Permalänk
Medlem

Wasser Über Alles

Här kommer ett litet galleri på mitt lilla vattenkylningsprojekt/uppgraderingsprojekt som började med en kampanj på Komplett där de sålde ut AMDs 965BE för 1000Kr!

Som fattig student är det inte lätt att mäta sig med många här på forumet då plånboken är smal och det inte finns så mycket extra utrymme för jobb på helger. Därför har jag nu under ett par månader hårdbevakat marknadsdelen här på swec frenetiskt efter billiga komponenter till mitt nya lilla monster!

Observera att detta bygge inte är klart ännu och att alla bilder inte är upplagda ännu!

För tillfället innehåller systemet följande:
Intel i7 920 D0 @ 4200MHz
2x ATI 5870 @ 1000/1300
Asus P6t Deluxe
Gskill 3x2 DDR3 2000MHz
Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Pro
Lian Li A77
Corsair AX 850W
2xWD black 7200rpm 1TB
3x Samsung F1 7200rpm 500GB

Vattenkylning:
140.3 Radiator + 3xYate Loon D14SL-12 + 2 Nexus 120mm
120.3 Slim radiator + 3x Nexus 120mm
Eheim Aquastream XT (pump)
EK Water Blocks DCP 2,2 (pump)
EK Reservoir Combo DCP 2.2
EK Supreme HF
XSPC 5,25 Bay Reservoir Aluminium front
Masterkleer 10/16 UV White slang
2x EK Water Blocks EK-FC 5870 CF - Acetal
2x EK-FC5850/5870 RAM (Backplate)
Massa kompression nipplar

Såhär blev resultatet från början till slut.

**Update**
Sådär nu har jag fått 5870 korten, här kommer lite bilder innan jag monterar dem!

Wasser Über Alles

Permalänk
Medlem

vatten till datorn gillas vill själv ha det men det verkar dyrt att införskaffa det

Visa signatur

AMD phenom x4 965 BE | Gigabyte GA-790XTA-UD4 |4GB A-DATA Gaming series | XFX Radeon HD 5850 Black edition | Cougar 700W modulärt agg |Cooler Master HAF 922 RED| HAF 922 RED

Permalänk

Lite overkill kanske men fina bilder och sjysst bygge 4p

Permalänk
Medlem

En fråga. Varför byta från Obsidian till Lian Li?? Då är vattenkylning i Obsidan 200 gånger snyggare... minst.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Skrivet av onYYx:

En fråga. Varför byta från Obsidian till Lian Li?? Då är vattenkylning i Obsidan 200 gånger snyggare... minst.

Mindre plats vid orginalutförande ?

Permalänk
Medlem

kör du vanligt vatten i loopen? ser så ut! haha

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte på med vatten kylning, men kan tänka mig att vanligt kranvatten inte e så där jävla bra på att kyla om man jämnför med riktiga kylvätskor! kan ja väldigt fel, så ta inte mitt svar sådär jätteseriöst!

Permalänk
Medlem

Jag får på varmaste kärnan 63° @ 4GHz 1.250v HT aktivt efter några timmar prime 95, dock har jag riktig kylarvätska i min och Arctic silver 5.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

kör du vanligt vatten i loopen? ser så ut! haha

Nix kör på batterivatten men de ser precis lika ut. Känner inte att jag behöver sätta färg på mitt vatten då mina slangar är vita

Skrivet av roskai:

Jag håller inte på med vatten kylning, men kan tänka mig att vanligt kranvatten inte e så där jävla bra på att kyla om man jämnför med riktiga kylvätskor! kan ja väldigt fel, så ta inte mitt svar sådär jätteseriöst!

Se svaret ovan jag antar att ni tänker på bilden där jag testar hela loopen och slangarna går ner diskhon?, och nej det är inte vanligt kranvatten jag kör på utan batterivatten som fungerar alldeles utmärkt för vattenkylning!

Skrivet av cat_fish_1:

Jag får på varmaste kärnan 63° @ 4GHz 1.250v HT aktivt efter några timmar prime 95, dock har jag riktig kylarvätska i min och Arctic silver 5.

