Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Medlem

Handla från kanada

Hej!

Ska köpa lite varor från kanada.
Skulle behöva lite hjälp med vad det kommer att kosta för mig
Produkterna kostar 115$ och frakten 45$. Det är blir 160$ men jag skulle bara betala VAT på dom 115$. Blir det några ytterligare kostnader?
Jag får det till totalt 180$ men stämmer det?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Japp!

Nu har jag förvisso bara handlat från USA (om man bara räknar hela den stora ön, där borta) och då var det inga mer avgifter.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Det kommer bli mer kostnader.

Du kommer få betala moms, tullavgift och postavgift...

Permalänk
Medlem

Är det inte så att om det är utanför EU så verkar varan billigare för de drar av den utländska momsen men sedan när den kommer till Sverige så läggs den svenska på igen? Det är så jag hört det i alla fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du kommer få betala 25% moms, ca 11% tullavgift och lite annat.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Tullavgiften slipper jag väl eftersom det är under 1600kr?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Tullavgiften slipper jag väl eftersom det är under 1600kr?

Du blandar ihop med införsel vid utlandsvistelse.

Kommentarer till borttaget inlägg borttagna.
Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du blandar ihop med införsel vid utlandsvistelse.

Internethandel, från ett land utanför EU - Tullverket [NS4 version]

Citat:

Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1600 kronor behöver du inte betala någon tull.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Har tagit hem 3 paket från västra landet, 2 komm genom tullen, ett har jag betalat moms på, värdet var för litet för att tullskatten skulle tillkomma. Har aldrig bett om att de ska deklarera ett lägre värde eller skicka som gåva, och visst är det inte konstigt om företag skickar gåvor? Beror väl lite på hur aktiva folket vid tullkontoren är.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Alltså jag beställer böcker från USA. De kommer fram utan bråk om tull eller liknande. Har jag bara tur? (antar att det inte är så värst mycket skillnad från Kanada)

Jag har en bok som i Sverige kostar 970kr men som jag får för typ 230 när jag beställer från USA. Samt att jag beställde en bok från samma delstat osv från USA och den kom utan extra avgifter. Boken är skumt billig och det är från Amazon. Det är rätt bok och allt.

*** EDIT ***

Nej, det är inte hardback, paperback misstag utan det är hardback och allt. Men de verkar i alla fall inte förra gången lägga på nåt på priset.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Tanken var att jag skulle ner på Posten idag, men det glömdes bort. Ska se ifall jag kan smita dit imorgon och prata med dom, dom ska kunna sådant tycker jag.
Och på sidan jag länkade till så står det ju att för varor under 1600kr så betalar man ingen tull. Ska ta reda på om det är sant också.
För isåfall borde det bara vara VAT (17.5% på produkten) och sedan svenska momsen?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Vad är det för produkter om man får fråga?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag har tagit bort två inlägg som bröt mot § 8 i reglerna samt kommentarer till dem. Notera att två användare har blivit avstängda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Vad är det för produkter om man får fråga?

Ett Reckhorn S-1 samt två rullar CSS UltraTouch.

Edit: På Posten kunde dom inte hjälpa mig. Fick ett nummer till deras kundsupport och dom sade att jag kommer behöva betala 80kr till dom, samt 25% moms på varans värde (i det här fallet är värdet $115). Sedan kommer tullen ta ut avgifter också, ska ringa till dom nu.

Edit: Slipper tullen enligt hon på tullverket så länge varan+frakten+försäkringen håller sig under 1600kr. På det blir postens avgift och sedan moms 25%.
Låter det rimligt?

Och enligt tjejen jag pratade med så var VAT redan betalad i Kanada för att dom skulle få sälja. Det låter ju trevligt för min del.

Edit igen: Är det 25% moms på frakten också eller bara på varans värde, alltså det som skrivs på kartongen?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Åtminstone här i Finland räknas moms även på frakt. Riktigt rövsystem

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av laaf:

Åtminstone här i Finland räknas moms även på frakt. Riktigt rövsystem

Avsändaren skriver i detta fall inte ner fraktkostnaden på papperet. Jag betalar bara moms på varans värde såvitt jag vet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000