Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dagens arbete - Fixa till bil. [Massa bilder]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Lämnade tillbaka den för ett par timmar sen.
Som sagt så skulle jag ju bara laddat batteriet och bilen verkar ladda. Sen hur friskt batteriet är vet jag dock inte. Stod på laddning i 2 dygn så bör ju ha shockat det lite iaf.

Sen att det spårade ut och man började städa, tvätta, polera, laga lite rost och byta oljan och byta till vinterhjulen dessutom. Ägaren blir lite shockad som sagt, tyckte att jag hade lagt ner för mycket jobb på den. Har redan fått ersättning för oljan och filtret dock så skulle ägaren återkomma i dagarna så man får se vad som sägs då. Förstår inte hur folk kan köra runt i sån svinstia

oj trodde du köpt den för att fixa till den lite, hmm du kanske vill komma och ladda mitt batteri till saaben oxå

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

K-fart? Gissar på att du menar farthållare. Jag glömde fråga om den fungerade och jag var aldrig ute och testade bilen. annars får jag väl demontera den eller felsöka om den skulle vara läckage på. Grymt simpel konstruktion!

Att lägga ner 3-4 timmar på att putsa eller slösurfa lika länge? vad märks mest?

k-fart är det interna namnet på farthållare ja, systemet var rätt simpelt på den tiden, annan rulle, vakuumpump och bälg, lite elektronik vid hö a-stolpe och en spak med knapp, inte som dagens med radar och kamera och annat "krafs". (kalibreringar hit och dit)

Och, jag slösurfar heller på min fritid, skruva trasiga volvo tappar sin charm efter sisådär 20år

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

k-fart är det interna namnet på farthållare ja, systemet var rätt simpelt på den tiden, annan rulle, vakuumpump och bälg, lite elektronik vid hö a-stolpe och en spak med knapp, inte som dagens med radar och kamera och annat "krafs". (kalibreringar hit och dit)

Och, jag slösurfar heller på min fritid, skruva trasiga volvo tappar sin charm efter sisådär 20år

Jag vet hur de är uppbyggda Har plockat ner en från skroten och satt i en bil för ett par år sen så. Fast du glömde de brytarna för pedalerna både elektriska och med vakuum.
Sen så blir det ändå bilens Vänstra A-stolpe och inget annat ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag vet hur de är uppbyggda Har plockat ner en från skroten och satt i en bil för ett par år sen så. Fast du glömde de brytarna för pedalerna både elektriska och med vakuum.
Sen så blir det ändå bilens Vänstra A-stolpe och inget annat ^^

Du har helt rätt, alldeles för länge sedan jag sysslade med så gamla bilar

Det finns en chans att jag har byggt delar av motorrummet och inredningen på den bilen, eller lackat den, lite beroende på årsmodell (och nä, jag ser inte direkt vilken årsmodell det är, en bil är en bil är en bil, tappat räkningen för länge sedan)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Du har helt rätt, alldeles för länge sedan jag sysslade med så gamla bilar

Det finns en chans att jag har byggt delar av motorrummet och inredningen på den bilen, eller lackat den, lite beroende på årsmodell (och nä, jag ser inte direkt vilken årsmodell det är, en bil är en bil är en bil, tappat räkningen för länge sedan)

Jasså du har jobbat på Volvo?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Skönt att polera en så pass nedgången bil, då man verkligen ser resultat, gjorde samma jobb på 850n vi hade förut, skönt att gå in för kvällen då man sett grymma resultat. Polering är annars av de skönare projekten man kan åta sig, tillräckligt hjärndött att göra en heldag att polera bilen och lyssna på bra musik.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Skrivet av laaf:

Skönt att polera en så pass nedgången bil, då man verkligen ser resultat, gjorde samma jobb på 850n vi hade förut, skönt att gå in för kvällen då man sett grymma resultat. Polering är annars av de skönare projekten man kan åta sig, tillräckligt hjärndött att göra en heldag att polera bilen och lyssna på bra musik.


