Vad är rätt IP för en default gateway?

Permalänk
Medlem

Vad är rätt IP för en default gateway?

Jag har ett problem som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med.
Min uppkoppling är ADSL från Telia, bredbandsmodemet är kopplat till en router. Felet är att jag inte får någon uppkoppling ut mot internet på någon dator som är kopplad till routern, kopplar jag däremot modemet direkt till en dator är det inga problem.
Felet måste ligga i min router. Så här ser ipconfigen ut på en av datornerna i nätverket samtidigt som modemet är inkopplat till routern.

Ethernet-anslutning Anslutning till lokalt nätverk:

Citat:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 40-61-86-CC-6F-D8
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja
Länklokal IPv6-adress . . . . . . : fe80::9c8a:fb3e:4b21:7909%16(Standard)
IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 192.168.1.3(Standard)
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 24 augusti 2010 21:28:07
Lånet upphör. . . . . . . . . . . : den 25 augusti 2010 03:37:45
Standard-gateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
IAID för DHCPv6 . . . . . . . . . : 423649670
DUID för DHCPv6-klient. . . . . . : 00-01-00-01-13-5F-97-BC-40-61-86-CC-6F-D8
DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS över TCP/IP . . . . . . . : Aktiverat

Ska verkligen standard gateway, dhcp och dns ha samma IP? Jag har provat att nollställa modem och router, startat om etc. /release /renew.

Någon som vet vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moldiver:

Jag har ett problem som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med.
Min uppkoppling är ADSL från Telia, bredbandsmodemet är kopplat till en router. Felet är att jag inte får någon uppkoppling ut mot internet på någon dator som är kopplad till routern, kopplar jag däremot modemet direkt till en dator är det inga problem.
Felet måste ligga i min router. Så här ser ipconfigen ut på en av datornerna i nätverket samtidigt som modemet är inkopplat till routern.

Ethernet-anslutning Anslutning till lokalt nätverk:

Ska verkligen standard gateway, dhcp och dns ha samma IP? Jag har provat att nollställa modem och router, startat om etc. /release /renew.

Någon som vet vad jag kan göra?

De ska ha samma ip.
Har du kopplat in routern och sedan väntat de 20 min tills Telias mac-lås ändras?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Ska och ska. I ett vanligt hemmanätverk är det nästan alltid så eftersom routern tillhandahåller DNS, DHCP och dessutom agerar gateway. Kolla dina närverksinställningar på WAN på routern. När jag hade Telia för många år sedan behövde jag klona MAC adressen från min dator. Kanske inte aktuellt längre men värt ett försök. Annars gör som SirMacke skrev.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Jag lät alting stå inkopplat över natten, men inget hände. Dock så har jag fått höra av en kollega att man måste ringa Telia och be dem släppa MAC-adressen hos sig. Jag ska göra så ikväll..

Permalänk
Medlem

Telia ska väl automatiskt släppa mac efter 20 min eller va det är har jag för mig?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av moldiver:

Jag lät alting stå inkopplat över natten, men inget hände. Dock så har jag fått höra av en kollega att man måste ringa Telia och be dem släppa MAC-adressen hos sig. Jag ska göra så ikväll..

Om det är så att de inte släpper MAC-adressem fast du haft utrustningen avslagen och urkopplad i 20-30 minuter, så ta och ställ in samma MAC-adress på din routers WAN-port som din dators nätverkskort som sades tidigare, då kan du byta som du vill utan att vänta på maclåset...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Bredbadsmodemet från Telia vad är det för grej. Nya prylar eller vad är det för något. Det är inte så att det sitter en router i telias prylar. Och du försöker köra ytterligare en router på det.

//Indurain