Ska köpa idag! Asus G53JW-SZ154V vs MSI GX660-266NE ?

Permalänk
Medlem

MasteraCe: Riktigt najs! Jag har suttit på en Acer Extensa 5420G sen i början av december, och låt mig bara säga att denna Acer är ett unikum av slöhet och användarovänlighet. Ska bli så himla trevligt med en modern Asus!

Är även du av uppfattningen att i5 dual core räcker långt? Jag beställde modellen med 480M-cpu själv, men det verkar räcka och mer därtill.

En fråga
Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Står och väger mellan en G53:a eller G73:a med i7 740 just nu.. skillnaden i storlek är inte så dramatisk och då känns det som att 17.3" och subwoofer är rätt trevligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemolousa:

Jag sitter i samma sits som du satt (och som det verkar, andra sitter i). Hur motiverar du dit val av G53 jämfört med MSI? Vad var det som gjorde att du gick på ASUS istället?

Har du hunnit ordna så att det är en clean version, och i så fall hur är prestandan då?

Jag lutar nämligen väldigt mycket åt G53 själv, men vill veta mer om varför du tog den istället för MSI.

Tack på förhand!

Jag har inte slängt in en clean version och jag vet inte om jag orkar göra det heller

Varför jag valde G53 före MSI var följande (Har kollat på båda två)

1. Hybrid SSD-disk i G53an

2. Kraftigare kylning -> Tystare dator (Gillas!) eftersom jag var så less på min gamla dator med högljudd kylning.

3. Många har klagat på hur plastig MSI'n är, samt utseendet är rätt hemskt.. G53an är stilren och inte plastig alls, känns rejäl och gillar ytan på laptopen.. vet inte riktigt vad det är för material..

4. Bakgrundsbelyst tangentbord, riktigt skönt faktiskt även om man skriver för det mesta utan att titta på tangentbordet

5. 5870 Radeon-kortet led av en hel del buggar iaf i G73JH med GSOD-problem och liknande.. Problemen kanske är lösta nu men jag har större förtroende för Nvidia.

Visst stock-clock så har Radeonkortet en fördel.. Som du såg på mitt test tidigare.. 7300p men då är det ju rätt mycket skräp installerat.. 7800p ligger en med 5870 original..

Med lite OC var jag uppe i 8400p så, och när kylningen är såpass kraftfull så blir den varken för varm eller för högljudd

Sen kan man ju OC'a CPU också men det har jag inte gett mig in på då SETFSB kostar..

Fråga gärna om du har nån mer fråga

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nordlic:

Står och väger mellan en G53:a eller G73:a med i7 740 just nu.. skillnaden i storlek är inte så dramatisk och då känns det som att 17.3" och subwoofer är rätt trevligt?

Om du ska spela vinner du inte mycket med i7 mot i5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

MasteraCe: Riktigt najs! Jag har suttit på en Acer Extensa 5420G sen i början av december, och låt mig bara säga att denna Acer är ett unikum av slöhet och användarovänlighet. Ska bli så himla trevligt med en modern Asus!

Är även du av uppfattningen att i5 dual core räcker långt? Jag beställde modellen med 480M-cpu själv, men det verkar räcka och mer därtill.

Jag har inte hittat några begränsningar med att sitta på en I5a iallafall.. Allting går riktigt fort.. T.ex sitta inne i ett game i starcraft 2, alt-taba ner spelet på 0,5sek och starta firefox på 0,5-1sek

(På min gamla dator kunde det ta 15sek att ta sig ut till windows när man alt-tabbade i star2 )

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Om du ska spela vinner du inte mycket med i7 mot i5...