Det är lite roande att hålla på med det. sen så har man ju Garagedator som får agera radio på någon skön kanal så tiden bara flyger iväg ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jaja jag får väl applådera, även om 7/900 är ny och outforskad mark bortom det bekväma 200-träsket man lever i.

Polering är rätt skoj, jag handjagade min vita 245:a i somras, bilden visar ganska bra hur det gick. Använde Sonax rubbing. Tilläggas ska väl kanske att den hade avfettats och automattvättats en dag tidigare, det hjälpte föga.

Permalänk
Medlem

Fullmoon: Har du några bra råd med min lack också

Jag har också en förmåga att släpa hem gamla obesiktade 740, fixa till och besikta sen sälja med några tusen i förtjänst Kan väl även kallas att jag räddat dom från skroten då dom flesta skulle hamnat där annars

Permalänk
Medlem

Wow. Helt plötsligt känns vår 940 @ 33 000 helt ny.

Permalänk
Skrivet av päpplet:

Fullmoon: Har du några bra råd med min lack också
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31800000-31809999...

Jag har också en förmåga att släpa hem gamla obesiktade 740, fixa till och besikta sen sälja med några tusen i förtjänst Kan väl även kallas att jag räddat dom från skroten då dom flesta skulle hamnat där annars

Parkerat bilen under ett träd ett par år?

Avfettning. spola av. tvätta noga. (evt högtryckstvätten en bit ifrån och med tex yes diskmedel i en behållare.)

Sen är de bara polera upp ett par gånger de lyfta lacken sen lägga på wax.
Är det rost så får man ju givetvis göra åt det dessutom.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fullmoon vet vad han snackar om

Sitter själv och funderar på att köpa en 940 turbo men tycker de begär lite väl mycket för dem på blocket hittat några runt 20000 men då brukar de ha gått runt 30000 mil är väl ingen fara antar jag men, vore roligt med en lågmilare man kunde rå om i flera år framöver. Riktigt härliga bilar !!

Visa signatur

Amd Phenom 1090T @ 3,8 Ghz / 6 gb ram / Powercolcor Radeon 6970

Permalänk
Skrivet av Knixaren:

Fullmoon vet vad han snackar om

Sitter själv och funderar på att köpa en 940 turbo men tycker de begär lite väl mycket för dem på blocket hittat några runt 20000 men då brukar de ha gått runt 30000 mil är väl ingen fara antar jag men, vore roligt med en lågmilare man kunde rå om i flera år framöver. Riktigt härliga bilar !!

Jag har ju min 740 89 GL på 31tusen mil
Sen har jag farsans 940 se ltt 97 på 19tusen mil. (lite smått höjd ladd till ca 0.5bar)

När jag letade bil satt jag själv mycket och letade just efter en egen 940 ltt med lite godis och lågt miltal. gick få de runt en 20-25 tusen utan problem.

idag en 3-4 år senare är det näst intill omöjligt att hitta en fin icke trimmad 940 ltt/ftt med godis som inte har en 30 k mil på mätaren och en 15 ägare. visst det är säkert inga dåliga bilar om de har varit servade och så.

Jag har haft planer på att köpa ett 940 lik med m90 låda och ltt/ftt motor (bara laddet i turbon som skiljer) och lägga in i min 740. Men jag tycker det känns fle och att man förlorar mycket pengar på att slita ut motorn ur en bil och få en mindre 940 på vägen många verkar ju gå åt som vinter slit och släng vilket är grymt tråkigt.
Men de ska ju fan ha lika mycket för ett lik som en redig bil. och att köpa lös motor och låda är dyrare än att köpa ett lik

SJuka priser är det iaf.

940 är ju en redig bil.
hållbar kaross, motor,låda och bekväm och billig att äga och säker.

Nackdelar är att de må dricka lite mycket och att länkarms infästningar o lite där runt är lite rostbenägna.