Vad är riktigt kylarvätska? Batterivatten med glykol? Eller har du köpt någon färdigblandad variant? Om det är någon färdig får du ge mig länk till den så jag kan pröva och se ifall det gör någon skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Vad är riktigt kylarvätska? Batterivatten med glykol? Eller har du köpt någon färdigblandad variant? Om det är någon färdig får du ge mig länk till den så jag kan pröva och se ifall det gör någon skillnad!

jag har använt denna sorten i snart 1 år och den är riktigt bra, de gick ungefär 900ml till min setup. Innovatek Protect ready made mixture, 1000ml | Indomo Online AB

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

jag har använt denna sorten i snart 1 år och den är riktigt bra, de gick ungefär 900ml till min setup. Innovatek Protect ready made mixture, 1000ml | Indomo Online AB

Okej mitt system sväljer ca 1,3 liter så då blir det till 2 flaskor, men attans va dyr den där var om man jämför med batterivatten. Har du kört med batterivatten någon gång för att kolla om det blir någon skillnad i prestanda mot den där mixen?

Permalänk
Skrivet av Xiano:

Okej mitt system sväljer ca 1,3 liter så då blir det till 2 flaskor, men attans va dyr den där var om man jämför med batterivatten. Har du kört med batterivatten någon gång för att kolla om det blir någon skillnad i prestanda mot den där mixen?

Riktigt kylvatten är inte bara till för att hindra korrosion av metalldelarna, utan för att också hindra bakterier och alger för att börja växa. Vanligt batterivatten skyddar inte mot det, så både jag och andra rekommenderar dig starkt att köpa riktigt kylvatten eller blanda eget. Det blir dock billigare att köpa en färdig mix.

Sen är det inte bra att sätta i och rycka ut fläktar, eller något alls för den delen, när systemet är under drift. Du har haft väldigt mycket tur då bara ditt nätagg nu har gått sönder. Annars är det i 9 av 10 fall så att hårdvaran på något sätt tar skada om man gör det upprepade gånger. Har själv varit med om det och två datorsystem jag ahr haft har gått sönder på grund av det. Det dåliga är att det blir strömspikar på den berörda delen vilket inte är nyttigt för alla miljoner små transistorer som kretsar består av. Att koppla in och ut med en fläkt direkt i nätagget tror jag inte ger några större problem, även om det inte rekommenderas att man ska göra det. Men direkt på en komponent är inte bra.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Riktigt kylvatten är inte bara till för att hindra korrosion av metalldelarna, utan för att också hindra bakterier och alger för att börja växa. Vanligt batterivatten skyddar inte mot det, så både jag och andra rekommenderar dig starkt att köpa riktigt kylvatten eller blanda eget. Det blir dock billigare att köpa en färdig mix.

Sen är det inte bra att sätta i och rycka ut fläktar, eller något alls för den delen, när systemet är under drift. Du har haft väldigt mycket tur då bara ditt nätagg nu har gått sönder. Annars är det i 9 av 10 fall så att hårdvaran på något sätt tar skada om man gör det upprepade gånger. Har själv varit med om det och två datorsystem jag ahr haft har gått sönder på grund av det. Det dåliga är att det blir strömspikar på den berörda delen vilket inte är nyttigt för alla miljoner små transistorer som kretsar består av. Att koppla in och ut med en fläkt direkt i nätagget tror jag inte ger några större problem, även om det inte rekommenderas att man ska göra det. Men direkt på en komponent är inte bra.

Okej, men jag kör batterivatten, antikorrisionsmedel samt ska slå i lite glykol som jag har hemma så det bör ju bli ungefär samma mix som det dem säljer färdig i flaska eller?

Ja det var sista gången jag kopplar på en fläkt on the fly så att säga >_< Blev en dyr läxa.

Permalänk
Skrivet av Xiano:

Okej, men jag kör batterivatten, antikorrisionsmedel samt ska slå i lite glykol som jag har hemma så det bör ju bli ungefär samma mix som det dem säljer färdig i flaska eller?

Ja det var sista gången jag kopplar på en fläkt on the fly så att säga >_< Blev en dyr läxa.

Jag är inte så jätte insatt i kemi, men alkoholen glykol tror jag används för att sänka fryspunkten i vattensystem och höja kokpunkten, vet inte om det är bakteriedödande. Men jag tycker i alla fall att du borde köpa en färdig mix med tanke på hur mycket pengar du redan lagt ut på allt. Köp lite ny klar/genomskinlig slang och en färgad mix också om du vill ha det lite färggladare. Slang är inte så farligt dyrt, aquatuning.se är väll typ det bästa ställer just nu för oss här i Sverige.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Jag är inte så jätte insatt i kemi, men alkoholen glykol tror jag används för att sänka fryspunkten i vattensystem och höja kokpunkten, vet inte om det är bakteriedödande. Men jag tycker i alla fall att du borde köpa en färdig mix med tanke på hur mycket pengar du redan lagt ut på allt. Köp lite ny klar/genomskinlig slang och en färgad mix också om du vill ha det lite färggladare. Slang är inte så farligt dyrt, aquatuning.se är väll typ det bästa ställer just nu för oss här i Sverige.

