Permalänk
Medlem

Dela internet via ethernet?

Tjena, jag har ett litet problem. Det är så att jag har två ethernet portar på mitt mobo och en annan dator utan internet. Är det möjligt att dela anslutningen som min huvuddator får genom den andra ethernetporten, så att båda får internet?

Permalänk
Medlem

Yes! du aktiverar båda anslutningarna så tar du egenskaper på den som ska delas ut tror jag och väljer shared internet services or something.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Precis som ceogar sa. hade såhär ett tag när switchen mellan min och brorsans dator gick sönder.
Datorn måste inte heller stå på för att den ska kunna dela (Var så för mig iaf)

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Jag testade nyss, om du har en router som din första dator ansluter till eller har flera ip-adresser från din internetleverantör så räcker det med att markera båda korten och klicka höger och skapa brygga.
Har du inte någon router eller bara en IP från ISPn så vet jag faktiskt inte hur du ska göra, finns i hjälpen för windows hur man gör.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Yes! du aktiverar båda anslutningarna så tar du egenskaper på den som ska delas ut tror jag och väljer shared internet services or something.

Gjorde det och efter lite trix så fick den andra datorn en anslutning. Men jag kunde inte ansluta till internet och datorn kunde inte hitta något fel heller.

Skrivet av foppson:

Jag testade nyss, om du har en router som din första dator ansluter till eller har flera ip-adresser från din internetleverantör så räcker det med att markera båda korten och klicka höger och skapa brygga.
Har du inte någon router eller bara en IP från ISPn så vet jag faktiskt inte hur du ska göra, finns i hjälpen för windows hur man gör.

Efter att ha testat ceogars lösning så testade jag din, då fick den inte ens en anslutning till internet.

Permalänk
Medlem

Finns många guider på youtube, här är en som borde vara det du söker.

YouTube - How to share your internet connection over ethernet with another device

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Gjorde det och efter lite trix så fick den andra datorn en anslutning. Men jag kunde inte ansluta till internet och datorn kunde inte hitta något fel heller.

Efter att ha testat ceogars lösning så testade jag din, då fick den inte ens en anslutning till internet.

Sitter du bakom en router eller bara ett modem? Hade du haft en router så borde det ha fungerat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majke:

Finns många guider på youtube, här är en som borde vara det du söker.

YouTube - How to share your internet connection over ethernet with another device

Fungerade inte det heller. I princip samma sak som "mr röd yoshi" föreslog, men tack iaf

Skrivet av foppson:

Sitter du bakom en router eller bara ett modem? Hade du haft en router så borde det ha fungerat

Är inte jätte insatt i internet delen så här har du: WIRELESS-N SERIES ROUTERS – DGN1000

Som rubrik står det att det är router med inbyggt modem, så antar att det är det.

*EDIT Kan även ansluta till routern via datorn, men inget internet.

*EDIT2 Gick in och kollade på routern och det visar sig att den inte ser datorn, antar att den borde det?

Permalänk
Medlem

Om du ansluter datorn till routern, och kör ipconfig, vad får du för resultat, IP, gateway m. fl.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Om du ansluter datorn till routern, och kör ipconfig, vad får du för resultat, IP, gateway m. fl.

Det löste sig Slutade med att jag inte orkade mer så jag gick och hämtade brorsans split, nu har båda två internet och jag levde lycklig i alla mina dagar...

The end.

Nä men tack för all hjälp