Är du i närheten här omkring någon gång så bjuder jag gärna på en åktur ^^

EDIT: nej jag är inte Volvo nörd. går inte runt med tröja och keps och framhäver de som bästa bilen på jorden. Dock en bra bil för pengarna och väldigt lättmeckade.

jag är helt självlärd i brist på annat.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Du får ändra nick till Volvodoktorn;)

Kan ju ändå passa på att fråga här istället fr att starta en egen tråd om du har koll på vad som behver bytas på min bil.

Den fick stå i 11 dagar utan att den kördes och innan dess hade jag märkt att den vart lite svårstartad om det varit dåligt väder och om den stått över helgen. Lite som om att den inte går igång på alla cylindrar osv. Ja så nu efter att den stått i de där 11 dagarna utan att startas så ville den inte alls. Den står där och försöker men det bara snurrar lite och kommer lite frustningar ibland. Försökte tills dess att batteriet tog slut. Fick då lite hjälp v farsan och vi drog och införskaffade nya tändstift och kablar. köpte även ny fördelare men den hade vi inte tid att sätta in. Vi fick tills slut igång bilen med hjälp av startkablar och en bra stunds frustande så kom den igång lite lätt. I början verkade det som om den inte tände på alla stift men tillslut så gick den stabilt. Det verkar ju dock som om att det är någonstans som det kommer in fukt. Och jag funderar på om det nu gör någon skillnad om fördelaren byts. Så länge man använder den varje dag så brukar det som värst vara lite hackit i början när man kör. Kan även påpeka att vissa av de gamla tändstiften var bra ärgade.

Går det att göra något vettigt åt det?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Du får ändra nick till Volvodoktorn;)

Kan ju ändå passa på att fråga här istället fr att starta en egen tråd om du har koll på vad som behver bytas på min bil.

Den fick stå i 11 dagar utan att den kördes och innan dess hade jag märkt att den vart lite svårstartad om det varit dåligt väder och om den stått över helgen. Lite som om att den inte går igång på alla cylindrar osv. Ja så nu efter att den stått i de där 11 dagarna utan att startas så ville den inte alls. Den står där och försöker men det bara snurrar lite och kommer lite frustningar ibland. Försökte tills dess att batteriet tog slut. Fick då lite hjälp v farsan och vi drog och införskaffade nya tändstift och kablar. köpte även ny fördelare men den hade vi inte tid att sätta in. Vi fick tills slut igång bilen med hjälp av startkablar och en bra stunds frustande så kom den igång lite lätt. I början verkade det som om den inte tände på alla stift men tillslut så gick den stabilt. Det verkar ju dock som om att det är någonstans som det kommer in fukt. Och jag funderar på om det nu gör någon skillnad om fördelaren byts. Så länge man använder den varje dag så brukar det som värst vara lite hackit i början när man kör. Kan även påpeka att vissa av de gamla tändstiften var bra ärgade.

Går det att göra något vettigt åt det?

Jag hade liknande problem med min B230F, jag bytte fördelarlock och rotor, det räckte bra. Så släng på dom delarna om du har liggandes. Man märkte också att bilen gick lite bättre när man sandpapprade de gamla lite från oxid, men bäst var att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Du får ändra nick till Volvodoktorn;)

Kan ju ändå passa på att fråga här istället fr att starta en egen tråd om du har koll på vad som behver bytas på min bil.

Den fick stå i 11 dagar utan att den kördes och innan dess hade jag märkt att den vart lite svårstartad om det varit dåligt väder och om den stått över helgen. Lite som om att den inte går igång på alla cylindrar osv. Ja så nu efter att den stått i de där 11 dagarna utan att startas så ville den inte alls. Den står där och försöker men det bara snurrar lite och kommer lite frustningar ibland. Försökte tills dess att batteriet tog slut. Fick då lite hjälp v farsan och vi drog och införskaffade nya tändstift och kablar. köpte även ny fördelare men den hade vi inte tid att sätta in. Vi fick tills slut igång bilen med hjälp av startkablar och en bra stunds frustande så kom den igång lite lätt. I början verkade det som om den inte tände på alla stift men tillslut så gick den stabilt. Det verkar ju dock som om att det är någonstans som det kommer in fukt. Och jag funderar på om det nu gör någon skillnad om fördelaren byts. Så länge man använder den varje dag så brukar det som värst vara lite hackit i början när man kör. Kan även påpeka att vissa av de gamla tändstiften var bra ärgade.

