag.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Det känns att på någon punkt så orsakar jailbreak sämre batteri, slukar mer. Jag använder limera1n då greenpois0n inte funkade som det skulle hur rätt jag än gjorde det, 4.1 firmware har jag.

Kör också ra1n och märker inte ett dugg av sämre batteritid iaf.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Iphone 4 skal med batteri

Tjena jag har hittat den bästa lösningen för bättre batteritid.

Det är bara att söka på blocket efter Iphone4 skal med inbyggt batteri

Den här är klockren, funkar hur bra som helst

Mvh kim