Jo jag lär väll beställa hem lite sån där färdig mix och se ifall det gör någon skillnad, men tror att det jag kör på bör funka bra då propylenglykol är giftig för fisk, bakterier, daphnia och alger.

Sen att 4 liter batterivatten kostar 40kr på närmaste mack och 1 liter propylenglykol ungefär detsamma gör ju det hela lite mer ekonomiskt. Annars kostar 2 liter färdigblandad vätska 336kr inkl frakt från indomo.

Kopplade precis in filtret i loopen nu och tog ut 2 av fläktarna och nu ligger jag på 56-60C i load efter 1 timme med prime95.

Permalänk
Medlem

Du får nog bättre temp om fläktarna till golv radden jobbar andra hållet så de jobbar utifrån och in plus att dina grafikkort borde bli kallare.

För som du kör nu så hinner ju luften värmas av dina grafikkort innan den ska genom radden.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Okej mitt system sväljer ca 1,3 liter så då blir det till 2 flaskor, men attans va dyr den där var om man jämför med batterivatten. Har du kört med batterivatten någon gång för att kolla om det blir någon skillnad i prestanda mot den där mixen?

jag har inte testat batterivatten eller nått annat,, har kört på riktig vätska hela tiden då de är bäst för allt i storadrag, den riktiga vätskan smörjer pumpen på samma gång, och de var argument nog för att jag aldrig ska blanda själv.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

jag har inte testat batterivatten eller nått annat,, har kört på riktig vätska hela tiden då de är bäst för allt i storadrag, den riktiga vätskan smörjer pumpen på samma gång, och de var argument nog för att jag aldrig ska blanda själv.

Tror nog bara det är ett säljknep då alla pumpar såvitt jag vet är vätskesmörjda, just anledningen till att man aldrig ska köra en vattenpump torr. Kan ju självklart ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Du får nog bättre temp om fläktarna till golv radden jobbar andra hållet så de jobbar utifrån och in plus att dina grafikkort borde bli kallare.

För som du kör nu så hinner ju luften värmas av dina grafikkort innan den ska genom radden.

Jag har klurat en hel del på detta faktiskt, men monterade dem som utblås pga två anledningar. Jag hittade inget bra damfilter för 140mm fläktar och frontpanelen som agerar insug för tillfället har damfilter. Anledning nummer två är att jag tror att om man dumpar all varmluft ifrån radiatorerna in i chassit så går förmodligen alla komponenter varmare då vattnet först passerar igenom bottenradiatorn och därför sker den största värmedumpningen igenom denna och inte i frontradiatorn som kommer efter.

Men jag kan ha fel för jag har inte testat att montera det som du beskrev och har därför inga riktiga bevis att backa upp mina tankar med.

Skrivet av cat_fish_1:

jag har inte testat batterivatten eller nått annat,, har kört på riktig vätska hela tiden då de är bäst för allt i storadrag, den riktiga vätskan smörjer pumpen på samma gång, och de var argument nog för att jag aldrig ska blanda själv.

Okej, jag kommer enbart köpa en färdig mix ifall det get prestandaförbättringar då pumpar är vätskesmörjda som Asheileon sa. För att ta ett bra exempel på detta kan du tänka hur en akvariepump kan operera i massor med år utan att stanna utan att man tillsätter smörjningsmedel i akvariet. Har förtillfället 2 pumpar i mitt akvarium och den ena har gått över 6 år 24/7 och den andra i över 3 år nu, så du behöver inte vara orolig att din pump ska gå sönder ifall du inte har smörjningsmedel i din loop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Jag har klurat en hel del på detta faktiskt, men monterade dem som utblås pga två anledningar. Jag hittade inget bra damfilter för 140mm fläktar och frontpanelen som agerar insug för tillfället har damfilter. Anledning nummer två är att jag tror att om man dumpar all varmluft ifrån radiatorerna in i chassit så går förmodligen alla komponenter varmare då vattnet först passerar igenom bottenradiatorn och därför sker den största värmedumpningen igenom denna och inte i frontradiatorn som kommer efter.