Går det att göra något vettigt åt det?

byt rotor, fördelarlock och köp nya kablar och tändstift om ekonomin tillåter annats får du slipa till dom gamla om dom inte är för slitna.

går den fortfarande dåligt kan du börja kika på tändkasetten, tändspolen, bränslepumpen eller kanske bränslefiltret kan börja bli smutsigt OCH det viktigaste...GL HF

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Hittade två bilder till på den innan den försvann.

Som sagt hade jag ingen grill som jag hade tänkt byte ut. den var visst till 740 -89 vilket inte passar. sen så åkte ju ett par rostiga vinterfälgar med dubbdäck på så ser ju lite tråkigare ut så sett.

Skrivet av jonazz:

Du får ändra nick till Volvodoktorn;)

Kan ju ändå passa på att fråga här istället fr att starta en egen tråd om du har koll på vad som behver bytas på min bil.

Den fick stå i 11 dagar utan att den kördes och innan dess hade jag märkt att den vart lite svårstartad om det varit dåligt väder och om den stått över helgen. Lite som om att den inte går igång på alla cylindrar osv. Ja så nu efter att den stått i de där 11 dagarna utan att startas så ville den inte alls. Den står där och försöker men det bara snurrar lite och kommer lite frustningar ibland. Försökte tills dess att batteriet tog slut. Fick då lite hjälp v farsan och vi drog och införskaffade nya tändstift och kablar. köpte även ny fördelare men den hade vi inte tid att sätta in. Vi fick tills slut igång bilen med hjälp av startkablar och en bra stunds frustande så kom den igång lite lätt. I början verkade det som om den inte tände på alla stift men tillslut så gick den stabilt. Det verkar ju dock som om att det är någonstans som det kommer in fukt. Och jag funderar på om det nu gör någon skillnad om fördelaren byts. Så länge man använder den varje dag så brukar det som värst vara lite hackit i början när man kör. Kan även påpeka att vissa av de gamla tändstiften var bra ärgade.

Går det att göra något vettigt åt det?

Jag är inte så duktig på motorer men går den dåligt en våt dag så låter det som att det kommer in fukt i fördelaren etc och att evt ett par packningar må vara sönder. lek lite med startgas runt insuget och testa koppla bort lmm blir det ingen förändring i gången så är lmm högst troligen sönder. bara åka till skroten och leta efter en bättre beggad med samma sista 3 siffror.

Annars testa ladda upp batteriet och se till så de finns destillerat vatten där i. drar bilen ur batteriet utan att den används så har du någon krypström. bara låna en tångamper meter och lägga runt plus kabeln vid batteriet och sen sitta och dra ut relä/säkring tills tjuvströmmen försvinner. sen får du felsöka vad det är som drar tjuvström.

Ett rent helvete att leta elfel med andra ord. En tångamperemeter kanske någon kompis har eller om du frågar snällt kanske någon elfirma kan låna ut en över helgen.

Kolla även så inga jordflätor har lossnat från motorn och att de ser bra och krya ut.

Skrivet av cl3mens:

Jag hade liknande problem med min B230F, jag bytte fördelarlock och rotor, det räckte bra. Så släng på dom delarna om du har liggandes. Man märkte också att bilen gick lite bättre när man sandpapprade de gamla lite från oxid, men bäst var att byta.

