Wake-On-Lan över externt nätverk - problem

Permalänk
Medlem

Wake-On-Lan över externt nätverk - problem

Hej!

Jag har nyligen börjar leka med Wake-On-Lan funktionen, och den fungerar utmärkt inom nätverket.
Krävs enbart macadress, ipnummer samt subnät. Nu vill jag ta det ytterligare ett steg och vill kunna starta min dator från externt nätverk.

Mitt stora problem verkar vara min router. Jag är inte helt säker på hur jag ska konfigurera den. Jag har spenderat många timmar med testande och läsande, men har endå inte lyckats göra några framsteg.

Jag har lagt in portforwarding i routern, som skickar paketen vidare till mitt interna ip (192.168.x.x) om dem inkommer på rätt port (5850 är öppnad för detta endamål).

Jag har blixtvik, och genom blixtvik har jag dynamiskt ip. Jag har uppfattat det som att jag har gått runt det problemet genom att skapa ett domän på DynDNS.com - Free Domain Name, Managed DNS, Email Services. Detta har jag även matat in i routern, som verkar köpa det.

Problemet just nu är att jag inte ens kan få någon respons på en ping. Jag testar från en netbook med mobilt bredband. Tar fram mitt IP på den stationära (whatismyip.com) och provar pinga från min mobila anslutning, men får ingen respons alls. Jag har även provat att pinga mitt domän via dyndns, men får ingen respons där heller. Är det här problemet ligger? Vet någon hur jag ska kunna gå runt det?

Värt att veta: Alla wol tester har gjorts på broadcast adressen.
Jag har en helt ny Netgear RangeMax WNDR3700.
Har provat att köra DMZ på min stationära utan resultat.

All tacksam för all input!

Mvh Jakob

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Testa använda den här sidan: Open Port Check Tool , tryck in port 5850 som du öppnat och se om det fungerar. Annars får du ta och leta på PortForward.com - Port Forwarding Guides Listed by Manufacturer and Model , där finns de flesta routrar. Observera att du kan skippa steget i början om statisk IP.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Märk även att många routrar har en funktion för att inaktivera att routern ska gå att pinga. Är den funktionen avstängd så kommer du inte få svar från din externa IP-adress trots att länken finns och lever.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag har lyckats få routern att svara på ping, men den vägrar att öppna portarna jag har sagt åt den.
Har ställt in portforwarding korrekt, men endå så är alla portar jag öppnat stängda. Har använt en handfull olika portscanners men får inte träff på någon av portarna. Vet inte hur jag ska gå vidare. Suck!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

Hej,

Jag har hållt på att meka med mitt Wake-on-Lan de sista dagarna och har haft mycket problem med det men ändå lyckats få det fungera från ett extern nätverk nu. I mitt fall startar jag datorn från min iPhone. Jag hade samma problem som du att det gick starta datorn utan problem internt men externt var det lögn i h-vete. Jag har en D-Link DIR-855 router.

Min lösning var att öppna port 9 i min router som vidarebefordrade paketet till broadcast adressen som finns i min router. Den var dock inte den lättaste att hitta då det inte stod det minsta i manualen om den och fick läsa ett antal forum för att hitta den. När jag satte min subnet mask till 255.255.255.128 blev broadcast adressen 192.168.0.127, förutsatt att routerns adress var 192.168.0.1. Så försök hitta din broadcast adress.
Jag tror inte det går att skicka magic packets till specifika IP adressen om datorn är i läge S5, kanske S1-S4.

Så för min del skickar jag bara ett magic packet till min externa IP adress till port 9 och kan väcka vilken av mina datorer jag vill utan att specifikt ange specifik intern IP adress.

MVH // Daniel

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireZtein:

Hej,

Jag har hållt på att meka med mitt Wake-on-Lan de sista dagarna och har haft mycket problem med det men ändå lyckats få det fungera från ett extern nätverk nu. I mitt fall startar jag datorn från min iPhone. Jag hade samma problem som du att det gick starta datorn utan problem internt men externt var det lögn i h-vete. Jag har en D-Link DIR-855 router.

Min lösning var att öppna port 9 i min router som vidarebefordrade paketet till broadcast adressen som finns i min router. Den var dock inte den lättaste att hitta då det inte stod det minsta i manualen om den och fick läsa ett antal forum för att hitta den. När jag satte min subnet mask till 255.255.255.128 blev broadcast adressen 192.168.0.127, förutsatt att routerns adress var 192.168.0.1. Så försök hitta din broadcast adress.
Jag tror inte det går att skicka magic packets till specifika IP adressen om datorn är i läge S5, kanske S1-S4.

Så för min del skickar jag bara ett magic packet till min externa IP adress till port 9 och kan väcka vilken av mina datorer jag vill utan att specifikt ange specifik intern IP adress.

MVH // Daniel

Tusen tack för input!
Står i ett läge just nu som jag tycker är märkligt, men som förmodligen har med just broadcast att göra, som du säger. När datorn är på nu, och jag skickar paket från min Desire (ej wlan, 3g nätet) så kommer dem mycket riktigt fram till datorn. Varje gång (bekräftat med WoL monitor).

Stänger jag av datorn, så fungerar det inte. Jag tror därför att det har med broadcast att göra, att den inte skickar paketet till allla anslutna enheter.

Routern har internt ip: 192.168.1.1, mitt subnät är 255.255.255.0.
Om jag byter till 255.255.255.128, då borde den väl broadcasta på 192.168.1.127?
I så fall kan jag ju portforwarda till den adressen, och då borde det fungera.
Kan du bekräfta för mig att jag tänker rätt med broadcast?

Mvh Jakob

EDIT: med 192.168.1.1 och subnät 255.255.255.0 så är broadcast 192.168.1.255. I routern har jag tagit UDP port 7, och försöker lägga in 192.168.1.255, men den accepterar inte adressen (förmodligen för att 255 är reserverad för just broadcast). Jag förstår bara inte hur jag ska göra för att routern, när paketet kommer in på port 7, ska broadcasta paketet, matcha mot MAC, och starta datorhelvetet!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Vet vad felet är, och vet också att Netgear inte stödjer detta i min Router.

Routern tillåter inte att paket som kommer utanför LANet broadcastas. Den tillåter bara broadcasts på subnätet.
När min dator är på så kommer paketen fram, för portforward pekar korrekt på mitt reserverade IP.
När jag stänger av datorn fungerar det om jag gör det direkt. Detta för att routern kommer ihåg mitt IP en kort stund. Efter en liten stund så tömmer den dock arp cachen och vet inte vad den ska göra med paketet, för den har inte kvar min macadress.

Trodde jag skulle kunna komma förbi problemet genom att reservera IP mot macadress, men det fungerade inte heller.
Tråkigt att det inte fungerar, men nu vet jag iaf varför. Tack för alla svar!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

hur gör du för att få wol att funka på ditt interna nätverk? kan själv inte få till det. hade varit sjukt skönt om min squeezebox hade kunnat väcka min server

Permalänk
Medlem

Skrev det här inlägget för rätt länge sedan, ta en titt på det. Kolla särskilt på "arp" delen.

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...