Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

DDR3 Test 1333Mhz VS 1600Mhz Sandy Bridge.

Permalänk
Skrivet av hirsch:

EDIT:
Var är CPU-z i Vantage printen?

Varför skulle jag slänga upp ett fakeat test här för??
Och sen sitta & ödlsa tid åt att svara på allt..

BTW. Får 5-10FPS mer och mycket stabilare FPS i GTA EFLC.
Lika så i BF BC2 är FPSen stabilare och har en högre FPS top.

Ska bli kul om ett par månader när folk börjar slänga upp fler tester.
Så som överklockningar och prestanda & stabilitet.

Då ska vi se om 200kr är så mycket att spara på när det gäller den biten..

Om det vore så att jag överklockat något så skulle ju förmodligen fler tester visa högre värden också.
Men det är just alla stress tester som har ökat med mina nya minnen..
Vilket jag tycker är lite konstigt. Då folk påstår att 1.65v minnen som är nersatta på 1.5v presterar lika bra.. Som jag själv tror är rena "bullshiten".
Då jag sätt allt med egna ögon och ser FPS mätningen under testerna..

Jag har visat va min dator har med dom olika prestanda testerna..

Kan inte fler folk visa sina ex: Windows prestanda index tester här??.
Och där vet jag att det spelar roll vilken hastighet/timing du har på minnena.
Och från 7.6p till 7.9 är en ganska kraftig ökning från 1333Mhz till 1600Mhz.
Det är som sagt XMS profilen som måste laddas..
Och det kan ni inte göra med era 1.65v minnen. "det va de jag testade och då bootade inte datorn".
Jag var inte inne och ställde ner volten & höjde Mhzen manuelt med mina XMS3 minnen.
Utan ville testa XMS profilen. Och det blir en rejäl ökning från icke XMS till att det är aktiverat..
Det lovar jag er.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerbeam:

Kan inte fler folk visa sina ex: Windows prestanda index tester här??.

Say what?

http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...
http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...

Nej tack jag lägger hellre mina pengar på ett bättre grafikkort där man faktiskt får skillnad, något måste vara helt galet med dina gamla minnen om du märker 10fps(!) skillnad.

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Say what?

http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...
http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...

Nej tack jag lägger hellre mina pengar på ett bättre grafikkort där man faktiskt får skillnad, något måste vara helt galet med dina gamla minnen om du märker 10fps(!) skillnad.

Det där testet visar ju inte något av de vi talar om..

Vi pratar om:
Minnen som är gjorda för 1.65v 1600Mhz som är nersatta till 1.5v
VS
Minnen som är gjorda för 1.5v som går i 1600Mhz.

Det är säkert inte samma sak på minnen som är köpta för 1.5/1.65v 1333Mhz och 1600Mhz.
Nu talar vi om att sänka volten på ett par minen och att dom ska prestera lika bra i samma hastighet.
Vilket jag inte tror dom gör..

Som jag har skrivit 200gånger tidigare..

Det gick inte ladda XMS profilen med mina XMS3 minnen. För då flög dom upp i 1.65v
Vilket gjorde att systemet återställdes.

Och XMS på vs XMS av = En ganska stor prestanda skillnad.
Kör med XMS aktiverat på mina nya minnen och det som sagt gav en viss skillnad som ni ser på bilen..

BTW: XMS3 minnen funkar klockrent i ett annat AMDx4BE@3,4Ghz system..
Och där kan jag ladda XMS profilen felfritt.
--
Du får inte mkt mer grafikkort för 200:-.

+ att mina nya minnen har snabbare timings och kan ställas ner till 7-8-7-24 vilket också gör det till de bättre. Jag ångrar inte att jag bytte iallafall.. Det flyter på bättre nu en tidigare och jag själv vet ju att mina 3Dmark tester är fakede eller omgjorda på något sätt & vis..
Jag tycker alla program jag kört som visat bättre resultat en tidigare talar sitt tydliga språk att det ger en prestanda skillnad. Sen är det ju upp till var & en vad dom tycker.
Men nästan 1 sekund snabbare laddnings tid i SuperPI på 1mb test är ganksa stora marginaler.

Laddningstiden ger givetvis bättre FPS i slutenden också.
Sen hur mycket det är det beror ju på om det är processor krävande eller grafikkrävande i just den delen man gör en FPS mätning..
- - -

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Det är allmänt känt att XMS och XMP osv är väldigt buggigt och inget man ska lägga tid på, ställ timings och volt manuellt istället. Asus moderkorten till 1155 är också ökända för att vara kinkiga när det kommer till minnen, troligen moderkortet som är boven i dramat här. Sen är inte minnen "gjorda" för att gå i en speciell hastighet, de är specade för att fungera i den angivna hastigheten med x volt. Alla minnen är från början identiska, det är vissa minnen som kommer ut bättre efter tillverkningen som kan köras i högre MHz/låg volt och säljas lite dyrare än de "sämre" som kanske behöver lite högre spänning för att fungera felfritt.

Permalänk

en lampa behöver låt säga: 5volt och du får med ett batteri på 5v till lampan.
Men du byter batteri till ett på 3,5volt. ( kommer lampan lysa lika starkt ) ?.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerbeam:

en lampa behöver låt säga: 5volt och du får med ett batteri på 5v till lampan.
Men du byter batteri till ett på 3,5volt. ( kommer lampan lysa lika starkt ) ?.