Men jag kan ha fel för jag har inte testat att montera det som du beskrev och har därför inga riktiga bevis att backa upp mina tankar med.

Okej, jag kommer enbart köpa en färdig mix ifall det get prestandaförbättringar då pumpar är vätskesmörjda som Asheileon sa. För att ta ett bra exempel på detta kan du tänka hur en akvariepump kan operera i massor med år utan att stanna utan att man tillsätter smörjningsmedel i akvariet. Har förtillfället 2 pumpar i mitt akvarium och den ena har gått över 6 år 24/7 och den andra i över 3 år nu, så du behöver inte vara orolig att din pump ska gå sönder ifall du inte har smörjningsmedel i din loop.

Men om du skippar fläkten bak så kommer ju fläktarna på raddarna trycka ut luften själva utan problem.

Och då kommer ju garanterat dina grafikkort få tillräckligt med luft oxå då de lär bli ett övertryck i burken som gör att radial fläkten i raference kortet kyla kortet bättre. Radial fläktar blir ju rätt så handikappade när dom får jobba med undertryck.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Men om du skippar fläkten bak så kommer ju fläktarna på raddarna trycka ut luften själva utan problem.

Och då kommer ju garanterat dina grafikkort få tillräckligt med luft oxå då de lär bli ett övertryck i burken som gör att radial fläkten i raference kortet kyla kortet bättre. Radial fläktar blir ju rätt så handikappade när dom får jobba med undertryck.

Inte helt dum ide, men det kanske blir bättre om jag bara helt enkelt vänder på den bakre 120mm fläkten så den agerar insug tillsamans med de tre frontfläktarna? Då kommer den bakre fläkten att kyla NB samt spänningsregulatorerna också. Dock kommer jag att behöva köpa ett damfilter då.

På så sätt måste det bli mera övertryck än att bara ta bort fläkten, eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

jag har art med om att en gammal fläkt bara poffade när jag startade. efter att jag undersökte den såg jag att fast den hade lika dan kontakt så vaar inte polerna på samma ställe för fläkten vilket gjorde att 12v tvingades baklänges i "varvangivaren" och stekte motorn . :/

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Mäktiga radiatorer
Hoppas du uppdaterar ditt galleri

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Mäktiga radiatorer
Hoppas du uppdaterar ditt galleri

Tack Yes det kommer jag göra, är på jakt efter 5850 block nu. Dock är mitt ena 5850 in referens design och hittar ingen som vill byta ut sitt referenskort mot mitt trots 3 st annonser och pengar/saker emellan

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om en till 3x120 i taket!

Permalänk

Ser väldigt bra ut skoj att någon kör med filter .. haha
dock slit bort de där lysande fläktarna (Säger jag som har en grön i mitt chassi)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ser väldigt bra ut skoj att någon kör med filter .. haha
dock slit bort de där lysande fläktarna (Säger jag som har en grön i mitt chassi)

Hehe, tackar, är väll bara en lysande fläkt?:P Jo den ska bort och ersättas med en Nexus fläkt, klurar bara på något bra sätt att montera den på så att jag får lite bättre luftflöde runt CPU, nordbryggan.

Måste få iväg mitt XFX5850 också och leta reda på ett standard kort så jag kan vattenkyla korten också!

Permalänk
Proffsmoddare

Jag rekommenderar starkt att Inte köra med nåt färdigblandat skit. Köper du färgad vätska kommer det förr eller senare att färga av sig på blocken och "gukka" igen dom. Kör istället med batterivatten och en silvercoil alt. ptnuke. Det är allt som behövs, din pump mår också bättre av batterivatten än allt färdigblandat skit som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

Jag rekommenderar starkt att Inte köra med nåt färdigblandat skit. Köper du färgad vätska kommer det förr eller senare att färga av sig på blocken och "gukka" igen dom. Kör istället med batterivatten och en silvercoil alt. ptnuke. Det är allt som behövs, din pump mår också bättre av batterivatten än allt färdigblandat skit som finns.

Okej, precis som jag trodde, för vatten är ju i särklass bäst på att flytta värme av vanligt förekommande vätskor om jag kommer ihåg rätt från kemin... Vart får jag tag på ptnuke? Det är för att döda alger right?

Permalänk
Medlem

en liten fråga varför kör man med 2 st CF bryggor ?