Skrivet av Aka_The_Barf:

byt rotor, fördelarlock och köp nya kablar och tändstift om ekonomin tillåter annats får du slipa till dom gamla om dom inte är för slitna.

går den fortfarande dåligt kan du börja kika på tändkasetten, tändspolen, bränslepumpen eller kanske bränslefiltret kan börja bli smutsigt OCH det viktigaste...GL HF

När vi ändå är inne på ämnet.
Jag körde sönder en 530 topp Hl2.4 b230f slängde dit en 531 vx3 som jag köpte snorbilligt. och dit med packningar och så. även kamrem och ny olja + filter.
Det jag har problem med är att jag tycker den tvekar och evt misständer lite?
Jag har INTE bytt stiften eller några tänddelar.
Nu häromdagen i besiktningen fick jag högt Co värde något som kan berott på att den inte var helt varm iofs menjag förknippar det med att den går lite ojämt.

på tomgång så hurrar den en 50-100varv upp och ner så något är inte redigt som det ska iaf. roliga är att bränsleförbrukningen är den samma.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Hittade två bilder till på den innan den försvann.

http://img530.imageshack.us/img530/9431/dsc05140medium.jpg

http://img179.imageshack.us/img179/5999/dsc05141medium.jpg

Som sagt hade jag ingen grill som jag hade tänkt byte ut. den var visst till 740 -89 vilket inte passar. sen så åkte ju ett par rostiga vinterfälgar med dubbdäck på så ser ju lite tråkigare ut så sett.

Jag är inte så duktig på motorer men går den dåligt en våt dag så låter det som att det kommer in fukt i fördelaren etc och att evt ett par packningar må vara sönder. lek lite med startgas runt insuget och testa koppla bort lmm blir det ingen förändring i gången så är lmm högst troligen sönder. bara åka till skroten och leta efter en bättre beggad med samma sista 3 siffror.

Annars testa ladda upp batteriet och se till så de finns destillerat vatten där i. drar bilen ur batteriet utan att den används så har du någon krypström. bara låna en tångamper meter och lägga runt plus kabeln vid batteriet och sen sitta och dra ut relä/säkring tills tjuvströmmen försvinner. sen får du felsöka vad det är som drar tjuvström.

Ett rent helvete att leta elfel med andra ord. En tångamperemeter kanske någon kompis har eller om du frågar snällt kanske någon elfirma kan låna ut en över helgen.

Kolla även så inga jordflätor har lossnat från motorn och att de ser bra och krya ut.

.

Vad står LMM för?

Nja elfel tror jag inte att det är då det tog en bra stunds försök med att starta motorn innan det märktes av att det gick runt trögt på grund av batteriet.

Får se hur det verkar efter helgen då det bär iväg till västervik igen för ett par(max 3) dagars jobb som var kvar där. Behöver göra en hjulinställning på bilen också. Högerfram är blankslitet på yttersidan och kanske 4-5mm kvar på insidan. Är nog "lite" därför den är skakig och "vobblar" lite i lägre hastigheter.

Vad sa han när han fick tillbaka bilen? Han måste ju nästan varit chockad? Göra sådär med bilar så lär ju värdet öka en del. Köpa en sådan för ett par tusenlappar och sedan fixa lacken och en snabbkol på motorn så är man ju ett par tusenlappar rikare. Sen är det ju såklart en hel del jobb med det så det är ju en nackdel.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Vad står LMM för?

Nja elfel tror jag inte att det är då det tog en bra stunds försök med att starta motorn innan det märktes av att det gick runt trögt på grund av batteriet.

Får se hur det verkar efter helgen då det bär iväg till västervik igen för ett par(max 3) dagars jobb som var kvar där. Behöver göra en hjulinställning på bilen också. Högerfram är blankslitet på yttersidan och kanske 4-5mm kvar på insidan. Är nog "lite" därför den är skakig och "vobblar" lite i lägre hastigheter.

Vad sa han när han fick tillbaka bilen? Han måste ju nästan varit chockad? Göra sådär med bilar så lär ju värdet öka en del. Köpa en sådan för ett par tusenlappar och sedan fixa lacken och en snabbkol på motorn så är man ju ett par tusenlappar rikare. Sen är det ju såklart en hel del jobb med det så det är ju en nackdel.

Luftmassemätare

Visa signatur

"The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
Steve Jobs