Datorer funkar inte riktigt så, ställer du ner spänningen fungerar det eller så fungerar det inte alls (nollor och ettor). Bluescreen brukar vara bra på att tala om när spänningen är satt för lågt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Datorer funkar inte riktigt så, ställer du ner spänningen fungerar det eller så fungerar det inte alls (nollor och ettor). Bluescreen brukar vara bra på att tala om när spänningen är satt för lågt.

Jag skapade en tråd om exakt det här för inte så länge sedan men det blev inte många svar.

Det som fick mig att undra över ifall RAM presterar sämre med lägre volt är att mitt bios-flashade 6950 (->70) av okänd anledning tycks ge bättre resultat då man ökar spänningen till kortet.

Jag tänkte att det inte skulle vara så och att både RAM och GPU antingen fungerade (tillräcklig ström) eller inte fungerade (otillräcklig) helt enkelt. Så det är lite konstigt att GPUn blir snabbare.

Tyvärr är jag ju för lat för att testa detta själv

Permalänk
Medlem

Mina minnen körs i 1600 Mhz vid 1.5 V. HAr ett par XMS minnen, samma som i rubriken fast på 4 Gb.
Bios samt CPU-Z visar 1600 MhZ.

Eller finns det någor hemligt kommando som visar att mina minnen verkligen går i 1333 Mhx? Låter ju skitmysko måste jag säga. Sedan att ökningen i ditt test är så stor låter ännu mer konstigt. Jag säger inte att du ljuger, men fler tester måste göras.

Permalänk
Medlem

Tror du missförstått. Om det står 1600mhz osv i bios så kör du minnena i den hastigheten.

Det finns ingenting i något test som säger att RAM med mindre volt klockar ner sig eller presterar sämre än RAM med högre volt i samma klockfrekvens o timings. TS XMS3 1600mhz gick inte att starta med 1.5v.

Permalänk
Medlem

Du borde prova XMS3 1600mhz 8-8-8-24 och 1,57v (högsta tillåtna på SB)

tack för testet!

Permalänk

Som de flesta vet så är minnen sällan flaskhals i ett system om man kör vettiga minnen men 1600/2000 kommer alltid vara snabbare än 1333 så dom som köper 1333 och säger att 2000 är bortkastade pengar och inte spelar roll vet nog inte vad de talar om. Vill man bara pressa datorn till max så duger inte 1333. Men 1155 så spelar ju inte hastigheten någon roll på minnena eftersom man clockar med mulitpel men i slutändan så är högre frekvens snabbare.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Anledningen att jag köpte 1600mhz över 1333mhz var att det kostade typ 30-40kr mer.

Jag tror att det är en ganska bra uppskattning av vad det är värt att veta säkert, men gissningsvis får man ju 1333mhz minnen som fungerar lika bra bara man höjer dem till 1600.

Ska man ha en bra speldator och har en budget som inte är väldigt hög (över 15 000kr för bara burken kanske..).. så får man ju mer för pengarna av att köpa bättre grafikkort.

Tyckte det var intressant annars att minnen i långsamma minnen med låga timings presterade i mina ögon bättre (betydligt lägre min-fps) än 2000mhz i det enda speltestet som visade dessa värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Som de flesta vet så är minnen sällan flaskhals i ett system om man kör vettiga minnen men 1600/2000 kommer alltid vara snabbare än 1333 så dom som köper 1333 och säger att 2000 är bortkastade pengar och inte spelar roll vet nog inte vad de talar om. Vill man bara pressa datorn till max så duger inte 1333. Men 1155 så spelar ju inte hastigheten någon roll på minnena eftersom man clockar med mulitpel men i slutändan så är högre frekvens snabbare.

Självklart är högre frekvens på minnena bättre, men det är ingen som märker skillnad i spel på 1333MHz minnen och 1600MHz minnen. Märker dom skillnad kollar dom på tester och det är max 5fps, troligtvis typ 1-2fps

Tycker absolut det är bortkastade pengar om det inte ger mer än så. Men kostar 1600MHz minnen lika mycket som 1333 så tar man självklart 1600, vore dumt annars

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Jag kör mina 1,65 v 1600 Mhz corsair minnen i 1600 hz med 1,53v i min SB rigg.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Det är mycket snack om XMS profiler.
Jag har en 1366 rigg med corsairs XMS3(?) minnen 1333Mhz.
Men mig veterligen vet jag itne varken hur jag ser om XMS är aktiverat eller var jag gör det ?:)
Lite noob tips tack

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laggboxx:

Det är mycket snack om XMS profiler.
Jag har en 1366 rigg med corsairs XMS3(?) minnen 1333Mhz.
Men mig veterligen vet jag itne varken hur jag ser om XMS är aktiverat eller var jag gör det ?:)
Lite noob tips tack

Eftersom dina stickor inte är några överklocksminnen så lär det inte finnas denna möjlighet, för det krävs det stickor som är specade 1600MHz eller högre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Eftersom dina stickor inte är några överklocksminnen så lär det inte finnas denna möjlighet, för det krävs det stickor som är specade 1600MHz eller högre.

Så du menar asså att jag har minnen som är är specade med XMS på som inte går att aktivera ? WTFFFF...
http://www.dustinhome.se/pd_5010197230.aspx Dessa jag har f.ö.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laggboxx:

Så du menar asså att jag har minnen som är är specade med XMS på som inte går att aktivera ? WTFFFF...
http://www.dustinhome.se/pd_5010197230.aspx Dessa jag har f.ö.

Att de heter XMS innebär inte att de har detta, av just den anledning jag skrev i mitt förra inlägg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)