Men om vi bortser från priset mellan dessa 2 modeller. 17.3" är avsevärt större än 15.6" i min mening. Så ovanpå en i7- quadcore med hyperthreading får jag större skärm, 2 GB mer RAM och subwoofer (jag använder datorns interna högtalare en del på min nuvarande) utan att datorn blir särdeles större i dimensionerna. G73an är ca 25mm bredare, 20 mm djupare och 6mm tjockare och väger bara 250g mer.. Jag har inte datorn med mig jämt, utan mest till kompisar när vi ska spela.. går och funderar på om inte större skärm är värt det..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nordlic:

Men om vi bortser från priset mellan dessa 2 modeller. 17.3" är avsevärt större än 15.6" i min mening. Så ovanpå en i7- quadcore med hyperthreading får jag större skärm, 2 GB mer RAM och subwoofer (jag använder datorns interna högtalare en del på min nuvarande) utan att datorn blir särdeles större i dimensionerna. G73an är ca 25mm bredare, 20 mm djupare och 6mm tjockare och väger bara 250g mer.. Jag har inte datorn med mig jämt, utan mest till kompisar när vi ska spela.. går och funderar på om inte större skärm är värt det..

Det är ju upp till dig om det är värt dem extra pengarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Det är ju upp till dig om det är värt dem extra pengarna...

Hehe ja det är ju det.. 3000 är mycket pengar i slutändan, men det e samtidigt trist att lägga 11 300 och irritera sig på att man kunde haft en större bättre

Permalänk
Medlem

Det finns ju G73 med i5-cpu också, men då får du "bara" 1600x900 i upplösning.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=760572

Trevlig maskin, och bra pris. Det är ju full-HD som felar.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Kan man klona till en hd-tv utan att ha full HD på datorn? Med 1080 p på TV dvs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nordlic:

Kan man klona till en hd-tv utan att ha full HD på datorn? Med 1080 p på TV dvs

Om grafikkortet stödjer full-HD så borde det gå...

Permalänk
Inaktiv

Killar tänkte seriöst göra en tråd där jag jämför gx660 mot G53... Dem är ju dem hetaste just nu och hade varit bra med en tråd där man ser skillnaden mellan dem båda... Vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Killar tänkte seriöst göra en tråd där jag jämför gx660 mot G53... Dem är ju dem hetaste just nu och hade varit bra med en tråd där man ser skillnaden mellan dem båda... Vad säger ni?

Låter bra, hade nog hjälpt många!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

Kan man klona till en hd-tv utan att ha full HD på datorn? Med 1080 p på TV dvs

Nej Klona går inte, eller kanske.. isf måste du ju dock scrolla på datorskärmen eftersom den inte rymmer hela upplösningen (Vet inte om denna funktion finns i windows7? Vet att det fanns i XP)

Annars kan du ju alltid köra "Utöka skrivbordet"

Hursomhelst, Det enda jag stör mig på är avsaknaden av subwoofer som jag totalt missat i specen.. Så jag ska testa lite till och känna.. i värsta fall byter jag upp mig till en G73JW (fast med i5an)

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nordlic:

Låter bra, hade nog hjälpt många!

Japp då börjar väll jag! Kategorierer som jag vill ha med är
Design
Prestanda (Gpu & Cpu)
Kylning
Ljud (Högtalare)
Skärm & Tangentbord

Något mer jag har glömt?

EDIT: Pris och prisvärdhet ska vara med också!
EDIT2: Anslutningsmöjligheter ska också vara med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Nej Klona går inte, eller kanske.. isf måste du ju dock scrolla på datorskärmen eftersom den inte rymmer hela upplösningen (Vet inte om denna funktion finns i windows7? Vet att det fanns i XP)

Annars kan du ju alltid köra "Utöka skrivbordet"

Hursomhelst, Det enda jag stör mig på är avsaknaden av subwoofer som jag totalt missat i specen.. Så jag ska testa lite till och känna.. i värsta fall byter jag upp mig till en G73JW (fast med i5an)

Jag har aldrig ägt en laptop med subwoofer, så jag vet inte hur det "ska" låta.

Låter det så illa? Blir ju lite orolig nu...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Storlek/Dimensioner - räknas väl in under design ungefär
Ljudnivå/fläktar - går under kylning men kanske passar som underrubrik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nordlic:

Storlek/Dimensioner - räknas väl in under design ungefär
Ljudnivå/fläktar - går under kylning men kanske passar som underrubrik

Japp klart dem ska vara med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag har aldrig ägt en laptop med subwoofer, så jag vet inte hur det "ska" låta.

Låter det så illa? Blir ju lite orolig nu...

Vet inte, aldrig haft en subwoofer på en laptop Men jag måste erkänna att det tilltalade mig

Permalänk
Inaktiv

En av många anledningar varför Gx660 tilltalar mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag har aldrig ägt en laptop med subwoofer, så jag vet inte hur det "ska" låta.

Låter det så illa? Blir ju lite orolig nu...

Nej då, ljudet är bra.. Bara det att jag har subwoofer i min gamla så jag är van med att det är lite mer att spela med..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Nej då, ljudet är bra.. Bara det att jag har subwoofer i min gamla så jag är van med att det är lite mer att spela med..

Skrämmer ihjäl mig här... men det låter alltså inte illa då, utan mer att du redan var van vid sub?

Jag ska ju använda både feta högtalare och feta hörlurar i första hand till min.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Skrämmer ihjäl mig här... men det låter alltså inte illa då, utan mer att du redan var van vid sub?

Jag ska ju använda både feta högtalare och feta hörlurar i första hand till min.

Nej det gör det inte, exakt! trodde det var sub på denna så det förklarade ju saken

Men då är det ju inget problem

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Vad tycker du om byggkvalitet och materialkvalitet? Har nog frågat innan, men vad har du CPU och GPU temperaturer vid idle och load? Gärna utan OC om du vet vad det var?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Vad tycker du om byggkvalitet och materialkvalitet? Har nog frågat innan, men vad har du CPU och GPU temperaturer vid idle och load? Gärna utan OC om du vet vad det var?

Bygg och materialkvalitén är underbar faktiskt!

Älskar materialvalet vetefan riktigt vad det är för nåt inte vanlig hårdplast.. gummiaktigt typ...

Inget knakande och byggkvalitén känns rejäl! Du blir inte besviken!

Temperaturer får jag återkomma till.. med OC på GPU låg den på max 80 grader, fortfarande väldigt tyst

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Bygg och materialkvalitén är underbar faktiskt!

Älskar materialvalet vetefan riktigt vad det är för nåt inte vanlig hårdplast.. gummiaktigt typ...

Inget knakande och byggkvalitén känns rejäl! Du blir inte besviken!

Temperaturer får jag återkomma till.. med OC på GPU låg den på max 80 grader, fortfarande väldigt tyst

Låter mycket bra. Kan du säga nåt om temperaturerna? Vet att du körde lite OC, men det kommer inte jag att göra.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Nån som kan nåt bra program att se temperaturer? .. ASUS PC Probe visar inga temperaturen står bara "Temp ok"

Edit: kör med speedfan

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

CPU-Z och GPU-Z läser temperaturer bra tycker jag...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Sådär.. testat lite.. allt uppmätt med CPU-ID Hardware monitor (Då speedfan visade grovt fel)

CPU:

Idle: 35 grader
Full load (Prime 95): 73 grader (Dock går inte fläkten på max så den går väl inte fortare än den behöver)
Full load (3Dmark vantage): 69 grader

GPU

Idle: 40 grader
Max: 79 (81 max med OC) (Båda 3dmark vantage)

Hårddisk håller sig på 42-43 grader konstant oavsett om jag kör prime95 eller 3dmark

Allt detta med en låg ljudnivå också, tror datorn utan problem skulle få ner temperaturerna mer utan problem med ökat varvtal men fläkten är ju temperaturstyrd så.. Antagligen därför det skiljer så lite mellan stock och OC.. mao överklockningsvänlig

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Det låter ju som bra temperaturer...

80C på GPU vid full load låter ju helt ok.

Och maskinen är sval utanpå med? Att ha i knät eller så menar jag?

Du har inte haft möjlighet att testa GTA4 på datorn? Hade varit kul att se om den klarar det...

Har du testat att köra på någon lägre upplösning än native? Ser det isf ut som apskit eller vad?

En fråga till
Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC